Aruba

ARUBA 2024

REISPLAN:

Van 05/01 – 15/02/2024 ga ik eiland hoppen op de Caraïbische eilanden. Ik begin op Curaçao en zal eindigen op Sint Maarten. Maar ik wil mijn terugvlucht niet vastzetten zodat ik geen stress krijg mocht mijn plan niet tijdig kunnen worden afgewerkt. Begin januari, kort na Nieuwjaar, is het rustig in de luchtvaart en ik kan gebruik maken van een bijzonder aanbod: met Corendon vlieg ik op 05/01/2024 van Amsterdam naar Curaçao, enkel en voor 300 €. Omdat er nogal wat toeristen op de eilanden zitten boek ik vooraf mijn retourvluchten naar Aruba en Bonaire van uit Curaçao. Na veel opzoekwerk lijkt het mij best om mijn enkele vluchten van Curaçao, Grenada, Barbados, Sint Vincent en Sint Lucia ook vooraf te boeken. Van uit Sint Lucia kan ik verder met de boot naar Martinique, Dominica en Guadeloupe. Maar hier zit ik vast, er is geen vlucht noch een ferry naar het nabijgelegen Antigua zodat ik een dure vlucht moet boeken om via Sint Maarten naar Antigua te vliegen. Van Antigua kan ik naar Sint Kitts-Nevis vliegen. Van hier uit kan ik terug een ferry nemen naar Statia waar ik langer dan gepland vastzit wegen slecht weer. Na een paar dagen kan ik doorvaren naar het schattig Saba en verder naar Sint Maarten. Ik gebruik Sint Maarten als een hub voor dagtours naar Anguilla en Sint Barthelemy. Op 12/02/2024 bestel ik online op mijn gsm mijn retourvlucht van Sint Maarten naar Amsterdam. Op 14/02/24, Valentijnsdag, vlieg ik terug met KLM naar Amsterdam.

Inreisdocumenten Aruba :

Voor onderdanen van de EU volstaat een ID kaart. Reispas en uitgeprint vluchtplan meegedaan voor alle zekerheid. Ik kreeg een stempel IN en geen UIT op Aruba. Vergeet niet vooraf uw ED-card-aruba.com online in te vullen en het op uw gsm te houden of uit te printen. Zonder deze vooraf ingevulde ED-kaart kom je er niet in.

www.aruba.com : hier kan men een kaart van het eiland krijgen wat heel nuttig is.

Geld:

In Oranjestad waar veel cruisepassagiers lopen zijn enkele ATM, verder landinwaarts is dat al moeilijker. Ik had voldoende cash USD dollars op zak want men kan overal in $ betalen. Ik heb er geen enkele keer Antilliaanse gulden gezien. Ook bankkaarten en Visa had ik op zak.

Reisgidsen en kaarten :

Ik had een reisgids van Lonely Planet bij waar al mijn reisbestemmingen en enkele kaartjes in stonden. Bovendien ben ik in Oranjestad op het kantoor van de toeristische dienst geweest waar ik een kaart kreeg.

ER GERAKEN

Vliegen

Ik had vooraf mijn retourvlucht van Curaçao naar Aruba geboekt bij Divi Divi Air www.flydivi.com en voor het kort vluchtje van een half uur 271,50 $ betaald. Ik denk dat enkel Divi Divi naar Aruba vliegt dus bepalen enkel zij de hoge prijzen.

Bootreis

Er varen geen ferries tusen de ABC eilanden, een aanvraag tot vergunning wordt stelselmatig tegengehouden ten voordele van Divi Divi Air.

Dag 2 – zaterdag 6 januari 2024

Ik vlieg in een klein toestelletje en voor mij in een open deur zie ik de piloot werken. Er zitten ongeveer 15 passagiers in het vliegtuigje. Bij immigratie loopt het vlot en ik krijg een stempel IN in mijn reispas. Ik dacht dat het hier Nederlands grondgebied was, dus EU. Buiten de kleine luchthaven staan enkele taxi-haaien die mij veel teveel willen aanrekenen. Ik kijk op mijn google-maps en zie dat het niet ver wandelen is, dus benen even strekken. Ik zag plots een bord naar Cumana en ik krijg een lift. Ik kom aan bij mijn Airbnb Herbert omstreeks 11,30 maar mocht absoluut er niet in voor 15 uur en ik mocht evenmin al mijn bagage afgeven. Iets verderop moest ik urenlang wachten bij C-Mart maar ik kon er iets eten en drinken. Ik was nog heel moe en die idioot laat er mij niet in. Ik had al op mijn informatie gelezen dat er NIETS te zien is op Aruba. Nadat ik eindelijk stipt om 15 uur kon inchecken en mijn gastheer mij mateloos uitleg gaf over zijn inboedel en een inventaris opmaakte van ieder item kon ik eindelijk wat rusten. Ik heb de rest van de dag uitgerust want ik moest nog recupereren. Ik had wat voorraad meegebracht uit de supermarkt voor mijn avondmaal. De Airbnb van Herbert Marcus Anthony in Cumana mijden !!!

Dag 3– zondag 7 januari 2024

Na mijn ontbijt wandel ik naar het nabije kruispunt waar de kantoren van “Air Aruba” waren gevestigd; het lijkt mij definitief gesloten. Plots zie ik een bord naar Oranjestad staan, ik zie geen bus en loop in die richting. Een Ecuadoriaan geeft mij een lift. In het klein centrum is het rustig, alle winkels zijn gesloten op zondag. Ik verken het stadje en neem enkele foto’s van die kleurige huizen. Op een terras waar cruisepassagiers hun ontbijt nemen ga ik wat rusten en geniet van een ijsje. Ik krijg lokaal wisselgeld terug dat zelfs op een ander ABC-eiland niet geldig is. Na de middag vertrekt een bus naar Santa Cruz en ik moet nog ver lopen, gelukkig krijg ik een lift van een jongeman die mij tot aan de ingang van het Nationaal Park Arikok brengt. Hier moet ik 20 $ ingang betalen en krijg een wandelplan. Aanvankelijk was het pad goed aangegeven maar bij het stemmig Adobe House, een oud arm witgekalkt boerderijtje, ben ik verkeerd gelopen. Ik zag geen wandelaars meer in dit droog dor stenig landschap bezaaid met veel hoge cactussen, veel vogels en hagedissen. Het is een doolhof van voetpaden. Plots kwam ik moe aan bij een huis, de man aarzelde maar bracht mij tenslotte terug naar de Cmart waar ik hem trakteerde op een biertje. Ik kocht nog iets eetbaars met mijn restant van Aruba-munten. Om 17,30 uur wordt het donker.

Dag 3 – maandag 8 januari 2024

Om 7,30 uur gaat mijn wekker af en stipt om 7,45 komt die idioot ijverig tot in detail zijn inventaris opnemen. Hij biedt mij ook niet aan mij naar de luchthaven te brengen. In een half uur wandel ik de drie km naar de luchthaven. Mijn vlucht vertrok reeds om 9,05 in plaats van 9,35 uur: als ieder passagier er is vertrekken ze al.