Ascension

Ascension – bootreis 2014

1. CRUISE

Ik heb de cruise PLA 32-14 Atlantic Odyssey geboekt bij de eigenaar van de boot, de Plancius bij http://www.oceanwide-expeditions.com/ in Vlissingen.  De Plancius is gebouwd in 1975, vaart onder Nederlandse vlag en kan 114 passagiers logeren.  Het vaarplan ziet er als volgt uit : 19/03/2014 inschepen in Ushuaia en landingen in Antarctica, South Georgia, Tristan da Cunha, Sint Helena, Ascension en op 25/04/2014 ontschepen in Praia, Kaap Verdische eilanden.  Ik kan een deal afsluiten voor 6.000 €. Het hele verhaal volgt hier :

www.oceanwide-expeditions.com/trips/trip/pla31-14-atlantic-odyssey/highlights/

Er zijn twee reisagenten waar je ook de reizen van oceanwide-expeditions kunt boeken :

en misschien bij

www.scantours.net

Ik had eerder dit jaar met de Ortelius van Oceanwide-expeditions een tocht meegemaakt van Vlissingen naar Spitsbergen.

Bij Oceanwide had ik een vlotte afwerking en boeking dank zij Majanda majanda@oceanwide-expeditions.com en er werd dadelijk op mijn vragen geantwoord wat bij de anderen niet het geval was.

ASCENSION

Hoe er geraken

Met de Royal Mail Boat : www.aws.co.uk  travel.aiwsa@atlantis.co.ac

accomodations@atlantis.co.ac

Vliegen met de RAF uit Brize Norton, UK

Van Ascension naar Sal, Cabo Verde : www.victory-cruises.com

www.ascension-island.gov.ac : heel veel info over het eiland

www.atlantis.co.uk

www.ais.co.ac/accomodation  : als je zoekt naar accommodatie

www.ascensionconservation.org.ac  : organiseert een trip op het eiland

www.mcsuk.org : doorklikken op Ascension

www.seaturtle.org/mtrg/projects/tukot

www.ascension-island.gov.ac   : Ascension Island Conservation Team

www.obsidian.co.ac  : Het Obsidian Hotel

www.the-islander.org.ac   : de lokale krant

Dag 62 – 21/04/2014

Paasmaandag op zee.  Mijn mails gelezen en beantwoord, lukte goed nu.  Daarna gaf Ali een voordracht over schildpadden op Ascension. Na de middag moesten we onze laarzen inleveren en we werden dek per dek opgeroepen om onze rekening van de bar te betalen, kon ik doen met mijn Maestro bankkaart want het is een Nederlands schip.  Ik vulde een envelop met drinkgeld voor het personeel.  In de namiddag een film over Ascension in de eetzaal bekeken.  Het was te warm aan dek, dus vooral bij de airco in mijn hut gebleven.

Dag 63 – 22/04/2014

De tien vertrekkende passagiers kregen een vroege zodiactrip naar Boatswain Bird Island en kwamen heel enthousiast terug.  Wij zouden morgen aan de beurt zijn maar dat is niet doorgegaan.  Ik heb bij zonsopgang veel fregatvogels rond het schip gezien.  Na het ontbijt vergezelden enkele opspringende dolfijnen ons op onze tocht naar Georgetown. Het keukenpersoneel had oud brood in zee gegooid waar zwermen blackfish op afkwamen.   Om 10.30 uur kwamen de immigratieambtenaren met een vlet aan boord.  Het werd een droge landing met de zodiac’s  en we moesten ons aan koorden vasthouden om op het trapje te raken en naar de kade te gaan.  Ik was op de eerste zodiac.  Vlug door douanegebouw, controlescan van onze rugzak en er stonden enkele jeeps ons op te wachten.  Ik zat vooraan in de jeep en kon veel van het eiland zien.  We reden door de Brits-Amerikaanse militaire basis, het vliegveld Wideawake naar de Wideawake Fairs waar duizenden paren sooty terns (sternen) broeden tussen de lavastenen op de grond.  Ze scheren over onze hoofden om zich te verdedigen en ons te verjagen.   Het doet denken aan de film van Hitchcock “The Birds”.  Op de grond die wit ziet van hun poep ligt soms een verlaten ei.  Het is een speciale beleving.  Daarna rijden we steil omhoog over smalle slechte wegen naar Green Mountain.  Ascension is een dor droog eiland maar naarmate we de top naderen wordt het steeds maar groener, zelfs tropisch met bamboe en bananenbomen.  Wij rijden voorbij Travellers Hill naar Red Lion, eindbestemming met zaaltje en oude foto’s.  Het was vroeger een boerderij.  De gidsen van Ascension zijn bij ons.  Naast de Red Lion staat een prachtig gelegen huis met goed onderhouden tuin en terras met uitzicht op Georgetown en de wijde omgeving die men kan huren per week bij het Obsidian Hotel.  We keren terug langs weelderig groen en nemen onze lunch in Two Boats Club waar ik zelfs een Stella kan drinken.  Daarna werden wij afgezet bij het museum waar ik in het winkeltje tot mijn verbazing een Vlaams koppel ontmoet die hierheen zijn gevlogen met RAF van uit Norton Brize en hun tocht verder zullen zetten naar Sint Helena, Kaapstad en Tristan da Cunha.  Dan heb ik Fort Hayes bezocht , een verlaten rommelig Brits fort.  De Post ging net dicht om 15 uur; het Obsidian Hotel was ook dicht maar de souvenirwinkel was open. Het centrum  verkend maar dat is niet groot.   Een paar kaartjes geschreven en gepost en met een Duitse medepassagier een biertje gedronken in de Saints Club waar vooral werkers van Sint Helena rondhangen.  Mooie bar en terras trouwens. Op de kade waren ze tonijn aan het versnijden, net gevangen.   Met de laatste zodiac naar de Plancius gevaren.  Na het avondmaal zijn we terug met de zodiac naar Jamestown gekomen om er een wandeling naar het schildpadstrand te maken.  Eerst kregen we info over hoe ons te gedragen op het strand en een filmpje en daarna wandelden we onder leiding van een gids in groepjes van 15 naar het strand.  Ze hadden rode lichten, geen witte en stonden met elkaar in verbinding met gsm.  Er waren enkele scouts die de ei leggende schildpadden opzochten en dan konden we erheen gaan.  In het mulle zand ben ik een paar keer gevallen in lege diepe kuilen van de schildpadden en ik was niet alleen.  Bij het eerste nest had de schildpad net gedaan met leggen en vulde zij die met haar flippers.  Bij het tweede nest was het dier onder gezucht aan het leggen, net pingpong balletjes.  We hebben daar om beurten gekeken maar konden er in het donker weinig van zien, geen foto’s.  We hebben geen kleintjes gezien die naar zee trekken, wel later rond het schip bij vertrek.

Dag 64 – 23/04/2014

Was al om 05.30 op en ben aan boord gegaan maar zag weinig vogels op dek. De zee was te woelig voor onze tocht naar Boatswain Bird Island, jammer.  Dan zijn we doorgevaren rondom de andere kant van het eiland om terug te komen in Georgetown.    Veel dolfijnen gezien.  Tegen tien uur voeren we met de zodiac naar Georgetown.  Bij de kaai nam ik wat informatiemateriaal mee van het toeristenkantoor waaronder een vogelchecklijst van Tristan, St Helena en Ascension.  Nog eens het centrum bezocht en de winkeltjes en souvenirs gekocht.  In het klein kerkje geweest.  Een Stella gedronken in de Saints Club en met Rinus vlug terug naar het schip en verder met de zodiac naar Comfortless Cove waar ik een kwartier heb gezwommen tussen de blackfish.  Wat aan het strand gezeten en daarna kregen we een barbecue aangeboden, koud bier en wijn.  Dan moest ik vlug in de jeep op tocht met James de geoloog met bezoek aan een groot obsidian-veld.  We namen stiekem enkele van die halfedelstenen mee.  Ook een lavaveld en grot bezocht, interessant.  Tenslotte vlug met de jeep terug naar het schip want de kapitein wou vlug om 17.00 uur vertrekken.  Na douche aan dek gezeten tot diner; het schip was al druk aan het varen.  Mooi zicht bij verlaten Ascension.  Op Ascension zijn er geen verkeerslichten, ronde punten of snelwegen en evenmin op Tristan da Cunha en Sint Helena.

BESLUIT :

Een heel mooie scheepsreis en veel gezien, vooral veel gevaren en weinig aan land geweest in tegenstelling van wat het programma beloofde. Het eten was superlekker en de leiding deed zijn best.  Soms teveel blabla en tijdsverlies bij landingen.  De kapitein was een treuzelaar en door zijn beslissingen konden we bepaalde bestemmingen niet zien; hij wou enkel vlug varen.  Soms waren een paar leiders geprikkeld.  Al bij al goede herinneringen.