Berlijn

Met de camper Naar de Baltische Staten – 2014

Voorbereiding

Ik had reeds in 1993 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent en wou het toenmalige pas uiteengevallen Oostblok bezoeken en nog vlug zien hoe het er achter het communistisch IJzeren Gordijn aan te ging want het zou er spoedig gaan uitzien zoals bij ons in het westen.  Ik was toen ook via Duitsland en Polen naar de Baltische Staten gereden.  Er was toen nog maar weinig toeristische infrastructuur, bijna geen hotels, campings, restaurants en bijna niets was al uitgebouwd.  Nu in 2014 wou een vriendin uit Colombia een deel van Europa zien en haar keuze viel op de Baltische Staten die ik na  zoveel jaren nog eens wou terug zien, vooral dan hoe het was veranderd.

Berlijn

www.visitberlin.de

www.ddr-museum.de

www.camping-potsdam.de

Reisverslag

18/08/2014

Ik had Lilia gisteren opgehaald op de luchthaven van Zaventem en ongeveer 120 km gereden.  Deze morgen vertrekken we uit Brussel richting Duitsland: Eindhoven, Venlo, X Moers, Hannover, A2 > Berlijn, X Werder > Berliner Ring A10, afslag Gross Kreutz > Potsdam.  Als we bij het Kreiz Potsdam aankomen zien we een bord op de weg “Ehemals Interdeutsche Grenze 1945-1990”  met een monument er bij.   We waren om 9.30 uur vertrokken in Brussel en zijn aangekomen op onze bestemming in Berlijn om 19 uur, 725 km. Ik had reeds uitgezocht waar we konden blijven zodat ik nu niet haastig moest op zoek gaan.  We melden ons aan op Camping Sanssouci, An der Pirschheide 41 – 14471 Potsdam (Berlijn).   Het is een grote camping bij een meer met veel mobilhomes.  Alles is er voorzien, proper sanitair, restaurant, winkel en gratis shuttle naar het tramstation Pfirsheide waar men verder kan naar het centrum van Berlijn.  Een overnachting in eigen mobilhome kost er 40 euro !

19/08/2014

Vandaag gaan we een volle dag Berlijn verkennen.  Met een gratis shuttle van de camping worden we naar het tramstation Pirschheide gebracht.  Met tram 91 gaan we naar het Hauptbahnhof Potsdam en van daar nemen we de trein RE1 naar Tiergarten.  We wandelen naar de Siegesaule (Victory Column) maar ik begrijp niet wat hun zege kan zijn na twee verloren oorlogen.  We hebben nog andere hoogtepunten bezocht zoals de Brandenburger Tor, het boegbeeld van Berlijn.  We lopen langs het Russisch oorlogsmonument want zij hebben Berlijn bevrijd.  We bezoeken het Holocaust Museum bij de Branderburger Tor en het Holocaust Monument.  Bij Check Point Charlie lopen veel toeristen.  We bezoeken de Berliner Dom en het DDR-Museum met een terras aan de waterkant, de Sint-Nikolai kerk en de TV toren. Vanaf de Alexanderplatz zijn we met de trein naar Potsdam Hbf gereden en met tram 91 naar Pirshheide waar er een ongeval op de sporen was gebeurd zodat we pas tegen negen uur terug op de camping aankwamen.   Vandaag niet gereden.

19/07/2023

We kunnen maar om 19 uur vertrekken maar na de avondspits is het rustig op de autostrade. We zijn tevreden dat we door het drukke Ruhrgedeelte voorbij Dortmund kunnen raken. Ik ben moe en stop bij autostrade 44 op de parking bij Soester Börde. Ik heb 268 km gereden. We zijn nog 118 km verwijderd van Kassel. Waar is de tijd dat ik in het Sauerland mijn dienstplicht vervulde in Niedermarsberg ? Door voortdurend aankomende vrachtwagens en draaiende koelinstallaties werd het geen rustige nacht.

20/07/2023

Door vertrekkende vrachtwagens waren we al om zes uur wakker. We hadden vlak naast de autostrade geslapenen hadden een slaappil genomen en dat hielp wat. Onze eerste stop was in Goslar dat we twee uren hebben bezocht. Goslar met zijn 1.500 vakwerkhuizen is door Unesco erkend. Hier flaneren we over stemmige kasseistraatjes en bewonderen de vele vakwerkhuizen. Overal zijn er winkels, terrasjes, ijssalons en koffieshops. Het centrum is heel pittoresk. Het paleis Kaiserpfalz is duizend jaar oud en werd bewoond door Duitse edelen. Ook het stadhuis is imposant en de huldigingszaal is rijk beschilderd met gotische taferelen. Meer info op www.goslar.de We rijden verder door het prachtig N.P. Harzgebirge www.nationalpark-harz.de en langs onze weg lonkt de 1.142 meter hoge Brockenberg. Hier was destijds de grens met de DDR. Onze tweede stop is voorzien in Wernigerode eveneens in het Harzgebergte. Er staan veel oude huizen maar minder dan in Goslar. Enkel het Rathaus is bijzonder mooi. www.wernigerode-tourismus.de Quedlinburg is onze volgende bestemming en hier staan zelfs nog meer vakwerkhuizen dan in Goslar. Er is een camperparkeerplaats voorzien bij het kasteel en een bij de Pulverturm; we gaan op de laatste staan. We verkennen uitgebreid de smalle steegjes met zijn vele romantische vakwerkhuizen. Na een koffie op een stemmig terras rijden we verder langs een binnenweg via Magdeburg en vervolgens op een uitstekende autostrade naar Berlijn. Onderweg veel sparrenbossen en weinig dorpen in de deelstaten Sachsen-Anhalt en Brandenburg. Tegen zeven uur komen we aan in Berlin Sud bij de Hotel und City Camping langs een kanaal waar jachtboten aangemeerd liggen. Berlijn centrum ligt 24 km verder en kunnen we morgen met openbaar vervoer bereiken. De eigenaar is heel onvriendelijk omdat ik voorbij de inkom was gereden. Aan de zijde van het kanaal is het droog maar aan de andere kant stonden de campers tien centimeter in het water na een fikse regenbui. Gelukkig konden we genieten van een warme douche. Een overnachting met camper kost 32 € wat goedkoop is voor Berlijn. Hun adres: Bäkehang 9a, 14532 Kleinmachnow. www.city-camping-berlin.de Ik heb vandaag 498 km gereden.

21/09/2023

We moeten één km lopen tot de busstop van Kleinmachnow en verderop nemen we van Wannsee de S1 trein naar centrum Berlijn. We wandelen eerst naar de Berlijnse Poort, de Brandenburger Tor, gratis bezoek maar vandaag volzet. Morgen zou het gaan mits reservatie. Er niet ver vandaag ligt de Reichstag, het Duitse parlement maar we kunnen het immense dakterras niet bezoeken zonder ons aan te melden. Daarna lopen we voorbij het Holocaust monument, een reeks lelijke betonblokken. Dan wilden we das Neue Museum bezoeken en wilden de schilderijen van Mönch bekijken maar werden door het museumpersoneel tweemaal verkeerd gezonden zodat we het opgaven. Op de Potsdammer Platz staan nog resten van de originele Berlijnse Muur. Unter den Linden hebben we het Porche-Museum bezocht, juweeltjes van oldtimers staan hier. We hebben geluncht Unter den Linden in een restaurant waar men een reuze curryworst opdiende met weinig aardappelsla. Dan zijn we driemaal verkeerd gezonden door Berlijners, we waren op zoek naar de Berliner Dom. Het Pergamon Museum is reuzegroot en ons doel was de echte poort van Babylon te zien, we hadden reeds een kopie ervan gezien in Balylon, Irak zelf. Er is in dit museum ook een originele Romeinse tempel te zien, ongelooflijk. We zijn nadien voorbij het sober gedenkteken van de oorlogsslachtoffers gelopen. Het is onmogelijk om Berlijn in één dag te bezoeken en er slechts één nacht er te slapen. Terug op de camping eiste die nazi dat ik een extra dag zou betalen maar na mijn protest stemde hij ermee in om de helft ervan te betalen, cash, zwart indien ik voor 21 uur zou vertrekken. Na ons avondmaal bij het kanaal begon het hevig te regenen. We hebben nog gedoucht en we zijn dan via de autostrade vertrokken richting Dresden. Bij het Nationaal Park Spreewald hebben we de afrit genomen en ergens een rustig plekje in het wild gezocht.