EEN WEEKJE CANARIAS – 2014

A –  VOORBEREIDING

Planning

Ik had reeds zoveel bestemmingen bezocht maar de makkelijk te bereizen Canarische eilanden had ik nog niet bezocht en het sprak mij ook niet veel aan, een verkeerde perceptie bleek achteraf want er is ook veel natuur en er is niet enkel zon en zee en all-in hotels.  Met een huurwagen hebben wij Tenerife bezocht.

Visum

Makkelijke bestemming en geen extra papieren nodig, onze Belgische ID is voldoende.

Geldzaken

ATM staan er voldoende in de regio en het blijft euro. Bovendien kan ik in winkels en restaurants met de gewone bankkaart betalen zoals thuis.

Vlucht

Bij Selectair in Maldegem boekte ik een vlucht met Jetairfly.com voor … euro heen en terug van Brussel naar Tenerife.  15 kg bagage is het maximum.  De uren waren goed.  Ik reserveerde tevens rechtstreeks een huurwagen bij Plus Car info@autopluscar.com type Toyota Yaris voor een week voor 120 euro van 12-20/12/2014.

www.casa-balcones.com

www.telefericoteide.com

B –  REISVERSLAG

Zaterdag 12/12/2014

Reisweg:  Vlucht van Brussel naar Tenerife en met huurwagen naar Icod de los Viños.

Met de trein naar de luchthaven gereden en een trein eerder dan voorzien genomen want er was gisteren nog maar eens staking van de treinbestuurders.  Er was vertraging onderweg, dus had ik er goed aan gedaan vroeger te vertrekken.  Of kwam het door de begrafenis van koningin Fabiola ?  We waren tijdig op de luchthaven maar moesten lang in de rij wachten om in te checken, volgende keer doe ik het online.  Om 12.30 uur stipt vertrok onze vlucht die 4.45 uur duurde.  We kwamen aan in Tenerife Sur en ik zocht meteen het kantoor van Plus Car op.  Na de registratie kreeg ik een Skoda Fabia en om 17.45 uur konden we eindelijk vertrekken.  Het was een lange rit in het donker op de autostrade naar Icod de los Viños aan de noordkant van het eiland.  In Icod moest ik driemaal navragen naar het adres van ons hotel en twee mannen reden ons voor.  De Duitse eigenaar had naar zijn zin te lang op ons gewacht en eiste onmiddellijk het volledig weekbedrag en reed zonder uitleg er dan vlug vandoor.  De tocht van de luchthaven naar Icod is 113 km en ik was doodmoe.  Na het inchecken zijn we naar het nabijgelegen restaurant Los Faroles gaan eten.  Er zat een spinnenweb in de hoek van de kamer wat normaal is hier.  In onze living stonden twee convectoren, koude slaapkamer en muffig, kasten deels gesloten, enkel Duitse TV-kanalen.  Living is gezellig, mooie patio’s en super dakterras, veel versierde hoekjes, inrichting is dik in orde.

Overnachten

Via booking.com boekte ik ook ons hotel voor acht dagen voor 264 euro bij Monasterio de San Antonio, Campino 28, Icod de los Viños, tel. (34) 922 122  211 www.apartamentos-san-antonio.es

Zaterdag 13/12/2014

Reisweg:  Parque del Drago in Icod.

We hebben uitgeslapen en een beetje op het aangename dakterras gezeten.  Er staan tuinmeubelen en veel planten en er is een mooi zicht op zee.  Met de wagen ben ik dan naar het centrum gereden waar we ons ontbijt hebben genomen in La Tentacion, 8.20 €.  Daarna in de winkelstraat gelopen en het Parque del Drago bezocht, klein maar heel mooi.  Vanaf het ayuntamiento (gemeentehuis) kan men de drakenboom gratis zien.  We hebben een kijkje genomen in het hotel San Agustin www.hotelsanagustin.es waar ze mooie kamers hebben maar in een duurdere klasse.  Alle winkels zijn gesloten van 12-16 uur en de meeste gaan al dicht om 13.30 uur voor het ganse weekend.  Om 16.30 uur zijn de terrasjes terug open.  We hebben lekkere inktvis gegeten in El Calvario en een biertje kost hier maar 1.10 euro.  Ik heb dan gestopt bij een druk tankstation en alhoewel ik er niet heb getankt hielp een bediende mij goed.  Hij belde voor mij naar Plas Car want ik had een ernstig remprobleem met mijn huurwagen.  De dame aan de lijn wou dat ik persé naar luchthaven noord zou komen; het was bijna donker en ik had geen navigatie.  De wagen moest omgeruild worden en ik weigerde daar op in te gaan en zei dat het HUN probleem was en dat ze maar naar mijn hotel moesten komen om om te ruilen.  “Ik ben alleen en heb geen chauffeur ter beschikking” klonk het aan de andere kant maar ik hoorde toch een man op de achtergrond.  Niets aan te doen, ik moest naar de luchthaven komen.   Ik kreeg dan nog twee telefoontjes van de dame die hardnekkig op haar standpunt stond.  Ik zei haar in het spaans dat ze direct moest komen met een vervangwagen of dat ik de politie zou bellen en dat hielp.  In afwachtig een boodschap gedaan in Super Dino en iets gaan eten beneden bij de drakenboom  in Restaurante Carmen, Canarische specialiteiten maar eigenlijk niets bijzonders.  Anderhalf uur later kwam de takelwagen aan en wisselden we van huurwagen wat veertig minuten duurde.  Ik had vandaag slechts zeven km gereden.

Zondag 14/12/2014

Reisweg  : Garachico, Buenavista, El Palmar, Masca, P.N. El Teno, Santiago del Teide, Santiago.

Na vijf km bereiken we Garachico waar we het stadje verkennen.  Benzine of diesel kosten bijna hetzelfde, minder dan 1 euro/liter.  Garachico is een typisch leuk stadje, smalle straatjes, witte huisjes met houten balkons en veel bloemen op de pleintjes.  Mooi interieur in de kerk met muziek.  Voor de kust ligt een eilandje. In Bodegon Plaza nemen we een lichte lunch wat ons tien euro kost.  Na buenavista was de weg naar de Faro de Teno afgesloten wegens steenval van hoge rotsen.  Dan maar terug via El Palmar naar Masca langs een smalle steile weg met veel haarspeldbochten. Bij de kust zijn er veel bananenplantages.  Het was koud en winderig bij de miradores (uitkijkpunten) in de bergen en weinig bewoning.  Naar het N.P. El Teno loopt een erg smalle bochtige weg door een laurierbos en de weg loopt  dood bij de zee.  Er liggen enkel mooie miradores op onze weg met zicht op de bergen en de zee, prachtig is dat.  Hoog boven het dorp Masca genieten we van een koffie bij Cruz Hilda.  Masca is klein maar heel mooi gelegen, typische witte huisjes en een mooi wandelgebied.  Weinig parking langs de enge weg waarop nog eens bussen rijden.  Na een korte stop in Masca ben ik naar de mirador boven Santiago del Teide gereden: zicht enerzijds op het bergdorp Masca, Santiago en de besneeuwde Teide en de zee aan de andere kant.  Er staat een standbeeld van een Guanche, de oorspronkelijke inwoners van het eiland.  Van Santiago naar Icod is het 21 km rijen.  Er is feest in het dorp en ik kan nu maar moeilijk parkeren.  Lekker gegeten in Los Faroles.  83 km gereden vandaag.

Maandag 15/12/2014

Reisweg :  La Orotava, Tacaronte, Tegueste, Punta del Hidalgo, Las Mercedes, N.P. Anaga, Cruz del Carmen, La Laguna.

We volgen de noordelijke kustweg in oostelijke richting.  Onze eerste stopplaats is het prachtig stadje La Orotava met een prachtig pleintje en veelkleurige huizen.  La Casa de los Balcones  mochten we niet missen en het is heel mooi : www.casa-balcones.com Het is een typisch Canarisch groot oud huis met een prachtige binnenkoer met houten balkons dat met weelderige planten en bloemen  is versierd.  In het centrum staan nog enkele oude prachtige herenhuizen met balkons.  Op een plein staan twee drakenbomen.  In Punta del Hidalgo is er wat groenteteelt in serres en op de achtergrond beukt de zee op de hoge rotsen met grillige vormen.  In Punta del Hidalgo genieten we van een mooi panorama van op de mirador Jardina. Ik rij door het N.P. Anaga nabij Tegueste. Bij Cruz del Carmen stoppen we bij een grote parking.  We bezoeken kort de mirador en in een café drinken we warme koffie met appeltaart.  Bij Las Mercedes rijden we door een laurierbosje waar een miezerregen/mist hangt.  Het N.P. is onbewoond en straalt iets mysterieus uit.    We verkennen het stadje La Laguna en ontdekken er het Casa Van Den Heede uit de 18° eeuw.  Het dorpspleintje is typisch, gemoedelijk en niet toeristisch.  Het regent nu door en het is koud en druilerig en ik besluit terug te rijden naar Icod.   Het is nu nog maar 14 graden op Tenerife !  Ons avondmaal genomen bij Restaurante Carmen.  155 km gereden.

Dinsdag 16/12/2014

Reisweg :  La Orotava, Valle de la Orotava, El Portillo, Pico del Teide, Boca de Tauce, Villaflor, Chitche, Santiago del Teide, Icod.

Tegen tien uur zijn we vertrokken richting La Orotava waar ik de autostrade verliet om door de Orotava vallei te rijden en het ging steeds hogerop door verscheidene dorpen.  Door de mist kregen we geen panoramische zichten gepresenteerd.  Bij El Portillo was de mist verdwenen en werd het zonnig.  We reden door nevelwouden en daarna door sparrebossen in het onbewoond nationaal park de Teide.  Er was enkel een kaal landschap met cactussen en vetplanten en lage struiken.  We reden langs enkele mooie miradores en stopten overal om steevast de besneeuwde top van de vulkaan El Teide te kunnen bewonderen.  Bij de kabelbaan kost de lift naar de top 26 €, geen korting voor senioren of mindervaliden.  Voor eigen volk kost het 12.50 € en het hele project is dan nog eens gefinancierd door EU.  Het N.P. El Teide is erkend door Unesco.  Ik maak er een korte wandeling en geniet van de omgeving en de besneeuwde Teide. Er zijn verscheidene bewegwijzerde wandelingen aangegeven.  Prachtige rotsformaties en zicht op de vlakte vanaf de parador.   Hier groeit bijna niets, enkele knoestige doornstruiken in een halfwoestijn met mooie rotsformaties.  Bij mirador Chirche bevindt zich een terrasje waar we een koffie en taart eten met mooi zicht op de zee in de verte.  We stoppen bij het informatiekantoor in Santiago del Teide en hebben hier goed gegeten, gestoofde geit.  We rijden dan terug naar Icod.  Vandaag 136 km gereden.

Woensdag 17/12/2014

Reisweg  :   El Tanque, Santiago del Teide, Los Gigantes, Adeje, Playa de las Americas, Los Cristianos, Arona, Vilaflor, Boca de Tauce, Chio, Santiago del Teide, Icod.

Vandaag een beetje laat vertrokken en ik reed de verkeerde kant op en belandde in Guancha en ik moest naar El Tanque en Santiago del Teide. In Garachico hadden we een zicht op de lavastroom naar de zee.  In Los Gigantes domineren de hoge rotswanden die loodrecht opstijgen uit de zee.  Van op een mirador zien we links het eiland La Gomera liggen.  Langs een min of meer drukke kustweg rijden we naar Adeje.  In Playa de las Americas en Los Cristianos is er veel hoogbouw, lelijk is dat. We zijn dan maar het binnenland ingereden en zijn gestopt in Arona om er te wandelen in een landelijke omgeving www.arona.travel Het historisch dorp is aantrekkelijk.  Na Arona liggen er wijngaarden in de lavavelden en er zijn enkele bodegas te bezoeken.  Vilaflor is ook aantrekkelijk maar is kleiner dan Arona.  Daarna volgt een heel mooie weg naar Boca de Tauce en Chio.  Ik heb prachtige foto’s genomen van Canarische dennen in de mist boven een wolkendek.  Vandaag 190 km gereden.

Donderdag 18/12/2014

Reisweg:   Santa Cruz, San Andres, Icuesta, El Bailadero, Chamorga, Cruz del Carmen, La Laguna, Icod.

Vandaag geen regen of mist maar matige zon.  Ik ben meteen op de autoweg naar Santa Cruz gereden en doorgereden langs de zee naar San Andres  dat een tamelijke haven is en het heeft een wit zandstrand.  Het zand werd destijds ingevoerd uit de Sahara want Tenerife is van vulkanische oorsprong en heeft dus zwart zand. Het stadje ligt tegen een berghelling geplakt. Boven het stadje hadden we een prachtig zicht op de grillige kust.  We hebben hier uitstekend geluncht in  El Tunel, een visrestaurant en het was lekker, aanrader.  De weg naar Igueste is prachtig langs de kust maar loopt dood, toch de moeite om te verkennen.  Terug in San Andres reed ik richting Bailadero waar een mooie mirador staat.  In Taganaga hebben we wat rondgekeken in dit stil dorpje.  Vandaag ontmoet ik verscheidene Russische toeristen ook op verkenning met een huurwagen.  Het is nu heel wat klimmen door een groen landschap in het nationaal park Anaga  maar het is hier heel mooi.  De smalle weg loopt door laurierbosjes naar het uiterste oosten van het eiland naar het klein pittoresk dorpje  Chamorga dat prachtig is.  Chamorga lijkt te zijn uitgestorven en is afgelegen.  Onderweg staan enkele miradores en is het steeds maar steigen.  Er staat een kleine kapel en er is één winkel/café.  Er zijn verscheidene uitgestippelde wandelpaden.  Op de  rit terug door het Anaga N.P.  stoppen we enkele keren bij een mirador alvorens door te rijden naar La Laguna waar we de autostrade terug naar Icod nemen.  Ons avondmaal genomen in Icod in La Parada bij het dorpsplein en ropa vieja gegeten.  Vandaag 194 km gereden.

Vrijdag 19/12/2014

Reisweg:   La Laguna, Tacoronte.

Vandaag was de eerste zonnige dag.  We hadden reeds min of meer alles gezien en wilden nogmaals La Laguna bezoeken want de vorige keer regende het er.  We zijn laat vertrokken en via de autostrade rechtstreeks naar La Laguna gereden.  We hebben anderhalf uur het stadje in kerstsfeer verkend en enkele souvenirs gekocht.  De meeste straten kenden we reeds.  In bakkerij Exporamico laten we ons verleiden voor een croissant, gebak, koffie en horchata (amandelmelk).  Op onze terugweg is het plots heel zonnig en ligt de Teide te blaken in de zon.  We rijden op de autostrade boven de zee, mooie rit.  In Tacoronte stoppen we bij een terras Barandi bij de zee waar ze lokale honing en wijn verkopen.  Het is hier prachtig zitten; zicht op de zee beneden en de Teide in de verte.  Daarna zijn we doorgereden naar ons verblijf in Icod en hebben nog nagenoten van het zicht op zee en het dorp.  De Teide in hier niet te zien, zit achter een muur.  Ons laatste avondmaal genomen bij Restaurante Carmen.  Vandaag 100 km gereden.

Zaterdag 20/12/2014

We zijn om 05.30 uur opgestaan, douche en vlug ontbijt en om 6.15 uur vertrokken naar de luchthaven, twee uren rijden, 110 km.  De huurwagen afgeleverd en om negen uur staan we in de terminal waar we tijdig hebben ingecheckt.  We vliegen een uur naar Madeira waar een zestigtal passagiers uitstappen en ongeveer evenveel instappen.  We mogen het vliegtuig niet uit.  De vlucht naar Brussel duurt drie en een half uur en we komen aan om 18.10 uur.  Door een slechte treinverbinding moesten we tweemaal overstappen en wachten in Midi en Gent en komen aan in Brugge waar we 45 minuten moeten wachten op onze bus naar Maldegem waar we omstreeks 21 uur aankwamen.