Comoren

ANJOUAN, ILE AU PARFUM, COMOREN 2018

A –  VOORBEREIDING

Planning

We zijn twee ervaren globetrotters en bedachten een combinatiereis te maken naar enkele eilanden in de Indische Oceaan : Réunion, Mayotte, Mauritius, Rodrigues en Comoren.  Op Réunion wilden we beslist wandelen in de adembenemende natuur.  We gaan ook een auto huren om er rond te kunnen trekken.

Visum

Enkel voor de Comoren had ik een visum nodig maar mijn informatie daar over was onduidelijk.   Ik kon een visum op de luchthaven krijgen.

Consulat des Comores, Raketstraat 84, 1130 Brussel (Haren), tel. 02/779 58 38

Geldzaken

Cash euro omgewisseld op luchthaven.  Geen ATM gezien.

Vlucht

Ik boekte een vlucht van uit Mayotte naar Anjouan bij Ewa Airlines, een zustermaatschappij van Air Australes.

AIR AUSTRAL is een RAMP – STERKE AFRADER !!!

10/03/2018 : ik vlieg met Ewa naar Anjouan, Comoren.

12/03/2018 : vlucht Anjouan naar Mayotte.

www.tourisme.gouv.km

www.comorosdiscover.com

www.gabrielehereandthere.com

B –  REISVERSLAG

Zaterdag 10/03/2018

Reisweg:  Vlucht van Mayotte naar Anjouan

Ik was reeds om 6.30 uur wakker en na het ontbijt gaat Vera mee naar de luchthaven, is maar tien minuten te voet.  Ik moest er zijn om 7.20 uur een uur voor mijn vlucht.  Maar die vlucht met Ewa vertrok pas om 9.40 uur.  Het is een korte vlucht van maar 45 minuten.  Met de boot is het vijf uren varen zegden mij twee Franse dames die het hadden gedaan.  Aangekomen op de kleine luchthaven moest ik een formuliertje invullen, vroeg een week aan en kreeg een stempel in mijn paspoort IN, geen visum en gratis.  Op de luchthaven was er geen autoverhuurbedrijf.  Ik liep een eindje weg van de luchthaven naar mijn gereserveerd hotel en vroeg de weg aan een dame met wie ik samen naar een opstapplaats van een gedeelde taxi stap.   In de medina liep de chauffeur mee naar mijn hotel want het ligt in een wirwar van smalle steegjes.  Het hotel betaalde mijn taxi.  Er was een kamer vrij aan 25 euro.  Ik toonde hem mijn uitgeprinte reservatie waarop stond dat het maar 20 euro was en na discussie was het in orde.  De chauffeur kan met mij morgen een dagtrip maken naar Domoni  en terug; een rondje eiland kan niet want de weg in het noordwesten is ondergelopen.  Hij vraagt mij hiervoor 60 euro all-in en ik pingel af naar 50.  Later komt die chauffeur op mijn kamer en wil nog 24 euro extra voor brandstof.  Na discussie kan het toch voor 50.  Een paar Franse reizigers zeggen mij dat dit pure diefstal is en dat de rit naar Domoni niet meer dan 1.000 KMF of 2 euro kost.  Ik heb later de toer afgezegd wegens “teveel regen”.  Een jongen haalt eten af ergens in het dorp.  Na vlaag 1 heb ik wat rond gelopen in het dorp en door tropische regenbui 2 terug.  Op mijn kamer was er geen stromend water.  Ander touroperateur : medinatouroperateur@gmail.com, tel. (269)3459153

Overnacht

Via booking.com had ik twee nachten gereserveerd bij Hotel Medina, Rue Kaderbay, Madoukani, Mutsamudu, tel. (269) 7711054  Ik betaal hiervoor 20 euro per nacht. Het is gelegen in de oude medina.

Zondag 11/03/2018

Reisweg: Daguitstap naar Domoni en Balao

Na mijn ontbijt ben ik naar een plein gelopen en van daar heb ik een busje naar Domoni genomen, 750 KMF of ongeveer 1.50 euro.  De tocht over de 645 meter hoge Col de Patsy is prachtig en duurt een uur.  Het busje gaat door veel bochten door een groen en bergachtig landschap en stopt regelmatig.  Afwisselend zichten op zee en bergen  en veel kleine dorpjes onderweg.  Ik verken het stadje uit 1517 langs smalle straatjes waar kinderen onbekommerd op straat ravotten.  Het oud paleis van de sultan is niet meer in dienst, is wat verwaarloosd maar er wonen enkele families in de verscheidene kamers.  Het ylang ylang bedrijfje is gesloten op zondag maar ik kan wel de markt bezoeken.  Bij het vissershaventje liggen enkele visserssloepen tussen een vuilnisbelt.  De moskee Chirazienne is mooi witgeverfd en ook zo het paleis van de sultan: wit domineert op Anjouan.  Hier heerst een ongedwongen sfeer en ben ik de enige buitenlander.  Op een pleintje spelen inwoners pétanque, een overblijfsel van de Fransen.  Ik loop bijna door alle steegjes en de mensen zeggen mij steeds vriendelijk goeiedag.  Een frisdrank kost 250 KMF of een halve euro.  Het is al na de middag en ik vraag mij af of ik nog verder ga naar Moya, een uur heen en even lang terug.    De weg loopt door het binnenland over heel veel haarspeldbochten.  Dus besluit ik een busje terug te nemen maar stap af in Balao, 500 KMF en 28 km verder.  Hier bevindt zich de ylang ylang distilleerderij.  Ik stap richting strand langs een oud en slecht straatje gebouwd uit brokkelig koraalsteen waar kinderen, varkens en kippen  het straatbeeld kleuren.  Het zwart lavastrand met palmbomen omzoomt bij Bamboa ziet er wel idyllisch uit op de foto maar er ligt toch heel veel rommel en afval op het strand dat door de hevige regen naar zee is geduwd. Huisvuil ophaling lijkt hier onbestaand.  Hier geen industrie of vervuiling maar een schijnbaar gelukkige bevolking doch arm.  Ik eet mijn lunchpakket op in de schaduw van een grote baobab boom langs het strand.  In een huisje is een groepje muziek aan het spelen en wordt er gedanst, Comorees vermaak op zondag. Het is nu reeds 16 uur en ik neem een busje terug naar Mutsamudu, 500 KMF.  In Mutsamudu heb ik dan nog de medina verkend en het haventje.  Op de markt is er tonijn in overvloed.  Ik kom terecht op het terras van restaurant Mahafi en voor 5.000 KMF of omgerekend tien euro eet ik kreeft met vis, tomaat, avocadosap, cocosstamharten, frisdrank en koffie.

Maandag 12/03/2018

Ontbijt om 7.30 uur.  Een Frans militair toont mij video’s van vreselijke taferelen op Mayotte en maant mij aan voorzichtig te zijn.  Ik koop en zend enkele postkaartjes naar mijn vrienden.  Voor 250 KMF, een halve euro neem ik een taxi naar de kleine luchthaven.  Ik moest bij de “sortie” een visum kopen, 30 euro.  Hier is het normaal om een visum te kopen bij het verlaten van het land zei mij een dame bij immigratie.  Mijn vlucht vertrok een uur te laat.  Bij aankomst op Mayotte was mijn vriendin niet op de luchthaven omdat zij geblokkeerd werd  door de politie.  Vera moest noodgedwongen in het guesthouse blijven.