Jamaica

www.ysfalls.com

www.jnht.com

Reisweg

Ik had nog niet veel gereisd in het Caribisch gebied en besloot enkele eilanden te bezoeken.  Ik boekte volgend vluchtplan : Brussel naar Montego Bay met Tui, 205 € enkele vlucht.  Van uit Jamaica bezocht ik de Cayman eilanden en vloog er heen met Cayman Airways, 395 € heen en terug.  Daarna wou ik Haïti bezoeken maar alhoewel Jamaica en Haïti dicht bij elkaar liggen kon het niet anders dan met een tussenstop in Providenciales, Turks & Caicos eilanden, 296 € enkel met Intercarribbean Airways.  Van Providenciales, Turks & Caicos vloog ik na een paar dagen door naar Port-au-Prince, 239 € enkel met Intercarribean Airways.  Tenslotte vloog ik van Port-au-Prince naar Parijs met Air Caraibes , 664 € enkel.

Inreisformaliteiten

Geen visum nodig voor geen enkele van deze bestemmingen.  Formulier invullen op de luchthaven en je krijgt een stempel in je reispas.

Overnachtingen

In Jamaica

Cedar Ridge Lodge Inn, Bogue Hill, Montego Bay.

www.cedarridge.com cedarridgeja@hotmail.com Tel. 876 952-6789 of 876-383 9068 of 3303978

Men kan slapen in een slaapzaal of op een kamer.  Het maakt niet uit, men betaalt per persoon.

Het verblijf ligt hoog met mooi uitzicht op de baai en de cruiseschepen.  Een correcte taxidienst  is Ride Jamaica (876)346-4002 die mij naar de luchthaven bracht.

Woensdag 29/03/2017

Reeds heel vroeg opgestaan en met de eerste trein uit Brugge naar de luchthaven gespoord.  Ik had een rolkoffer van 8.3 kg bij en een rugzak van 5.2 kg, totaal 13.5 kg en ik mocht slechts 10 kg aan boord mee nemen bij TUI.   Aan de balie kon ik ze toch overtuigen om alles te mogen meenemen.  In Santo Domingo is er een tussenlanding, we moeten er uit, een controle van anderhalf uur en dan verder.  We vliegen nu naar Montego Bay en onderweg zie ik Navassa eiland liggen een Amerikaans guano eiland.  Daarna vliegen we langs de kust van Haïti.  Bij immigratie vroeg ik aan een jonge snotneus of ze op bladzijde 1 een wil stempelen “I do not stamp page 1” snauwde ze me af.    Het is nu middernacht in België en hier zes uren vroeger.  Ik was afgesproken met mijn gastdame van Cedar Ridge in de Groovy Grouper bar, rechts buiten de luchthaven.  Geen geld uit ATM één maar de tweede (NCB) deed het wel.  Onderweg stopte Arlene zodat ik in een winkel wat voorraad kon kopen.  Van op het terras van Cedar Ridge op een heuvel gelegen had ik een heel mooi uitzicht op de haven.  Een taxi van Mobay busstation naar de luchthaven kost 5 $ of deeltaxi aan 150 JMD.

Donderdag 30/03/2017

Goed ontbijt met Blue Mountain koffie.  Arlene, de gastvrouw, gaf info over wat ik en een gast konden  bezoeken in Jamaica en ze voerde ons naar een kleurrijke Rastafa gemeenschap rastafaindegenousvillage@gmail.com De toegang kost 25 $, geen ticket.  Arlene gaf uitleg over planten en gebruiken van de gemeenschap en ook uitleg  aan een groep kleuters.  Daarna kregen we nog wat uitleg van Firstman, de leider van de gemeenschap.  Er werd natuurlijk wat reaggea muziek opgevoerd, foto’s nemen, kregen fruit en kokosmelk.  Daarna verdween Arlene plots met een Duits koppel, had een meeting zei ze.  Ze had beloofd ons terug te brengen naar het centrum maar ze had gezorgd voor gratis vervoer naar het busstation. We namen een gedeelde taxi naar Greenwood House www.greenwoodgreathouse.com, ingang 20 $, de toer duurt 45 minuten.     Onze taxi wacht op ons en brengt ons terug naar Hipstrip voor 1200 JMD waar we van een frisse Red Stripe genieten.  Een biertje kost in een Indisch winkeltje 2 $, en in een strandbar 7.5 $. Supermarkten zijn dubbel zo duur als in België. Een gids gaf uitleg in het centrum en vroeg 3.000 JMD/20 $ maar ik gaf hem 200 JMD. Ik neem mijn avondmaal in de Pork Pit waar ze lekkere barbecue hebben.  Dit is een aanrader.  Daarna nam ik een taxi terug naar mijn verblijf maar de chauffeur werd ziek en een passagier nam het stuur over.  Het was inmiddels al donker toen ik terug op mijn verblijf was.

Vrijdag 31/03/2017

Ontbijt genomen bij mijn verblijf, 6 $ extra.  Te voet in twintig minuten van Ceder Hill naar het busstation.  Daarna heb ik vier deeltaxi’s genomen naar het Bob Marley Museum in Nine Miles.  Eerst naar Montego busstation, dan Runaway Bay, Brown Town, Alexandria en Nine Mile, vertrokken om 9.30 en aangekomen om 13 uur. Het platteland met veel bochtige smalle wegen  in mooi en rustiger dan de kustzone.  Ik betaal 25 $ ingang bij het Bob Marley Museum waar ook zijn geboortehuis staat en zijn mausoleum.  Ik mocht overal foto’s nemen doch niet van graven. Bob is een nationale held in Jamaica. Ik ben er een uur gebleven.  Koffie gedronken op een zonnig terras rechtover het museum.  Ik heb daar toen een uur gewacht op een taxi om er weg te raken.  Daarna ging het vlotter maar in Runaway moest ik 40 minuten wachten op verder vervoer maar gelukkig legden mij twee wachtende dames uit hoe ik verder moest met verscheidene overstappen (Rio Bueno, Faraway, Mo-bay en tenslotte terug thuis op Bogue Hill. Arlene stelde mij voor om samen naar Kingston te gaan waar een oom jarig was morgen.

Zaterdag 01/04/2017

Om 5.30 uur liep mijn wekker af want we zouden om zes uur vertrekken naar familie van Arlene in Kingston.  Doch we vertrokken pas om zeven uur met de auto van Firstman naar het busstation.  De volle bus  vertrok om 7.30 uur, de rit kost 950 JMD.  Iets voor Ocho Rios hadden we een pauze van een half uur en dan ging het op de autostrade.  Om 11.30 kwamen we aan in Kingston waar we een half uur wachtten op de zus van Arlene die mij een lift gaf naar het www.bobmarleymuseum.com , 25 $ voor een interessante toer die een uur duurde.  Dan heb ik een eind gewandeld naar Devon House www.devonhouseja.com een oude Engelse koloniale woning die men kan bezoeken.  Het ijs was lekker.  Daarna heeft Arlene mij afgezet bij een hostel van mensen die ze kent www.thedurhamjamaica.com Ik betaalde 1.800 JMD voor een nacht.  Ik sliep er in een grote tent met vier bedden die dienst deed als slaapzaal.  Er zaten nogal wat Duitsers die ganja rookten.  Tegen tien uur ‘s avonds werd ik door Arlene opgehaald en we zijn naar een openlucht concert gegaan van verscheidene Jamaicaanse zangers in het genre van Bob Marley, de moeite.

Zaterdag 02/04/2017

Tegen negen uur werden we opgehaald door Brian, een neef van Arlene, met zijn oude Hyundai met 266.000 km op zijn teller.  Hij vertrok met een lege tank en ik moest hem sponsoren.  Onderweg naar Montego Bay stopten we twee keer.  Ook eens gestopt bij het openbaar mooi strand van Bengal Beach bij Discovery Bay waar Colombus was geland in 1492.  Toen we terug waren in Montego Bay waren we nog moe van gisteren want het was zeer laat geworden.  Dus douchen en rust op het terras.

Maandag 03/04/2017

Na mijn ontbijt ben ik naar de hoofdweg gelopen in twintig minuten.  Ik nam een deeltaxi naar Falmouth.  Falmouth is een gezellig koloniaal stadje waar het druk is als er een cruiseschip in de haven ligt. https://www.vakantieopjamaica.nl/zien/falmouth/  Ik wou de kust bezoeken maar ieder stukje strand is privé en afgebakend.  Ik kwam terecht bij een schooltje bij de zee waar nog een kanon stond.  De directeur ging mee en toonde mij enkele vissersboten op het strand.  Ik bestelde een verse vis die de vissersvrouwen in een hok bakten, het was lekker met een Jamaican Dragon stout.    Daarna nam ik een deeltaxi naar Marta Brea voor 100 JMD tot het eindpunt, dan kreeg ik een lift tot waar de vlotten liggen en ik heb daar wat rondgekeken.   ‘s Avonds kwam ik in gesprek met een Zwitserse verpleegster die een huurauto heeft en mij uitnodigt om morgen haar te vergezellen naar Marta Brea.  Ik ben net terug en ken de weg en ik mag gratis mee.  De afgehaalde curry goat op het terras was lekker.

Dinsdag 04/04/2017

Na ons ontbijt rij ik met de Zwitserse Nigra over mooie smalle bochtige wegen via Adelphi naar het rafters village Marta Brea. https://jamaicarafting.tourchimps.com/    We rijden door landelijk gebied langs suikerrietvelden, vrachtwagens geladen met suikerriet kruisen ons, we rijden onder bamboegalerijen en we zien een oude sugar mill. Vanaf de parking gaat het op een truck naar het vertrekpunt van de vlotten op de Marta Brea rivier.  Een rafting op een bamboe vlot voor een uur en vijftien minuten kost 60 $.  Voor de start krijgen we een gratis consumptie aan de bar.  Het eerste deel is het mooist en gaat door een bamboebos over een rustig kabbelende Marta Brea.  Overal groen, dikke bomen, lianen en bamboebosjes op de oevers. Nigra mocht zelfs een tijdje roeien met een stok.  Voor ons zit een familie uit Waregem op twee vlotten.  Na de tocht waar we zeer tevreden over waren hebben we drinkgeld gegeven aan de “captain”.  Daarna zijn we naar Good Hope Plantation gereden. We hoefden geen ingang te betalen, het is een soort pretpark waar we ons middagmaal hebben genomen.  Men kan er paard rijden en op de zipline swingen. Daarna hebben we nog twee uren op Bengal Beach verbleven en dan bij donker een trip met een boot op Glistening Waters gemaakt waar wij  53 $ voor betaalde maar er was weinig beweging , een ontgoocheling, geen fluoriserend water en de meesten gingen zwemmen.

Woensdag 05/04/2017

We zouden om 8.30 uur vertrekken maar Nigra was nog aan het “inpakken” terwijl ze lang met Lisa zat te praten.  Ik zat ondertussen alleen te ontbijten.  Wij zijn dan een uur later vertrokken maar Nigra wou patty’s eten en wist niet meer waar het was.  Eindelijk om 10.30 uur de weg op maar in de verkeerde richting via Monpelier naar Ferris, een mooie kustweg en geen grote hotels, die staan aan de noordkust.  We stopten bij YS watervallen, www.ysfalls.com 2.400 JMD of omgerekend 18 $ ingang.  Romantisch aangelegde watervallen met vlonders en tarzan lianen, zwemkom in prachtig groene omgeving en weiden met brahma-runderen, eeuwenoude bomen.  Met een tractor naar de waterval gereden.  Daarna zijn we door Bamboo Avenue gereden door een tunnel links en recht van doorhangende hoge bamboebomen.  We rijden nu naar Negril waar we het dure Negril Escape Resort bekijken.  Een km verderop liggen de Westport Cottages We wilden hier in een guesthouse overnachten maar er zat een dik slot aan de ingang, geen bel en hard op de deur kloppen en roepen hielp niet.  Plots kwam de luiaard opdagen maar ik had geen zin meer om hier te overnachten en we haastten ons terug naar Montego Bay.  Die jamaicanen hebben enkel interesse in veel geld rekenen aan de blanken, hen te beliegen en te bedriegen en lui ergens verdovende middelen te nemen.

Donderdag 06/04/2017

Deze morgen klopte miss Marple om 8.30 uur op mijn deur terwijl ik lang wou slapen.  Ik had aan Arlene gezegd dat ik warme koffie wou bij mijn ontbijt.  Arlene telefoneerde onophoudelijk en ging dan weg.  Ik wou haar iets vragen omtrent een taxi maar ze luisterde niet.  Doch Miss Marple had haar opgebeld en ze kwam terug.  Ik heb dan nog lang op het terras gezeten en ben dan naar Bogue gelopen, naar het busstation gegaan en “french” fries gegeten.  Naar de kapper geweest en in de bib mocht ik gratis mijn mails bekijken.  Op een terras dronk ik een Sorrel, een frisdrank op basis van hibiscusbloemen en gember, lekker. Daarna heb ik lekker gegeten bij Pork Pit.  Bij het station heb ik twee uren gewacht op een deeltaxi naar Bogue Hill.  Het openbaar vervoer is hier niet goed georganiseerd. Deze avond mijn rekening met Arlene vereffend.

Morgenvroeg vlieg ik naar de Cayman Islands, de rijke Kaaiman eilanden, een belastingparadijs.