Koeweit

KOEWEIT, OP WEG NAAR SAOEDI ARABIE

Planning

We wilden eigenlijk een reis maken naar Malawi en ook de Victoria Falls bezoeken maar de waterstand op de watervallen was historisch laag zodat we een andere bestemming kozen uit onze bucketlist en de keuze viel op Saudi Arabië dat onlangs op 27/09/2019 zijn grenzen had opengezet voor toerisme.

Visum

Eind september had ik een mail ontvangen van een vriend globetrotter dat Saoedi Arabië – KSA – Zijn grenzen had opengesteld voor toeristen.  Dit was het laatste land ter wereld waar men geen toeristenvisum kon bekomen.  Sedert 27/09/2019 kan men een visum online aanvragen.  We vinden een goedkope vlucht via Koeweit en hebben dus een visum voor Koeweit nodig.  Er is keuze tussen een visum op de luchthaven VOA of een e-visa.  Ik ga op de officiële site van de Koeweit ambassade in Brussel kuwaitembassy.be en er aan gelinkt zit www.kuwatravel.com waar ik online onze visa boek en betaal, 45 euro pp.  Ik krijg direct onze beide visa online.  Maar aangekomen op de luchthaven van Koeweit weigert men onze e-visa alhoewel alles er op staat, nummer visum , geldigheidsdatum, goedgekeurd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken, enz. Onze paspoorten worden gescand en we moeten 3 KD pp betalen maar mogen cash in euro betalen.  We krijgen een zegel en een document, het eigenlijk visum dat we bij verlaten van het land terug moeten afgeven.  We krijgen nauwelijks een stempel in/uit.

We werden nergens gecontroleerd in het land zelf.  Tip : geen visum online boeken maar direct op de luchthaven kopen en 10 euro betalen want Kuwatravel is bedrog.

Geldzaken

Er zijn voldoende ATM aanwezig ook op de luchthaven en zelfs een loket van NBK bank waar men euro kan wisselen in KWD.  De koers voor één euro is 3 KWD. In de stad zijn verder voldoende banken. In het Libanese restaurant www.alsahavillage.com kon ik met mijn visakaart betalen en ook op ons logiesadres en in het Tarek Rajab museum waar ik twee boeken kocht.

Vlucht

Na wat opzoekwerk kwam ik er achter dat een vlucht naar Koeweit de goedkoopste oplossing was. Ik boekte rechtstreeks op www.flypgs.com en betaalde 512 euro voor ons twee, heen en terug.  Pegasus is een Turkse lage kosten maatschappij en er is geen eten of drankjes inbegrepen maar het is wel beschikbaar aan boord.  We vertrokken op 11/11/2019 en kwamen terug op 09/12/2019.  We vlogen van uit Charleroi met een stop van enkele uren in Istanbul om dan verder te vliegen met Pegasus naar Koeweit.  We mochten op iedere vlucht 20 kg bagage meenemen.  We namen de Flibco bus vanuit Berchem naar de vertrekhal in Charleroi, kost 17 euro pp.  Via booking.com boekte ik drie nachten bij Vera House & Hotel in Kuwait, Bnied al Gar, 77 Street en betaalde 133 euro wat goedkoop is voor Koeweit.

Reisweg

Van Charleroi vlucht via Istanbul naar Koeweit, bezoek Kuwait city, naar de landgrens van KSA verder naar Damman en met taxi naar Ryadh.  Vlucht met www.flyadeal.com naar Abha, met de ferry naar Farasan Island, Saptco bus naar Jizan, bus terug naar Abha.  Bus naar Taif en vervolgens naar Jeddah.  Vlucht met www.flyadeal.com naar Tabuk, autostop naar Al Ula, terug naar Tabuk met de bus.  Vlucht naar Ryadh.  Vlucht met www.flynas naar Kuwait.  Vlucht Kuwait – Istanbul – Charleroi met Pegasus.

Het enige echte adres om eventueel je visum aan te vragen : www.evisa.moi.gov.kw Doch volgens onze ervaring is het beter het visum op de luchthaven te kopen, 10 euro cash.

Niets met www.kuwatravel.com ondernemen !!!

Info op de Koeweit ambassade in Brussel : info@kuwaitembassy.be

Kuwait bus Co in Shuwaikh, Industrial Area, beside UN Square, tel. 0069 5 24961555.  Niet veel bussen gezien, we ondernamen alles met een taxi, niet duur.

Maandag 11/11/2019

Een vriendin brengt ons naar de bushalte van www.flibco.com We hebben een luchthaven bus besteld van Antwerpen naar de luchthaven van Charleroi, 17 € pp enkele rit.  Er zitten bijna geen passagiers op.  Twee uren later komen we aan bij de inkomsthal van de luchthaven. We checken in bij de Turkse maatschappij Pegasus en ze doen niet moeilijk.  De vlucht vertrekt met een kleine vertraging.  Na drie en een half uur komen we aan in Istanbul, enkele uren wachten en dan verder naar Koeweit.  Een halve liter Efes bier kost hier omgerekend 7 €: duur.

Dinsdag 12/11/2019

We komen aan in Koeweit om 01.00 uur in een grote moderne luchthaven.  Onze e-visa worden geweigerd en we moeten een VOA kopen, 10 € of 3 KWD.  We krijgen een zegel en een document ons eigenlijk visum dat we bij het verlaten van Koeweit moeten inleveren.  We krijgen nog een stempel in ons paspoort.  We wisselen 100 euro en krijgen er 33 KWD voor.  Na wat afdingen met een taxichauffeur brengt deze ons voor 3 KWD naar ons hotel.  Ze zitten wat te zeuren over betalen, we geven ons paspoort af en we mogen dat morgen regelen.  Het is inmiddels 2.45 uur als we in bed belanden.  We slapen lang door en gaan lunchen bij www.assahavillage.com een niet zo duur Libanees restaurant in een stijlvol gebouw en prachtig interieur.  En er is een mooi dakterras met zicht op het centrum en de Kuwait Towers.  Het bevalt ons hier meteen. Daarna hebben we een wandeling gemaakt op de Corniche en langs de Kuwait Towers.  We nemen de lift in een hoog gebouw en beneden zien we de ruïnes liggen van een oud Turks fort.  We lopen door de jachthaven met een prachtige skyline op de achtergrond.  Langs een kade liggen enkele oude dhows en verderop vissersboten met bemanning uit Bangladesh.  We verkennen de vishal waar vele soorten verse vis te koop aangeboden wordt.  Het is hier ordelijk en netjes.  Daarna bezoeken wij het Dickson Cultural Centre, de residentie van de Britse gouverneur tot 1961 toen Koeweit onafhankelijk werd en de status van Brits protectoraat ophield.  We lopen voorbij de Grand Mosque en mogen binnen, we wachten tot er een gids beschikbaar is die ons deze immense en prachtige moskee toont.  We mogen zelfs op de “preekstoel” staan en volop foto’s nemen.  Alles wat we vandaag bezochten was gratis en de gids brengt ons met zijn wagen terug naar het Assaha restaurant waar we genieten van een lekker en goedkoop avondmaal met zicht op de verlichte stad en de Kuwait Towers.

Overncahten

Ik had via booking.com een hotel geboekt, Vera House in het district Bnied al Gar, blok 2, straat 77.  Tel. 22529665, 22519678, 22517070  Ik kan ter plaatse met mijn Visakaart betalen.  Er is een grote propere kamer met ruim bed, ruime badkamer, zitplaats met zetels, keukentje en er is wifi op de kamer, geen ontbijt.  Dit appartement kost 15 KWD per dag, 45 euro.

Woensdag 13/11/2019

Voor één KWD nemen we een taxi naar het Kuwait National Museum maar het is gesloten en niet meer op de locatie zoals beschreven bij Lonely Planet.  We lopen wat te zoeken en plots stopt Rakan met zijn super 4X4 die vraagt of hij ons kan helpen.  Hij zet ons af bij het JACC en legt ons uit hoe we alles verder kunnen bezoeken en voor hij vertrekt geeft hij ons zijn kaartje mochten we nog hulp nodig hebben.  Het JACC is een nieuw en groot park met veel terrasjes en veel dansende fonteinen die om het uur een show opvoeren.  De omgeving met hoge moderne gebouwen is prachtig.  Daarna lopen wij door een wijk met nog enkele oude originele huizen.  Het Kuwait National Museum is nog niet open; ze zijn ermee bezig.  Voor de ingang ligt een dhow.  Hier bevinden zich enkele ministeries.  We bezoeken het Dar al Athar al Islamiya een klein museum met oude voorwerpen over de geschiedenis van Kuwait maar helaas is hier veel gestolen tijdens de Iraakse invasie.  Iets verderop ligt het Al Sadu House met veel tapijten en textiel tentoongesteld.  Al deze musea zijn gratis.  Toen wij er naast in de Jumo Coffee Shop zaten kregen wij een bericht van Rakan of we om 17 uur konden vertrekken naar Saudi Arabië.  Hij had eerder al aangegeven dat hij een goede vriend had die regelmatig naar Damman reed met zijn wagen en hij zou hem vragen of we mee konden rijden. We mochten gratis mee en kregen bij het begin van de reis zelfs een drankje aangeboden.  Nayef hielp ons heel goed bij de grens; hij komt hier regelmatig voorbij maar het was zijn eerste keer met toeristen en het systeem is nog nieuw, niemand weet het precies.  Aan de grens aan de zijde van Koeweit was er geen probleem.  Aan de zijde van KSA was het wat moeilijker maar gelukkig kon Nayef het voor ons uitleggen in het Arabisch.  Hij moest iets betalen maar hij wou geen terugbetaling.  Nu was het nog ruim 350 km naar Damman dacht ik.

Zaterdag 07/12/2019

Met een vlucht van www.flynas.com vliegen we op een uur van Ryadh naar Kuwait.  We komen aan om 14 uur bij een grijze lucht en regen.  We moeten terug een visum kopen, 3 KWD of 10 euro.  We kunnen geld wisselen in de luchthaven, USD of EUR voor KWD.  Men vraagt ons 10 KWD voor een taxi naar ons hotel en dat is het dubbele van vorige keer.  We zijn verderop doorgestapt bij de bushalten, half uurtje wachten en 1 KWD betaald.  We mochten uitstappen in de omgeving van Vera House.  We hebben een paar keer nagevraagd hoe we ons hotel konden bereiken maar de meeste gastarbeiders spreken zelfs geen Engels.  Uiteindelijk toch aangekomen tegen 17 uur, regen en koud.  ‘s Avonds iets gaan eten in het Libanees restaurant,

7.50 KWD voor ons twee, ongeveer 22 EUR.

Zondag 08/12/2019

Na een eigen ontbijt op onze kamer zijn we uitgecheckt en hebben onze bagage in het hotel laten staan. We namen een taxi naar het Tareq Rajab Museum www.trmkt.com maar de afdeling Islamic Art hebben we niet bezocht wel het Etnographic Museum, heel interessant en een aanrader en we hebben er lang in gelopen.  Er staan 33.000 voorwerpen en kostuums uit alle islamlanden in tentoon gesteld. Het is ordentelijk opgesteld met Engelse informatie.  De kleinzoon van Tareq vertelde ons dat zijn grootvader destijds de ingangsdeur had dicht gemetseld in één uur, er wat rommel had voor gegooid waardoor het niet opviel bij de Iraakse invasie en zo kon alles gespaard blijven.  Daarna hebben we in het Al Sheheed Park gewandeld, een groene long midden de hoge torengebouwen.  Daarna even de lift genomen in een hoog torengebouw waar er een kliniek was op de 33 verdieping.  Daarna hebben we een taxi genomen naar het Mirror House van de Italiaanse artieste Lidia die gehuwd was met de Koeweitse artist Quattan.  www.mirrorhouseq8.com tel. 965 50747677 Quadishiya Block 9, Street 94, House 17 De vriendelijke 85 jaar oude artieste is nog heel vinnig en legt met veel liefde alles uit tijdens onze rondgang. Ze bood ons lekkere koekjes en thee aan. Best bezoeken op afspraak.  Overal spiegels en verlichting, heel mooi, een aanrader !

Maandag 09/12/2019

Om 01.50 uur hadden we onze vlucht terug via Istanbul naar Charleroi met Pegasus.