Korea

IML Walking Wonju – KOREA 2016

Voorbereiding

In de periode van 18/10 tot 22/11/2016 heb ik een uitgebreide reis gemaakt naar het Verre Oosten.  Ik ben een wandelaar en neem soms deel aan een internationaal georganiseerde wandeling van IML www.imlwalking.org  Door omstandigheden had ik aan de combinatie van de wandelingen in Korea, Japan en Taiwan al jarenlang niet kunnen deelnemen.  Maar dit jaar wel.  Het was een hele onderneming om tussen die evenementen door nog een paar trips in te lassen.  Met een Excel bestand was het meten en aanpassen: op alle evenementen had ik voordien ingetekend, alle hostels geboekt zodat ik ter plaatse niets meer moest zoeken en daartussen heb ik de uitstapjes geplaatst.  Omdat mijn eerste bestemming Korea was en ik toch in de regio was heb ik eerst Peking bezocht en ben dan doorgevlogen naar Hongkong en heb ook een dagje Macau meegepikt. Omdat deze wandelingen niet passen in een reisrapport sla ik deze details over.

Donderdag 27/10/2016

Deze morgen om 07.25 ben ik uit Hongkong vertrokken met Hongkong Express Airways en aangekomen in Seoul om 12.00 uur op Incheon luchthaven.  Immigratie is geen probleem, geen visum nodig en stempel in mijn reispas, ik mag 90 dagen blijven.  Op de luchthaven haal ik 300.000 KRW uit een bankautomaat.  De koers is 1 € = 1.100 KRW.  Ik neem mijn middagmaal op de luchthaven, 10.800 KRW.  Ik kan op de luchthaven een bus ticket kopen naar Wonju voor 22.200, ongeveer 20 euro, vertrek om 15.30 uur.  De rit duurt drie uren en gaat in oostelijk richting tot midden het Koreaans schiereiland.  Ik vroeg op de bus waar ik moest uitstappen.  Na het inchecken in mijn hotel heb ik mijn avondmaal genomen in de buurt.

Overnachten

Ik had vooraf naar een hotelreservatie gekeken maar Chiaksan Dreamland was al volzet. Ik had dan geboekt op expedia.be bij Benikea Hotel Munmak, Wonju : www.munmakhotel.co.kr voor vier nachten voor 233 euro.  Adres: 9 Wanggeon-ro, Munmak eup, Gangwon 220-801.  Het ligt op negen km van de startplaats van de wandeling.  Mijn Finse wandelvrienden zijn hier ook gelogeerd. Het hotel is perfect in orde en van alle gemakken voorzien.

Vrijdag 28/10/2016

Ik heb lang geslapen en ben goed uitgerust.  Aan de receptie spreken ze slecht Engels en ze begrijpen mij niet; hier komen geen toeristen.  Ik had hen een telefoonnummer gegeven van de wandelorganisatie IML waarmee ze en half uur hadden gebeld maar dat duurde mij te lang en ik ben boos naar buiten gestapt.  Rechtover het hotel bus 51 genomen naar het Tattoo Stadium maar niemand kon Engels en ik wist niet waar ik moest uitstappen.  Plots sprak mij een meisje aan die goed Engels spreekt en ze hielp mij, een jongen loopt met mij mee naar het registratiebureau.  Ik had veel vragen maar kreeg antwoorden in slecht Engels.  De Canadese Anette Walker (jawel, een fervente wandelaarster) was hier al zes keer geweest en zij hielp mij verder.  Ik moest op de foto met de voorzitter en de adjunct die geen Engels spreken.  Nadat de administratie vlot was verlopen dank zij Anette is ze met mij meegelopen naar de vredesklok, een heel mooi beschilderd paviljoen met een boomstam als gong; het is een oorlogsmonument. Hier vond de officiële opening van de tweedaagse plaats.  Ik ontmoette hier een groep Nederlandse wandelaars en er zaten twee Belgen bij.  Tijdens de plechtigheid, Bell Opening Ceremony, mochten we allemaal eens met vier tegelijk met die boomstam op de gong slaan.  Daarna reden we met een bus naar de Amor Wedding Hall waar we van onze Koreaans wandelclub een uitstekend betaald walking buffet aangeboden kregen. Gezien het betalend was waren er geen Nederlanders aanwezig, wel op het afscheidsdiner dat gratis was.  Aan mijn tafel zaten twee jonge Canadese dames, drie Finnen, en Max een 83 jarige wandelaar uit Australië.  Van Max kreeg ik zijn Australisch vlagje. Verscheidene groepen voerden typisch Koreaanse dansen uit in verschillende prachtige klederdrachten.  Met mijn Finse medewandelaars kregen we een gratis taxi naar ons hotel.  Opa van 93 wandelt nog twee dagen telkens tien km met zijn stokken !

Overnachten

Tweede nacht in Benikea hotel, Wonju.

Zaterdag 29/10/2016

Om zeven uur opgestaan, ontbijt en om 08.15 uur met bus 51 naar het Tattoo Stadium waar ik de Duitse Wolfgang ontmoette met wie ik tot halfweg samen wandelde; hij heeft mij wegwijs gemaakt in de organisatie.  Hij had wat teveel gezeurd en ik liep nu alleen en genoot van de omgeving.  Er zijn niet veel buitenlandse deelnemers.  We krijgen een lunchpakket en telkens op de rustposten koffie en een versnapering.  Aanvankelijk liepen wij door de stad op asfalt. Er lopen veel jongeren mee maar ze maken geen contact; ze kennen waarschijnlijk geen Engels.  Mijn Finse vriend van 93 liep ook de 22 km vandaag.  Bij de aankomst stonden er veel kraampjes met eten en drinken en er was een orkestje om ons op te vrolijken.  Ik at spaghetti en rijstwijn van 18°.  Wonju is slechts 114 km van de grens met Noord Korea in Panmunjong.

Overnachten

Derde nacht in Benikea hotel, Wonju.

Zondag 30/10/2016

Om zeven uur opgestaan, ontbijt en alleen met bus 51 naar de startplaats.  Er waren terug geen “gouden” medailles te koop als aandenken.  Blijkt dat de Hollanders ze allemaal opgekocht hebben aan één euro ongeveer en dat ze die in Nijmegen verkopen voor 50 euro.  Registratie op lijst buitenlanders, gratis koffie en start.  De wandeling was vandaag mooier dan gisteren: veel groener, soms een tempel op het platteland, verkeersarme wegen.  Bij aankomst was er een optreden van dansende folkloregroepen en ik kreeg van de Koreanen spontaan tot tweemaal toe een biertje. De Hollanders hingen lang rond bij de stand van IML en stempelden verscheidene wandelboekjes af, ook voor Hollanders die niet eens hier waren.  Ik zag een Hollandse die aandenken en medailles stal om die later in Nijmegen duur te verkopen. Wat zijn die Hollanders toch bedriegers !!! Met mijn Finse vrienden reden wij terug naar het hotel, douche genomen en later samen met taxi een naar Oclus Restaurant waar we gratis een zeer gevarieerd en lekker buffet aangeboden kregen met bier en aperitief van 18° .  Gezien het gratis was zopen de Hollanders er veel van.  Een Nederlander die bij mij aan tafel zat at niets, zoop veel en was onvriendelijk.  Max de Australiër van 83 begon te zingen en dan deed de ganse zaal mee.  De Canadese Anette en de drie Finnen zaten ook aan mijn tafel.  Het uitstekend buffet kost normaal 30.000 maar voor wandelaars is het gratis.  De Koreanen komen bij ons westerlingen en willen voortdurend foto’s van ons nemen.

Vierde nacht in Benikea.

Maandag 31/10/2016

Ik check uit bij Benikea en een medewerker gaat met mij mee naar de bushalte rechtover het hotel.  In het ticket office koop ik een ticket naar Seoul, 10.400 KRW.  Anderhalf uur later was ik reeds in de Express Bus Terminal.  Met de oranje lijn 3 gereden en afgestapt in Anguk Station.  Alles staat goed aangegeven maar heb het toch maar een paar keer nagevraagd.    Er is ook een www.homestaykorea.com   Dit is een rapport van een blogger die er was : www.theoccasionaltraveller.com   Een hotelletje waar ik info gevraagd had : www.insahostel.co.kr Ik heb de rest van de namiddag in Insadong Street gelopen en de kleine zijstraatjes, een doolhof van oude typische lage Koreaanse huisjes in smalle straatjes.  Regelmatig ontmoet ik toeristen maar geen massa’s.  Ik nam een vroeg avondmaal, het traditioneel bibimbap in restaurant Doodaemoon.

Overnachten

Bij Hanok Homestay bijvoorbeeld www.koreatriptips.com Bij navraag op hun bureel kon ik direct inchecken bij www.bukchon72.com in de buurt, ik betaalde 90.000 KRW voor twee nachten.  Mevrouw Sunjung is heel vriendelijk en spreekt Engels.  Ik heb een klein kamertje met een matras op de grond (hanok), vloerverwarming, alles is netjes. Ik was hier aangekomen om 14 uur en heb nadien het oude Bukchong verkend.

Dinsdag 01/11/2016

Na mijn ontbijt wandel ik naar CHANGDEOKGUNG, www.cdg.go.kr dat een Unesco site is van prachtige Koreaans cultuur.  Het paleis ligt dicht bij mijn logement. Er staan al veel bussen op de parking en lange wachtende rijen aan de kassa’s maar het ging vlot. Om de Secret Gardens te bezoeken moet ik 5.000 KRW betalen.  Het paleis is gebouwd in 1405 als koninklijke villa en is nog steeds heel goed bewaard.  De villa ligt in een mooi park in harmonie met de natuur.  De ingang is langs de Secret Garden Entrance en boezemt op zich al respect af.  Als 65+ mag ik gratis binnen, anders is het 3.000 KRW wat weinig is.  Ik moet een groep volgen maar al vlug loop ik alleen en geniet daar toch meer van.  Al vlug komen jonge meisjes in hun typische hanbok op mij af en ze willen allen op de foto met mij om het later aan hun vriendjes te kunnen tonen.  Het paleis is prachtig en veelkleurig beschilderd in mooie decoratieven en bloemen.  Ik moet voortdurend alles bewonderen.  Ik wandel in het groot complex want er staan nog tempels en paviljoenen in het park waar natuur en cultuur samen gaan.  Het park is een droom om in te wandelen, planten en bomen zijn goed bijgehouden en nu in de herfst schitteren de goudkleurige bladeren van de esdoorn in de najaarszon.  Er is een romantisch meertje en een serre en er worden bonsai gekweekt.  De gebouwen zijn zeer mooi beschilderd in vele kleuren en motieven.  Veel gebouwen werden in de 17 eeuw heropgebouwd nadat de Japanners het hadden vernietigd.  De meisjes die in de typische hanbok binnen komen mogen gratis binnen.   Na het bezoek aan het paleis heb ik nog wat rond gekuierd in de oude wijk Bukchon.

Overnachten

In het gezellig hanok in Bukchon.

Woensdag 02/11/2016

Ik ben al heel vroeg opgestaan en om zes uur stond ik reeds bij de bushalte op Anguk Station.  Ik moest 10.000 KRW in een box gooien.  Een uur later was ik aangekomen op de luchthaven.  Mijn vlucht stond nog niet op het bord maar vertrekt tegen elf uur.  Ik besef dat ik hier veel te vroeg ben en langer had kunnen slapen.  Mijn vlucht met Asiana Airlines vertrekt bovendien niet om tien maar om elf uur naar Tokyo.  Ik krijg geen stempel uit maar had hier negentig dagen kunnen blijven.