Martinique

MARTINIQUE 2024

REISPLAN:

Van 05/01 – 15/02/2024 ga ik eiland hoppen op de Caraïbische eilanden. Ik begin op Curaçao en zal eindigen op Sint Maarten. Maar ik wil mijn terugvlucht niet vastzetten zodat ik geen stress krijg mocht mijn plan niet tijdig kunnen worden afgewerkt. Begin januari, kort na Nieuwjaar, is het rustig in de luchtvaart en ik kan gebruik maken van een bijzonder aanbod: met Corendon vlieg ik op 05/01/2024 van Amsterdam naar Curaçao, enkel en voor 300 €. Omdat er nogal wat toeristen op de eilanden zitten boek ik vooraf mijn retourvluchten naar Aruba en Bonaire van uit Curaçao. Na veel opzoekwerk lijkt het mij best om mijn enkele vluchten van Curaçao, Grenada, Barbados, Sint Vincent en Sint Lucia ook vooraf te boeken. Van uit Sint Lucia kan ik verder met de boot naar Martinique, Dominica en Guadeloupe. Maar hier zit ik vast, er is geen vlucht noch een ferry naar het nabijgelegen Antigua zodat ik een dure vlucht moet boeken om via Sint Maarten naar Antigua te vliegen. Van Antigua kan ik naar Sint Kitts-Nevis vliegen. Van hier uit kan ik terug een ferry nemen naar Statia waar ik langer dan gepland vastzit wegen slecht weer. Na een paar dagen kan ik doorvaren naar het schattig Saba en verder naar Sint Maarten. Ik gebruik Sint Maarten als een hub voor dagvluchten naar Anguilla en Sint Barthelemy. Op 12/02/2024 bestel ik online op mijn gsm mijn retourvlucht van Sint Maarten naar Amsterdam. Op 14/02/24, Valentijnsdag, vlieg ik terug met KLM naar Amsterdam.

Inreisdocumenten

Bij immigratie moet ik wel een half uur in de rij staan en krijg geen stempel. En dat noemen ze dan de grensloze EU.

Reisperiode: 22 – 24 januari 2024

Geld:

Geen probleem, ik heb voldoende euro op zak en kan desnoods afhalen bij een ATM. en ook bankkaarten en Visa.

Reisgidsen en kaarten :

Ik heb een reisgids mee van Lonely Planet waar al mijn bestemmingen staan beschreven, de bezienswaardigheden en kaartjes. Bovendien heb ik in Fort de France op het toeristenkantoor een kaartje van het eiland gekregen.

ER GERAKEN

Vliegen

Ik heb nu al enkele vluchten achter de rug zonder keuze op een veerboot zodat ik nu wil varen.

Bootreis

Ik boek online mijn ticket voor de veerboot van www.express-des-iles.fr en betaal 79 €.

www.onf.fr/martinique : toeristische dienst

Dag 18 – maandag 22 januari 2024

Tegen 9.30 uur ben ik eindelijk buiten de veerboot terminal en kan ik Fort-de-France verkennen want ik mag maar om 15 uur inchecken op mijn verblijf van Airbnb waarvoor ik voor twee nachten 116 € heb betaald zonder ontbijt. Het oud centrum is klein en kan te voet vlug bewandeld worden. Ik bezoek even het toerisnkantoor waar ik een kaart van het eiland en de stad kreeg. Mijn oog valt op een merkwaardig gebouw, nl. de bibliotheek van Schoelcher in geel en rode speklaag baksteen neogotiek met veel goud in verwerkt. Het gebouw heeft in 1889 op de werelstentoonstelling in Parijs gestaan. Iets verderop in de Avenue Schoelcher staat het oud gebouw van de Telegarphes – Postes – Telephones. In dezelfde omgeving staat de Cathedrale Saint Louis die binnen een kijkje waard is en zeer hoog is. Verder loop ik door het Parc Savane naar de haven. Na mijn lunch neem ik een busje naar Le François waar ik lang moest wachten op een verbinding naar mijn eindbestemming. De chauffeur wist het niet maar een passagier zei hem te stoppen bij Frigate EST 2. Bij aankomst vond ik mijn gastvrouw Juliette niet zo vriendelijk, een beetje afstandelijk; het is blijkbaar rijk volk. Ze deed een rondleiding en legde mij uit waar ik inkopen kon doen en dat is 500 meter verder langs een drukke weg en bergop. Zij bracht er mij niet heen. De winkelierster echter was heel vriendelijk en ik kreeg een extra flesje fruitsap. De eigenaars bleven binnen en ik zat alleen buiten en er was geen contact noch interesse. Gelukkig was er wel een mooie tuin met bloemen en een klein verfrissend bad. Ik heb mijn verblijf in Roseau geboekt en mijn veerboot naar Dominica.

Dag 19 – diensdag 23 januari 2024

Gezien ik ver weg van alles was, er moeilijke busverbindingen zijn en ik over geen huurwagen beschik, besluit ik er een rstdag van te maken. Bovendien regende het in de voormidddag een uur waarna de zon scheen. Ik heb rustig op het terras ontbeten in een mooi aangelegde tuin waarna ik wat in een hangmat ging liggen. Mijn gastheer geeft mij een hand en Juliette zegt niets tenzij ik iets vraag. De communicatie is de ganse dag niet goed, typisch Frans chauvinisme. Het is een grote prachtige villa met mooi aangelegde tuin en veel bloemen. De zoon zat de ganse dag op zijn kamer spelletjes opzijn computer te spelen. Hij hielp mij wel met een QR-code om het paswoord te krijgen maar zei verder niets meer. De kleine docher van zeven jaar was nog de vriendelijkste. Er woei de ganse dag een wind en het was bewolkt, mijn wasje was vlug droog. Ik heb dan een tijdje in de kleine zwemkom gezeten wat verfrissend was. Ik ben de ganse dag niet buiten mijn verblijf geweest. Tegen de avond ziet de hemel er maar dreigend uit, regen vannacht ? Ik slaap onder een klamboe in een nette kamer. Het groot huis is mooi ingericht, creools en kleurig bij ramen en deuren. Niemand schijnt hier te werken; van wat leven ze dan ? In de tuin staan fruitbomen, bananen en papaya. Men hoort goed het geluid van het verkeer op de nabije grote hhofdweg. Ik vroeg hoe ik morgen bij de ferry kom “er is een bushokje op de hoofdweg om 5,30 uur”.

Dag 20 – woensdag 24 januari 2024

om 5.45 uur gaat mijn wekker afen om zes uur doet Juliette de deur en poort voor mij open. Honderd meter verder is de grote weg en het is nog donker. Ik zie geen bus en begin autostop te doen en er reden een paar honderd auto’s voorbij maar geen enkele stopte, die Franse zijn toch niet vriendelijk. Plots stopte en bus die mij voor 1,20 € naar Carvelle bracht, een parking en busstation. Daarna moest ik opstappen op een lange bus van Van Hool die mij voor 1,50 € naar het centrum bracht vlakbij de veerboot terminal. Ik was er al om 7.30 uur en moest lang in de wachtrij staan tot de ferry eindelijk om 9.30 in plaats van 9.15 uur vertrok. Er was nogal wat deining en twee uren later kwam ik aan in Dominica.