Oezbekistan 2018

TWEEDE BEZOEK OEZBEKISTAN – 2018

Planning

We zijn twee ervaren globetrotters en bedachten een combinatiereis te maken naar Turkmenistan, Afghanistan en Pakistan.  Maar omdat men met een toeristenvisum in Turkmenistan verplicht met een dure gids moet rondreizen en bovendien de aanvraag voor een visum erg ingewikkeld is, bedachten we een transitvisum aan te vragen wat eenvoudiger is.  Dus moesten we naar Iran vliegen en ons vervolgens met openbaar vervoer naar de grens Iran-Turkmenistan begeven om vervolgens in vijf dagen tijd Oezbekistan te bereiken.  We zouden daar Khiva, Buchara en Samarkand bezoeken om vervolgens in Termez de grens met Afghanistan over te steken.  En omdat de Khyber Pass gesloten is voor toeristen moeten we vliegen van Kabul naar Islamabad.  Tenslotte gaan we Pakistan verkennen om dan uit Islamabad naar huis terug te vliegen.

Visum

Ik heb ons visa aangevraagd op 12/07/2018 en op 17/07/2018 mocht ik die afhalen.  Ik moest het betalingsbewijs tonen bij indiening van ons visa.  Aangezien ik niet via een terminal op het consulaat kon betalen moest ik een bank opzoeken in de omgeving : Kredietbank, Rooseveltlaan 99 in Elsene.  Ik had een nota meegekregen met hun banknummer er op en kwam terug met het betalingsbewijs van 80 € per persoon. Ik had de aanvraag  gedownloaded via hun website www.evisa.mfa.uz

Het is ook mogelijk om rechtstreeks een e-visa aan te vragen via www.evisa.mfa.uz/evisa_en rechtstreeks in Tashkent email: consul@mfa.uz info@mfa.uz  Men ontvangt dan per email een application code en men kan dan de status bekijken bij ingave application nr en als het gereed is afprinten.

Toen ik de visa aanvroeg was het e-visa nog net niet beschikbaar maar geef toch de info mee.  Belgen hebben geen LOI nodig, wel bij een VOA.  Toeristen uit 101 landen mogen 120 uren of vijf dagen blijven in transit en transitvisum moet aangevraagd worden enkel op de luchthaven.  Het E-visum zou beschikbaar zijn vanaf 15/07/2018.  Zie www.e-visa.gov.uz

Consulaat van Oezbekistan

Franklin Rooseveltlaan 99

1050 Brussel (Elsene), tel. 02/649 00 38 Dhr. Faizoelaev.

www.uzbekistan.be enbassy@uzbekistan.be

Geldzaken

Hoeveel ATM er staan in Oezbekistan is ons niet duidelijk maar we nemen in elk geval voldoende dollars en ook euro’s mee in kleinere coupures want niemand kan teruggeven van honderd dollar.

Vlucht

We boekten een vlucht bij Emirates naar Teheran met een stop in Dubai met mooie vertrekuren en aankomst ’s anderendaags in de voormiddag.  Op de terugweg vlogen we vanuit Islamabad via Dubai naar Brussel.  Het ticket heen en terug kost 843 euro.

Reisweg

Reisweg in Oezbzkistan : Nukus, Urgench, Bukhara, Samarkand, Shakhrisabz, Termez.

www.caravanistan.com is een heel goede reiswebsite van een Belg over alle stannekes in Centraal Azië.

www.uzbektourism.uz : Oezbeeks Tourist Office

www.unchartedbackpacker.com : reiservaring van Stephen Golan, heel informatief

www.dontstopliving.net : jonny@dontstopliving.com

www.backpackingman.com : een weblog

http://www.traveladventures.org/continents/asia  reisfoto’s en verhalen van Boris Kester

http://www.joaoleitao.com/adventure : reisverslag van een Portugees globetrotter

Woensdag  – 05/09/2018

Reisweg:  Van Konye Urgench, Turkmenistan naar Nukus.

Tegen de middag begeven wij ons met een taxi naar de grens Turkmenistan-Oezbekistan, 13 km, 30 manat.  Het was niet zo stug bij het buitengaan uit Turkmenistan dan bij het binnenkomen maar het had toch 40 minuten geduurd omdat we verschillende controleposten moesten passeren.  Na nog een laatste scan van onze bagage mochten we er uit.  Honderd meter verder bevinden zich de immigratiekantoren van Oezbekistan.  De Franse fietser Laurent was er al.  Men was tamelijk vriendelijk aan de zijde van Oezbekistan.  Onze koorts werd gemeten door een “Veteronar”, geen vingerafdruk en foto zoals bij het verlaten van TM.  Na tien minuten hadden we reeds onze stempel en mochten we gaan.  Maar ik had mijn bagage laten staan bij TM en mocht die gelukkig gaan terughalen zonder problemen.  Met de enige taxi die aan de grens stond zijn we voor 30 manat naar Nukus geraakt met ons drie in een half uurtje. Laurent had ons het hotelletje Jipek aangeraden.  Mike verliet ons en nam een taxi naar Khiva voor 5 $.  We zijn dan te voet naar de Nationale Bank gelopen en konden er USD wisselen: voor 110 $ kregen we 861.300 UZS.  We kunnen nergens onze Turkmeense manat TMT wisselen voor Oezbeekse som UZS.  Misschien in Khiva ?   Avondeten in restaurant naast onze joert.

Overnachten:

Jipek Joli Hotel, S. Kamalov Street 50, Nukus  Tel. (+99861) 224 2525 of 224 5251 www.ayimtour.com jipek_hotel@rambler.ru

Een dubbelkamer kost 54 $ en een joert 34 $, ontbijt inbegrepen, badkamer buiten, netjes.  We kiezen een gezellige joert.

Donderdag 06/09/2018

Reisweg: Van Nukus naar Khiva.

Na ons ontbijt zijn we naar het Savitsky Museum gegaan www.museum.kr.uz  Het is open van 09 – 18 uur, ingang 60.000 UZS.  Het is een interessant kunstmuseum en ligt vlakbij het hotel. In het museum ontmoetten we een groep Vlaamse toeristen van www.sovjetreizen.be die degelijke reizen organiseren in Centraal Azië.  Aan alle gasten gevraagd of ze TM manat konden wisselen maar tevergeefs.  We hebben dan geluncht in Jipek Joli, 45.000 UZS.  Er was een groepje Nieuw-Zeelandse en Franse toeristen.  Daarna hebben we een deeltaxi genomen naar Urgench, hoofdweg in slechte staat. We betaalden  35.000 UZS pax en de rit duurde vier uren.  In Urgench namen we een andere taxi 10.000 UZS pax en een half uur later werden we afgezet bij ons hotel rechtover de Westpoort van de oude stad.  Mike was er al.  Na het inchecken hebben we direct de oude stad bezocht. Ons hotel ligt vlak bij een ingangspoort, super locatie.  www.advantour.com/uzbekistan/khiva/sights  hier zie je een beschrijving van wat er te zien is in deze wonderbaarlijke oude omwalde stad op de zijderoute.  Het is een openbaring.  Voor 10.000 UZS mogen we op een toren om de zonsondergang te bewonderen over de oude stad.  Het is aangenaam te slenteren tussen de vele oude gebouwen van Khiva bij valavond als bijna alle toeristen weg zijn.  De hele binnenstad is mooi verlicht. Terug op het terras van ons hotel ontmoetten we een Duits koppel van  73 en ze komen uit Mongolië met hun mobilhome. Ze hebben half Siberië bereisd keren terug langs de Zijderoute, nog een lange weg terug. Met enkele Slovaken op het terras kan ik onze 114.000 manat eindelijk wisselen voor Oezbeekse som UZS.

Overnachting in Khiva:

Alibek B&B, A. Rakhmanov Street 17, Khiva 220900, Uzbekistan.

Tel. (+9989) 4379373 mob. (+99862) 3755173 Email: alibek.hotel@mail.ru

Voor een nette kamer met ontbijt betaalden we 35 $.  Er is een terras waar het goed zitten is met een superzicht op de oude stad recht voor ons.  Aanrader !!!  Er is internet, was, treinservice en ze helpen je aan een taxi.  Het guesthouse ligt vlak bij de Ota-Darvoza, de  Westpoort van de oude stad.

Vrijdag 07/09//2018

Reisweg:   Verkenning Khiva

Na een lekker ontbijt zijn we naar de nabijgelegen westelijke stadspoort gestapt.  Bij de poort hebben we een museumpas gekocht voor twee dagen, 100.000 UZS en we hebben alle 15 musea bezocht.  Drie sites zitten niet in de pas en moeten extra betaald worden.  Khiva is een wonderbaarlijke oude stad en er is veel te zien, veel prachtige foto’s genomen.  In de voormiddag is het behoorlijk druk maar na de lunch lopen er minder toeristen in de straatjes. We ontmoetten een Belgische groep van Ictam en daarna nog een koppel, een verpleegster uit de psychiatrie en hij is  ook verpleger met ervaring in Afghanistan.  Een fris biertje kost 20.000 UZS in het centrum.  Lunchen kan men hier overal.  Ik wissel 100 $ en krijg er 784.000 UZS voor.  Vera ging nog een hoge toren van een minaret beklimmen, 168 trappen en 57 meter hoog.  Op een volle dag kan men makkelijk het heel interessant Khiva bezoeken. www.advantour.com/uzbekistan/khiva  We hadden aan het hotel gevraagd of ze een taxi naar Buchara konden regelen maar dat zou nu 15 $ pax kosten, 117.000 en gisteren was het 100.000.  We besloten het op eigen houtje en goedkoper te regelen: met de deeltaxi naar Urgench en dan de bus naar Buchara.  Een biertje van een halve literkost in een winkel 7.000 en op een terras in de oude stad 15.000  We namen ons avondeten in hetzelfde restaurant.

Overnachting:

Nog een extra nacht in Alibek Guesthouse in Khiva.

Zaterdag 08/09/2018

Reisweg:  naar Buchara.

Aan de receptie vroeg men nu 20 $ voor een taxi naar Buchara, Mike had gisteren 12 $ betaald.  We namen een deeltaxi naar Urgench, 25.000 voor ons twee en kwamen er aan tegen de middag maar de bus vertrok pas om zes uur, 10.000 pax.  Een taxi voerde ons naar de grote weg naar Buchara waar we lang moesten wachten op een vierde persoon voor de deeltaxi en hij ging akkoord voor 100.000 samen in plaats van van 80.000 pax.  We reden vier en een half uur door monotoon woestijnlandschap met een vlugge eetpauze onderweg.  De chauffeur moest navragen naar Amelia Hotel maar het was volzet aan 80 USD. Daarna reden we naar het Al Bukhari Hotel maar dat was ook volzet aan 50 $.  Zij belden ergens heen waar we zouden kunnen overnachten.  In Al Bukhari kregen we nog een flesje water en een meloen.  Na het inchecken liepen we naar het centraal prachtig verlicht plein Lyabi Hauz waar we genoten van een lekker avondmaal in een wondermooie omgeving.

Overnachting:

Buchara : Muchlibegin, Babachalov Str. 59, tel. +998 65 221 0253 of +998 91 312 3609

We betaalden 40 $ incl. Ontbijt.  Twee jongens kwamen ons tegemoet en loodsten ons door de nauwe steegjes naar het nieuw guesthouse.  Harde matras, rustig op eerste verdiep, zicht op binnenkoer, ruime kamer en badkamer met westers toilet.  Vriendelijke mensen.

Ander hotel : www.hotelamelia.com

Zondag 09/09/2018

Reisweg:  Verkenning Buchara.  www.advantour.com/uzbekistan/bukhara

We hadden een goed ontbijt, geen buffet maar ok.  We hebben lang de buitenkant van de stad bewandeld.  Eerst hebben we het ambachtencentrum bezocht en daarna de Modani Khan medressa en de prachtig betegelde Bolo Hauz moskee dat prachtig is zowel buiten als binnen. Het Ismail Samani mausoleum uit de zestiende eeuw ligt in het Samani park dat een beetje kitscherig voorkomt.  Voorbij de watertoren en de Hoja moskee ligt de Ark, de burcht die heel groot is, inkom 10.000 UZS.  De moskee Hoja en Kalon liggen recht tegenover elkaar.  Na de Abdulazzizkhan moskee komen we aan bij de Ulugbeg medressa met mooi portiek en de overdekte bazaar.  De Kalon heeft een heel mooie binnenkoer met zicht op de Kalon-toren, minaret. Bij het beeld van Nesruddin met de ezel ontmoeten we twee Belgische jongedames met de fiets “Tits op de fiets”.  We eindigen onze prachtige ontdekkingstocht bij Lyabi Hauz waar we op het sfeervol plein ons avondmaal nemen.  In Buchara val je van de ene verwondering in de andere, je hebt ogen tekort om al dat moois waar te nemen.

Overnachting :

Tweede nacht in zelfde B&B in Buchara.

Maandag 10/09/2018

Reisweg:  Naar Samarkand

Na ons ontbijt en afrekening lopen we naar het plein Lyabi Hauz waar we een taxi nemen naar Samarkand voor 20 $ samen of 160.000 UZS.  Maar na vijf km buiten de stad plaatst hij ons in een andere taxi en we betalen hem 10.000 UZS en hij vertrekt.  Na ongeveer een uur wachten komen er twee dames bij en we kunnen vertrekken.  Maar in Navoi stappen ze uit en betalen we de chauffeur 80.000  Taxi nr. 3 kan geen derde en vierde passagier vinden en onderweg vraagt hij plots meer maar wij weigeren.  Op de weg kruisen ons veel Uzbeekse en Turkse vrachtwagens op weg naar Tashkent.  De taxichauffeur zet ons af bij ons hotel dat onze vorige hotelbaas voor ons had geboekt maar wij kunnen maar één nacht blijven.  Na het inchecken nemen wij een taxi naar het Ulugbeg museum maar de ingang van 22.000 UZS is nogal duur en het is een klein museum.  Daarna nemen we een taxi naar het mausoleum van Amir Timur, Guli Amir, 22.000 UZS ingang,  heel mooi.  Het is een mausoleum van Timur en zijn familie, praalgraven in Islamitische kunst.  We lopen nog langs de Ruhibod medressa en op weg naar ons hotel mogen we een kijkje nemen in een bruiloftszaal.  We nemen ons avondmaal in een zijstraat waar een biertje maar 5.000 kost.  Na ons avondeten lopen we nog langs het Registan dat prachtig is verlicht.

Overnachting:

Hotel Jahongir, tel. (+998) 66 235 78 99 of 91 555 0808.  www.jahongirbandb.com jahongir.hotel@mail.com

We krijgen een heel nette dubbelkamer met badkamer en airco.  Mooie decoratie. De gasten eten in eigen hotel, net en gezellig, mooie binnenkoer, druiven hangen over de patio en boven is er een zithoek om dat alles gade te slaan. Spijtig dat we maar één dag kunnen blijven want het bevalt ons hier. Aanrader.

Dinsdag 11/09/2018

Reisweg:  Verkenning Samarkand.   www.advantour.com/uzbekistan/samarkand

Na ons ontbijt mochten we onze bagage laten staan want we konden misschien nog een nacht langer blijven.  We zijn dan naar het Registan getrokken waar we tot na de middag alles hebben bekeken.  De pracht die we hier mochten aanschouwen is onbeschrijflijk.  Heel veel prachtig tegelwerk op de muren maar ook op het plafond waar je ook kijkt. De islamitische bouwstijl is hier uniek. Na ons middageten gingen we terug naar Jahongir maar onze bagage stond buiten en we moesten weg.  De eigenaar belde het Legend hotel en met een taxi reden we erheen.  We moesten ons paspoort afgeven en na een uur zou de registratie in orde zijn.  Dan zijn we met een taxi naar het mausoleum Bibi Khanym gereden.   We bezochten daarna nog de bazar en de Shah i Zinda.  Na ons avondeten zijn we terug gegaan naar het Registan dat nu heel mooi is verlicht, op bepaalde uren. Het ticket is geldig tot 19 uur.  De gouden kleuren in de Tilla Kari komen goed tot hun recht en zijn oogverblindend.  De ober in het restaurant kende iemand die ons morgen om negen uur gratis naar Shahrisabz kon brengen en we kregen nog een gratis wodka toe.  Terug in ons hotel vonden ze ons paspoort niet terug en de zoon van de eigenaar is een idioot en wist niets.  Ik werd heel boos en had een zware discussie met de eigenaresse en haar idiote zoon die geen Engels spreken.  Uiteindelijk kwam de eigenaar na veel telefoontjes en dronken opdagen en die wist waar onze paspoorten lagen.  We moesten dan nog eens verhuizen van kamer, wat een warboel.

Overnachting:

Legend Hotel :  Het is een sterke AFRADER !!!

Woensdag 12/09/2018

Reisweg:   Naar Termiz.

De binnenkoer ligt vol met antiek.  Het hotel zit vol. Volgens het plan van booking.com ligt het naast Bibi Khanym maar het is toch wel twintig minuten lopen van hier. Deze morgen kregen wij plots vlot ons nodig registratiebriefje en de idiote zoon had interesse in reizen maar ik negeerde zijn vraag want ze waren gisteren ook grof.  De Poolse groep kon ons niet meenemen naar Termiz met hun jeep.  Een chauffeur wou ons meenemen voor 600.000 UZS wat we wegwuifden.  Een taxi bracht ons naar de Minimarket rechtover het Registan.  Een chauffeur wou ons naar Shahrisabz brengen voor 2 X 50.000 maar ik kon dat bedrag halveren en we vertrokken.  We lieten ons afzetten bij het Summer Palace van Timur www.advantour.com/uzbekistan/shakhrisabz/ak_saray

Daarna neemt een kleine taxi ons mee naar het avtovakzal (busstation).  We vonden een chauffeur die ons wou meenemen naar Termez voor 300.000 UZS en ik kon er honderdduizend afdoen mits Alim, de chauffeur andere passagiers mee mocht nemen.  Onderweg reden we door een droog dor bergland.  Veel Oezbeekse en Turkse trucks waren op weg naar Dushanbe in Tadzjikistan.  In Termez kreeg onze chauffeur panne in het busstation, we gaven hem zijn geld en een ander chauffeur wou ons naar ons hotel brengen, 4 km verder voor 20.000 maar we liepen naar de weg en deden een taxi stoppen en die deed het voor 5.000  Termez is een moderne stad, alles is er, vooral veel alcohol want aan de andere kant van de Amur Darya in Afghanistan is er geen alcohol en dus wordt het erheen gesmokkeld.

Overnachten:

Hotel Asson, 27 At-Termizi Street, 19Ca12 Termez City.

Tel. (+998 76) 224 4366   www.asson-hotel.com

Ze vroegen 70 $ voor de suite en 50 $ voor een standard double.  We namen een dubbekamer voor 40 $.  Het hotel ligt in het centrum.

Donderdag 13/09/2018

Reisweg:  Naar de grens van Afghanistan

Het ontbijt was in orde, bedden en badkamer ook. Daarna zijn we naar het Archeologisch Museum gewandeld op vijf minuten afstand, ingang 20.000 UZS pax.  Het is een groot museum, veel potten en netjes geordend, weinig bezoekers.  Geen toeristen in Termez. www.advantour.com/uzbekistan/termez/termez/termez-archeological-museum

Daarna hebben we het Al Hakim mausoleum bezocht in Eski (oud) Termez.  Er stond een moderne moskee, een klein museum en een valse ingangspoort. Er is een mooi groot stadspark.  Verder zijn er in Termez veel winkels, apotheken enz.  Geluncht in het centrum en nog een laatste bier gedronken voor Afghanistan.  De grenspost Hayraton is nog 40 km verder maakte en taxichauffeur ons wijs en hij vroeg 30.000 UZS maar het is naar onze schatting maar 10 km en  15 minuten rijden.  De weg stopt bij een hoog hek met militairen.  Ik gaf die chauffeur 10.000 en ging weg door het hek.  Oezbeekse taxichauffeurs vroegen 200 $ om ons naar Mazar-e-Sharif te brengen in Afghanistan, eigenlijk maar ongeveer 75 km.  Die Oezbeken mochten toch niet over de grens maar wilden ons wel bedotten en ontvangen.  De formaliteiten aan Oezbeekse kant verliepen vlot, we moesten niets betalen en onze hotelrekeningen en wisseldocumenten werden niet nagezien.  Het duurde alles samen een half uurtje en dan liepen we op de Friendship Bridge van een km lang over de Amur Darya naar Afghanistan.  Geen westerse toeristen.  Aan Afghaanse kant verliep terug alles vlot, een half uurtje en klaar.  In een klein winkeltje onze UZS omgewisseld in AFN.  Een taxi van de grens naar Mazar-e-Sherif kost 10 $

Overnachting:

Barat Hotel in Mazar-e-Serif, Afganistan.

Ze vroegen 50 $ maar ik kon afbieden naar 40 $.