Soedan

Soedan met zijn vriendelijke bevolking

Voorbereiding

https://zuiderhuis.be/soedan-schatten-van-de-zwarte-faraos-15-dagen : reis doorheen Soedan

www.sudan.net : is  niet meer beschikbaar

Visum

Soedan

De Sudanese Ambassade in België

Sudanese Embassy in Brussels, Belgium F. D. Rooseveltlaan 124 1050 Brussels Belgium

Telefoonnummer (+32) 2 647 51 59 (+32) 2 647 94 94
Faxnummer (+32) 2 648 34 99
E-mail Adres sudanbx@yahoo.com

Het bekomen van een visum verloopt heel vlot.  Op 31/6/2017  zijn we naar het consulaat in Brussel gereden en konden er ter plaatse een aanvraagdocument invullen, paspoort afgeven en één foto. Men vroeg ons nog de bevestiging van onze vlucht en een hotelreservatie.  Ik mailde hen een voorlopig vluchtplan door en een reservering bij het Acropole Hotel.  Een visum met één ingang kost 50 €.

Vlucht

www.ethiopianairlines.com heeft een groot netwerk in de regio en bovendien bekom je nog mijlen.

We vertrekken op 09/09/2017 en komen terug op 06/10/2017 en een vlucht heen en terug met een tussenvlucht  van Khartoem naar Addis op 30/09/17 zou 780 € kosten. Met Egypt Air zou ons dat 720 € kosten.

Ik wou ook Zuid-Soedan bezoeken maar een vlucht heen en terug van Addis naar Juba kost 671 € met Ethiopian, en 531 met Kenian (via Nairobi) voor een korte vlucht van twee uren.  Kampala – Juba heen en terug kost 426 € maar dan moeten we nog in Kampala geraken en dat kost uiteindelijk ongeveer hetzelfde.  Te duur en dus besluit ik dat we ervan af zien.

Uiteindelijk boeken wij de vlucht heen en terug op dezelfde data maar vliegen  pas op 06/10/2017 terug uit Khartoem naar Addis met een mooie aansluiting naar Brussel.  We mogen ieder 2 X 23 kg bagage meenemen.  De totaalprijs is nu 740 €. We krijgen meteen ons elektronisch ticket mee.  Goede service bij Joker in Brugge : brugge@joker.be tel. 050/34 78 81

Ik heb al een paar keer met Ethiopian Airlines gevlogen en was er telkens tevreden over en er is voldoende beenruimte en de catering is behoorlijk aan boord.

Reisweg

Galabat ( grens met Ethiopië ), Gedaref, Khartoum,  Shendi, Meroë, Atbara, Karima, Dongola, Khartoum.

Reisverslag

25/09/2017

Van ons hotelletje in Gondor was het vijf minuten lopen naar de bus zei ons gisterenavond de manager maar hier vertrok niets.  Een busje bracht ons gratis naar de echte vertrekplaats en om zes uur stipt vertrokken we naar Matemma, de grens met Soedan.  De rit kost 100 ETB wat correct is.  Gisterenavond wou de jongen aan de balie US dollar  omwisselen naar Soedanese pond aan  10 en het moest 21 zijn.  Blij dat we die bedriegers in Ethiopië kwijt zijn.  We reden door een prachtig groen landschap met veel bloemen, bergen en veel dorpjes op onze weg.  Tegen tien uur kwamen we aan bij de grens in Matemma.  Met een tuktuk reden we van de bushalte naar het immigratiekantoor en die Ethiopische bedrieger vroeg 50 ETB, teveel in verhouding met ons bus ticket. Bij het omwisselen van onze ETB naar Soedanese pond kregen we omgerekend twintig euro tekort van die ETHIOPISCHE BEDRIEGERS.  De formaliteiten UIT Ethiopië verliepen vlot en dan liepen we naar de Soedanese kant waar de formaliteiten anderhalf uur duurden.  De Soedanese immigratie stond er op dat we ons ter plaatse zouden registreren voor 575 SUD maar we zeiden dat we niet zoveel pond op zak hadden en tenslotte zei de man dat we ons konden registreren in Khartoum binnen de drie dagen.  Uiteindelijk konden we een busje nemen naar Gedaref, drie uren rijden.  We kwamen er aan om 15.30 uur.  We checkten in in El Motwakil Hotel en betaalden 600 voor een kamer, geen ontbijt.  Zelfs met tussenkomst van een Soedanees konden/wilden ze ons niet registreren.

26/09/2017

Met een tuktuk naar het busstation, 40 SUD.  We konden onze ogen niet geloven in het busstation van Gedaref maar het stond vol met luxe autobussen, heel    anders dan de versleten kleine busjes in Ethiopië.  Een splinternieuwe LUXEBUS met airco vertrok stipt om 07.00 uur en iedereen had zijn genummerde zitplaats in pluche zetels.  De rit naar Khartoum kost 170 SUD en gaat over goede asfaltwegen zonder gaten.  Het lijkt hier meer op Europa dan op Afrika.  De Chinezen leggen goede wegen aan en de bussen zijn eveneens van Chinese makelij.  Onderweg krijgen we nog verscheidene versnaperingen.  Het landschap is vooral vlak, beetje groen en gekenmerkt door grote velden katoen. Soedan is een dunbevolkt land, weinig dorpen onderweg.  Bij Wad Medani stoppen we voor een pauze.  Het is een tamelijk grote stad en vooral uitgestrekt want ruimte is hier geen probleem.  Daarna is het land wat meer bewoond.  Na zes en een half uur op de bus komen we aan in Khartoum tegen 14.30 uur.  Een tuktuk brengt ons voor 80 SUD naar ons hotel, nogal ver weg.

We checken in : Hotel Acropole, Zubeir Pasha Street 52 in Khartoum, tel. 249 (1) 83772860, mob. 249(9)12306248 email: acropolekhartoum@gmail.com   www.acropolekhartoum.com  De eigenaars zijn Grieken sedert 1952 en de huidige eigenaars, twee broers zijn supervriendelijk en heel behulpzaam.  We betalen 91 $ per kamer inclusief buffetontbijt.  We krijgen een heel ruime kamer met badkamer en alles is heel netjes, perfect, een verademing en AANRADER.  Bij de receptie staan drie computers gratis ter beschikking en er is wifi.  In onze koelkast staan zes drankjes die we gratis mogen verbruiken.  De maaltijden liggen wat aan de dure kant maar zijn wel lekker.  Regelmatig krijgen we een koffie en zelfs eens een ijsje.

Ons hotel verzorgt ook onze REGISTRATIE, kost 35 €/pp: document invullen, vier pasfoto’s en het zal morgenvoormiddag klaar zijn.  Terzelfdertijd krijgen we ook een foto permit en reispermit met tien kopijen.

In de namiddag zijn we te voet naar de samenvloeiing  van de Nijl gewandeld en met een bootje samen met een Omani en twee Soedanezen een tochtje gemaakt voor 50 SUP/pp.  Men vroeg ons aanvankelijk 175 pond voor ons twee.   Na dit tochtje en een lekker fruitsap op een terrasje wandelden we te voet terug langs de Nijl maar mochten niet te voet in het donker langs het politiekantoor lopen.  De politie hield een busje aan die ons gratis er voorbij voer.

27/09/2017

Tegen negen uur deze morgen zaten onze permits en registratie al onder onze deur.  Het ontbijtbuffet is lekker en er is genoeg.  In het hotel konden we dollars wisselen aan de officiële koers van 18 SUP voor één $. George, de hoteleigenaar, belde voor ons een taxi op en we reden naar het busstation waar we in een luxe autobus stapten met veel tierlantijntjes binnen.  Drie uur later stonden we in Shendi en wilden inchecken in Hotel El Kawther.  Maar de trage onvriendelijke man aan de receptie zei ons “geen kamer” terwijl er blijkbaar geen gasten waren.  De man spreekt geen Engels maar na wat aandringen krijgen we toch een kamer en konden afdingen naar 25 $.  Airco ok, badkamer en wapper. Daarna verkenden we het plaatsje en vroegen aan een taxi hoeveel de uitstap zou kosten naar Naqa en Musawarat: 2.000 ! Na nog een paar keer navragen waarbij de taxichauffeurs het allen op hetzelfde bedrag hielden zijn we doorgelopen.  Later en veel verder weg vroegen we het aan een ander chauffeur die ons 250 vroeg.   Ons avondmaal op straat bestond uit bruine bonen geplet met de onderkant van een colaflesje, falafal (fuul), brood en een frisdrank.  Niets bijzonders maar wel goedkoop.

28/09/2017

Dan toch ontbijt inbegrepen.  De taxichauffeur waarmee we gisteren afgesproken hadden komt niet opdagen.  Dan maar een andere gezocht die het voor 500 wou doen en hij vroeg al vlug 200 voorschot om te tanken.  We reden ruim een half uur richting Khartoum maar de man wist niet waar de afslag was naar Naqa al had hij voordien beweerd dat hij goed de weg kende.  Wij rijden nu door een woestijngebied op een piste en de man moet regelmatig de weg navragen bij een zeldzame voetganger.  In het dunbevolkt gebied staat af en toe een armzalig hutje waarrond wat geiten en schapen lopen.  Eerst bezoeken we Musawarat waar één tempeltje staat maar met goed bewaarde reliëfs.  We gaven de bewaker een fooi maar dat was niet genoeg blijkbaar en hij stookte onze chauffeur op om nog eens 500 bij te vragen.  Iets verderop staat een laag muurtje waarachter enkele lage ruïnes staan achter een prikkeldraad.  De officiële bewakers dit keer vroegen een kopij van onze Travel en foto permit alsook 20$ inkomgeld/pp  wat ons teveel leek en we reden door.  Onze chauffeur wist niet de weg naar Naqa en nam een herder mee aan boord om ons de weg te tonen.  Hier staan twee mooie tempels met goed bewaarde reliëfs, de moeite.  Een bewaker die meegereden was naar de site om uitleg te geven gaven we nadien een goede fooi en we moesten zelfs geen inkomgeld geven wat officieel 20 $/pp bedraagt.  Onze chauffeur die de hulp had gevraagd aan de herder gaf hem niets; wij gaven hem koekjes en brood.  Het was nu midden op de dag en een hete wind sneed ons de adem af want onze chauffeur reed vlug naar de hoofdweg.  Onze neuzen, keel en ogen zaten dicht van het stof en eenmaal aan de hoofdweg gingen we in een tankstation iets drinken.  De koude douche in het hotel was verrukkelijk na die hitte.  Van een Soedanees kregen wij een glas tamarinde sap aangeboden bij ons avondeten van nog eens bruine bonen.  De man aan de receptie werd plots vriendelijk en kon wel spreken, zelfs wat Engels.

29/09/2017

We staan al vroeg op en na het ontbijt nemen we een bus richting Atbara, 50 SUP/pp en na een uur rijden zet de chauffeur ons af bij een zandpiste langs de hoofdweg en na een wandeling van een half uur komen we bij het officiële administratiekantoor van de bekende Meroë tempels.  Onderweg erheen had ik een bos sleutels gevonden.  We moesten geen kopij permit afgeven en de dame van dienst vroeg ons 2 X 20$ waarop ik antwoordde dat ik  40$ vraag voor de sleutels en na tien minuten wachten was 10$ voor ieder ok maar we kregen geen ticket.  We bezochten eerst de zuidelijke tempelgroep, relatief kleine tempels die bovendien de top waren afgeschoten door een Italiaanse schattenjager zodat er enkele totaal in puin lagen.  De reliëfs waren minder duidelijk dan gisteren bij Naqa en zitten in een klein hokje in het tempelgraf.  Afgezien van een paar groepen schoolkinderen liepen er nauwelijks toeristen in dit toch meest bekende complex van Soedan.  De tempels liggen in een mooie setting in de woestijn. Een kort ritje op een dromedaris is mogelijk, er staat een grote groep mannen die een ritje op hun dromedaris aanbieden.  Bij de ingang staat een klein museum en enkele verkopers van souvenirs, geen drinken/eten hier !!! Bij de uitgang krijgen wij van Mahdi, leider van een groepje scouts, een flesje water, limonade en hij biedt ons een gratis lift met de bus aan naar Shendi.  Tegen de avond gaan we de straat op om iets te gaan eten en overal groeten ons de mensen, zelfs van op ezelskarretjes.  Soedanezen zijn ongelooflijk vriendelijke mensen en hulpvaardig en het strookt niet met het beeld van wat wij denken over Soedan en zijn bewoners.

30/09/2017

Afgerekend in El Kawther in Shendi, 450 SUP per nacht ontbijt inbegrepen.   In het busstation namen we de luxe bus om 09.00  uur naar Atbara, 50 SUP/pp  en drie uren later kwamen we aan in een groot nieuw modern goed georganiseerd stationsgebouw met allerhande winkels, restaurants en veel meer.  Zo iets hebben wij zelfs niet in ons land !  Twee mannen leidden ons vlug naar een loket: een minibusje kost 105 en de grote bus 160/pp naar Karima, drie uren rijden.  De man vroeg nogal nors “money” maar wij kregen geen ticket en hij voerde ons vlug in een 4X4 naar de bus die al vertrokken was maar toch ergens op ons wachtte.  We reden lang door een woestijn, geen dorpen, weinig tegenliggers maar wel op een perfecte asfaltweg.  Ergens op de hoofdweg bij Karima moesten we overstapen in een minibusje waar we na een half uur aankwamen in Karima centrum om 15.30.   Uit onze Bradt gids hadden we de naam van Ahmed Moussa gelezen waar we een homestay konden nemen voor 150 per nacht.  Ahmed heeft vijf of zes kamers in een apart huis een beetje uit het centrum maar in een deftige woonwijk.  Geen winkel of restaurant in de buurt.  Ahmed voerde ons met zijn tuktuk naar een winkeltje.  Het is hier proper, zit wc, douche op de koer maar het is hier zo heet dat wij op een bed buiten kunnen slapen.  Karima schijnt de heetste plaats in Soedan te zijn.

01/10/2017

We zijn vroeg opgestaan om de hitte van de dag voor te zijn en zijn naar de markt gegaan met een tuktuk maar de winkels en eetplaatsjes zijn pas om negen uur open. Toch nog een “vroeg” ontbijt genomen en een taxi gezocht die ons naar El Kurru zou brengen maar we hebben helaas geen prijs afgesproken.  De taxichauffeur moest de weg vragen en op de Unesco site was er bovengronds niet veel te zien behalve één ondergrondse gang met mooie reliëfs.  Daarna reden wij naar Nuri en volgens de schets in onze gids is het niet ver weg maar dat is het wel, we moesten over de Nijl brug maar de weg was gelukkig goed geasfalteerd.  Veel was er niet te zien en op de terugweg laten we ons afzetten bij het Nubian Resthouse uitgebaat door een Italiaan: www.italtoursudan.com   De manager leidde ons rond in dit luxe resort waar een kamer met ontbijt 160 € per nacht kost, wel een mooie setting: 22 prachtige Nubische huisjes, veel bloemen en een echt groen grasplein op de binnenkoer.    Een bediende begeleide ons te voet terug naar onze homestay  Mijn reismaatje klimt op de Jebel Barkal maar in die hitte blijf ik binnen.  Het is hier zo heet dat je de ganse namiddag niets kunt doen.

02/10/2017

Ahmed bracht ons naar de bus voor Dongola en rekende ons 50 aan voor zijn tuktuk-ritten.  Wij betaalden 70/pp voor een propere minibus met goede airco die ons in twee uren naar Dongola bracht dwars door een woestijn, geen dorpen en weinig verkeer op de perfecte asfaltweg.  Een tuktuk bracht ons naar het Olla hotel maar er was niemand en het was vuil.  Het Lord Hotel bleek gesloten te zijn en een man raadde ons Hotel Gasr el Diafa aan, een splinternieuw groot hotel met nette ruime parking.  De kamer was kraaknet, airco, wapper, badkamer ok voor 200 SUP per nacht, geen ontbijt.  De manager die goed Engels spreekt is behulpzaam.  Er is wifi op zijn bureel.  Ik heb in drie verschillende banken geprobeerd om met mijn Mastercard geld te pinnen maar het lukte niet.  De manager wil morgen onze dollars wisselen.  Banken zijn in de voormiddag open tot 14.30 uur.  In het hotel zorgen ze voor onze registratie.  Wij zijn de enige gasten.  ’s Avonds wandelen wij in tien minuten naar het centrum waar we wat eten.

03/10/2017

Om negen uur zijn we vertrokken naar de Kawa site met een taxi besteld door het hotel.  De chauffeur vroeg 400-500 maar ik bood 100 en uiteindelijk kwamen we overeen voor 150 (dit bedrag vernam ik van de hotelmanager).  We reden over de Nijlbrug en in een halfuurtje stonden wij bij het politiestation bij de site.  Onze chauffeur sukkelde op de zandpiste en keerde terug naar het politiegebouw en een gewapende politieman reed mee om hem aanwijzingen te geven.  Op de site stond enkel nog een laag muurtje overeind en lagen nog enkele grondvesten.  Eén tempel was heropgebouwd op één meter hoogte door Unesco maar in moderne steen.  Honderd meter verderop ligt de Nijl, oevers onbewoond en geen scheepvaart.  Het is wel een mooie locatie.  Op de terugweg moesten we verscheidene keren duwen aan de auto maar zijn toch op het asfalt geraakt.  De politieman eiste zijn drinkgeld op (geen ingang betaald) en daarna lieten we ons in het centrum afzetten.  We hebben dan lekkere gefrituurde Nijlvis gegeten. We gingen een bank binnen om dollars te wisselen en de bediende zei ons dat de koers 14 bedroeg en dat we beter op de zwarte markt zouden wisselen. Een man gaf ons een pak geld, 1.900 en ging weg, we telden het rustig na en aan de bankbediende  gaven we 100 dollar.  Naast ons zat een wisselaar met een grote zak zwart geld IN de bank. Een avondmaal op straat kost ongeveer 20 SUP, één euro ongeveer voor twee.  Meer dan bruine bonen, falafel en een drankje is het niet.  We regelen de rekening in ons hotel : 200 SUP/nacht voor twee.  We bestellen bij de receptie onze taxi voor morgenvroeg.

04/10/2017

We waren al vroeg uit de veren en een tuktuk bracht ons naar de bus die om 07.00 uur zou vertrekken maar uiteindelijk om 07.45 vertrok naar Khartoum.  We betalen 200 SDP/pp en komen in Khartoum aan om 15 uur.  Bij de bushalte in Dongola eten we beignets en koffie, 8 SDP voor ons twee.  We zitten op een luxe bus met airco en veel kleurige gordijntjes en rijden door de woestijn, bijna geen bewoning onderweg.  Aangekomen in Khartoum nemen we een taxi (minibusje, 100 SDP) naar een jeugdherberg naast Alahlam Hotel ( 50 $ incl. ontbijt): www.alahlamhotel.com    De jeugdherberg is smerig en de toiletten ruiken vies maar het kost slechts 200 SDP.  We logeren naast de Nederlandse ambassade en lopen verder in de straat waar we in Kak Chicken, een soort Mc. Donald, ons avondmaal nuttigen.  We drinken nog een heerlijk fruitsap, Karkadee (hibiscusbloemlimonade) en komen in gesprek met een Nederlandse dame die ons vertelt dat er 800 gekwetsten gevallen zijn in Barcelona omdat Catalonië een verkiezing heeft georganiseerd om onafhankelijk te worden.

05/10/2017

Wij ontbijten bij een Libanees en drinken nog zo een lekkere Karkadee in een halfliter glas voor 8 SDP.  Een taxi brengt ons voor 40 naar het ons bekend Acropol Hotel.  Tegen tien uur komen wij er aan maar we moeten een half uur wachten omdat ze een kamer nog moeten gereed maken en in afwachting krijgen we een fruitsap en een koffie aangeboden.  We krijgen een kamer aangeboden maar moeten door de keuken lopen.  Tegen de middag gaan we naar het Nationaal Museum maar dat is gesloten van 12-15 uur.  Aan de kassa kunnen ze geen ticket uitprinten en we mogen gratis binnen.  We hebben twee uren in dit interessant oudheidkundig museum gelopen.  Boven prachtige fresco’s uit de christelijke periode en beneden potten en beelden uit lang vervlogen tijden.  Op een terras bij de samenvloeiing van de Nijl een fruitsap gedronken Daarna hebben we het  Corinthia Hotel bezocht, een modern en groot eivormig prestigehotel: www.corinthia.com Het hotel telt 18 verdiepingen en is uiterst luxueus; we zijn op de hoogste verdieping gegaan en genoten van een prachtig panorama over de Nijl.  Ik leerde er dat men niet met bankkaarten kan betalen, enkel cash, omdat er al 26 jaar lang een embargo op Soedan ligt vanwege de Amerikanen en vermits ook onze kaarten beheerd worden in Amerika werken die er ook niet.  Daarna zijn we nog naar Papa Costa gegaan met een taxi om er te genieten in een ommuurde binnentuin van jazzmuziek op vrijdagavond om 21 uur.  Hier konden we zien hoe dames zich gedragen binnenskamers : moderne kledij, ongesluierd en rokend.  Verderop op een pleintje bevinden zich veel souvenirwinkels maar er zijn geen toeristen; ze verkopen ivoor en dierenhuiden vooral aan Chinezen.

06/10/2017

Vlucht ET 347 van Khartoum naar Addis, vertrek  18.45, aankomst 20.35

Vlucht ET 724 van Addis naar Brussel, vertrek 23.55, aankomst in Brussel op 07/10/2017 om 08.00 uur.