Guernsey

 

 

 

Guernsey 2010

 

 

 

VOORBEREIDING

 

 

Reisperiode

21 – 25 juni 2010

 

Kaarten

Aangekomen aan de ferryterminal in St Peter Port, Guernsey nam ik informatie en de wandelkaart van Guernsey uit de rekken van de toeristische dienst. Hierop kon ik goed mijn wandelroute uitstippelen.  

  

Reisgidsen

Ik had een reisgids uit de reeks van Petit Futé : www.petitfute.com

Het was een uitgave 2005/2006 en de informatie was wat achterhaald maar soms nog bruikbaar.  Vooral mijn bekommernis van hoe op dit of dat eiland geraken werd er niet door opgelost.  Ik wou de eilanden Guernsey, Alderney, Sark en Herm bezoeken.

 

Geld

Op alle Kanaaleilanden kan men betalen met Engelse ponden.  Bovendien kan men ook betalen met Jersey en Guernsey ponden maar met deze biljetten kan men niet in het Verenigd Koninkrijk betalen.  Heb je er nog over na de reis dan zijn het souvenirs.  Op Guernsey, in St Peter Port staan enkele automaten en alhoewel er een bericht bij hangt dat ze geen bankkosten aanrekenen is dat wel zo bij afrekening in België.  Dus beter Britse ponden meedoen van thuis uit.   

 

Reisplan

Met mijn personenwagen naar Saint Malo gereden, 640 km uit Maldegem en 124 € dieselverbruik heen en terug. Door omstandigheden moest ik te laat vertrekken waardoor ik de tolwegen moest nemen, 23 € totaal.  Ik had de reisweg ingezet op mijn GPS : Oostende, Calais, Boulogne, Abbeville, Rouen, Caen, Mont Saint Michel, Saint Malo.  

 

Er geraken

Varen

Vanuit St Malo kan men varen naar Jersey en verder door naar Guernsey.  Van Guernsey kan men een ferry nemen voor een daguitstap naar Sark of Herm.

Ik heb online mijn boot besteld bij www.condorferries.com Bevestiging uitprinten en meedoen want men vraagt je steeds het referentienummer.  

 

Vervoer ter plaatse

In Guernsey zou men een wagen kunnen huren.  Denk er aan dat de wegen tamelijk smal zijn op dit eiland en bovendien wordt er links gereden, stuur rechts en vaak met automatische schakeling.  Dus niet eenvoudig.  

Dit zijn wandeleilanden en bovendien is het openbaar vervoer goed georganiseerd en goedkoop; 60 pence per rit, desnoods blijf je zitten op bus # 7 waarmee je voor 60 pence het hele eiland kunt rondrijden.    De site voor de busverbindingen kun je consulteren op www.icw.gg/buses 

   

 

REISVERSLAG

 

 

Dag 1 – 21/06/2010

Ik kon pas om tien uur vertrekken en reed voortdurend op de autostrade via hoger vermelde (tol)wegen.  Om 18.30 uur kwam ik aan in Saint-Malo.  Opgelet, Ferry Terminal de Naye volgen.  Mijn boot zou pas om 20.15 uur vertrekken dus had ik nog even tijd om vlug de oude stad te bezoeken en iets te eten.  Aan de vestingmuren waar veel toeristen lopen bevinden zich tientallen restaurantjes met eenvoudige dagmenu’s tot een zeevruchten festijn.  Op tien minuutjes wandelen was ik terug aan de terminal waar ik vernam dat de boot pas om 21.45 uur zou vertrekken in plaats van 20.15 uur.

Tip:  op de grote parking voor de terminal kost parkeren 5 € per dag en ik zou vijf dagen afwezig zijn.  Ik vroeg aan een inwoonster waar ik vrij kon parkeren en dat kan achter de zwemkom aan de kade.  Motorhomes mogen hier maar staan van 19 – 09 uur, dus niet overdag.  Ik vroeg het op deze plaats nog eens aan de politie die er controle deed en zij bevestigde mij dat ik hier gratis vijf dagen mocht staan.  De coördinaten van deze parkeerplaats zijn : N. 48.38.460° en W. 2.01.1332°

De ferry van Condor vertrok veel te laat, pas om 21.45 uur.  Er is een eenvoudige controle aan Franse kant want we verlaten het Schengen gebied.  Ik kon nog net de zonsondergang bewonderen op de eilandjes tussen Saint Malo en Jersey.  Daarna gaat bijna iedereen in de binnenvertrekken zitten om iets te eten of te drinken.  Men kan nog met euro’s betalen.  Na ongeveer een uurtje stoppen we in Jersey maar de meesten varen door naar Guernsey waar we pas om 23.50 uur aankomen.  De controle van de Engelse douane is hier wat uitgebreider.  Iedereen haast zich naar zijn/haar bestemming.  Ik blijf alleen achter in de aankomsthal.  Er zijn geen bussen meer.  En ik stel vast dat er geen geldautomaten staan in deze hal en het is middernacht.  Goede raad : Engelse ponden meedoen van huis uit.     De hostessen van Condor belden verscheidene keren om logement voor mij te vinden wat hen uiteindelijk lukte.        

 

Overnachten

De meiden van Condor hadden voor mij een kamer kunnen besproken bij :

Captain Cook Hotel,   57 Hauteville,  St Peter Port.  Tel. 01481 710158

www.captaincookhotel.uk.net 

De eigenaar kwam mij ophalen bij de terminal.  Kleine dubbelkamer met ontbijt kostte mij 35 £.  Ik betaalde met mijn Visakaart en moest daarom 3 £ extra betalen.  

 

 

Dag 2  – 22/06/2010

Kustwandeling

Na het ontbijt in het hotel ben ik naar het station gewandeld, gelukkig naar beneden.  Na een kwartier ben ik er. In het centrum kan ik eindelijk geld pinnen.   Ik neem voor 60 pence bus # 5 en laat mij afzetten aan Candie Road  maar de chauffeur kan niet teruggeven van 10 £. Men moet steeds gepast betalen op de bus want ze doen de moeite niet om wisselgeld aan boord te nemen.  Ik moet wel een half uur lopen om op mijn bestemming te geraken met al mijn bagage.  Omdat hotels peperduur zijn op de eilanden ga ik kamperen.  Het doet mij aan mijn jeugd denken en het is leuk.  De ontvangst is hartelijk op Fauxquets Valley Campsite en de sfeer heel goed.  

Daarna ga ik het eiland verkennen, te voet, met de ‘walking map of Guernsey’ in de hand.  Alle straten en wegen staan er op, bezienswaardigheden, buslijnen en uitgestippelde wandelingen.  Ik wandel Candie Road af tot St Andrews.  De Little Chapel doet kitscherig aan met zijn zeeschelpen.  Aan het chique Le Chêne Hôtel neem ik een mooi dalend bospad naar Le Petit Bot.  Dit is een mooie kleine baai en idyllisch gelegen waar ik niet kan weerstaan aan het terras van www.lastapitas.com waar ik een frisse cider van de tap bestel. Ik volg nu het heerlijk prachtig autovrij kust pad naar Torteval.  De tocht gaat op en neer met soms pittige trappen maar er staan overal rustbanken vooral op de strategische panorama’s.  Ik loop veel door bossen en struikgewas maar het wandelpad is goed aangelegd en aangeduid en bij twijfel zijn er tegenliggers aan wie ik mij kan informeren. Soms sta ik boven een klip met zicht op de zee en de vele kleine vogeleilandjes.  Her en der staan charmante villa’s tussen het weelderig groen maar ze storen niet.  Na iedere bocht ontsluit zich een ander zicht met veel baaitjes en rotsen in zee.  Ik ben zo enthousiast dat ik echt heel veel  foto’s neem op deze zonnige dag.   Na een uurtje wandelen door dit  subliem landschap kom in na een bijzonder mooi stukje terecht bij  The Cliff  Top Shop, een souvenierwinkeltje. Er recht tegenover drink ik iets op het terras van café d’ Escalier in Le Gouffre.  Op de achtergrond is de kust begroeid met veelkleurige bloemen.  Wat een zicht en rustig om hier te vertoeven.   In La Prévotte staat een Duitse wachttoren want zij hebben het eiland bezet tijdens WO II.  Bij Battery Watch Tower nog eens een typische wachttoren en hier ga ik op de hoofdweg waar ik bus # 7 neem van Torteval naar het golfterrein.  Ik ga te voet binnendoor langs de “ruettes tranquilles”  In het kleine dorpje Kings Mills beland ik in de gezellige pub en restaurant met terras Fleur du Jardin www.fleurdujardin.com waar ik geniet van een pint bier en een lekker avondmaal.  Dit is een aanrader van restaurant, echt top.    

 

Overnachten

Fauxquets Valley Campsite

Candie Road,

Castel

Tel. (0)1481 255460 of 07781 413333

info@fauxquets.co.uk

www.fauxquets.co.uk

Correspondentieadres : Morley Cottage, Fort Road, St Peter Port, Guernsey, GY1 1ZS

De jonge uitbaters Roland en Teresa zijn heel vriendelijke mensen.

AANRADER !!!

  

 

Dag 4 – 24/06/2010

Bezoek aan Herm Island

 

 

Dag 5 – 25/06//2010

Wandeling langs de zuidkust van Guernsey

Vandaag wou ik Alderney bezoeken maar dat was niet haalbaar.  Maar geen nood ik ga wandelen op de zuidkust van Guernsey en dat zou een goede beslissing blijken te zijn.  Dus eerst met de bus naar het centrum aan de haven.  Ik dwaal wat in de pittoreske straatjes van het stadje en ga dan naar de buitenrand naar het Castle Cornet die een ommuurde vesting is, ingang 6 £.  Buiten de vesting ligt de pier en de vuurtoren. Dan wandel ik verder weg van het centrum en loop voorbij La Valette Underground Military Museum.  De Duitsers hebben het eiland sterk bezet in WO II.  Verderop ligt het Guernsey Aquarium.  Ik volg nu de Cliff Walk en bij Clarence Battery uit 1780 verken ik de oude gebouwen die prachtig gelegen zijn op een klip met zicht op de haven en de omringende eilanden.  Vlakbij ligt een militair kerkhof.  Bluebell Wood is prachtig groen met vooral veel bloemen.  Op het prachtig aangelegd wandelpad zijn regelmatig trappen aangelegd om de hoogteverschillen weg te werken zoals de 88 trappen bij Ozanne Steps wat de wandeling soms wel pittig maakt.  Maar er staan regelmatig rustbanken.   Bij Fermain Bay staat een oude witgekalkte wachttoren met schietgaten en op een terrasje ernaast geniet ik van een frisdrank en de beschutte kalme inham met steil oplopende met bomen begroeide rotswanden: dat is puur genieten.  Ik vervolg de krinkelende kustwandeling op de klippen en door bosjes en struikgewas via Bec du Nez wandel ik naar Marble Bay.  Hier moet ik goed opletten om het kustpad te kunnen aanhouden.  Bij St Martins point bij de vuurtoren is het zicht over zee schitterend.  La Divette is een oude middeleeuwse pier.  Bij Jerbourg Point kon ik iets drinken op een terras.  Bij the Pea Stacks vliegen vogels om mij heen die een veilige stek vinden op de ongenaakbare rotseilandjes in zee, een paradijs voor vogelliefhebbers.  Ik moet 294 trappen omhoog wat niet zo aangenaam meer is gezien de felle zon die sterk komt opzetten.  Eenmaal boven in Le Petit Port neem ik de bus 6 terug naar de stad.  Ik was uitgenodigd in de brouwerij en ben erheen gegaan en kreeg een korte rondleiding en nadien nog een biertje:  www.randallsbrewery.com 

Eten

Mijn laatste avond op Guernsey en er nog eens van genoten op het nabijgelegen gezellig terras van Fleur du Jardin, Grand Moulins, Kings Mills, Castel, Guernsey, Chennel Islands, GY5 7JT.  Tel. +44 (0)1481 257996  www.fleurdujardin.com 

Dit is een absolute aanrader !!!

 

 

Dag 6 – 26/06/2010

Terug naar huis

Roland, de vriendelijke uitbater van de camping, bracht mij gratis met zijn wagen naar de kade. Om 13.30 vertrok de ferry van Condor Lines. Met een korte tussenstop op Jersey kwam ik aan in St Malo om 16.30 uur.  Iedereen fotografeerde uitbundig de oude grijze omringde stad en stadsmuren van op de boot.   Oef, mijn wagen stond nog op de parking na vijf dagen en geen vandalisme.  Er staan wel camera’s en er is veel politiecontrole maar je weet maar nooit.  Mijn GPS ingesteld zonder tolwegen zodat ik nog eens de typische RN kon bekijken en om 17 uur vertrokken. Iets gegeten onderweg en om 02.00 uur ’s morgens aangekomen.  Qua duurtijd ging het zo vlug langs de RN als op de tolwegen en heb dan nog deels in het donker gereden.   Enkel in Rouen moest ik dwars door de stad maar mijn GPS hielp mij daarbij.  Alles bij elkaar beschouwd was het een mooie trip.  Ik heb niet alles gezien, een week zou misschien beter zijn.  Het is een mooi fietseiland maar ik ben een wandelaar.  Gelukkig was het steeds mooi weer wat alles zoveel aangenamer maakte.   

 

 

KOSTPRIJS

124 € brandstof h/t

 38 € eerste hotel

  28 € vier nachten camping

  65 € ferry St Malo – Guernsey h/t

  23 € tol autoweg heen

  25 € boot h/t Sark  ( 21 £)

  12 € boot naar Herm h/t (9.75 £)

 315 € TOTAAL, eten en drinken doe je thuis ook

 

 

TWEEDE BEZOEK AAN GUERNSEY

Dag 6 – 23/09/2022

 

Geplande dagwandeling op Guernsey

 

Informatie Guernsey

www.visitguernsey.com

www.nationaltrust.gg : Heritage attractions

www.thefarmhouse.gg : goed restaurant dicht bij de luchthaven

 https://www.liberationgroup.com/deerhound/  : ons favoriet restaurant

 

We zouden vandaag na ons ontbijt en voor ons vertrek met de boot na de middag nog een korte wandeling langs de kust van Guernsey maken.  Vera heeft drie dagen geleden reeds een verkenning langs het prachtig kustpad gemaakt en ik deed dat al een paar dagen in 2010. We waren vier nachten op Guernsey gebleven.  Het had de ganse nacht geregend en het bleef maar de ganse voormiddag regenen zodat we rustig ontbeten en binnen bleven in ons hotel.  Bij het afrekenen betaalde ik 4,20 £ dat ik had gebruikt op de geleende buskaart.  Kort na de middag namen we dan de bus naar de terminal en liepen verder naar de kade om in te schepen voor Cherbourg. Inchecken en onze reispas werd ingescand.  Onze boot vertrok netjes op tijd en vaarde twee en een half uur naar Cherbourg.  Hier moesten we onze reispas laten inscannen en we moesten een half uur in de rij staan.  Het was koud en het bleef maar regenen.  Wat een verschil met gisteren op het zonovergoten Herm. Toen ik bij mijn mobielhome aankwam merkte ik dat ik mijn standlichten had laten aanstaan, dus was de batterij helemaal plat.  Gelukkig hielp mij een Roemeense chauffeur met zijn startkabels wat niet zonder moeite ging gezien er geen kik meer uit mijn MH kwam.  Wat een opluchting toen de motor draaide.  Door een druilerige regen reden we 103 km naar Granville meestal over landelijke wegen.  We sliepen in onze MH op de kade en lieten die er twee nachten staan.

 

© Erik Trenson

   

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.