Hongarije 1988
VOORBEREIDING
Reisperiode:
12/08 -02/09/1988
Inreisdocumenten : Ik had toen nog een visum nodig.
Informatie
www.hungary.com : nationale toeristische dienst
www.nationalpark.hu : nationale parken
www.hihostels.hu : jeugdherbergen
https://anderewijn.nl/sub/Hongaarse_wijn.php : Inventaris van Hongaarse wijnen.
www.szeged.eu : informatie over de stad Szeged
www.visiteger.com/en : Informatie over de wijnstad Eger
www.south-transdanubia.hu : regionale informatie
www.citytour.hu : hop-on-off bus in Boedapest
https://csodasmagyarorszag.hu/tourinform : alle toeristenkantoren in Hongarije
https://www.travelsvenue.com/2016/11/hungary_19.html : reisblog
http://www.traveladventures.org/continents/europe/hungary.html : reisblog
https://www.joaoleitao.com/travel/hungary/ : reisblog
https://onestep4ward.com/category/eastern-europe/hungary/ : reisblog
https://www.globespots.com/country/hungary/ : reisblog
Geld:
DEM cash meegedaan + bankkaarten. Ter plaatse moest ik een bepaalde som omwisselen in forint aan een nadelige staatskoers.
Reisgidsen en kaarten :
Ik had een reisboek ontleend in de bibliotheek. Op een vankantiebeurs kreeg ik van de toeristische dienst van Hongarije informatiefolders, kaart met campings er op en een wegenkaart. Dat volstond. Tegenwoordig zijn er heel veel reisgidsen uitgegeven over Hongarije.
Reisplan
Ieder jaar ging ik een ander land verkennen in Europa. Ik was toen druk bezig en had nog niet zoveel vakantie. Het communistisch Oost Europa lag toen nog toeristisch onbereikbaar achter het IJzeren Gordijn. Gorbatchov zocht in de jaren tachtig toenadering tot West Europa en lanceerde zijn Glasnost, openheid. Stilaan openden zich enkele landen achter het IJzeren Gordijn. Hongarije stelde zich mild op naar het westen toe en mits een visum kon ik er op reis. Een bevreemdende wereld die zo lang hermetisch was gesloten openbaarde zich.
Er geraken
Auto
Met een tussenstop in Stuttgart bij een goede vriend kwam ik de tweede dag aan bij de grens Nickelsorf (A) – Hegyeshalom (H), 1.430 km. Op de Hongaarse autowegen gemarkeerd met een M moet men een vignet hebben en kan men aan de grens kopen voor 4.780 HUF, ongeveer 13 € voor een maand https://www.anwb.nl/vakantie/hongarije/informatie/tol
REISVERSLAG
Dag 1 – vrijdag 12/08/1988
Vandaag rustig om negen uur vertrokken met Els en zoon Tom in Maldegem en na 650 km aangekomen bij mijn vriend in Stuttgart. We schreven toen nog brieven naar elkaar want een computer bestond toen nog niet. We werden hartelijk ontvangen.
Dag 2– zaterdag 13/08/1988
Na een stevig ontbijt rijden we verder naar onze vakantiebestemming. De autowegen in Duitsland en Oostenrijk zijn uitstekend en het gaat vlot. Aan de grens Duitsland-Oostenrijk in Salzburg stond mijn teller op 1.035 km en aan de grens Oostenrijk-Hongarije op 1.430 km. Er was een strenge controle in mijn personenwagen en de documenten werden nauwkeurig nagezien en dan gestempeld. Ik moest verplicht een aantal Hongaarse forinten wisselen bij het grenskantoor aan een nadelige koers. Iets verderop in Mosonmagyarvar hou ik het voor bekeken en gaan we op een camping. Vandaag 795 km gereden, oef we zijn er.
Dag 3 – zondag 14/08/1988
We zien regelmatig Oostenrijkers op de weg, ze hebben een speciale regeling om Hongarije te mogen bezoeken. Het zijn vooral mensen uit het nabije Wenen die hier goedkoop komen shoppen. Afgezien van enkele Duitse toeristen zien we bijna geen andere nationaliteiten op de weg. Onze eerste stad die we bezoeken is Györ https://wearetravelgirls.com/gyor-hungary-things-to-do/ We maken een ommetje naar de immense abdij van Pannonhalma https://pannonhalmifoapatsag.hu/ Terug in Györ nemen we onze lunch in het centrum en daarna trekken we verder en volgen de Donau richting Boedapest. Het is een mooie rit langs die indrukwekkende rivier die traag verder stroomt. Bij Komarom aan de brug zien we Tsjechoslowakije liggen dat nog sterk communistisch is. We komen er wel eens, later. We zijn aangekomen in Esztergom en verkennen het centrum; we bezoeken de reusachtige dom en het kasteel https://pannonhalmifoapatsag.hu/ Daarna is het tijd om een camping op te zoeken. Vandaag 248 km gereden.
Dag 4 – maandag 15/08/1988
We volgen de Donauknie en komen spoedig aan in Visegrad waar de Donau op zijn best is. We klimmen naar boven en op een heuvel ligt een grote citadel die de de stad bewaakt https://parkerdo.hu/turizmus/latnivalok/visegradi-fellegvar/ https://www.thenerdyme.com/a-day-trip-from-budapest-to-visegrad-hungary/ In Szentendre gaan we het openluchtmuseum bezoeken https://skanzen.hu/en en daarna verkennen we de binnenstad https://www.offbeatbudapest.com/budapest-city-guide/best-things-to-do-in-szentendre-hungary/ We overnachten in Visegrad. Vandaag 72km gereden.
Dag 5 – dinsdag 16/08/1988
Vandaag brengen we een bezoek aan het nabijgelegen Boedapest en we bezichtigen een groot deel van de bezienswaardigheden. Er is veel te doen en te zien in Boedapest en hier volgt een overzicht https://www.reisroutes.be/blog/boedapest/bezienswaardigheden-boedapest/ De stad is ook een geliefde citytrip geworden. We overnachten terug in Visegrad. Vandaag slechts 80 km gereden.
Dag 6 – woensdag 17/08/1988
We hebben niet alles gezien in Boedapest en willen nog een keertje terug. Maar in Leanfalu val ik ergens in panne met mijn wagen. Een vriendelijke man, Lazlo, komt kijken en belt een garage op. Wij moeten een dag wachten op het wisselstuk maar we zijn heel welkom bij de familie van Lazlo. In de namiddag biedt Lazlo aan ons verder te gidsen in het nabije Boedapest en we beleven nog een mooie dag. Als we terugkomen is mijn auto inmiddels hersteld. Verblijf in Leanfalu.
Dag 7 – donderdag 18/08/1988
Teneinde het centrum van Boedapest te vermijden neem ik in Tihitatfalu de brug over de Donau naar Vac. Daarna rij ik langs kleine wegen naar Paszto en vervolgens nog eens langs een kleine landweg noordwaarts naar het piepklein dorpje Höllökö. Hier bevindt zicht het grootste en mooiste openluchtmuseum van Hongarije en we blijven er lang rondhangen om de oude Hongaarse cultuur en bouwstijl op te snuiven https://www.holloko.hu/en/info/sights-and-services/museums/index.html Het is een beroemde Unesco site https://whc.unesco.org/en/list/401/ We blijven op een camping in de buurt. Vandaag 200 km gereden.
Dag 8 – vrijdag 19/08/1988
Langs kleine wegen rijden we door het prachtig Matra gebergte naar het hoogste punt van Hongarije, de 1.014 meter hoge Kekestetö. Het is werkelijk een prachtig groen bosrijk berggebied, uniek om er door te rijden. Bij Sirok staat een ruïne van een burcht. Aangekomen in Eger is er een wijnfestival gaande. We kopen een glas en mogen bij alle standen/verkopers het laten vullen en proeven van de lekkere wijn uit de omgeving. Vooral het stierenbloed of Egri Bikaver smaakt lekker. Eigenlijk zie ik nooit Hongaarse wijn in aanbod bij ons. Eger heeft een prachtig centrum met mooie pastelkleurige huizen https://covinnus.com/10-tourist-attractions-eger/ Nadat we uitgebreid het centrum hebben verkend trekken we naar een camping. Vandaag 140 km gereden.
Dag 9 – zaterdag 20/08/1988
Hongarije bezoeken en de poesta vergeten is onvergeeflijk. Dus gaan we vandaag naar het Hortobagy National Park https://www.hnp.hu/hu/szervezeti-egyseg/turizmus Er wordt een merkwaardige show gegeven van paardendresseurs en we bekijken de typische poestagebouwen. Hortobagy ligt afgelegen in een grote poesta https://www.travelaroundwithme.com/hongaarse-poesta/ Er is een herberg waar men lekkere typische gerechten kan eten. Onderweg in Tiszafured nemen we ons avondmaal bij de Halasz Csarda. We hebben hier uitstekend op zijn Hongaars gegeten. We keren terug naar Eger om er te overnachten, een lange weg door de onmetelijke poesta. Vandaag 185 km gereden.
Dag 10 – zondag 21/08/1988
Vanuit onze basis in Eger begeven we ons vandaag naar de bekende grotten van Aggtelek. We rijden noordwaarts naar Ozd en vervolgens langs de Slovaakse grens door een prachtige streek, een karstgebied naar Aggtelek https://national-parks.org/hungary/aggtelek Het is een Unesco site van uitstekende kwaliteit. De grotten zijn de moeite waard en zeer groot. http://anp.nemzetipark.gov.hu/index.php?lang=en# Na het uitgebreid bezoek aan het grottencomplex rijden we terug naar Eger. Vandaag 224 km afgelegd.
Dag 11 – maandag 22/08/1988
Ik heb iets met grenzen en vooral dan als het om het onbekend terrein gaat zoals in dit geval het nog geheimzinnig communistisch Rusland. Oekraïne is nog een deelstaat van Rusland op dat moment. In Miskolc ga ik in een bank geld wisselen. Ik rij door naar Szerencs en het dorp Tokaj, jawel van de bekende wijnsoort. Wijngaarden overal langs de weg. Dan gaat het langs een mooie weg naar Sarospatak. Verder gaat het langs kleine dorpjes en dito wegen naar Zahon. Aan de andere kant van de rivier Tisza ligt Cop in Rusland, thans Oekraïne. Na enkele foto’s in Cigand vertrek ik 23 km verder naar Kisvarda waar we op een camping gaan. Vandaag een pittige 268 km afgelegd.
Dag 12 – dinsdag 23/08/1988
Na het ontbijt gaan we op een nogal eentonige weg door Nyiregyhaza, Debrecen, Szolnok en Cegled naar Kecskemet. https://trip101.com/article/things-to-do-kecskemet-hungary Het is een mooie stad met enkele typische gebouwen in lokale kleurrijke stijl, vooral het stadhuis is prachtig. In kecskemet huren we een huisje op een camping. Ik heb vandaag 305 km gereden.
Dag 13 – woensdag 24/08/1988
Deze morgen ga ik zuidwaarts richting Szeged maar neem na 28 km de afslag naar de poesta van Bugac waar we nogal lang verblijven omdat het ons er zeer bevalt. De camperplaats Reiterhof lijkt tof https://www.campercontact.com/nl/hongarije/bugac/68027/bugac-puszta-reiterhof De show met de paarden is heel mooi https://dailynewshungary.com/why-is-it-worth-to-visit-bugac-puszta-in-hungary-photos-videos/ Na de prachtige paardenshow rijden we door naar Szeged bekend om zijn Turkse moskee. Hongarije is lang bezet geweest door de Ottomanen http://szegedtourism.hu/en/home/ https://www.thecrazytourist.com/15-best-things-to-do-in-szeged-hungary/ Daarna volgt een lange weg richting Pecs maar in Baja hou ik het voor bekeken en gaan we op de camping. Vandaag 323 km gereden.
Dag 14 – donderdag 25/08/1988
Deze morgen rijden we naar Bataszek om daarna de Donau te volgen tot Mohacs. Na een kort oponthoud gaan we op weg 57 maar maken een ommetje naar de wijngaarden van Villany en in Siklos bezoeken we het kasteel. Op weg 56 rijden we naar Pecs waar vooral de Ottomaanse moskee opvalt https://www.pecs.website/?lang=en https://ourwanders.com/hungary-pecs/ We blijven lang in het centrum rondhangen. In Abaliget gaan we op een camping overnachten. Vandaag 217 km getoerd.
Dag 15 – vrijdag 26/08/1988
We rijden door een mooi landschap naar Kaposvar en dan recht naar boven naar het Balaton meer bij Balatonboglar. We volgen de onderkant van het meer naar Siofok en verder naar Szekesfehervar. Het Balatonmeer is ondiep en ideaal voor kinderen, honderd meter van de oever staat men nog steeds rechtop in het water. https://www.budapesttips.nl/balatonmeer/ We nemen onze tijd bij het meer en Tom wil in het water. Omdat het aan het Balaton meer te druk is gaan wij verder naar het rustiger Velence meer waar wij op een camping gaan. Vandaag zo’n 283 km gereden.
Dag 16 – zaterdag 27/08/1988
We bevinden ons weldra tussen de wijngaarden van Alsöörs https://hungarytoday.hu/summer-in-hungary-alsoors/ aan de bovenkant van het Balatonmer dicht bij Veszprem. Vier km verder ligt de mondaine badplaats Balatonfüred. Op het schiereiland Tihany bezoeken we de grote abdij http://www.tihanyiapatsag.hu/Tihanyi_Bences_Apatsag.html We volgen de hele noordkust van het Baltonmeer en overal is het erg druk; iedereen zit in of aan het water met dit mooi weer en dat doen we ook ergens. In Balatongyörök stoppen we ermee en maken een wandeling aan de oevers van het meer. We zoeken ook een camping op. Dit is een goede site over de regio : https://translate.google.be/translate?hl=nl&sl=hu&u=https://balatongyorok.hu/szabadido/&prev=search&pto=aue Vandaag 203 km gereden.
Dag 17 – zondag 28/08/1988
Vandaag doen we een klein toertje eerst naar Sumeg https://sumegvar.hu/osztalykirandulas Hier is veel te zien en te doen. We rijden door een nationaal park en veel landschappelijk moois naar Zalaszanto http://zalaszanto.hu/turizmus/nevezetessegek/ Hier staat behalve een mooie kerk ook een boeddhistische stupa. Heviz is onze volgende stop waar er thermale baden zijn https://www.hongarijevakantieland.nl/plaats-informatie/heviz/ Vier km verder ligt Keszthely https://translate.google.be/translate?hl=nl&sl=en&u=https://www.travelsewhere.net/visiting-keszthely/&prev=search&pto=aue We komen terug in Balatongyörök waar we deze morgen vertrokken zijn. Het was een ontspannen dagje met 107 km.
Dag 18 – maandag 29/08/1988
Vandaag is onze laatste dag in Hongarije. Ik rij naar het dorpje Jak, 6 km onder Szombathely. In Jak staat de grootste romaanse kerk van Hongarije https://dailynewshungary.com/church-jak-lovely-basilica-middle-ages/ We stoppen verder in Szombathely, een mooie Hongaarse stad https://theculturetrip.com/europe/hungary/articles/10-things-to-do-in-szombathely/ verder noordwaarts komen we aan in Fertöd waar een groot barok kasteel van Essterhazy staat http://www.eszterhaza.hu/galeria Onze laatste halte in Hongarije is Sopron vlak bij de Oostenrijkse grens https://translate.google.be/translate?hl=nl&sl=en&u=https://www.touristsecrets.com/destinations/sopron-hungary-ultimate-guide-on-what-to-see-eat-and-buy/&prev=search&pto=aue We overnachten nog een keertje op een camping in Sopron. Vandaag 229 km gereden.
Dag 19 – dinsdag 30/08/1988
Na ons ontbijt vertrekken we naar de grens elf km verderop. We krijgen een stempel uit en kopen een wegenvignet voor de autostrades in Oostenrijk. Het gaat goed op de autostrade tot ik ineens op de ring bij Wenen in Vössdorf in panne val. Ik krijg mijn auto niet meer aan de gang en het lijkt ernstig. Ik bel mijn pechbijstand in België en na lang wachten komt eindelijk een plaatselijke takelwagen mij wegslepen. Bij nazicht in de garage blijkt mijn oude wagen waardeloos te zijn gezien het ernstig gebrek. De garagehouder steekt zijn aansteker aan en gebaart dat die best hier kan blijven voor schroot. Ik bel nogmaals VAB en die vragen mij om mijn wagen achter te laten en met de trein naar huis te komen. Maar… mijn wagen zit propvol met flessen goedkope Russische “champagne” en ik leg uit dat ik geen geld heb om een andere te kopen en dat ik die voor mijn werk nodig heb. Dan vragen ze mij om een hotelletje op te zoeken en te wachten op hun telefoons, ze gaan een depannagewagen zenden vanuit België. Ik had vandaag maar 71 km gereden en kan niet meer verder. Het zou wel twee dagen duren vooraleer de takelwagen bij mij zou zijn.
Dag 20 – woensdag 31/08/1988
Gezien we vandaag niets kunnen doen dan wachten besluiten we het nabije Wenen te bezoeken. Het is een prachtige stad die we goed hebben kunnen verkennen. We slapen nog eens in Vössdorf.
Dag 21 – donderdag 01/09/1988
Een takelwagen van de VAB is onderweg maar aan de telefoon kunnen ze niet zeggen waar hun chauffeur nu is. Ze vragen ons te wachten en geduld te hebben. Toen bestonden nog geen gsm en was het allemaal wat spannender. We wachten geduldig en tegen de middag krijgen we bericht dat de chauffeur er bijna is. Twee uren later komt hij aan en wordt mijn wagen op het platform getakeld. Een uur later kunnen we eindelijk vertrekken. De chauffeur rijdt lang door en ergens in Duitsland op een autostradeparking gaan we slapen: hij in zijn jeep en wij op het platfrom in onze wagen.
Dag 22 – vrijdag 02/09/1988
We hebben weinig geslapen en de chauffeur vertrekt vroeg en rijdt aan een tergend traag tempo op de autostrade. Het duurt eindeloos lang en eindelijk tegen 20.30 uur komen we thuis aan. Mijn wrak gaat van het platform. We zijn er eindelijk en zijn heel moe. Aangezien we in communistisch gebied waren dacht mijn familie dat we ergens vermist waren of in een gevang beland waren en ze hadden ons reeds als vermist opgegeven.