Pakistan
PAKISTAN EEN GASTVRIJ LAND
A – VOORBEREIDING
Planning
We zijn twee ervaren globetrotters en bedachten een combinatiereis te maken naar Turkmenistan, Oezbekistan, Afghanistan en Pakistan. Maar omdat men met een toeristenvisum in Turkmenistan verplicht met een dure gids moet rondreizen en bovendien de aanvraag voor een visum erg ingewikkeld is, bedachten we een transitvisum aan te vragen wat eenvoudiger is. Dus moesten we naar Iran vliegen en ons vervolgens met openbaar vervoer naar de grens Iran-Turkmenistan begeven om vervolgens in vijf dagen tijd Oezbekistan te bereiken. We zouden daar Nukus, Khiva, Buchara en Samarkand bezoeken om vervolgens in Termez de grens met Afghanistan over te steken. En omdat de Khyber Pass gesloten is voor toeristen moeten we vliegen van Kabul naar Islamabad. Tenslotte gaan we het noorden van Pakistan verkennen om dan uit Islamabad naar huis terug te vliegen.
Visum
Wij hadden een LOI nodig om ons visum te kunnen aanvragen en ik heb dat geregeld bij www.snowland.com.pk en de manager Kamal Hussain antwoordde vlug en de procedure was makkelijk nadat hij 55 € had ontvangen. Dit is wat hij vroeg :
INFORMATION/DOCUMENTS REQUIRED
We need the following information for visa letter:
- Your Arrival and Departure dates to and from Pakistan (Not more than 30 days)
- Actual places of visit (This MUST be Original-Day to day plan)
- Scanned copy of Passport
- Residential Address
- Occupation and its address
- Address of Embassy/Consulate
- Personal Data:
Full name(As on your passport):
Passport #:
Date of Birth:
COST OF VISA INVITATION LETTER
Email invitation letter with scanned copy of our company license PKR 7700/person(55 Euro) (We must receive here).
Op 9/7/2018 hadden wij ons visum afgehaald op het consulaat van Afghanistan en in de namiddag gaven wij onze aanvragen af op het consulaat van Pakistan. Nadat ze het hadden nagezien, duurde 20 minuten, gingen wij naar huis. ‘s Anderendaags met Yousefi, de consul gebeld en ik mocht al op 11/7 onze visa afhalen. Een toeristenvisum kost 60 €.
Ambassade van Pakistan
Delleurlaan 57
1170 Watermaal-Bosvoorde
Tel. 02/673 80 07
Geldzaken
Hoeveel ATM er staan in Pakistan is ons niet duidelijk maar we nemen in elk geval voldoende dollars en ook euro’s mee in kleinere coupures want niemand kan teruggeven van honderd dollar. 1USD = 125 PKR
Vlucht
We boekten een vlucht bij Emirates naar Teheran met een stop in Dubai met mooie vertrekuren en aankomst ’s anderendaags in de voormiddag. Op de terugweg vlogen we vanuit Islamabad via Dubai naar Brussel. Maar omdat de vlucht Dubai-Kabul maar voor 30% vol zat op de heenweg heeft men op de terugweg ons op een latere en ongunstige vlucht gezet. Het ticket heen en terug kost 843 euro.
In Kabul, Afghanistan hadden we een vlucht naar Islamabad, had ik thuis vooraf online probleemloos geboekt bij www.kamair.com Heel tevreden van de Afghaanse nationale luchtvaartmaatschappij die steeds tijdig vertrok.
Reisweg
Reisweg in Pakistan : Islamabad, Abottabad, Chilas, Gilgit, KKH Karakorum Highway in Hunza Vallei, Karimabad, Passu, Fairy Meadows en terug naar Islamabad.
Informatie
www.caravanistan.com is een heel goede reiswebsite van een Belg over alle stannekes in Centraal Azië.
www.lostwithpurpose.com : weblog van Alex
www.unchartedbackpacker.com : reiservaring van Stephen Golan, heel informatief
https://www.lonelyplanet.com/pakistan : info van LP
https://www.wildfrontierstravel.com/en_GB/destination/pakistan : Engels reisagent
http://www.flyingtoworld.com/visiting-pakistan-for-tourism/ : reisweblog
https://www.inspirock.com/pakistan-trip-planner
www.wildfrontierstravel.com : Britse touroperator
www.hinterlandtravel.com : buitenlandse touroperator
https://www.travellerspoint.com/guide/Pakistan/
http://www.traveladventures.org/continents/asia/pakistan.html : reisfoto’s en verhalen van Boris Kester
www.tourism.gov.pk : Nationaal toeristen kantoor
http://www.pakistantoursguide.com/ Reisagent
https://www.thebrokebackpacker.com/travel-to-pakistan/ : mooie reisblog
B – REISVERSLAG
Maandag 24/09/2018
Vandaag vertrekken we met een vlucht van Kamair naar Islamabad, Pakistan. Om 05.30 opgestaan en een half uur later een taxi genomen naar de luchthaven. We worden lichamelijke afgetast vooraleer we het terrein van de luchthaven inkomen en daarna volgen nog wel vier controles en scans. Het uitstempelen bij immigratie in Kabul gaat vlot. Het duurt alles samen ongeveer een uur. Onze vlucht vertrekt slechts met een half uurtje vertraging en 40 minuten later komen we aan in Islamabad.
De nieuwe luchthaven in Islamabad is nog maar drie maanden open en is veel te groot, weinig passagiers. Bij immigratie verloopt alles vlug. Via een kennis van Vera werden we uitgenodigd. We worden opgewacht door Hassan met een luxueuze Lexus LS 600 met lederen bekleding. We worden afgezet bij www.graceguesthouse.com in Islamabad. Er hangt geen reclame aan de straatkant en het lijkt een privéhuis; we dachten aanvankelijk dat we in de villa van Hassan waren in een chique wijk. Maar Hassan is slechts de chauffeur van een oom van Fahar die in België leeft. Daarna rijden we naar de King Feisal Moskee, gefinancierd door Saoedi-Arabië, modern en reuzengroot. Zouden ze niet beter investeren in arme moslims in plaats van in prestigeprojecten ? Hier komen blijkbaar niet veel toeristen en WIJ zijn de bezienswaardigheid en er wordt ons regelmatig gevraagd of we op de foto willen. Dan lopen we naar een heuvel met het Pakistan Monument van waar we een mooi panorama hebben over de stad. Alles is netjes omkleed met veel groen waarin ook het www.lokvirsa.org.pk ligt, het Heritage Museum en een evenementen centrum. Helaas zijn op maandag alle musea gesloten. Daarna rijden we naar een wisselkantoor waar we voor één USD 125 PKR krijgen. Op een terras in het centrum een late lunch genomen. Terug naar ons hotel gereden en op de website zien we dat onze kamer 98 $ kost. Moeten wij betalen of nonkel ? In de tuin die met een muur afgesloten is van een drukke weg is het warm. Vanavond zou nonkel langskomen had hij ons telefonisch medegedeeld maar hij is niet komen opdagen. Tenslotte hebben wij dan maar met ons twee het avondmaal in het hotel genomen.
Overnachten : www.graceguesthouse.com hussain@graceguesthouse.com
27, School Street Road, F-6/1, Islamabad. Tel. 92-51-2820392 of 92-315-541 4587
Dit is meer een luxehotel dan een guesthouse. We hebben een chique kamer met badkamer, zacht bed, sofa, tapijt en alles kraaknet. De dubbelkamer kost 98 $.
Dinsdag 25/09/2018
Reisweg : Islamabad, Abottabad, KKH bij Thakot, Chilas, Gilgit.
We zijn vroeg opgestaan, geen ontbijt genomen en uitgecheckt. We vragen aan de receptie naar onze rekening, ze bellen nonkel op en het is gratis, we mogen doorgaan. Met een taxi, 900 PKR, is het een half uur rijden naar het busstation. We betalen ieder 2.000 PRK (13 euro) voor een bus ticket naar Gilgit, 14 uur rijden verzekerde men ons. Met een coaster zijn we dan om 08.15 uur vertrokken. Abottabad is een grote doorgangsstad waar de Amerikanen Bin Laden hebben gedood. Hij was leider van Al Qaeda en gaf het bevel voor het drama van 9/11. Het is een lange drukke weg verder noordwaarts. In Besham begint de KKH, de Karakoram Highway. De KKH leidt naar de Chinese grens en wordt mede gefinancierd door Saudi-Arabië. Plots staan we stil voor wegenwerken; de Chinezen werken tergend traag: met een kraan laten ze een ijzeren bekisting zakken in een brugkoker die nadien een brugpijler zal worden. We staan twee uren stil. Daarna zijn er nog verscheidene opstoppingen maar na Chilas werd de weg wat beter. We rijden nu lang langs de Indus rivier maar in het donker kunnen we er weinig van zien. In ons busje zitten twee mannen uit de Yasin Vallei die ons zelfs uitnodigden bij hen thuis maar in Gilgit stappen ze uit. De ene is politieman en de ander militair. We kunnen een beetje in het busje slapen maar om twee uur worden we uit onze slaap gehaald voor een registratie in Thore, gratis. We moeten het registratieformuliertje voor de provincie Baltistan goed bijhouden. We zijn heel moe.
Woensdag 26/09/2018
Reisweg : Gilgit, Aliabad, Karimabad, Passu
Tegen 5.30 uur komen we eindelijk aan in Gilgit bij de General Bus Stand. We waren 21 uren onderweg. Onze Pakistaanse vrienden zorgen ervoor dat we enkele uurtjes kunnen slapen in het Pak China Gateway Hotel vlak bij het busstation. Maar om acht uur nemen wij al een busje naar Aliabad, 240 PKR/pp. We rijden nu door de wondermooie Hunza Vallei met prachtige bergen. Aan de ingang van Aliabad moeten we opnieuw registreren. Er zat een Japanse toerist in ons busje, de eerste op onze reis. Na twee uren komen we aan in Aliabad waar we overstappen op een ander busje voor een korte rit naar Karimabad. We bezoeken hier het Baltit Fort dat hoog op een rots gebouwd is in Tibetaanse stijl. Onze bagage geven we in bewaring in en winkeltje en wandelen steil omhoog naar de ingang van het fort. Om het fort te bezoeken betalen we 800 PKR/pp. De rondleiding met een Engelstalige gids is interessant, antiek interieur en van op het dakterras maken we prachtige foto’s van de Golden Peak. We overwegen een taxi te nemen naar het chique hotel Eagle’s Nest met prachtig zicht op de vallei. Maar we beslissen toch door te reizen naar Passu. In Karimabad zijn veel hotelletjes, guesthouses en restaurants. In Aliabad vonden we een vriendelijke taxi chauffeur die ons naar Passu bracht; hij stopte veel onderweg zodat we foto’s konden nemen en gaf wat uitleg. We reden langs een groot bergmeer Liachar Nala dat ontstaan is door een halve berg die is ingestort in de Indus ten gevolge van een aardbeving in 1841. De weg van Karimabad naar Passu in het Karakorum gebergte is overweldigend mooi; de Indus in de diepte en de hoge besneeuwde pieken voor ons. Gelukkig geen vrachtwagen op deze weg. De Chinese wegenbouwers hebben hier een tunnel geboord zodat de KKH naar China kan lopen. De KKH is een perfecte tweevakkige asfaltweg.
Overnachten
Passu Inn, tel. 0355-5073301 of 030555490535 in Passu, een klein dorpje op de KKH.
De eigenaar is vriendelijk. We betaalden 1.500 PKR zonder ontbijt. Er is een restaurant bij.
Donderdag 27/09/2018
Reisweg : Wandelen in Passu
Na ons ontbijt hebben we een wandeling gemaakt langs de Hunza rivier en liepen we op oude voetpaden omheind met lage stenen muurtjes. In de boomgaarden groeien appelen en abrikozen en noten. Op ons pad zagen we een man die in zijn tuin aan het rusten was en we spraken hem aan. Het is een dichter en communist die perfect Engels spreekt. Het gesprek was heel leerrijk en interessant want het geeft ons een inkijk in wat er in het land gebeurt. Tenslotte geeft hij ons elk een handvol verse abrikozen uit zijn boomgaard. Daarna wandelen we verder langs veestallen en een landweg naar de brug op de KKH. Over de brug liepen wij in de richting van de gletsjer die we van ver konden aanschouwen. Wat is het hier shitterend om te vertoeven, overal besneeuwde bergtoppen in de verte. We lopen terug naar de brug maar niet zonder eerst te lunchen in Glacier Breeze www.glacierbreeze.blogspot.com een goed restaurant en ze hebben lekkere abrikozentaart. Dan zijn we te voet naar de Husaini Suspension Bridge gelopen maar al vlug stopte een personenwagen waar vier mannen uit Karachi in zaten en er konden er nog wel twee bij. En ze betaalden zelfs de ingang voor Vera bij die brug. Samen met die vriendelijke mannen is Vera dan op die wankele plankenbrug naar de andere kant gestapt en teruggekomen over de brede Hunza en er werden veel foto’s genomen. Bij een theehuis werden we al vlug meegenomen door een jeep met vijf mannen uit Lahore maar zij stopten niet bij de brug van de Passu Suspension Bridge omdat ze niet wisten waar het was, dus zetten ze ons af bij ons hotel. Het was nog maar drie uur. Plots zag ik twee mannen met een brommer en ik vroeg of ze wisten waar die brug was en ze wilden ons er heen brengen. Eén van de mannen ging zelfs te voet mee naar die hangbrug langs kleine voetpaden. De hangbrug over de Hunza rivier bestaat uit wiebelende onregelmatige planken op een staalkabel en twee staalkabels om zich aan vast te houden. Beneden onder ons kolkte de Indus gevaarlijk. De lokale bewoners uit een dorp aan de overkant lopen er foutloos over. Ik doe dat wat voorzichtiger en let er goed op dat ik steeds op de kabel sta want er moest maar eens een plank breken; ik ben toch niet zo licht. Voor mij was het eigenlijk een test op mijn durven en doorzetten. Toen zijn we terug gewandeld naar de KKH en hebben die jongens ons afgezet bij Glacier Breeze waar we ons avondmaal genomen hebben, lekker en voor 630 PKR of 5 € voor ons twee. De twee Koreaanse toeristen en een Brits koppel uit ons hotel waren er ook. Van uit dit restaurant genoten we van een mooi uitzicht op de bergen, prachtig panorama ook van op het terras.
Overnachten
Onze tweede nacht in Passu Inn
Vrijdag 28/09/2018
Reisweg : Naar Sost en terug naar Gilgit
Na ons ontbijt zijn we op de KKH gaan staan, bijna geen verkeer en zeker geen bus en we stonden er lang. Er was wel wat beweging richting Sost maar dat is 30 km in de verkeerde richting bijna aan de Chinese grens. Met een groepje mochten we gratis mee naar Sost. Daar konden we al vlug in een busje stappen en het zat meteen vol. We betaalden 500 PKR/pp voor de mooie bergrit naar Gilgit. In Aliabad stopten we bij een wegrestaurant voor de lunch. Tegen 15.30 kwamen we aan in Gilgit. Met een tuktuk reden we naar de bazaar om er geld te wisselen. Ik kon met mijn Mastercard in vijf banken geen geld uit de ATM halen. We hebben dan dollars gewisseld in een winkel, 120 PKR voor één USD, wat in orde is; ik had mij voorheen vergist. Het is te laat om verder te gaan naar de Nangar Parbat berg en we besluiten naar Madina 2 te gaan maar die domme chauffeur moest het wel tien keer navragen terwijl het toch een bekend adres is en hij hier woont.
Overnachten :
Madina Hotel – 2, Babar Road, Gilgit, tel. 05811-453536 of 0344-5405504
De vriendelijke eigenaar bood ons gratis thee aan en we hadden er nog een goed gesprek mee. Mooie verlichte tuin met tuinmeubels, een oase van rust. Vriendelijke receptie. Lekker avondmaal in de tuin. We betaalden 1.500 PKR met ontbijt.
Zaterdag 29/09/2018
Reisweg : Naar Raikot Bridge en verder naar Fairy Meadows
Na ons ontbijt zijn we met een taxi naar het busstation gereden, 200 PKR. Met een minibus met 23 passagiers zijn we naar Raikot Bridge gereden, eveneens 200 PKR. Er stond en hele resem jeeps klaar om naar Fairy Meadows te vertrekken, maximum 4 personen per jeep. We konden met ons twee met niemand delen dus zou het duurder worden: er is een vast tarief per jeep : 7.600 PKR en er valt niet af te dingen. Na een uur palaveren kunnen we tegen de middag vertrekken. Wij betalen 31 $ voor de heenrit en als we terug bij onze startplaats komen nog eens zoveel. We rijden over een erg smalle en steile bergweg van grind en met veel putten en ontelbare bochten waar ten allen tijde een tegenligger om de hoek kan tevoorschijn komen. Soms moeten we inderdaad uitwijken voor een tegenligger, onmogelijk denken wij maar het lukt toch steeds en diep beneden onder ons ligt de afgrond op nog geen dertig centimeters van onze wielen en de neus van de jeep hangt soms over de ravijn. Het is een erg spectaculaire tocht die wel twee uren duurt. Geen bewoning in deze desolate steenwoestijn. In de verte liggen enkele besneeuwde bergen naar ons te wenken en door veel haarspeldbochten klimmen we langzaam omhoog. Aan het eind van de grindweg staan enkele houten hutten waar we van Pakistani thee en een ei kregen. Er staat ook een gevangenis, een hok en er is politie. Het is nog een heel eind steil omhoog wandelen op een smal pad. Ik huur een paard met begeleider voor 2.000 PRK en Vera gaat te voet bergop in twee uren en is zelfs vlugger dan het paard. In “hotel” Midway ontmoet ik Vera en we krijgen thee en eten aangeboden van enkele vriendelijke Pakistanen. Aan het eind begint het te regenen zodat we ook nog nat aankomen in Fairy Meadows waar geen enkel stenen gebouw staat, alles is in lokaal hout opgetrokken. We mochten bij de kaartspelende mannen in een houten hut bij een open vuur zitten om ons op te warmen en we kregen ook nog eens eten en drinken. Daarna gaan we naar onze kamer en leggen wel vijf dekens op ons want het is koud in de bergen.
Overnachten
Raikot Sarai in Fairy Meadows bij Tufail, tel. 0310-5220564
Tel. Reservatie : 0300-5065407 Email: sarfaraz_railkot@yahoo.com
http://raikotsarainangaparbat.com/ raikotsarai@yahoo.co.uk
Houten bungalows met prachtig uitzicht op de Nanga Parbat. Mogelijkheden om trekkings te doen.
Zondag 30/09/2018
Activiteit: wandelen in deze sprookjesachtige omgeving
Vera stond eerst op en werd wild van het zicht op de 8.126 meter hoge Nanga Parbat pal voor onze bungalow, zo helder. We bleven op ons terrasje en genoten van dit overweldigend zicht op de besneeuwde berg en de beboste omgeving. Vera ging met Tufail, de manager, naar het Base Camp wandelen en ik naar een klein meer en verder naar een prachtig uitzicht op een dorp en de hele vallei en enkele 8.000 – plussers in de omgeving van Skardu. Mooie herinneringen aan dit idyllisch gebied, onvergetelijk, subliem, schitterend. Om 11.30 uur was ik al terug in Fairy Meadows en na de lunch ben ik richting Base Camp gelopen en een politieman met geweer is met mij meegelopen, was verplicht zei hij. Ik wou eigenlijk niet zo ver lopen maar hij porde mij steeds aan “nog tien minuten lopen”. Het bleef maar duren tot wij uiteindelijk – steeds bergop – in een gehucht aankwam. Ik rustte wat en een man vertelde mij dat Vera aan het eten was bij familie van Tufail. Ik ben dan naar beneden gewandeld en Vera reed te paard. Fairy Meadows is wondermooi waar je ook kijkt of wandelt. Heel veel natuur, groen en prachtig berglandschap. Aan te raden voor iedereen die naar Pakistan wil gaan. Gegeten in Raikot Sarai; er zijn anders geen restaurants.
Overnachten
Tweede nacht in bungalow nr. 7 van Raikot Sarai. Terug vijf zware dekens op ons want er is geen chauffage in onze kamer.
Ik kan Raikot Sarai sterk aanbevelen.
Maandag 01/10/2018
Reisweg : Van Fairy Meadows naar Chilas.
Om acht uur opgestaan en ontbijt met thee en Pakistaanse omelet. Daarna in anderhalf uur naar beneden tot aan de gravelweg gestapt waar onze chauffeur ons opwachtte. Soms was het glibberig door rollende stenen. Het was helder weer met prachtig zicht op de bergen en we hebben nog vlug enkele mooie foto’s genomen. Het was nogmaals een mooie rit naar beneden, Raikot Bridge met slechts één tegenligger. Bijna beneden was men aan wegenwerken bezig, geen sinecure in dit majestueus bergmassief. Bij Raikot in de herberg Shangrila wou men mij bedotten bij de rekening. Daarna gaf ik de chauffeur terug 31 $ maar hij wou blijkbaar plots meer. De man kon geen Engels en kon blijkbaar ook niet rekenen. Een Engelstalige bemiddelaar vroeg nog één dollar extra voor de chauffeur. In feite is 7.600 PKR maar 60,8 $ en geen 63. Ik heb in meerdere commentaren van Pakistanen gelezen dat deze chauffeurs bedriegers zijn en veel te duur maar je hebt ze nu eenmaal nodig. Van Raikot Bridge vlug een busje genomen naar Chilas, 200 PKR. In Chilas hebben we een taxi genomen om de bekende rotstekeningen te gaan bekijken maar de meeste zijn afschuwelijk overschilderd door de taliban omdat het boeddhistische afbeeldingen zijn en dit in strijd is met de islam. Wij nemen ons avondmaal in het restaurant.
Overnachten
Hostel De Hunza, Chilas. Tel. 05812-450786 of 0346-9868679
Makbrosho74@gmail.com Er staat GB Gateway Hotel . Chilas op de gevel.
De uitbater is vriendelijk Wij kunnen afdingen van 3.000 naar 2.000 PKR
Dinsdag 2 /10/2018
Reisweg : Van Chilas naar Islamabad
We ontbijten in ons hotel en betalen ons ontbijt en avondmaal van gisteren en onze kamer. De manager spreek goed Engels en is hulpvaardig. Hij had gisterenavond reeds op onze vraag een gedeelde taxi besteld: 3.500 vooraan en 3.000 achteraan. De vierde persoon is niet komen opdagen waardoor we meer ruimte hadden. De manager vroeg ons 1.000 extra te geven aan de chauffeur als compensatie voor de vierde passagier. De chauffeur sprak geen Engels en de manager gaf hem duidelijke instructies. We zijn vertrokken in Chilas om 09.30 uur en zouden aankomen in Rawalpindi om 19.30 uur, dus tien uren rijden. Kort na Chilas verlaten we de provincie Baltistan en moeten we onze registratiedocument afgeven. We rijden deze keer via de Babusar Pass, veel korter. Op de top van de Babusar staat een monument dat het 13.700 feet hoog is, 4.176 meter mooi panorama in alle richtingen. Van nu af aan dalen we voortdurend af door een bergachtig gebied, veel bochtenwerk en soms voorbij typische bergdorpen. We rijden door de Kashan Vallei en passeren soms een herder met zijn kudde en regelmatig ook de zo veelkleurige Pakistaanse vrachtwagens. In feite zijn dat ieder op zich juweeltjes en de chauffeurs zijn fier op hun vrachtwagen. We stoppen even voor een paar foto’s aan een bergmeer, Lake Lulusar. We hebben een heel goede chauffeur, hij moest nooit ergens de weg vragen, ook niet in het drukke Islamabad. Het was een mooie weg door de bergen en tamelijk goed ook maar bij Abottabad werd het drukker. We stopten onderweg voor een lunch. We kwamen bij donker aan in Rawalpindi. Avondmaal in hotel Regent wat ze verderop moesten afhalen.
Overnachten
Hotel Regent, SQUARE Committee Chowk, Murree Road, Rawalpindi
Reservation.regent@hotmail.com Te. 92-51-5501342
Afgedongen naar 2.500 PKR zonder ontbijt.
Woensdag 3/10/2018
Reisweg : Verkenning Rawalpindi en naar luchthaven
Goed geslapen en om negen uur op straat gegaan. Prijs gevraagd in Grace Crown (gracecrownhotel@gmail.com) voor deze namiddag, van 14 – 23 uur : 4.000 PKR, meer luxe dan ons hotel. In hun restaurant ontbeten, 600. Daarna zijn we met de bovengrondse trein van Committee Chowk, dicht bij ons hotel, naar Sadar gegaan bij GPO en Mall Plaza, drie haltes verder voor 20 PKR. Op straat een vriendelijke man ontmoet die thee aanbood op zijn kantoor en hij ging met ons mee naar een wisselkantoor: 100 $ = 12.700 PKR.
Dan zijn we naar de bazaar gereden met een tuktuk maar Vera vond geen oud tapijt en ik geen fotoboek met de felgekleurde Pakistaanse vrachtwagens. We hebben daar dan nog een uurtje rondgelopen maar niks bijzonders gezien. Dan maar met een tuktuk terug naar ons hotel en wat gerust. Ik vond geen fotoboeken meer maar wel goedkope zichtkaarten met trucks. Nog in een ijssalon iets lekkers gegeten. Daarna lekkere geroosterde vis gegeten op de hoek van onze straat. We betaalden 1.500 voor onze kamer van 14 – 23 uur. Daarna namen we een taxi naar de luchthaven, 45 minuten, 1.000 PKR. De luchthaven van Islamabad is nieuw en veel te groot en er zijn bovendien weinig vluchten en dus weinig reizigers. Het inchecken gaat vlot.
Erik Trenson