Engeland
Cornwall en Devon 2019
VOORBEREIDING
Planning
Het was al lang onze droom om eens een tocht met de camper te maken in Devon en Cornwall. We hebben alvast verscheidene reisgidsen gelezen en de bezienswaardigheden die we wilden bezoeken aangestipt op een kaart en daarna deze plaatsen verbonden met een lijn en klaar was ons reisplan. We hebben onze ferry online geboekt bij www.dfds.nl en betaalden 212.00 euro voor de camper met twee personen. DFDS is van origine Deens. In totaal hebben we 2.120 km afgelegd en kostte de reis ons 1.161 euro: ferry, verteer en diesel.
Geldzaken
We kochten Britse ponden bij Goffin in Antwerpen, kantoor Baslé. De koers was ongeveer 1.15 GBP voor 1 €. Ik kon betalen met mijn bankkaart maar cash is meer gewenst. Tijdens de reis getankt en met mijn gewone bankkaart betaald zonder kosten want GB zit nog in de EU.
Reisweg
We rijden naar Calais om daar in te schepen naar Dover. Van daar gaat het richting Southampton. Onze reis begint eigenlijk na Poole in de regio Purbeck waar veel te zien is. Vervolgens rijden wij naar Exeter en verder westwaarts naar Plymouth. We blijven twee dagen in Penzance, een dag om het schiereiland en Land’s End te verkennen en een dag om de Scilly Islands te bezoeken. Dan volgen wij de noordkust van Cornwall met het prachtig Clovelly en vervolgens bezoeken we Stonehenge en omgeving. Via Salisbury en Southampton rijden we terug naar Dover.
Info
www.roughguides.com : Reisgids van 2010, heel praktisch en veel info
www.lonelyplanet.com : gids uit 2011 meegedaan.
www.bradtguides.com : uitgave 2012 De drie gidsen zijn bijna kopies van elkaar.
www.trotterclub.com : makkelijk en Nederlandstalig.
www.britstops.com : lidgeld is 28 GBP per kalenderjaar en geeft recht op gratis overnachten bij pubs etc.
www.nationaltrust.org.uk : Het lidgeld geeft recht op gratis inkom in de aangesloten sites
www.english-heritage.org.uk/ovp : lidgeld geeft recht op graris inkom op aangesloten sites
REISVERSLAG
Zondag – 28/07/2019
Reisweg: Antwerpen, Calais, Dover
We vertrekken rustig in de namiddag en na twee en en half uur komen we aan in Calais. We konden gelukkig de boot nemen om 18.30 uur in plaats van ons voorzien vertrek om 20.15 uur. Tegen 20.00 uur komen we aan in Dover. In England is het een uur vroeger dan bij ons. Een half uur later komen we reeds aan bij onze eerste pub waar we op de parking konden overnachten. Helaas konden we op dit uur geen eten meer krijgen maar een lekkere pint gaat er nog wel in. Tenslotte hebben we ook eten aan boord. https://www.thevaliantsailor.co.uk/
Maandag – 29/07/2019
We rijden langs de Engelse zuidkust en stoppen in Hastings waar het nogal druk is midden de zomer. Overal staan lage barelen waar campers niet welkom zijn of staat er een bordje “no overnight camping”. Een Engelse camper die dit niet gezien had kreeg een boete van 70 GBP. Een eind voorbij Brighton lunchen we bij Lansing College Chapel, een grote een prachtige gotische kerk op een heuvel met een dure kostschool erbij. Daarna heb ik lang doorgereden tot na Bournemouth en is onze eigenlijke reis begonnen in Wareham in het Purbeck gebied. We verkennen dit prachtig dorpje en nemen een cream tea met scone bij www.theprioryhotel.co.uk en genieten van de mooie tuin. We mochten overnachten bij het Indisch restaurant Monsoon en aten er in de pub. Een maaltijd met een pint kost ongeveer 15 GBP per persoon. https://www.monsoonindianwareham.co.uk/
Dinsdag 30/07/2019
Na ons ontbijt zijn we doorgereden naar Corfe Castle in de buurt. We hebben de ruïnes niet bezocht want het was nogal grijs en nat. Normaal is de ingang 11 GBP maar met een lidkaart van NT is het gratis. Het dorpje is bekoorlijk en typisch Engels. Het is nog mooier dan Wareham. Daarna zijn we naar de parking van Durdle Door gereden waar men 15 GBP vroeg om er te parkeren, een uur of de ganse dag kost evenveel. Nogal fors om er pakweg twee uren te blijven en we parkeren gratis tegenover de kerk, wel een eindje weg. We hebben een wandeling gemaakt langs de steile paden en velden op een pad dat ons naar Durdle Door leidde. We bewonderen de prachtige natuurlijke stenen boog in de zee en het omringende strand. Daarna lopen we steil afzakkend langs de kustweg naar Lulworth Cove en onze camper. Daarna begeven we ons naar Bovington waar Lawrence of Arabia in zijn Clouds Hill woonde, 7 GBP ingang. Hij woonde heel bescheiden. Dan zijn we naar de kust gereden en gestopt in Abbotsbury, een mooi dorpje waar we een Devon Cream Tea dronken op een prachtig terras achter de kerk met zicht op the Swannery en hoge heuvels. Na de break rijden we door naar Lyme Regis waar we de fossielenkust wilden bezoeken maar de fossielen zijn te vinden bij Charmouth en dat is nogal een flinke wandeling en de tijd ontbreekt ons. Vervolgens rij ik op de A3052 naar Exeter maar onderweg zie ik een aanlokkelijk bord staan “Branscombe pittoresque village” en ik erheen maar dat is echt een heel erg smalle weg en ik moet zo zeven km rijden met niet meer dan vijf cm overschot langs beide kanten en ik moet bovendien tegenliggers kruisen. De hoge zijbermen geven een claustrofobisch gevoel maar tegenliggers kruisen lukt telkens opnieuw maar niet zonder moeite: er ligt af en toe een uitwijkplaats. Ik vrees al om terug dezelfde weg te moeten nemen maar ontdek dat er een bus rijdt in de andere richting, dus als er een bus door kan dan kan ik dat ook. Even voorbij Exeter in het dorpje Kenn overnachten we bij een pub www.leyarms.co.uk en nemen er ons avondmaal. Die frisse pint heb ik wel verdiend.
Woensdag 31/07/2019
In het kleine dorpje Kenn staat een prachtig kerkje en tot onze verbazing zijn hier al veel internationale reizigers geweest stellen we vast in het gastenboek. In Brixham is niets bijzonders te zien en we nemen de ferry naar Dartmouth, 7.50 GBP voor een erg korte oversteek enkel. We wilden eigenlijk langs een bredere weg via Kingsbridge naar Plymouth rijden maar onze navigatie zond ons langs smalle wegen en we reden wat verkeerd tot een gentleman ons voorreed naar de A38 en dan ging het vlot naar Plymouth. Engelsen zijn nogal behulpzaam en vriendelijk. We vonden niet meteen een goede parkeerplaats in Plymouth en het leek ons niet de mooiste stad en tijdsverlies dus reden we weg. We konden een veer nemen naar Torpoint, uit de stad is gratis. Looe is heel toeristisch, winkels, druk en niet zoveel oude gebouwen, meer een badplaats. Over smalle wegen reden we naar Polperro waar we wel konden parkeren: parkeren is steeds betalend in GB. Polperro heeft een prachtig haventje, smalle pittoreske steegjes met beschilderde huizen en is oud en bezienswaardig. We hebben ervan genoten. De veerboot van Bodinnick naar Fowey kostte 9 GBP, heel veel voor zo een korte tocht, TE DUUR. In Fowey was niet zo veel te zien en we hadden nog een lange rit voor de boeg naar Helston doch het ging vlot via Truro op de A390. We overnachtten bij de pub The Lion and the Lamb in Ashton : http://www.lionandlambashton.co.uk/ We hebben er lekker gegeten.
Donderdag 01/08/2019
We zijn al vrij vroeg opgestaan omdat we in Penzance de boot naar de Scilly eilanden wilden nemen. We waren al vlug in Penzance op de kade waar men gratis mag parkeren tot 08.00 uur. Bij het administratiekantoor hing het uurrooster en de boot vertrekt vandaag om 10.15 uur en de tocht duurt 2.30 uur, dus komen we aan tegen 13 uur en de boot vertrekt terug om 16.30 uur. Morgen vertrekt de boot om 08.30 uur en we beslissen om morgen terug te komen. www.islesofscillly-travel.co.uk We rijden door naar www.stmichaelsmount.co.uk We hebben geluk want het is eb en we kunnen er te voet heen wandelen. Een ingangsticket voor kasteel en tuin kost 16 GBP, nogal fors en op de parking zijn het nog eens echte geldjoden die Engelsen. Op een lege parking mag men nergens overnachten. GB is een camperonvriendelijk land. Daarna rijden we naar Mousehole met zijn schilderachtig haventje. Het is een enge weg erheen met heel smalle straatjes in het dorp zelf, nergens parkeerplaats en heel druk. Ik rij traag verder maar kan geen parkeerplaats vinden zodat ik steil omhoog in het gehucht Paul beland waar geen toeristen lopen. Er staat een mooi kerkje dat we bezoeken. Daarna rijden we richting Land’s End maar stoppen eerst nog eens bij The Merry Maidens, een cirkel rechtopstaande stenen blokken die dansende meisjes voorstellen en omdat ze op zondag dansten in stenen zijn veranderd. Aangekomen in Porthcurno probeer ik te parkeren bij het Minack Theater www.minack.com maar kan maar met moeite de overflow parking op, 5 GBP voor een uur of de ganse dag. Een dame heeft er haar levenswerk van gemaakt om uit de rotsen een theater uit te bouwen. Heel mooi gelegen bij de zee en prachtige bloemen er omheen. We mogen enkele minuten op een verhoog staan van waar we enkele foto’s kunnen nemen van het lager gelegen strand en de prachtige omgeving. Dan rijden we naar Land’s End langs smalle wegen, parking 6 GBP. Er ligt een groot amusementspark met veel winkels, totaal ongepast in deze unieke omgeving. We wandelen naar The First and Last Café. Het is wat drummen in het klein souvenierwinkeltje op het alleruiterste punt van England. Er staat een totempaal met afstanden waar we de obligate foto nemen. Verderop stoppen we bij de Levant Tin Mine en kijken wat rond bij die oude tinmijnen, industrieel erfgoed. Het is een fotogenieke plaats bij de zee. De Geevor Tin Mine is meer een gebouwencomplex, een bedrijf terwijl de Levant meer verspreide gebouwen heeft. We stoppen vervolgens bij de Pendeen vuurtoren en vervolgens bij de oude toren van Men-an-Tol. Zennor is een mooi dorp met enkele mooie terrasjes. Langs een heel mooie en groene kustweg zonder bomen rijden we naar St Ives waar ik niet meteen een parkingplaats kan vinden en met mijn camper in enkele smalle straatjes en in de voetgangerszone beland. Gelukkig legt een vriendelijke man mij uit hoe ik uit het centrum kan geraken en mits op centimeters te rijden raak ik er uit op weg naar Ashton waar we voor een tweede nacht op de parking van de Lion and the Lamb gaan staan en er nog eens lekker eten.
Vrijdag 02/08/2019
Na ons ontbijt zijn we naar Penzance gereden en de camper er geparkeerd voor de ganse dag: 8.50 GBP. In het ticket kantoor vroeg men ons of we gereserveerd hadden en we moesten wachten of er nog plaats vrij was want iedereen had gereserveerd. Net voor vertrek meldde men ons dat we nog mee konden : een ticket voor een daguitstap kost 48 GBP per persoon = 55 euro! De boot met enkel passagiers vertrekt vandaag om 08.30 uur en zal na twee en een half uur aankomen om 28 miles af te leggen met de Scillonian III van www.islesofscilly-travel.co.uk Van de 14 eilanden in de groep zijn er slechts vijf bewoond waarvan St. Mary’s het voornaamste is. We hebben geluk want vandaag schijnt de zon onophoudelijk. Van op het bovendek genieten we van de zee waarin soms zeehondjes zwemmen en de schitterende eilandjes in de verte. In het toeristenkantoor in Hugh Town op het hoofdeiland St. Mary’s zijn alle folders betalend. Bij een bakker kopen we een meat pie en eten die op in een bloemenpark. Daarna beginnen we aan onze wandeling langs de kust maar de wandeling is niet uitgepijld. We lopen op een pad langs de kust, een vuurtoren, rotsen, wilde duinen, kreken: niet veel wandelaars. Onderweg in Old Town bezoeken we een pittoresk kerkje met oude graven eromheen. Op een terrasje drinken we een cider en lopen dan door. Bij het vliegveld moeten we stoppen voor een rood licht en een sirene omdat er regelmatig een vliegtuigje aankomt/vertrekt. Gezien er geen pijlen staan op onze wandeling lopen we verkeerd en we hebben er geen erg in. Plots vroeg ik mij af of we al terug waren. Bleek dat we ver waren afgedwaald van onze wandeling. Een Londens koppel legde ons uit hoe we moesten lopen door een prachtig natuurpunt, een moeras en over vlonders om op een asfaltweg uit te komen. Het was een heel mooie wandeling maar we moesten nu zo vlug mogelijk naar de boot en op onze weg reden geen auto’s die ons een lift konden aanbieden. Na een half uurtje stappen bleek dat we nooit bijtijds bij de boot zouden aankomen. Plots stopte een man in elektrisch golfkarretje die ons een lift gaf tot aan de boot waar we nog tien minuten tijd hadden om in te checken, oef toch nog goed afgelopen. De terugtocht op het bovendek verliep vlot maar het uitstappen duurde ongeveer een uur, niet goed georganiseerd. We reden nog door tot Port Isaac en kwamen er aan om 21 uur en in de singing pub wilden ze geen eten meer geven terwijl er klanten lekker zaten te eten. De Engelsen zijn koppigaards die strikt hun regels naleven. Gelukkig hebben we genoeg eten en drinken aan boord.
Meer info over de Scilly Islands : www.visitislesofscilly.com
Zaterdag 03/08/2019
Geen zon en grijs deze morgen. We bezoeken eerst het nabijgelegen Port Isaac met zijn klein schilderachtig vissershaventje en smalle straatjes met prachtig bebloemde huisjes. Iets verderop stoppen we in Tintagel waar we het oud postkantoor bezoeken. Het is een middeleeuws stenen huis uit de veertiende eeuw, een uniek gebouw. Daarna rijden we langs landelijke wegen naar Boscastle waar we wat rondslenteren bij het klein beschut haventje bij een inham of soort fjord. Het is nu tijd om door te rijden op de brede E39 naar het lieflijke Clovelly dat ons bijzonder goed is bevallen. Het is in feite een éénstraatdorpje met een steil straatje naar het kleine vissershaventje, veel toeristen en winkeltjes en prachtig bebloemde huisjes. Het is werkelijk een prachtig dorpje dat op veel blikken biscuit dozen staat afgebeeld, een postkaartdorpje. De ingang kost wel 7.75 GBP. Ik moet nu wat opschieten en rij op de E39 naar Bideford, Barnstaple en op de E361 naar Tiverton richting Taunton, dan op de E358 en op de E303 zoeken wij tevergeefs naar een camping tot ik in Langport ergens in Somerset op een dorpsplein wil overnachten maar in GB in men bijzonder camperonvriendelijk en er staat op een bordje dat het niet mag. Een man legt ons uit waar we kunnen kamperen in de omgeving en zo belanden we in een onooglijk lieflijk en typisch dorpje Muchelney aan waar we ons aanmelden op de camping www.thorneylakes.co.uk We betalen 20 GBP en er is ruimte in overvloed en gelukkig geen buitenlandse toeristen, enkel een Britse familiecamping.
Zondag 04/082019
Na ons ontbijt bezoeken wij het charmant kerkje en de oude pastorijwoning. De oude abdij ligt achter de kerk die mooie plafondschilderingen heeft. In Sherbourne zien we een modern centrum en we bezoeken het kasteel niet en we rijden door. We lunchen ergens langs de weg op het platteland: er zijn nergens picknickplaatsen langs grote wegen in GB. Overal waar men enigszins kan stoppen staat er een bordje “private” of “no parking” of “no overnight parking” met de boetes eraan verbonden indien je toch zou durven. We rijden door naar Stonehenge en op de weg erheen is het erg druk op de E303 naar London en we denken dat het te wijten is aan de Londonaars die na het weekend naar huis rijden. Maar na een klein uurtje als we er aan komen ontdekken we dat het om een kijkfile gaat want Stonehenge ligt vlak naast de weg. We betalen 19 GBP per persoon, parking is gratis maar dat mag wel voor die prijs. Er gaat een gratis shuttlebus naar de eigenlijke site die wel een mijl verder ligt. We zijn heel blij dat we dit uniek stuk werelderfgoed hebben bezocht: bij iedere stap krijgen we aan ander zicht, inkijk op de rechtopstaande stenen die volgens een bepaald patroon astronomisch zijn ingepland. Na bezoek van de site bezoeken wij het museum. Men kan niet meer tot vlak bij de stenen lopen, er is op 50 meter afstand een omheining met een lage koord en iedereen respecteert dat. In Wiltshire stoppen we verderop bij Stonehenge bij http://www.crowncholderton.com/ We genieten van een lekker avondmaal.
Maandag 05/08/2019
In de pub had men ons gisterenavond gezegd dat het naar Dover slechts twee en een half uur rijden was. Ik kijk dat nog eens na en dat klopt ongeveer dus nog tijd genoeg om vandaag Averbury te bezoeken. www.nationaltrust.org.uk/avebury We betalen 7 GBP voor de parking en de ingang is inbegrepen. Avebury is werelderfgoed en de grootste stenen cirkelvormige site ter wereld. Er staat een enorme oude schuur als informatiecentrum, Alexander Keiler Museum, een mooie bloementuin, een oude duiventoren, een charmant kerkje en natuurlijk de grote site met rechtopstaande stenen. Daarna rijden we richting Calne waar we picknicken op een veld met zicht op een groot wit paard van Cherchill op een rotsheuvel. Daarna rij ik naar Marlborough met zijn charmant marktplein. In Salisbury zien we de bekende kathedraal maar moeten doorrijden, we komen nog eens terug. We rijden langs Southampton en stoppen in Arundel maar om vier uur kunnen we het kasteel niet meer bezoeken. Na een break met een cream tea rijden we door richting Dover en stoppen bij onze eerste pub om er te overnachten en er iets te eten maar het is gesloten op maandag. We rijden door en stoppen bij de Beefeater in Dover; we zijn om 20.30 er in gekomen en konden nog net iets te eten krijgen. Aangekomen bij de veerboot stellen we vast dat we er niet mogen parkeren, max twee uren of boete. We konden deze avond de veerboot nemen maar moeten 68 GBP opleggen. We weigeren en verlaten het havengebied met de nodige administratie. Bij een truckparking moeten we 28 GBP betalen en we bedanken. Dan hebben we lang rondgereden en gezocht en uiteindelijk ver weg van Dover toch een plaatsje gevonden om er te overnachten.
Dinsdag 06/08/2019
Om 05.45 uur opgestaan en een kwartier later stonden we al bij de ferry, anderhalf uur voor de inscheping van 07.40 uur zoals het reglement het voorschrijft. Op de parking brengt een jongen ons een inlichtingsfiche omtrent reglementen in de EU. Er staat op dat we een nationaal kenteken moeten hebben naast onze nummerplaat, iets wat slechts de helft van de Britten doen, kijk maar eens rond als ze bij ons rondtoeren die met al hun regeltjes die het bij ons niet zo nauw nemen.