Spitsbergen

 

 

Scheepsreis van Hansweert via Fair Isle en Jan Mayen naar Spitsbergen   

 

 

 

VOORBEREIDING

 

 

Reisperiode:  06/06  – 17/06/2013

 

 

Inreisdocumenten :  Reispas meegedaan en voucher/vliegplan.  

 

 

Geld:

Cash GBP, NOK en € meegedaan + bankkaarten en Visa.  Op Fair Island (Shetland) kon ik in GBP betalen voor aankoop in de Comminity Hall.  Op Jan Mayen kon ik enkel betalen in NOK met mijn bankkaart, geen cash.  In de luchthaven van Spitsbergen kon ik cash betalen in NOK maar ik betaalde cash in  euro en ze gaven terug in NOK.  Het kon ook met de bankkaart.  Mijn afrekening op het schip kon ik niet betalen met mijn bankkaart omdat ze geen bereik hadden met hun kaartenlezer via het net. Ik heb cash in euro betaald.  Hou er wel rekening mee dat internet niet steeds bereikbaar is     

 

 

Kaarten :

Gezien ik op begeleide tocht was zijn kaarten niet nodig.  Er staan een paar kaarten van Spitsbergen in mijn reisgids van Bradt.  

In de winkel op de basis van Jan Mayen heb ik een kaart gekocht op 1/100.000 van het Noorse Poolinstituut.  Maar je mag daar niet vrij rondwandelen.   

Op Fair Isle kregen we een wandelkaart van het eiland toen we landden.

Op Gouga eiland wijst het zichzelf uit en de groep blijft min of meer samen.

 

  

Reisgidsen

Ik nam de reisgids van www.bradtguides.com mee over Spitsbergen.

Andreas Umbreit heeft een heel goede gids over Spitsbergen geschreven : www.spitzbergen-handbuch.de 

www.escargotsavant.fr geeft boeken uit over Spitsbergen; ik heb “a journey to Svalbard “ gekocht van Christian Kempf

  

 

Websites

 

www.svalbard.net : de toeristische dienst van Spitsbergen

www.wildlife.no  organiseren excursies in Spitsbergen en bezitten Gjestehuset 102

www.gallerisvalbard.no

www.svalbardmusuem.no

www.svalbardkirke.no

www.svalbardbutikken.no  winkel op Spitsbergen, ook op luchthaven

www.svalbard.com/webcam 

www.snsk.no  webcams

www.exodus.co.uk

www.longyearbyen-camping.com geeft info over de enige camping en meer over Spitsbergen

www.sysselmannen.no de gouverneur van Spitsbergen

www.visitbodo.com ook info over Spitsbergen

www.spitsbergentravel.no

www.basecampexplorer.com

www.terrapolaris.com  Het bekend reisbureau van Andreas Umbreit, 25 jaar ervaring in Spitsbergen, ook reisaanbod met Plancius naar Jan Mayen.

www.wideroe.no

www.scandinavian.net

 

 

Reisaanbod Arctica

 

w.nordic.be biedt reizen aan naar Spitsbergen en Groenland

www.northandaway.be uit Kapellen biedt de reizen aan van nordic.be

www.quarkexpeditions.com bieden prachtige poolreizen aan, te boeken bij www.beluga.nl 

www.askja.nl biedt reizen aan vanuit Spitsbergen naar Groenland, Bereneiland, IJsland etc.

www.ijslandtours.nl biedt ook reizen aan in het poolgebied en individuele dagreizen/wandelingen vanuit Longyearbyen

www.asteriaexpeditions.be uit Brugge biedt reizen aan naar beide poolstreken

www.thikatravel.com biedt reizen aan naar Spitsbergen, Groenland, etc.

www.norgereiser.nl biedt poolreizen aan en ook deze naar Spitsbergen met de Ortelius

 

www.ineziatours.nl/natuurpunt  biedt dezelfde reis aan die ik maakte ( North Atlantic Odyssey) met vertrek op 26/05/2014 in samenwerking met Natuurpunt.  Ik had een goed contact met Inezia.     

 

 

Reisplan

In januari krijg ik mijn factuur waarvan ik 25% moet vooraf betalen, de rest voor 25 april.  Informatiefiche moet worden ingevuld met gegevens verzekering enz.  

Begin mei krijg ik per post mijn vluchtoverzicht en e-tickets van SAS en scheepsvoucher.  Daarbij ook een laarzenbon, reisbeschrijving, pierinformatie van Hansweert, Aberdeen en Longyearbyen.  

Inschepen in Hansweert (NL) op 06/06/2013 en via Fair Isle (Shetland Islands – GB) naar het eenzame eiland Jan Mayen (N) en verder naar Spitsbergen.  

Terugvlucht van Spitsbergen via Oslo naar Brussel op  17/06/2013.  Verblijf in een vierpersoonskajuit, alle maaltijden, lezingen en landingen inbegrepen.

Geboekt bij www.belugareizen.nl onder reiscode Spitsbergen-201.  Dit alles voor de totaalsom van 1.949,50 €    De reis wordt uitgevoerd door de reder,

www.oceanwide-expeditions.com in Vlissingen.  

Ons schip, Ortelius, vaart onder Cypriotische vlag, thuishaven Limasol, 91,25 meter lengte, breedte 17,61 meter, diepgang 5,80 meter, snelheid 10 knopen.  .  Het heeft een capaciteit van 106 passagiers, 22 bemanningsleden, 19 hotelstaf, 6 expeditiestaf en één dokter.  

  

 

ER GERAKEN

Vliegen

SAS vliegt dagelijks van Brussel naar Oslo van waar men soms op dezelfde dag kan verder vliegen naar Longyearbyen.  www.sas.no Vluchten van Oslo of Tromso.

www.transavia.com vliegt dagelijks heel goedkoop uit Rotterdam naar Oslo.

 

Bootreis

Om op Jan Mayen te geraken zijn er niet veel mogelijkheden.  

Oceanwide Expeditions in Vlissingen biedt deze mogelijkheid aan en wel met vertrek in Vlissingen, een buitenkans leek mij.  

Meer info omtrent hun aanbod in polaire reizen op www.oceanwide-expeditions.com 

www.ecoexpeditions.no vaart ook naar Spitsbergen.  Verder geen mogelijkheid denk ik.

 

 

 

REISVERSLAG

 

 

Dag 10 – zaterdag 15 juni 2013-06-20

Traject :  Op zee

Vandaag zouden we een landing maken in Noord Spitsbergen bij de Raudfjord.  We zaten gisterenavond goed op koers en moesten enkel NO varen maar ’s nachts kwam er teveel en te dik pakijs op onze route en moest de kapitein noodgedwongen terug ZW varen om uit deze zware zone te geraken.  Hierdoor verloren wij een volle dag.  Sommigen waren al in paniek want nergens is een schip te bemerken die ons zou kunnen redden.  Deze morgen voeren we nog steeds traag door bijzonder zwaar pakijs.  Lezing bijgewoond.  Toen wij in het restaurant aan het lunchen waren hoorde ik door al het lawaai heen dat er een aankondiging was dat er walvissen gespot waren in de omgeving. Niemand had het gehoord en ik verwittigde meteen de groep Belgische natuurliefhebbers die direct aan dek stormden en gretig foto’s namen met hun grote lenzen fototoestellen en ze tuurden onophoudelijk door hun sterke verrekijkers vol enthousiasme.  Drie walvissen waren voortdurend aan het spuiten in de verte.  Michael, de hotelmeester heeft dan maar de lunch verlaat.  Na de middag was er niet veel meer te zien en ik heb een lezing over poolberen en een natuurfilm van de BBC bijgewoond. In de namiddag ging de winkel open en ik kocht een fotoboek over Spitsbergen en  een hoody die goed van pas kwam. Het avondmaal was nog maar eens uitstekend: Argentijnse ossenhaas.  De West-Vlaamse groep vogelaars kwam in de bar en Bill nam Jan mee die terug kwam in Schotse kilt.  Er werd wat afgelachen en daarna zong de groep oude liedjes uit een liedjesboek, twee mannen speelden fluit en mondharmonica.  De sfeer zat er goed in.  Om middernacht moesten we een uur vooruit draaien op Noorse tijd.  Het was nog helder weer en de zon scheen.  

 

 

Dag 11 – zondag 16 juni

Traject :  Vaart langs de kust van Spitsbergen, landing in Poole Pynten, aankomst Longyearbyen

Wij werden al om zeven uur deze morgen gewekt want er waren al walvissen aan de horizon aan het spuiten.  Er werd ons verteld dat op de “shelf” (verhoogde zeedrempel  bij het land) veel te zien zou zijn maar dat was niet zo.  Het was koud deze morgen, zelfs een beetje sneeuw op het voordek.  Lang gewacht op … niets.  De lunch was al om 12 uur i.p.v. 13 uur.  Om 14 uur hadden wij een lezing over walrussen.  Daarna werden wij opgeroepen om onze rekening cash te komen voldoen in € (bar en winkel).  Iedereen stak drinkgeld in zijn enveloppe, te verdelen onder de volledige bemanning die ons heel goed had verzorgd.  Ook een waarderingsfiche in de box gestoken.  In de late namiddag gingen we met de rubberbootjes tot bijna aan land bij Poole Pynten waar veel walrussen op het “strand” lagen.  We hebben deze dieren ook in het water gezien tot vlak bij de zodiak.  Er stond een gure wind met sneeuw erbij maar dat kon niemand deren.  Ik ben blij dat ik zoveel walrussen kon observeren en van zo dichtbij en ik heb dan enthousiast veel foto’s genomen.  Terug aan boord mijn natte regenvest en –broek te drogen gehangen en een warme douche genomen, heerlijk.  Het was wel een zootje in een hut met vier.  Om 17.30 uur kregen we een captains drink aangeboden en werd de staf nog eens bedankt voor hun voortreffelijk werk.   Als avondmaal kregen wij schapenkoteletten en ik haalde een meegebrachte fles lekkere wijn te voorschijn aan tafel om mijn kajuitgenoten te bedanken voor de uitstekende sfeer onder ons.  Michael, de hotelmanager, stelde vervolgens het keukenpersoneel voor want die hadden we nog niet gezien en ze leverden uitstekend werk.  Na het diner kregen we een CD over de reis. Ondertussen waren we de Isfjord met besneeuwde bergen binnengevaren.  Op de oever lagen enkele kleine dorpjes zoals Pyramiden maar het landschap was koud en desolaat en er stond een felle deining met mist.  Het Nederlandse expeditieschip Noorderlicht koos de volle zee.    Stilaan naderden wij onze eindbestemming en liepen Logyearbyen binnen.  Het is wel de hoofdstad van Spitsbergen maar in feite in het maar een klein dorp van 1.500 zielen, meestal regeringsleden, wetenschappers, havenpersoneel, scheepspersoneel voor cruises etc.  Op de oever liggen enkele olieopslagtanks en de cantilever om de steenkool uit de Russische mijn te verschepen. Er lagen nog enkele schepen in het haventje en aan land zagen we soms een bus die van het centrum naar de luchthaven reed.  We zagen ook het vliegtuig van SAS landen die ons morgenvroeg zou wegvliegen.   Het was een beetje een warboel om onze bagage in te pakken met vier in één kajuit maar we deden dat om beurten en met spijt in het hart.  Intussen hebben we in de bar afscheid genomen van enkele passagiers die inmiddels vrienden waren geworden.  Een beetje gerust op bed.  Deze gegevens werden genoteerd in een tof  logboek  die we kregen van de rederij.

Longyearbyen ligt op 78° 13’ NB  

“My Polar Notes”  Footprints disappear, memories last a lifetime.

 

 

Dag 12 – maandag 17 juni 2013-06-20

Traject : Vlucht Longyearbyen naar Oslo en overstap naar Brussel en per trein verder.

Om 01.00 uur moest onze grote bagage in het gangpad gereed staan.  Een half uur later kregen wij ontbijt, koffie en koeken maar grote honger had ik niet op dat onchristelijk uur.  Om 02.30 uur gingen we van boord en namen afscheid van de staf.  Op de kade wachtte ons een bus die ons in tien minuten naar de luchthaven bracht.  Aan de ingang staat een paal met richtingsaanwijzers en afstanden naar bekende wereldplaatsen: de Noordpool is slechts 1.338 km hiervan verwijderd.  Er staat een verkeersbord dat ijsberen gevaarlijk zijn en overal op het eiland voorkomen.   Het kleine moderne luchthavengebouw is niet al te groot.  Tot mijn grote verbazing is de enige winkel op de luchthaven open en ik koop een T-shirt als herinnering.  http://restoran.us/trivia/northern.htm  k hHeb in euro betaald maar kreeg in NOK terug, betalen met bankkaart kan ook. Incheck en controle gaat vlug.  De vlucht naar Oslo vertrekt om 04.40 uur en 2.20 uur later ben ik er al.  De meeste passagiers komen van het cruiseschip en er komen nog wat lokale werkers/Noren bij; het vliegtuig zit bijna vol.  Het prachtig besneeuwd berglandschap verdwijnt langzaam in de mist.  In Oslo heb ik afscheid genomen van Piet. Bart en Erik zijn nog een paar dagen gebleven in Longyearbyen.  In Oslo heb ik maar weinig tijd om over te stappen naar Brussel en ik heb dan nog pech dat een tergend traag werkende juffrouw mij langdurig controleert terwijl ik boos met mijn instapkaart sta te zwaaien.   Maar hoe kwader ik mij maak hoe trager ze werkt dat machtsgeil mormel. Ik moet hier en daar voordringen maar toch kan met veel geluk mijn vlucht naar Brussel halen.  De vlucht duurt twee uren en reeds om 10.15 land ik in Zaventem.  De afhaling van bagage gaat vlot en onze douane is hier zonder machtsvertoon.  Van uit de luchthaven neem ik de trein naar De Panne en moet in Gent overstappen.  In Brugge de overvolle bus met schoolkinderen genomen.  Maar niemand van hen die zijn plaats afstaat en mij maar laat sukkelen met twee bagages terwijl ze druk bezig zijn met hun gsm.  Om 13.15 uur thuis gekomen.  Moe maar gelukkig.                 

           

Erik Trenson

   

   

   

     

   

  

          

 

 

 

 

   

      

 

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.