ANTIGUA 2024

 

 

 

VOORBEREIDING

 

 

REISPLAN:

Van 05/01 – 15/02/2024 ga ik eiland hoppen op de Caraïbische eilanden. Ik begin op Curaçao en zal eindigen op Sint Maarten. Maar ik wil mijn terugvlucht niet vastzetten zodat ik geen stress krijg mocht mijn plan niet tijdig kunnen worden afgewerkt. Begin januari, kort na Nieuwjaar, is het rustig in de luchtvaart en ik kan gebruik maken van een bijzonder aanbod: met Corendon vlieg ik op 05/01/2024 van Amsterdam naar Curaçao, enkel en voor 300 €. Omdat er nogal wat toeristen op de eilanden zitten boek ik vooraf mijn retourvluchten naar Aruba en Bonaire van uit Curaçao. Na veel opzoekwerk lijkt het mij best om mijn enkele vluchten van Curaçao, Grenada, Barbados, Sint Vincent en Sint Lucia ook vooraf te boeken. Van uit Sint Lucia kan ik verder met de boot naar Martinique, Dominica en Guadeloupe. Maar hier zit ik vast, er is geen vlucht noch een ferry naar het nabijgelegen Antigua zodat ik een dure vlucht moet boeken om via Sint Maarten naar Antigua te vliegen. Van Antigua kan ik naar Sint Kitts-Nevis vliegen. Van hier uit kan ik terug een ferry nemen naar Statia waar ik langer dan gepland vastzit wegen slecht weer. Na een paar dagen kan ik doorvaren naar het schattig Saba en verder naar Sint Maarten. Ik gebruik Sint Maarten als een hub voor dagvluchten naar Anguilla en Sint Barthelemy. Op 12/02/2024 bestel ik online op mijn gsm mijn retourvlucht van Sint Maarten naar Amsterdam. Op 14/02/24, Valentijnsdag, vlieg ik terug met KLM naar Amsterdam.

 

 

Inreisdocumenten

Bij immigratie gaat het vlot. Ik moet een formulier invullen en krijg vlot mijn stempel IN.

 

 

Reisperiode: 30 januari – 2 februari 2024

 

 

Geld:

Geen probleem, ik heb voldoende dollars op zak die men overal aanvaard. En ik kan desnoods XCD afhalen bij een ATM. Ik heb ook bankkaarten en Visa bij.

 

 

Reisgidsen en kaarten :

Ik heb een reisgids mee van Lonely Planet waar al mijn bestemmingen staan beschreven, de bezienswaardigheden en kaartjes. Bovendien heb ik in Sint John’s op het toeristenkantoor een kaart van het eiland gekregen.

 

 

Informatie :

www.visitantiguabarbuda.com: toeristenkantoor

https://suetravels.com/category/north-america/antigua-barbuda/

https://www.taste2travel.com/postcard-antigua/

http://www.traveladventures.org/continents/americas/antigua-and-barbuda.html

https://onestep4ward.com/category/the-caribbean/antigua-and-barbuda/

https://www.svenlucaworld.com/nl/reisebericht-antigua-und-barbuda/

https://www.globespots.com/country/antigua-and-barbuda/

 

 

 

ER GERAKEN

 

Vliegen

Ik ben gevlogen met Winair van Sint Maarten naar Antigua. Het kan ook rechtstreeks van uit London, Amsterdam of de USA. Ik betaalde 186 $ voor mijn vlucht van Sint Maarten naar Antigua bij www.vols.aircaraibes.com

 

Bootreis

Iedere dag gaat er een ferry naar Barbuda www.caribsurf.net

 

 

 

REISVERSLAG

 

Dag 26 – dinsdag 30 januari 2024

Ik ben na de middag aangekomen op de luchthaven en eet iets. Ik heb 15 minuten gratis wifi en contacteer mijn gastheer Blenis die mij komt ophalen. Het is een vriendelijke Cubaan die Spaanse les geeft op het eiland. Hij woont in een kleurig klein creools huisje. De kamer is netjes en hij geeft informatie waar er een winkeltje (“supermarkt” op 200 meter) is en waar ik iets kan eten n een Syrisch restaurant. Ik wou van uit Antigua Montserrat bezoeken en hij belde twee maal naar Montserratezen dat ik donderdag een een daguitstap wou maken naar hun eiland, het zou 400 XCD kosten. De “supermarkt” was ongeveer 3 x 4 meter groot. Daarna ben ik naar het Syrisch restauranr gewandeld een beetje gevaarlijk langs een drukke baan zonder voetpad: het was junkfood en niet wat ik er van verwacht had.

 

 

Dag 27– donderdag 31 januari 2024

Om 7.30 uur krijg ik ontbijt op mijn kamer en een uur later stond ik op straat en deed een busje stoppen die mij naar het Western Bus Station bracht. Het kostte mij 10 $. Op de nummerplaat zijn de twee eerste letters aangegeven als TX wat taxi betekent en dat had ik niet opgemerkt. Op de overdekte markthal werd vis verhandeld en groenten te koop aangeboden. Daarna nam ik een busje naar Nelson’s Dockyards in English Harbour https://www.nationalparksantigua.com/tours/nelsons-dockyard-national-park/ Het is een Unesco site en dateert uit de lang vervlogen Engelse kolonisatie. De ingang bedraagt 15 $. Het is een historische site, een originele koloniale haven uit het eind van de 18 ° eeuw opgericht door Nelson. Het is een heel complex met administratieve gebouwen en ambachtswoningen en daartussen staan palmbomen en bloemen. Ik ontmoet er heel toevallig een Noor die op cruise is met wie ik vorig jaar in de Hoorn van Afrika was met een reisgroep en ik had mijn T-shirt aan van Somalië. Buiten de Unesco site ligt een jachthaven met veel zeilboten in een beschutte baai. Ik heb rustig alle gebouwen bekeken en het museum bezocht en heb veel prachtige foto’s genomen in deze aangename omgeving met prachtige tuinen. Men kan er ook in een origineel sjiek hotel logeren. Daarna wandel ik naar Fort Berkeley op een heuvel; het moest de baai beschermen tegen aanvallen. Mooi zicht op de jachthaven met grote zeilboten en catamarans. Er is geen wifi op de site maar wel een cafetaria en restaurant. Dan ben ik te voet langs de weg naar een kruispunt gelopen van waar een weg naar Shirley’s Heights loopt. Ik krijg een lift van een jongedame maar moet achterin de pickup zitten in een wiegende pickup want de weg slingert steeds hogerop. Het is een beetje gevaarlijk en ik moet mij heel goed vasthouden. Hier geen ingang te betalen, zit inbegrepen in mijn vorig ticket. Het uitzicht van hier boven op English Harbour is uniek, subliem, overweldigend. Ik heb er geluncht en een truck van een bierleverancier bracht mij terug en da nam ik een busje naar Eastern Bus Station. In Saint John’s kwam ik bij een kantoortje van Montserrat Ferries

https://ferry.mniaccess.com/ maar het kantoortje was gesloten. Ik heb hun gebeld maar er is geen ferry op vrijdag zoals mij gisteren telefonisch werd medegedeeld maar wel een tocht op komende dinsdag. Ik had er op gerekend dat ik morgen die daguitstap zou kunnen maken en verander heel mijn reisschema. Een dagtocht naar Montserrat kost 400 XCD en een taxitrip op het eiland 15 $ voor twee uren. Een helikopterbezoek is onbetaalbaar.

 

 

Dag 28 – woensdag 1 februari 2024

Om zeven uur krijg ik reeds mijn ontbijt op mijn kamer. Daarna neem ik een busje naat Town (St John’s) en kom aan op Eastern Bus Station van waar ik 15 minuten wandel naar Heritage Quay. Ik ga meteen naar het verkoopkantoortje van Montserrat Ferries en verneem dat de dagtour nu is verplaatst naar zaterdag. Indien ik een groepje zou kunnen vormen dan zou ik ook morgen kunnen gaan. Ik heb dan nog een tijdje gezocht om een groepje te kunnen samenstellen maar het zijn allemaal cruisetoeristen die hier nauwelijks een dag rondlopen en die in de late namiddag reeds vertrekken. Gewone toeristen zoals ik zijn er niet en ik geef het op. Ik verken nog wat de kleinere straatjes buiten het “cruisegetto” dat goed is beveiligd met hoge hekwerk en draad en dan nog eens goed is bewaakt. Buiten die zone zie ik nog maar weinig toerisen wegens “te gevaarlijk”. Ik ben op zoek naar een lokaal Wadadi biertje dat zeldzaam is en in feite op Sint Kitts gebrouwen wordt. Overal is er overaanbod van Heineken of Corona maar Amerikanen hebben geen smaak. Bij de toeristenterrassen kost een ordinair Heineken 6 $ en een blije Stella 8.50 $. Ik hou het op een betere Stella. Daarna ga ik naar een reisburo Going Places www.goingplacestravel.com waar ik informeer naar de prijs van een enkel vlucht morgen naar Sint Kitts: 490 XCD of 144 $ om elf uur. Om 14.3 0 uur is dat reeds 535 XCD of 200 $. Op de site van Carib Airlines kost die vlucht 144 $ maar ik kon de betaling niet doorboeken en een ladt minute zou nog duurder zijn. Ik heb geen keuze en moet het dure ticket van 535 XCD kopen voor een vluchtje van een half uur. Daarna neem ik een late lunch voor 15 $ en ga met een busje terug voor 1$. ’s Avonds heb ik een goede babbel met Blenis. Hij zegt mij dat een vlucht naar New York eigenlijk even veel kost en dat hij liever naar Centraal Amerika vliegt aan dezelfde prijs. De tarieven tussen de eilanden zijn absurd duur.

Dag 29 – vrijdag 2 febuari 2024

Deze morgen ben ik reeds om 5.30 uur wakker en Blenis brengt mij een lekkere warme maaltijd. Daarna bracht hij mij naar de luchthaven waar ik de eerste passagier was, alle winkels zijn nog gesloten tot 9.30 uur. Bij immigratie krijg ik geen stempel UIT, kreeg er wel een IN. Bij Immigratie verliep alles vlot. Mijn vlucht vertrekt reeds om 9.50 in plats van 10.35 uur. Als alle passagiers er zijn vertrekken ze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.