Falkland

Falkland Islands

 

 

 

VOORBEREIDING

 

 

CRUISE

 

Het was al lang een droom om deze cruise te maken en ik had al een aantal jaren na elkaar proberen te boeken maar telkens kwam er iets onverwachts opduiken waardoor het niet kon doorgaan.  Ik had in het voorjaar al uitgekeken naar die cruise en een mail gezonden naar de organisatie.  Maar door druk reizen in de zomer en terugkomst eind november was ik dat vergeten.  Pas in december heb ik hen terug gecontacteerd met de vraag of er nog beschikbaarheid was.  En ja hoor ik kon nog boeken als late gast en kreeg zelfs nog een flinke korting.   

Ik heb de cruise PLA 32-14 Atlantic Odyssey geboekt bij de eigenaar van de boot, de Plancius bij http://www.oceanwide-expeditions.com/ in Vlissingen.  De Plancius is gebouwd in 1975, vaart onder Nederlandse vlag en kan 114 passagiers logeren.  Het vaarplan ziet er als volgt uit : 19/03/2014 inschepen in Ushuaia en landingen in Antarctica, South Georgia, Tristan da Cunha, Sint Helena, Ascension en op 25/04/2014 ontschepen in Praia, Kaap Verdische eilanden.  Ik kan een deal afsluiten voor 6.000 €. Het hele verhaal volgt hier :

www.oceanwide-expeditions.com/trips/trip/pla31-14-atlantic-odyssey/highlights/

Er zijn twee reisagenten waar je ook de reizen van oceanwide-expeditions kunt boeken :

http://www.belugareizen.nl/

http://www.ineziatours.nl/

en misschien bij

www.scantours.net

Ik had eerder dit jaar met de Ortelius van Oceanwide-expeditions een tocht meegemaakt van Vlissingen naar Spitsbergen. 

Bij Oceanwide had ik een vlotte afwerking en boeking dank zij Majanda majanda@oceanwide-expeditions.com en er werd dadelijk op mijn vragen geantwoord wat bij de anderen niet het geval was.

 

 

VLUCHTPLAN

 

Van zodra de cruise geboekt was (19/12/2013) ben ik begonnen met een vluchtplan op te stellen die ik verscheidene keren moest aanpassen omdat er tussen optie en boeking geen beschikbaarheid meer was, vooral naar het Paaseiland.  Ik vond het niet verstandig om direct naar Ushuaia te vliegen en meteen aan boord te gaan en daarom wou ik een maand vooraf de regio bezoeken.  Ik wou ook naar de Falklands vliegen.  Ik had al wat gezocht op de site van LAN, de Chileense vliegmaatschappij, http://www.lan.com/ maar kon niet online boeken en de site is niet gebruiksvriendelijk.   De enige manier om naar Falkland te vliegen is met LAN.  Gelukkig vond ik op de site van www.wegwijzer.be waar ik al heel lang lid van ben een gouden tip in het reisverslag van Paul Offermans CIL126  :   

http://www.intergsa.be/  Chris@intergsabe.onmisoft.com Chris@intergsa.com is de vertegenwoordiger van LAN in België.  Chris is vriendelijk en werk vlot mee aan de opbouw van mijn plan. Gezien ik intercontinentaal met LAN vlieg kan ik goedkope vluchten boeken naar  het Paaseiland en de Falkland eilanden.  Ik kan dit adres aanbevelen. 

 

1.TRENSON/ERIK MR

2 IB3205 N 19FEB 3 BRUMAD HK1 1910 2140 19FEB E IB/KTFME

3 LA 705 N 19FEB 3 MADSCL HK1 2355 0940 20FEB E LA/ABGTQY

4 LA 991 H 22FEB 6 SCLMPN HK1 0750 1350 22FEB E LA/ABGTQY

5 LA 990 H 01MAR 6 MPNPUQ HK1 1455 1635 01MAR E LA/ABGTQY

6 LA 288 H 11MAR 2 PUQSCL HK1 1405 1730 11MAR E LA/ABGTQY

7 LA 841 V 13MAR 4 SCLIPC HK1 0815 1155 13MAR E LA/ABGTQY

8 LA 842 V 16MAR 7 IPCSCL HK1 1310 1955 16MAR E LA/ABGTQY

9 LA 451 V 17MAR 1 SCLAEP HK1 1915 2220 17MAR E LA/ABGTQY

10 LA4438 H 18MAR 2 AEPUSH HK1 0515 0900 18MAR E LA/ABGTQY

11 ARNK

12 LA 704 N 28APR 1 SCLMAD HK1 1855 1325 29APR E LA/ABGTQY

13 IB3214 N 29APR 2 MADBRU HK1 1555 1825 29APR E IB/KTFME

14 AP BRU +3227708021 – INTERNATIONAL GROUP OF TRAVEL – A

Tarief: 2315.14 EUR in totaal, alle taksen inbegrepen.

 

 

FALKLAND ISLANDS

 

Hoe er geraken

Er gaat enkel op zaterdag, heen en terug, een vlucht naar Falkland, Mount Pleasant met LAN.  Vlucht uit Puntas Arenas, Chili, duurt anderhalf uur.

Een andere, duurdere optie is vliegen met RAF van uit Brize Norton, Oxfordshire, via een stop op Ascension, vluchtduur : 18 uren. Te reserveren in het Falkland House in London: travel@falklands.gov.fk

Of een cruise maken vb. van uit Ushuaia. 

 

Informatie

Geïnformeerd naar recentste reisgidsen bij  Atlas en Zanzibar:

Bradt Guide dateert van 2001

Lonely Planet dateert van 2004

www.falklandislands.com  info@falklandislands.com  is de toeristische dienst in Stanley.

www.tourism.org.fk

http://www.falklands-malvinas.com/falklands/ffocus.htm  Telefoonnummers van diensten en zaken.

A visitor’s guide to the Falkland Islands (Debbie Summers), te bestellen bij www.falklandsconservation.com

www.falklandislands.travel : mooie site, veel info

www.penguin-news.com : lokale en enige krant

www.falklands-museum.com : interessant

http://www.falklandisland.alloexpat.com/falkland_island_information/hotels_in_falkland_island.php 

www.the-falkland-islands-co.com  De Falklands grootste economische groep, beheerst bijna alles

www.workboat.co.fk : veerboten tussen de eilanden

 

 

SOUTH GEORGIA

 

Hoe er geraken

Van uit Ushuaia met een expeditieschip van vb. www.oceanwide-expeditions.com 

 

Informatie

www.sgisland.org

www.sgmuseum.gs  sghtdirectors@sght.org

www.wildislands.sg  een site met alle grafzerken in South Georgia

www.sght.org South Georgia Heritage Trust website

 

 

 

REISVERSLAG

 

 

Dag 1 – 19/02/2014

Door foutieve informatie van de spoorwegen miste ik net mijn trein en moest daarna naar Gent sporen en via Antwerpen (omweg) naar de luchthaven.

Vlucht met Iberia van Brussel>Madrid:  IB3205 N 19FEB 3 BRUMAD HK1 1910 2140 19FEB E IB/KTFME

In Madrid bij de desk van LAN mijn instapkaart gehaald en met treintje naar de andere terminal.

 

 

Dag 2 – 20/02/2014

Vlucht met LAN van Madrid>Santiago:  LA 705 N 19FEB 3 MADSCL HK1 2355 0940 20FEB E LA/ABGTQY

De Duitser naast mij was al driemaal in Mendoza, Argentinie maar kent noch Spaans noch Engels.

Na twaalf uren vliegen land ik in Santiago, Chili om 09.40 uur waar de tijd vier uren achter is op België.  Ik passeer vlot voorbij de douane en krijg direct mijn stempel in mijn reispas.  Er staan controleurs van het Ministerie van Landbouw die er op toe zien dat je geen fruit en vleeswaren invoert en ze hanteren hoge boetes.  Ik kon moeilijk geld pinnen op de luchthaven en een taxichauffeur wou mij helpen maar vroeg nadien teveel (20.000 CLP) voor de tocht naar het centrum.  Normaal is het 15.000 CLP.  Uiteindelijk is het mij toch gelukt om te pinnen: ongeveer 750 CLP is één euro.  Ik ben dan met de blauwe lijnbus naar het centrum gereden voor 1.350 CLP.  Door verkeerde info die ik gekregen had van een inwoner had ik nogal lang met mijn zware bagage rondgelopen en kwam om 11.30 doodmoe aan bij Happy House Hostal waar ik pas op mijn kamer mocht om 15 uur.  Het is een prachtig oud herenhuis met stijl en karakter.  Plots mocht ik dan toch op mijn kamer.  Na een verkwikkende douche en wat rust liep ik naar de Plaza de Armas die afgesloten was met een houten muur wegens verbouwingswerken.  De terrasjes zonder uitzicht waren wel open.  Op de toeristische dienst op de Mercado Central hadden ze geen info.  Op de Mercado Central, de vismarkt kan men lekker en goedkoop eten op verscheidene terrasjes.  Ik verkoos het terrasje van www.dondeaugusto.cl waar ik voor 12.000 CLP uitstekend had gegeten.  Op een terras op de Plaza de Armas nog een biertje gedronken ( 35° C) waar een klant mij attent maakte op mogelijke dieven.      

Verkenning van Santiago :

Museo Chileno de Arte Precolombiano op de Plaza de Armas : www.precolombina.cl

Palacio de la Moneda : http://www.gob.cl/la-moneda/ven-a-conocer-la-moneda

Parque Metropolitano : http://www.parquemetropolitano.cl/parques-urbanos  Funicular naar Cerro San Cristobal bij zonsondergang, zicht op de stad.

Conaf (Corporacion Nacional Forestal), Paseo Bulnes 285 : www.conaf.cl  beheert de nationale parken van Chili.

www.cuidad.cl : stedelijk toeristenkantoor Santiago.

www.viajesturistik.com maakt stadsrondritten met een rode hop-on-hop-off bus en ook andere tours naar voorbeeld  Concha y Toro.

Overnachting:

Happy House Hostel, Moneda 1829, Santiago – www.happyhousehostel.com  recepcion@hhh.cl 

Tel. (56) 2 2688 4849  – reservation ID : 234975 = 22.000 CLP (+/- 32 €). Gereserveerd met Mastercard. 

Het is een groot oud Spaans koloniaal huis, smaakvol ingericht met ruime centrale plaats, buitentuin met terras, bar en kleine zwemkom.  Het is er prettig zitten ’s avonds.

Ik heb er goed geslapen op een zachte matras.  Vanaf acht uur is er ontbijt.  Ik kan dit hostal aanraden.

Er zijn veel hostals in Santiago.

 

    

Dag 3 – 21/02/2014

Ik ben te voet naar het busstation Los Herois gestapt en vervolgens in vijf minuten met de metro naar “Universidad de Santiago” gereden, vier haltes verder.  Daar heb ik een ticket bij Tur-bus gekocht voor 9.900 CLP h/t naar Valparaiso.  Er gaat om het half uur een bus naar de havenstad Valparaiso en de tocht duurt anderhalf uur.  De rit gaat over een drukke weg langs bedrijven en wijngaarden.  In Valparaiso van de busterminal met een stadsbusje naar de Plaza Sotomayor gereden, een gezellig plein met o.a. een imposant standbeeld van de oorlogsslachtoffers.  In de haven van Valparaiso liggen veel schepen, ook marineschepen,  van allerhande formaat voor anker.  Vooral de smalle kleurrijke trapstraatjes zijn mooi om er doorheen te slenteren en het is erkend door Unesco in 2003.  De bovenstad is een wirwar van straatjes met gezellige winkeltjes, restaurantjes en terrasjes.  Er zijn kleurrijke graffiti-tekeningen aangebracht op muren en huizen.  Eenmaal boven had ik een mooi zicht op de haven.  Ik heb mijn lunch genomen bij het Belgische Via-via hotel in art Deco op Almirante Montt 217 : www.viavia.cl  Ze hebben een beperkt aantal kamers, reserveren !  Frietjes met stoofvlees en een Stella zoals thuis.  Er heerst een gezellige sfeer in het zonnige Valparaiso.

Overnachten:

Happy House Hostel

 

 

Dag 4 – 22/02/2014

Vlucht met LAN van Santiago>de Falkland Islands: LA 991 H 22FEB 6 SCLMPN HK1 0750 1350 22FEB E LA/ABGTQY

Ik was om 4 uur opgestaan en om 5 uur was ik al op de luchthaven, veel te vroeg.  Het hostal had mij een (onofficiële) taxi besteld, 15.000 CLP  De vlucht met stop in  Puntas Arenas verliep vlot, stempel uit en vervolg naar Mount Pleasant waar er veel militaire installaties stonden waarvan ik duidelijk geen foto mocht nemen.  Ik had vooraf mijn B&B geboekt en Kay had mijn taxi van het vliegveld naar Stanley gepland.  De chauffeur stond mij en een Brits koppel op huwelijksreis op te wachten.  De rit van Mount Pleasant luchthaven naar Stanley duurde bijna een uur door een licht heuvelachtig kaal landschap met rotsblokken en af en toe een boerderij, verder weinig of geen bewoning.  Geen bomen wel gras maar geen schapen te bespeuren. De weg is soms in beton soms in steenslag.  Stanley is slechts een dorp.  In het lokaal krantje www.penguin-news.com gelezen dat er morgen een halve marathon kon worden gewandeld.  Er zou tevens morgen een cruiseschip aanmeren met 2.500 passagiers.  In Stanley leven er slechts 2.000 inwoners, een drukke dag tegemoet dus.  Ik heb na aankomst vlug regenachtig Stanley verkend, het toeristenkantoor en enkele winkels.  Tevens een biertje gedronken in de Globe Tavern waar zeemannen en ruige Falklanders aan de toog hingen. Er staat een rode typische Britse telefooncel voor de deur.   Samen met het Engels koppel die ook in mijn B&B logeerden fish and chips gegeten. 

 

Overnachten:

Kay’s B&B

14, Drury Street, Stanley – Falkland Islands

Tel. (500) 21071

e-mail: kay@horizon.co.fk

25 £/dag incl. ontbijt

Hartelijke ontvangst van de eigenares, de 78 jarige Kay.  Het is een klein gezellig en warm B&B met gemeenschappelijke badkamer.  Het is een aanrader en niet duur voor de Falklands. 

 

 

Dag 5 – 23/02/2014

Ik krijg van Kay twee broodjes mee als lunchpakket.  Ik ga naar het Sports Centre en schrijf mij in op de Cape Pembroke Half Marathon maar ik ben blijkbaar te laat en Rose geeft mij een lift en ik kan inpikken bij Rachel, de enigste andere wandelaarster; er zijn nog 26 lopers.  Zij is asociaal en blijft haar oortjes ophouden, na twee mijl loopt ze hard voorop want wandelen in hier snelheid, een wedstrijd.   De organisatie is niet al te best maar ik laat het niet aan mijn hart komen en geniet van mijn wandeling die ik alleen verder zet.  Als markering zie ik soms een rood lint.  Na enkele mijlen loop ik voorbij de totempaal met velerlei afstandsbepalingen.  Tweemaal krijg ik een flesje water.  Er staan enkele oude loodsen bij het voormalig vliegveld.  Daarna wandel ik langs de kust en jeepsporen door duinen tot aan de Pembroke vuurtoren waar twee reporters van de lokale pers mij een kort interview afnemen.  Hier is de Atlantic Conveyor gezonken in 1982 tijdens de Falkland oorlog. Ik zou dinsdag op de lokale TV komen maar heb het niet gezien.  De lucht is overtrokken maar het regent niet. Ik loop nu Stanley binnen langs het kerkhof. Bij aankomst bij Victory Green krijg ik een zak met versnaperingen en drank en een gratis T-shirt als herinnering.    Daarna worden alle deelnemers uitgenodigd op Governor’s House voor een drink en een speech.  Ik heb dan nog wat rond gekuierd in Stanley.  Op Ross Road, de hoofdweg, ligt het scheepswrak Lady Elizabeth uit 1913.   De Jubilee Villas, typisch Britse villa’s uit 1892, liggen tegenover het toeristenkantoor.  Verderop de anglicaanse kathedraal met zijn Whalebone Arch van twee blauwe walvissen.  Verderop staat een 1982 Liberation Memorial.  Een steenworp verder ligt het Government House, Battle Memorial uit WO I, het Jhelum shipwreck en tenslotte het museum. 

 

Overnachten:

Kay’s B&B

 

 

Dag 6 – 24/02/2014

Deze morgen ongeveer dezelfde weg bewandeld in omgekeerde zin tot aan het Lighthouse Seamen’s Centre waar ik van de vriendelijke uitbaatster Betty een wifi-kaart kocht waarmee ik mijn email kon bekijken.

Met deze kaart heb ik ook gebeld via Skype naar België, 15 minuten voor 22 pence.  Daarna langs de waterkant op wandelpad gelopen tot de jachtclub met enkele roestige bootjes.  Links op de weg omhoog tot Gipsy Cove gewandeld.  Het is een zonnige en prachtige baai, eindeloze lege witte stranden met lage bessenstruiken en een azuurblauwe zee.  Bij de toiletten op de parking zitten enkele Magelan pinguïns op het strand.   Ik loop een korte aangeduide wandeling langs de kust, links liggen mijnen afgebakend met waarschuwingen en draad.  Er staan enkele borden met uitleg en “lookouts” , uitkijkpunten.  In de fjord met toegang tot Stanley liggen enkele schepen voor anker.  Ik heb gewandeld tot aan het kanon met zicht op een cruiseschip voor anker in de baai.  Er groeien enkel mossen hier maar de panorama’s zijn eindeloos en prachtig.  Terug bij het Seamen’s House drink ik een koffie en bel naar België.  Mijn fototoestel heeft het begeven en Betty geeft mij een lift waar ik bij FIC (Falkland Islands Company) een ander toestel koop.  Bij Kay staat zoals gewoonlijk koffie en cake op mij te wachten.  De twee jonge Engelse koppels die ook logeren bij Kay hadden een uitstap geregeld en van Kay kan ik een slaapzak lenen.  We doen onze inkopen bij Westland Store en gaan vroeg slapen.          

 

Overnachten:

Kay’s B&B

 

 

Dag 7 – 25/02/2014

In de voormiddag in Stanley rondgelopen en souvenirs gekocht in de Harbor View Gift Shop.  Intussen het dorp reeds goed verkend.  Na de middag komt Adrian ons ophalen met zijn jeep voor de tweedaagse uitstap op zijn farm.  Het wordt een hobbelige rit door drassig turfgebied naar een container boven een rots bij de zee. Recht voor ons uit zitten veel rockhopper pinguïns op rotsen boven de zee, de baai rechts van ons.  We hebben genoten van deze nieuwsgierige schepsels die tot vlak bij ons kwamen poseren.  Er woei een harde wind terwijl we naar een tweede groep rockhopper  pinguïns wandelden die op een paar meters van ons zaten.  Intussen werd het koud  en gelukkig konden we ons verwarmen aan een gasfles en ons eten warm maken.  Wijn en whisky gedronken en goed geslapen in onze slaapzak op een matje.  

 

Overnachten:

In een hut van Kidney Cove Tours van Adrian & Lisa Lowe  op Murell Farm (P.O. Box 165, Stanley)

www.kidneycove.com   allowe@horizon.co.fk  tel. (500) 54665 of 51665  of 00-500-31001

 

 

Dag 8 – 26/02/2014

Om acht uur was iedereen wakker.  Buiten zonnig rustig weer en windstil.  Vanuit onze hut zagen wij dat de pinguïns ons al stonden op te wachten.  We hebben lang bij de kolonie rockhoppers gezeten en veel foto’s genomen; ze hebben geen schrik van de mens.  Ze zijn nieuwsgierig en staan op amper twee meter te poseren, het zijn prachtige dieren.  Na de lunch wandelen we in zonnig weer naar hut 2 in anderhalf uur langs jeepsporen en door een veengebied.  Onderweg aten we kleine Falkland aardbeien.  Lage begroeiing en geen bomen.  Hut 2 ligt bij een pinguïnrustplaats van gentoos op 500 meter van een wit strand, een afgesloten baai omwille van mijnen.  De pinguïns foerageren rustig door het mijnenveld naar/van zee.  De hut ligt op een heuvel waar veel wind waait.  Bij aankomst verwelkomen tientallen pinguïns ons en staan zelfs voor de ingang van onze hut en op zitbanken.  Dadelijk na aankomst zijn we naar het strand gegaan en konden deze diertjes zelfs op een halve meter van ons fotograferen, een unieke ervaring.             

 

Overnachten:

In hut 2 op de Murell Farm.

 

 

Dag 9 – 27/02/2014

Overnachten:

Had vannacht niet goed geslapen op vuile harde grond.  Na ontbijt pinguïns bekeken op strand.  Het was 20° C en ik was zelfs verbrand.  Tegen de middag kwamen Adrian en Lisa ons ophalen.  De pinguïns zochten beschutting en tientallen van hen zaten onder de jeep uit de wind.  Na een ritje van ongeveer een uur over diepe kuilen en zompige turfgrond en mooie panorama’s op de heuvels en Stanley in de verte kwamen wij terug aan bij Kay.  Onderweg vertelde Lisa dat er 176.000 schapen op de archipel grazen waarvan 100.000 op drie boerderijen op Lafonia.  Schapen geven iets meer dan vier kg wol bij schering.  Zijzelf eten soms schaap of geven het vlees aan hun honden; vlees is minder belangrijk.  Lisa heeft 10.000 acres en “maar” 3.000 schapen.  Zij ontvangen zelfs groepen in hun hut met verscheidene jeeps, geven er wat uitleg over de natuur en thee en cake en de toeristen kunnen natuurlijk pinguïns van dichtbij naar hartenlust bekijken.  Ze verkopen enkele dure souvenirs.  Terug in Stanley stuur ik enkele postkaarten op, o.a. eentje met een postzegel van B.A.T. (British Antarctic Territory) die naar Port Lockroy moet die tijdelijk gesloten is en in “zomerperiode” wordt afgestempeld en terug naar Stanley moet en vandaar met het RAF vliegtuig naar GB en dan naar België; die kaart zou tegen Kerst moeten aankomen.  Postzegelverzamelaars : www.falklandstamps.com

Bezoekje gebracht aan de Victory Bar en een lokaal gebrouwen biertje gedronken en daarna nog een Stella.  Een groepje medewerkers van de BAT-basis vliegt morgen naar Groot Brittannië en viert dat hier.  De groep werk er drie maanden en dan is de basis Haley tijdelijk gesloten.  Daarna schapenkoteletten gegeten. 

 

Overnachten

Kay’s B&B

 

 

Dag 10 – 28/02/2014

Deze morgen naar het museum gewandeld, 3 £ ingang, klein maar interessant, allerlei oude voorwerpen.  Er stond een rode dubbeldekker met cruisepassagiers voor de deur en een typische rode telefooncel.  De iets verderop gelegen Cartmell Cottage is deel van het museum en is het oudste koloniaal huis in Stanley, 1849.  Meer info op www.falklands-museum.com  Er lag een cruiseschip in de haven en het was druk tot 16 uur, daarna zijn de straten leeg en sluiten de winkels.  Buitenwijken van Stanley verkend.  Nogmaals naar het Seaman’s Mission gewandeld, mijn email bekeken, rest wifikaart opgebruikt en koffie en gebakje gekocht.  Ik lees dat mijn vluchtplan is veranderd en heb ook mijn inschepingskaart voor het schip online ontvangen en uitgeprint.  Mijn rekening betaald aan Kay, twee dagen afwezig tijdens tour niet gerekend.  In Woodbine Café kip en frietjes gegeten.        

 

Overnachten:

Kay’s B&B

 

 

Dag 11 – 01/03/2014

Terugvlucht van Falklands naar Punta Arenas : LA 990 H 01MAR 6 MPNPUQ HK1 1455 1635 01MAR E LA/ABGTQY

Na ontbijt vlug naar het postkantoor geweest maar de bank maar was gesloten.  Om elf uur i.p.v. twaalf was Adrian er al om ons in een uur tijd, 60 km, naar de luchthaven te brengen.  De luchthaven is streng militair en Harriers gevechtsvliegtuigen waren aan het oefenen.  Sinds de Falkland oorlog en de vondst van aardolie zijn de Britten op hun hoede.  Er is ook een kleine burgerlijke luchthaven met slechts één vlucht van LAN per week, telkens op zaterdag.  Er vliegen RAF militaire vliegtuigen via Ascension naar Brize Norton, GB en indien er plaats vrij is kunnen ook burgers meevliegen: bookings@brizeselfdriveltd.co.uk   Verder vliegen kleine vliegtuigjes van Figas intern tussen de eilanden: freservations@figas.gov.fk   In de kleine luchthaven met één hal, één terminal  zijn de zaken vlug geregeld.  Ik moest 22 £ vertrektax betalen en mijn bagage werd gecontroleerd.  Rechtover de hal ligt een winkel en restaurant van Weststore met militairen alom die nog vlug een souvenir kopen.  Ik zit aan het raam en beneden zie ik meertjes, baaien, veel eilandjes en een grillige kust.  De vlucht duurt 1,40 uur.  ’s Avonds heb ik een afspraak in het drukbezochte Lomito’s in Puntas Arenas met mijn vrienden uit Stanley.  Er is niet veel te zien in het centrum van Puntas Arenas maar er lopen veel backpackers rond.   

     

Overnachten:

Hostal La Estancia, O’Higgins 765, Puntas Arenas  hostallaestancia@yahoo.com   tel. (56) 61-2249130  www.estancia.cl   

12.000 CLP betaald op 4/2/14

Vriendelijk onthaal.  Veel wind. 

www.chileanpatagania.com : site met veel accommodatie in Punta Arenas, w.o.

www.chileanpatagonia.com/ely : 8.000 CLP in slaapzaal, regelen uitstappen, vervoer naar Puerto Natales, enz.

www.chileanpatagonia.com/independecia : 7.000 CLP in slaapzaal

www.calafate.cl  heeft internet.

www.puntasarenas.cl : informatie over Punta Arenas

www.dap.cl : Dap vluchten naar o.a. South Shetlands, O’Higgins 891, Punta Arenas

 

 

Dag 43 – 02/04/2014

Deze morgen om acht uur waren we nog 62 mijlen van Stanley, Falkland eilanden.  Deze namiddag mochten we aan land maar ik was er al geweest en kon niets nieuws ontdekken.  Voor anderen was het een nieuwe bestemming.  We mochten slechts een namiddag aan land vertoeven omdat de Plancius intussen de gekwetste moest aan land brengen want er is een groot ziekenhuis in Stanley en het schip moest ook bunkeren en proviand aan boord brengen.  Ben nog eens in het postkantoor geweest afdeling filatelie.  Bij Penguin News kon ik een kopie krijgen van de krant waar ik in stond vermeld voor mijn halve marathon op 22/2.  Heb een passagier het museum getoond maar ze had haar laarzen aangehouden en kon moeilijk en traag lopen.  Ik heb mijn gastvrouw, Kay, bezocht en kort nadien kwam Masashi ook binnen want hij had net op hetzelfde adres gelogeerd.  Op straat nog het Nederlands stel ontmoet en hun vlucht naar het Paaseiland was geregeld.  In Weststore was iedereen aan het inkopen, snoep wijn enz. want we hadden nog een lange vaart voor de boeg en er was niets.  De souvenirwinkels waren al om 18.00 uur dicht.  Ik was te vroeg aan de steiger en Rinus verwees mij naar de Globe Tavern waar iedereen zat.  Het was er gezellig en van sommigen werd afscheid genomen.    

 

 

BESLUIT :

Een heel mooie scheepsreis en veel gezien, vooral veel gevaren en weinig aan land geweest in tegenstelling van wat het programma beloofde.  Het eten was superlekker en de leiding deed zijn best.  Soms teveel blabla en tijdsverlies bij landingen.  De kapitein was een treuzelaar en door zijn beslissingen konden we bepaalde bestemmingen niet zien; hij wou enkel vlug varen.  Soms waren een paar leiders geprikkeld.  Al bij al goede herinneringen.     

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.