Herm

Bezoek Herm Island 2010

Dag 4 – 24/06/2010

Info : www.herm.com

De buschauffeur kan niet teruggeven van twintig pond maar ik mag toch opstappen. Deze chauffeurs nemen nooit wisselgeld mee aan boord en men moet gepast betalen, steeds 60 pence per rit, lang of kort. Bij het afstappen heb ik driemaal geprobeerd te wisselen maar niemand wou/kon dat en ik ben doorgestapt zonder betalen.

Op deze site kan men enige info vernemen omtrent de boot naar Herm.

http://www.worldtravelguide.net/country/242/international_travel/Europe/Sark-Herm.html Op de hoek van de kustweg en de pier staat rechts een kiosk “ Travel Trident Herm” , tel. 01481 724059, waar men tickets voor de boot naar Herm kan kopen. Weighbridge Clocktower, Liberation Monument, St Peter Port. Voor 9.75 £ kan ik heen en terug naar Herm, een mooie daguitstap. Na twintig minuutjes sta ik bij Rosaire Steps op het minuscuul eilandje van één mijl lang en een halve mijl breed. Iedereen haast zich naar de winkels en de taverne. In Harbour village, enkele souvenirwinkels en terrasjes, valt dadelijk het White House Hotel op wat er nogal duur uitziet. De azuurblauw beschilderde Ship Inn ernaast oogt aantrekkelijker. Centraal staat een paal met richtingsaanwijzers alhoewel het moeilijk is hier verloren te lopen. In de Mermaid Tavern wil ik een typisch Herm ice eten maar het komt uit een doos can Carte D’Or. Deze taverne heeft een grote binnenkoer waar men kan eten en drinken. Ik koop enkele zichtkaartjes in Herm Gift Shop die tevens dienst doet als postkantoortje, 25 p/stuk, maar ze hebben al lang geen postzegels meer van Herm; die van Guernsey worden nu gebruikt. Er staan enkele cottages te huur; moet hier wel erg rustig zijn als de dagjesmensen terug vertrokken zijn. Hier geen auto’s of fietsers maar lokale squads in het dorpje die teveel heen en weer rijden. Ik besluit rond het eilandje te wandelen. Overal kom ik veel bloemen tegen, typisch aan het milde klimaat van de Kanaaleilanden. Ik volg een wandelpad langs de zonnige kustweg, aan weerszijden mooie wilde bloemen en een wijds zicht over het centraal gedeelte. Afgezien van het idyllisch gelegen Fisherman’s Cottage staan hier geen huizen. Het zijn 18 zelfvoorzienende huurhuisjes, tel. 00- +44- ((0)1481) 722159 Verderop een lage heuvel waar enkele menhirs staan. Van op dit punt kan men het hele eilandje aanschouwen. De noordkant van het eilandje is bijzonder mooi en rustig: afgekalfde duinen, verlaten strandjes en goed aangelegde wandelpaadjes. Aan de oostkant ligt Shell Beach en vooral heel veel rotsen in de branding wat prachtige foto’s oplevert. Bij Belvoir Bay ligt een strandcafé waar een hele rij schoolkinderen uit Guernsey onder begeleiding van enkele leerkrachten geduldig wachten op een ijsje. Alhoewel het hier prachtig is wandel ik verder omdat ik rust wil opzoeken. Ik loop langs een zandwandelpaadje door een bosje van varens en boven de klippen en sta regelmatig stil om van het wonderbare landschap te genieten. Overal langs de weg mooie bloemen, soms wilde tijm, een rijk vogelleven, rotsen en eilandjes voor de zandstrandjes en inhammen. Wat is het hier zalig om te wandelen, te kunnen nadenken over mijzelf bij het ruisen van de zee en het breken van de golven op de rotsen. Op een paar uren was mijn rondwandeling afgelopen en ben ik een pint frisse cider (4.30 £ !) gaan drinken in The Ship op hun leuk terrasje. Daarna ben ik omhoog door een laan met bomen naar het centraal gedeelte van het eiland gewandeld, naar de Manor of herenboerderij waar de heerser van Herm woont. Een soort kasteel domineert het geheel en eromheen een boerderij en vele huizen waar de 55 eilanders wonen en cottages die te huur worden aangeboden. Er is een schooltje, paardenstallen en appartementen voor toeristen en de kleine St Trugal’s Chapel. Op de top, voor de huizenrij, heeft men een schitterend zicht over het eiland, de weilanden en de zee. Een beetje verder weg van alle tumult ligt een Seagull camping met mooi uitzicht op de omringende eilanden. Bagage wordt aangevoerd uit het haventje per tractor. Er zijn chalets en opgezette tenten te huur. In het haventje liggen een paar jachten aangemeerd in de rede. Volgens mij was het wat te druk met (onnodig?) heen en weer gerij van squads en tractoren tussen the Manor en het haventje. Ik mag om het even welke boot terug nemen die om het uur vertrekt.

Islandhopping op de Kanaaleilanden

Reisperiode: 17 – 26 september 2022

Reisdocumentatie

Ik had nog wel wat documentatie en een boek van mijn vorige reis in 2010. Meestal ligt er al documentatie van de bestemming in de vertrekhal, op de plaats van vertrek en zeker bij aankomst op ieder eilandje waar je aankomt is er een toeristenkantoor die gratis kaarten en informatie verstrekt over het eiland waar je bent geland.

Geld

Zowel op Sark als op Herm heb ik geen betaalautomaten gezien. Dus beter Britse ponden meedoen van thuis uit.

Inreisdocumenten

Je hebt vooral het REISPASPOORT nodig; iedereen had het bij en het wordt telkens ingescand. Met onze Belgische ID komen we er niet meer in !

ER GERAKEN

Varen

Vanuit St Malo kan men varen naar Jersey en verder door naar Guernsey. Van Guernsey kan men een ferry nemen voor een daguitstap naar Sark of Herm.

Ik heb online mijn boot besteld bij www.condorferries.com Bevestiging uitprinten en meedoen want men vraagt je steeds het referentienummer.

Vervoer ter plaatse

Sark en Herm zijn autovrije eilanden. Dit zijn wandeleilanden.

Dag 6 – 22/09/2022

Daguitstap naar Herm

Informatie :

www.herm.com : toeristische dienst

www.taveltrident.com : ferryverbinding van uit Guernsey

Aangezien Herm maar klein is konden we later vertrekken en een ontbijt hebben in het hotel. Om welke reden is ons onbekend maar we hoefden vandaag niet te betalen op de bus. Een rit kost 0,70 £, nauwelijks iets meer dan in 2010. Bij de maritieme terminal kochten we bij het ticketkantoor van Herm een retourticket aan 15 £ pp. We schatten dat er vandaag toch wel dertig passagiers zijn. De overtocht duurt 25 minuten. Naast Herm ligt Jethou, een privé-eiland met een grote villa en een private luxe steiger. We komen aan bij the Rosaire Steps bij laagtij. Overal staan richtngsaanwijzers en verkeerd lopen is onmogelijk. Weldra lopen we langs het White House Hotel, het enig hotel op het eiland. De tuinen zijn mooi aangelegd en naast de ingang staat de kleinste gevangenis ter wereld. Voor het hotel staat de voorhistorische Old Harbour Crane. Bij de Herm Gift Shop is het al meteen druk. Het laveldelkleurig Ship’s Inn behoort bij het hotel en meteen gaan velen op het terrs zitten. Wij lopen door de hoofdstraat of wat ervoor moet doorgaan naar de Harbour Café. Hier volgen we de noordkant en lopen weldra voorbij the Mermaid Cottages, camping en de Mermaid Tavern met groot beschut terras waar men iets kan eten en drinken. We lopen in de zon over een uitstekend aangelegd kustpad. In de velden staat een prachtig buitenverblijf. Bij Fisherman’s Bay en Belvoir Bay is het leuk wandelen langs de baai met wit zand. Bij het kerkhof uit 1822 zien we maar één graf. Bij Oyster Point verzamelt een boer met tractor zeewier voor zijn bemesting. We beklimmen een lage heuvel, het hogste punt van het eilandje waar we het hele eiland en omliggende eilanden kunnen zien. In de omgeving van het monument Pierre aux Rats is er een soort natuurpunt aangelegd, puur natuur, zon en zeewind. Na het Alderney Point volgen we het South Cliff Path 1 langs de zuidkust terug. Bij Kelly’s Strandbar drinken we iets en genieten van het witte strand. Een volgende strandbar is reeds gesloten. Shell Beach is schitterend en we genietn van de prachtige zichten van de witte stranden en de eilandjes en rotsen in de zee; in de verte ligt Sark en de Franse kust. Na een tijdlang de schitterende zuidkust gevolgd te hebben liepen we door over een mooie weg geflankeerd door bomen en weiland langs de camping naar het Belvoir House dat nu privé-bezit is. Het Herm Fire Station is gevestigd achter een boerderij. We bezoeken St. Truguals Chapel waar ook enkele huizen staan maar ook een een groot herenhuis, the Manor House. Terug in de Mermaid Tavern is er niets meer te eten om 15.30 uur. Gelukkig konden we nog in the Ship Inn afternoon tea met scones krijgen. We hebben achteraf nog tot de Coppermines gelopen maar meer dan een gat in de grond is het niet. Gezien de Steps onder water liggen vertrekt de boot uit “the Harbour”. Terug in ons hotel en gedoucht gaan we dineren in ons bekend Deerhound Inn.