Hong Kong

Kort bezoek aan HONGKONG – 2016

Voorbereiding

In de periode van 18/10 tot 22/11/2016 heb ik een uitgebreide reis gemaakt naar het Verre Oosten.  Ik ben een wandelaar en neem soms deel aan een internationaal georganiseerde wandeling van IML www.imlwalking.org  Door omstandigheden had ik aan de combinatie van de wandelingen in Korea, Japan en Taiwan al jarenlang niet kunnen deelnemen.  Maar dit jaar wel.  Het was een hele onderneming om tussen die evenementen door nog een paar trips in te lassen.  Met een Excel bestand was het meten en aanpassen: op alle evenementen had ik voordien ingetekend, alle hostels geboekt zodat ik ter plaatse niets meer moest zoeken en daartussen heb ik de uitstapjes geplaatst.  Omdat mijn eerste bestemming Korea was en ik toch in de regio was heb ik eerst Peking bezocht en ben dan doorgevlogen naar Hongkong en heb ook een dagje Macau meegepikt. Omdat deze wandelingen niet passen in een reisrapport sla ik deze details over.

Zaterdag 22/10/2016

In de voormiddag kom ik aan uit Bejing met Dragonair, het is drie uren vliegen.  Bij immigratie krijg ik ik een klein papiertje waarop staat dat ik drie maanden mag blijven, geen stempel in mijn reispas. Ik kon bij een wisselkantoor mijn Chinees geld omwisselen in Hongkong dollars. Ik vond op de luchthaven een ATM.  Dan vroeg ik bij het informatiekantoor hoe ik op mijn bestemming moest komen en ik kreeg een kaart van Hongkong.  Ik neem bus E 21 naar Sham Shui Po, 14 HKD en dan moet ik nog tien minuten lopen.  Het is warm en er zijn heel veel winkels en eethuizen.  Het is druk, veel mensen en overal honderden hoge flatgebouwen.   Na mijn inchecken heb ik een paar uren gerust en heb dan mijn avondeten in de jeugdherberg genomen, 146 HKD of ongeveer 20 euro.  Er is gratis internet maar de computers internet doen het niet.

Overnachten

In een jeugdherberg op een kamer van vier personen.  www.yha.org.hk/MHH Mei Ho House Youth Hostel, Block 41, Shek Kip Mei Estate, Berwick Street, tel; (852) 3728 3500 Het is een heel grote en nette jeugdherberg, goed georganiseerd.  Zeer ruime kamer, douche, twee bedden, lift, restaurant, was, gemeenschappelijke ruimte.  Prijzen hangen af van wat je wil: kamer van acht, vier of twee personen.   Een aanrader.

Zondag 23/10/2016

Bij mijn ontbijt in het restaurant van de jeugdherberg ontmoette ik een stel uit Leeuwarden en samen gingen we naar the Peak, het hoogste punt van Hongkong, HK. Van het MTR (metro) station Sham Shui Po reden we naar Central Station op HK Island.  Dat het hier Engels is geweest zien we aan de vele dubbeldekkers die hier rond rijden.  Er is een heuse marathon bezig; marathons heb je tegenwoordig overal.  Wij  wandelden langs hoge bankgebouwen naar Garden Road (Cable Car Terminal) waar we de Peak Tram hebben genomen.  Deze tram gaat echt heel steil omhoog op een tandradbaan.  De korte rit is spectaculair en gaat vlug.  Eenmaal boven lopen we dadelijk door een groot winkelcentrum met souvenirs, eetgelegenheden en winkeltjes voor de toeristen, een gebouw in de vorm van een schip en genaamd “the Ship”. Om onze eerste indrukken te kunnen verwerken gaan wij iets eten aan een tafeltje met zicht over heel de stad beneden, werkelijk adembenemend mooi.  Op een pleintje staat de oude niet meer werkende tram en ernaast het zomerhuis.  Vanaf het uitzichtpunt is het zicht gewoon fantastisch; men kan de ganse stad en de haven beneden zien liggen.  Wij zijn er niet heel lang gebleven omdat het te druk was.  We zakken terug spectaculair naar beneden.  Vanaf het Lower Tram Station gingen we te voet naar de Man Mo Temple die we bezoeken dan de Lit Shing Kun en de Kwun Yam tempels en Holywood Road Park bezocht met Chinese poort.  Winkels met porceleinen vazen zijn er overal.  Op een pleintje bij Central Station zijn senioren aan het turnen.  Hier staat het oude Central Pier Station. Dan door Holywood Street gelopen en met MTR naar Sheung Wan, Central en ferry genomen naar Kowloon en verder naar Tsim Sha Tsui en met MTR naar Yau Ma Tei en in Temple Street de avondmarkt bezocht.  Op straat staan heel veel verkopers van alles aan te bieden, vooral eten maar ook souvenirs en klederen.  Het stel ging nog ver weg eten en ik nam de MTR terug naar de jeugdherberg.

Overnachten

Tweede nacht in Mei Ho Youth Hostel.  Er mijn avondmaal genomen.

Dinsdag 25/10/2016

Gisteren heb ik een daguitstap gemaakt naar Macau waarvan een apart reisverslag.  Tamelijk lang geslapen, een ambetante Filipino hield de badkamer lang bezet.  Tegen de middag de MTR genomen naar Tsim Sha Tsui en verder te voet naar het HK Historical Museum, gesloten op maandag en dinsdag.  De wandeling op Tsim Sha Tsui East Promenade vond ik niets bijzonders. Van hier kan men ook een sightseeing bus nemen.   Ik neem de MTR rode lijn naar Sham Shui Po en ga er de Nan Lian Gardens bezoeken, adres : 60 Fung Tak Road, Diamond Hill, Kowloon www.nanliangarden.org een aanrader.  Het is ook bekend als de Chi Lin Nunnery dat in het park staat.  Het is hier rustig en toch midden in de stad.  Dit is echt een juweeltje van een park met prachtige paviljoentjes en goed verzorgde oude kleine bomen.  Er is een meertje met romantische brugjes, een prieeltjes en bonsai plantjes. Ik ga terug naar de jeugdherberg met de MTR: het metrosysteem zit goed in mekaar, er zijn gekleurde lijnen en knooppunten waar men kan overstappen op een andere lijn/kleur.  Mijn avondmaal in de jeugdherberg genomen.

Overnachten

Vierde nacht in Mei Ho Youth Hostel.  Er mijn avondmaal genomen.

Woensdag 26/10/2016

Na mijn ontbijt in de JH ga ik naar het Sham Shui Po station waar ik de MTR neem naar Central Station op HK Island. In tien minuten loop ik naar het Lower Peak Tram Station op Garden Road.  Een ticket voor de Peak Tram kost 42 HKD en men kan het gebruiken van 07.00 tot 24.00 dus blijf ik de ganse dag in die wondermooie omgeving van Victoria Peak. Ik ben lang op het Upper Deck gebleven omwille van de super panorama’s.  In de late namiddag heb ik de circular walk bewandeld, vlak en veel groen,  ik kon de stad van alle kanten zien liggen.  Bij zonsondergang is het wonderlijk mooi en ook later als alle lichten in de stad branden, gewoon fantastisch.  Vooral in de New Territories zijn er veel mooie wandelmogelijkheden : www.discoverHongKong.com

Overnachten

Vierde nacht in Mei Ho Youth Hostel.  Er mijn avondmaal genomen.

Donderdag 27/10/2016

Opgestaan om vier uur deze morgen.  Afgerekend aan de receptie en waarborg van mijn sleutel teruggekregen.  Ik was te vroeg voor de bus want die begint om zes uur.  Ik betaal 260 HKD (35 €) voor een taxi naar de luchthaven die ze in de JH hebben opgebeld.

Incheck in terminal 2 en vertrokken in 1, heel ver lopen en winkels nog gesloten.  De vlucht met Hongkong Express Airways vertrekt om 07.25 en komt aan in Seoul om 12.00 uur lokale tijd.