Hongarije 2023

Met de camper dwars door Hongarije na bezoek aan Oekraine in oorlog

Hongarije

www.visithungary.com

www.hungariannationalparks.hu

www.hungary.com

Reisverslag

11/08/2023

Aan de grens Oekraïne-Hongarije stond een rij links bussen en rechts vrachtwagens, en ik ging in de middenrij staan waar we vier uren moesten wachten. Rijke Oekraïners met dure auto’s raasden ons voorbij, gaven geld aan de grensbewakers en konden zo vlug de grens over. Na één uur konden we tien meter verder rijden enz. We kregen drie controles van ons paspoort en autodokumenten en toen we dachten dat alles in orde was moesten we nog eens een uur wachten. Aan de Hongaarse kant duurde het twee uren: controle van douane en nog eens tergend traag van de politie die er vlak naast stond en zeer streng was: slechte mensen die Hongaren. Eenmaal over de grens gingen we om vier uur in de morgen in Zahony op een vrachtwagenparking staan want ik was heel moe.

12/08/2023

Vannacht bleef de motor van een bus bleef draaien en dus hebben we lang uitgeslapen. Bij het tankstation een Hongaars wegenvignet gekocht, 5,500 HUF. We namen een brunch bij een picknickbank langs een rivier, het was hier rustig. Ik heb dan lange tijd op een lange goede asfaltweg gereden met bomen aan beide zijden en weinig dorpen. In Kisvarda zag ik een grote Tesco supermarkt en winkelcentrum waar ik geld uit de ATM kon halen en boodschappen kon doen. Ik haalde 5,000 HUF uit de muur maar realiseerde mij dat dit slechts ongeveer 10 euro is, dus nog eens 50,000 HUF er uit gehaald en tweemaal 13 € kosten. Dat bedrag zie je niet maar zit wel verrekend in de koers. In Tokaj gingen we op een terras iets eten. Bij de prijs op de menukaart moet men 5% op eten en 27% op drank bijtellen. Het Hongaarse Kopel is hoppiger dan het Oekraïns bier en duurder. We bezoeken het bekend wijnstadje Tokaj en gaan op camping Tiszavirag bij de Tisza rivier. Er is geen wifi en het is een bouwwerf. Op de camping er tegenover was er een festival bezig met veel lawaaierige moto’s.

13/08/2023

Vandaag rij ik zuidwaarts op de goede asfaltweg 35 naar Debrecen, grote open vlaktes, weinig dorpen, soms overstekend wild. We stoppen bij het begin van het Unesco Hortobagy Nationaal Park, de bekende poeszta. Er staat een eenzaam boerderijtje en een lage toren waar we de uitgestrektheid van de poesta kunnen aanschouwen. Enkele didactische borden leren ons wat er leeft en groeit in de poesta. We stoppen bij de beroemde zevenbogige brug van Hortobagy. Er wordt nu vlug bijgebouwen: winkels, restaurants enz. Het is er nu veel drukker dan voorheen en de charme is er weg. Het eten wordt gaargemaakt in grote ketels die boven een houtvuur hangen zoals weleer op de poesta, de goulash met paprika is nog steeds een topper. Bij de bediening spreekt men niettegenstaande de vele toeristen enkel hongaars en slechts een paar woorden engels. We lopen wat rond bij de witte brug waar het onbeschut in de vlakte 35 graden is. Verderop stoppen we bij een typische veehouder maar we zien geen typische grijze poestakoeien met grote horens. Verder bewonderen we een blauw bloemenveld. Tiszafured is een groot winkelcentrum waar men slechts een paar woorden duits spreekt. We stoppen verderop in Poroszalo bij een prachtig meer waar plezierbootjes aan een steiger liggen te dobberen. We genieten van een biertje op een rustig terras bij het meer. We rijden verder naar het bekende Eger maar vinden geen wijnwinkels waar men het bekende “stierenbloed” verkoopt. We vragen na en worden verwezen naar een wijk/dorp buiten het centrum. We kochten wijn bij www.szeredipinceszet.hu en hier zijn nog meerdere wijnwinkels. Er staan enkele mooie kerken in Eger. Er staat een knalgele basiliek in de zon te schitteren en op een heuvel staat een burcht met zicht op de Matra heuvels. Daarna zet ik Matrahaza op mijn Tomtom navigatie maar ik werd naar Kerescend geloodst waarna we een binnenweg namen naar Sirok. We bleven overnachten op een stuk braakliggend bosland tussen bossen en bergen bij een schitterende sterrenhemel.

14/08/2023

Deze morgen werden we plots gewekt door een camion met aanhanger die brutaal het terrein kwam opgereden om boomstammen te laden, sparrestammen van 3 meter lang. Voor de chauffeur waren we geen probleem en toen hij weg was hebben we ontbeten in de volle woeste natuur in een bos met bergland op de achtergrond. Daarna reden we door een schitterend berglandschap naar de Kekesteto die met zijn 1014 meter de hoogste berg van Hongarije is. Voor de parking moest ik 700 betalen en voor de ingang op de TV-toren 1000 HUF pp. Het zicht van hier bovenop was fenomenaal. Er staan verscheidene torens in de omgeving. Door een prachtige heuvelachtige beboste omgeving met hooivelden begeven we ons naar Holoko via prachtige binnenwegen. Wij konden tanken, lunchen en geld uit de ATM halen bij de camping. Holoko is een Unesco erkend skansendorp te vergelijken met ons Bokrijk. Het ganse dorpje is nog origeneel zoals honderden jaren geleden: https://www.unesco.nl/nl/erfgoed/oude-dorp-en-omgeving-van-holloko Op de parking raadden ons twee Italiaanse camperaars een goede camping aan in Boedapest: camping Arena: https://arenacamping.eu/ Met mijn navigator raak ik er probleemloos. Het terrein is vlak, netjes en ligt bij een treinlijn naar het centrum. Het is vol maar niet overdruk, netjes op gras, betontoegangswegen. 15.000 HUF enkel cash te betalen.

15/08/2023

Na ons ontbijt lopen we naar de busstop op 300meter van de camping. We nemen bus 44 naar Ors Vezere ter, drie stops verder. Dan nemen we metro 2 naar Deac Ferenc ter 6 stops verder naar het centrum. Indien men 70+ is mag men gratis op het openbaar vervoer in Hongarije. We hebben te voet de topattracties bezocht: eerst de Sint Stefanusbasiliek, er was een mis en ze is open om 14 uur, betalend, was prachtig binnen. Daarna de Opera bezocht, heel mooie muurdecoraties, rondleiding kan geboekt worden, Unesco erkend sinds 2002. De statige Franz List Academy is een mooi art-deco gebouw. De synagoge is nog goed bewaard maar Vera mag er niet in met blote schouders en het is ook nog betalend. Een kleine lunch is zelfs duur in Budapest. We lopen voorbij het Hard Rock Café naar de Elisabeth kettingbrug. Aan de andere kant lonkt de heuvel van Pest. We kopen er een hop-on-hop-off busticket aan 5.600 HUF, met vier stops beweert men maar er is maar één stop: bij het Vissersbastion en de Matthias-kathedraal. We hadden geluk bij het Vissersbastion dat we een plaatsje konden krijgen bij het balkon met zicht op de Donau, het Parlement en de stad. In Boedapest is het steeds heel druk; het is vandaag 35° C. Daarna hebben we een bootochtje van één uur gemaakt op de Donau: het Parlement is subliem van op het water. Tevreden gaan we met openbaar vervoer naar de camping.

16/08/2023

We verlaten Budapest en rijden noordwaarts langs de Donauknie die dicht is bevolkt. In Szentendre ligt een openluchtmuseum, ook wel Skanzen genoemd. Als 70 plusser mag ik er gratis in en we krijgen een plan ééntalig in het hongaars. Het is een soort Bokrijk waarbij de oude huien zijn ingedeeld per landsregio. Het is ook eens leuk om te zien hoe ze vroeger met weinig comfort in de poesta leefden. Vervolgens volgen we een tijdje de Donau die de landsgrens is met Slowakije. We stoppen voor onze lunch langs de Donau in Dömös maar het is lang niet zo romantisch als we ons hadden voorgesteld: er stonden Hongaren te barbecuen en veel bier te drinken terwijl de rook op ons afkwam, er stonden nog enkele camperaars en bomen beletten ons het zicht op de Donau. Vervolgens stopten we bij de reuze basiliek in Esztergom maar reden vlug door. Dan hebben we een lange drukke en monotone weg naar Komarom en rijden vervolgens het binnenland in richting Pannonhalma dat een reuzegrote Unesco abdij is op een heuvel waarvan de toren al van ver zichtbaar is in het vlakke land. Parking kost 200 HUF/uur en de ingang 1.800 HUF pp, niets gratis voor senioren. De abdij is niet enkel groot maar ook sober en indrukwekkend: de basilika, de crypte, het klooster, de kerkjuwelen en vooral de bibliotheek. Daarna reden we ongeveer 25 km verder naar Györ waar we wat in het centrum liepen en inkopen deden. Op een terras dronken jonge mensen Belgisch bier dat ze lekker vonden. Iets verderop gekampeerd in een weiland bij een bedrijf: bewakers komen ons tweemaal controleren. Hier een invasie van muggen en ’s morgens druk zwaar verkeer.

17/08/2023

We zijn reeds om 7,30 uur wakker door de voorbijdenderende vrachtwagens. Wij hadden nog 27.000 HUF over en hebben die opgemaakt aan tanken en inkopen van wijn in Mosonmagyarovar bij de Aldi en Lidl. Nu geen file aan de binnengrens van de EU: Hongarije-Oostenrijk.