Jan Mayen

Scheepsreis naar Jan Mayen 2013 

 

 

 

VOORBEREIDING

 

 

Reisperiode:  06/06  – 07/06/2013

 

 

Inreisdocumenten :  Reispas meegedaan.  Toelating om er te landen werd verzorgd door de staf van het schip.  

 

 

Geld:

Cash GBP, NOK en € meegedaan + bankkaarten en Visa.  Op Jan Mayen kon ik enkel betalen in NOK met mijn bankkaart, geen cash.       

 

 

Kaarten :

Gezien ik op begeleide tocht was zijn kaarten niet nodig.    

In de winkel op de basis van Jan Mayen heb ik een kaart gekocht op 1/100.000 van het Noorse Poolinstituut.  Maar je mag daar niet vrij rondwandelen.   

 

  

Reisgidsen

Ik nam de reisgids van www.bradtguides.com mee over Spitsbergen.

Andreas Umbreit heeft een heel goede gids over Spitsbergen geschreven : www.spitzbergen-handbuch.de 

www.escargotsavant.fr geeft boeken uit over Spitsbergen; ik heb “a journey to Svalbard “ gekocht van Christian Kempf

 

 

Websites

Jan Mayen

 

www.jan.mayen.no : official website

https://www.jan-mayen.com/jan-mayen-information.html : veel info en uitgifte boek

www.oceanwide-expeditions.com : aanbod bootreis waar ik aan deelnam.

www.sysselmannen.no de gouverneur van Spitsbergen

www.terrapolaris.com  Het bekend reisbureau van Andreas Umbreit, 25 jaar ervaring in Spitsbergen, ook reisaanbod met Plancius naar Jan Mayen.

http://www.traveladventures.org/continents/europe/svalbard-and-jan-mayen.html

https://www.visitnorway.com/listings/birdwatching-jan-mayen/185081/ 

https://www.highnorthnews.com/en/parliament-demands-answers-defense-minister-about-us-flights-jan-mayen 

https://travel.stackexchange.com/questions/102557/is-it-possible-to-travel-to-jan-mayen-island 

https://ecoexpeditions.no/polar-regions/jan-mayen.html : organiseert reizen naar Jan Mayen

 

 

Reisaanbod Arctica

www.nordic.be biedt reizen aan naar Spitsbergen en Groenland

www.northandaway.be uit Kapellen biedt de reizen aan van nordic.be

www.quarkexpeditions.com bieden prachtige poolreizen aan, te boeken bij www.beluga.nl 

www.askja.nl biedt reizen aan vanuit Spitsbergen naar Groenland, Bereneiland, IJsland etc.

www.ijslandtours.nl biedt ook reizen aan in het poolgebied en individuele dagreizen/wandelingen vanuit Longyearbyen

www.norgereiser.nl biedt poolreizen aan en ook deze naar Spitsbergen met de Ortelius

www.ineziatours.nl/natuurpunt  biedt dezelfde reis aan die ik maakte ( North Atlantic Odyssey) met vertrek op 26/05/2014 in samenwerking met Natuurpunt.  Ik had een goed contact met Inezia.     

 

 

Reisplan

In januari krijg ik mijn factuur waarvan ik 25% moet vooraf betalen, de rest voor 25 april.  Informatiefiche moet worden ingevuld met gegevens verzekering enz.  

Begin mei krijg ik per post mijn vluchtoverzicht en e-tickets SAS en scheepsvoucher.  Daarbij ook een laarzenbon, reisbeschrijving, pierinformatie in Hansweert, Aberdeen en Longyearbyen.  

 

Inschepen in Hansweert (NL) op 06/06/2013 en via Fair Isle (Shetland Islands – GB) naar het eenzame eiland Jan Mayen (N) en verder naar Spitsbergen.  

Terugvlucht van Spitsbergen via Oslo naar Brussel op  17/06/2013.  Verblijf in een vierpersoonskajuit, alle maaltijden, lezingen en landingen inbegrepen.

Geboekt bij www.belugareizen.nl onder reiscode Spitsbergen-201.  Dit alles voor de totaalsom van 1.949,50 €    De reis wordt uitgevoerd door de reder,

www.oceanwide-expeditions.com in Vlissingen.  

Ons schip, Ortelius, vaart onder Cypriotische vlag, thuishaven Limasol.  Het schip heeft een lengte van 91,25 meter en een breedte 17,61 meter, diepgang 5,80 meter, snelheid 10 knopen.  .  Het heeft een capaciteit van 106 passagiers, 22 bemanningsleden, 19 hotelstaf, 6 expeditieleden en één dokter.  

  

 

Er geraken

 

  1. Vliegen

Er is een klein luchthaventje op grind op Jan Mayen die enkel bediend wordt met sporadische vluchten voor dienstpersoneel.  Toeristen op deze vlucht  zijn niet toegelaten.  

 

2.Bootreis

Om op Jan Mayen te geraken zijn er niet veel mogelijkheden.  

Oceanwide Expeditions in Vlissingen biedt deze mogelijkheid aan en wel met vertrek in Vlissingen, een buitenkans leek mij.  

Meer info omtrent hun aanbod in polaire reizen op www.oceanwide-expeditions.com 

www.ecoexpeditions.no vaart ook naar Spitsbergen.  Verder geen mogelijkheid denk ik.

 

 

 

REISVERSLAG

 

 

Dag 6 – dinsdag 11 juni 2013

Traject:  Op zee

 

Nog voor het ontbijt werd er omgeroepen dat er orka’s te zien waren.  Nadien heb ik op uitkijk gestaan op het lager dek bij de boeg samen met de groep Belgische vogelliefhebbers.  We hebben een bultrug gezien.  Om tien uur kregen we een verplichte briefing i.v.m. www.aeco.no gedrag in Antarctica en info over het gevaar van de witte beer.  Om 17.00 uur briefing over de landing morgen op Jan Mayen.  

 

 

Dag 7 – woensdag 12 juni 2013

Traject :  Landing op Jan Mayen en nadien verder op zee naar Spitsbergen

 

Deze morgen vroeg waren wij aangekomen bij het eenzame eiland Jan Mayen en zijn we voor anker gaan liggen.  Na het ontbijt zijn we aan boord gegaan van de rubberboten voor een natte landing en vijftien minuten later stonden we aan land bij de basis van Olonkinbyen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Olonkinbyen  Een natte landing wil zeggen dat er geen aanlegsteiger ligt, dus van uit de rubberboot in het zeewater stappen met laarzen.  We bevinden ons op een zwart lavastrand bij een onherbergzame kust die mysterieus in mist is gehuld.  Als iedereen aan land is wandelen wij naar de basis toe.  Her en der staan enkele gebouwen.  Op het pleintje van de basis verwelkomt ons de basiscommandant, de Noorse Stajonsjef want het eiland is Noors bezit.  We worden uitgenodigd in het centraal gebouw waar zich een souvenierwinkel, bar, restaurant, postkantoor, bibliotheek, ontspanningszaal, etc. bevindt.  Laarzen moeten uit aan ingang.  Gratis koffie en koekjes gekregen.  Dan de kleine afdeling museum bekeken en de burelen van de stafleden en van de basiscommandant.  In het kleine winkeltje verkopen ze snoep, drankjes, handdoeken en zeep, truien, postkaarten, T-shirts  etc.  Ik heb een uniek T-shirt gekocht en enkele zichtkaarten verzonden met een unieke poststempel van Jan Mayen, een verzamelobject.  In mijn logboek en wandelboekje heb ik een bijzondere stempel van het eiland met datum laten plaatsen.  Erik heeft een mooie Jan Mayen rugzak gekocht voor zijn komende Santiago tocht.  Piet kocht een prachtige gebreide trui.   Ik heb een wandelkaart gekocht want straks gaan we in groep een wandeling maken.  Op het plein ligt een grote walvisrib en staan twee kanonnen bij de Noorse vlaggenmast.  Ik laat een foto van mij nemen bij de ingang van het gebouw met herinneringsplaat.  Daarna moeten we van Bill (het opperhoofd) allen in een lange rij staan en worden wij geteld.  Dan begint de wandeling van negen km naar de andere zijde van het eiland, Kvalrossbukta.  Aan de achterzijde van de gebouwen ligt een ontspanningsruimte met zwemkom buiten “Playa del Alge”, barbecue, etc.  Onderweg lopen wij voorbij een hoge houten totempaal met allerlei wereldbestemmingen.   We lopen door een uniek landschap met her en der aangespoelde boomstammen uit Siberië. Met deze boomstammen werden enkele historische hutten op het eiland gebouwd die nu in verval liggen.  We wandelen voorbij het weerstation VNN Met Stasjon waar enkele antennes staan.  Daar moeten we een foto van nemen.  Enkele poolhonden in een hondenhok bewaken de gebouwen: bewaken tegen wie ?   Iets verderop staat een houten paal met richtingen en een verkeersbord, max. 60 km/uur.  Eigenaardig voor een eiland waar geen verkeer is behalve enkele dienstvoertuigen.  Rechts  gaat de weg naar het vliegveld, het bord “flybuss” bevestigt dat.  Links ligt een gletsjer en rechts het oud controletorentje van de luchthaven.  Iets verderop ligt het nieuw controlegebouw “ Jan Mayensfield International airport”.  Wat daar internationaal aan is weet ik niet want er komt slechts zelden een vlucht op deze gravelbaan.  Enkel dienstvluchten komen uit Noorwegen met materiaal of familieleden van het personeel.  De commandant blijft zes maanden op het eiland.  Verderop gaat de gravelweg stijgend in westelijke richting.  Wij lopen naar de Brielse Toren (van Den Briel, Nederland) waar veel vogels op de rotsen zitten, alken, drieteenmeeuwen en sternen.  De Brielse Toren is een kenmerk in het landschap en fotogeniek en we lopen erheen door het mulle zwarte zand.  Beneden bij het strand staat een oude vervallen hut.  We dalen nu af naar de kust bij Kvalrossbukta waar men ijverig aan een landingsstrook uit zee werkt.  Er staan twee vrachtwagens, een bulldozer en meer werkmateriaal en een werfketen.  In zee zwemmen veel drieteen meeuwen die iets uit het water oppikken.  Veel drijfhout op het strand en een skelet van een walvis, indrukwekkend die beenderen.  Een rib weegt al vlug enkele honderden kilo.  Iets hogerop staat een kruis met herinnering aan de zeven Nederlandse overwinteraars die er gestorven zijn een paar eeuwen geleden.  Helaas is het tijd geworden om met de rubberboot terug naar de Ortelius te varen.  We krijgen een late lunch en daarna is er gelegenheid om nog eens langs de kust te varen met de rubberboot maar door de opkomende mist zie ik hier van af.  Diegenen die niet deelnamen aan de wandeling zijn van de basis rondom het Sor-Jan (zuiden) naar Kvalrossbukta gevaren met de Ortelius.  Het was een heldere dag maar helaas geen volledig zicht op de 2.277 meter hoge besneeuwde Beerenberg.  Daarna zijn we verder gevaren richting Spitsbergen.  Jan Mayen ligt op 71° N en 8° 30’ W ,op 1.000 km van Spitsbergen, 1.000 km van Noorwegen, 600 km van IJsland en 500 km van Groenland.  

 

 

JAN MAYEN INFO

 

www.jan-mayen.no  alle info over het eiland

www.ecoexpeditions.no  bestijgen de Beerenberg en verblijven dagenlang op het eiland

www.naturalist.co.uk 

www.thepolarfront.com een van de zeldzame mogelijkheden om Jan Mayen te bezoeken            

 

           

 Erik Trenson

 

   

     

   

  

          

 

 

 

 

   

      

 

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.