Kenia

KENIA IN ONRUSTIGE TIJDEN – 2014

Planning

Het plan is om een combinatiereis te maken in Oost Afrika.  We zouden starten in Kenia en over land met openbaar vervoer naar Oeganda trekken.  Van daaruit zouden we afzakken naar Rwanda en met een transitvisum kort Burundi bezoeken.  Vervolgens zouden we langs het Kivumeer afzakken naar Kigoma, Tanzania.  We zouden dit land van west naar oost doorkruisen om te eindigen in Zanzibar.  We zouden terugvliegen uit Dar es Salaam.

Visum

Ik had iets gelezen over het Oost Afrika visum op het forum van Wegwijzer dat dit visum in voege trad per 1 januari 2014 maar vond geen bruikbare reisverslagen noch enige andere duidelijke informatie op internet.  Het visum is geldig voor Kenia, Oeganda, Rwanda en Tanzania voor 90 dagen en men mag meermaals de respectievelijke grenzen oversteken. Dit visum moet worden aangevraagd op het consulaat van het eerste land die men bezoekt en kost 80 €. Ik heb het aangevraagd op de luchthaven van Nairobi en kreeg het meteen mits betaling van 100 $.  Ik heb vooraf getelefoneerd naar de drie betrokken ambassades omtrent dit visa en waar ik de grens kon oversteken. De gele inentingskaart met verplichte inenting tegen gele koorts werd niet gevraagd.  Ik moest een document invullen dat ik een maand vooraf niet in ebola-landen was geweest en werd gemeten of ik koorts had.

Geldzaken

De euro is nog niet goed ingeburgerd in Oost Afrika maar men kan die wel vlot omwisselen in de banken.  Bijgevolg nam ik meer cash US dollars mee in verscheidene coupures.  Ik kon daarmee overal vlot betalen, onontbeerlijk voor betaling visa ter plaatse en soms in hotels.  De betere hotels stellen hun prijzen in $ maar men kan ook in lokale munt betalen.  Aan de grensposten wisselde ik bij wisselaars of bij forex $ in lokale munt.  Ik had ook een visa kaart mee en nog twee kredietkaarten van Maestro van twee andere banken.  Een bankkaart was lichtjes geplooid in mijn zak en deed het na een tijdje  niet.

Vlucht

Na wat zoekwerk op internet kwam ik er achter dat KLM een actie aanbood.  Voor een vlucht heen op Nairobi en terug uit Dar es Salaam betaalde ik 557 € alles inbegrepen.  Het was wel starten en terugkomen in Amsterdam maar mijn reismaatje woont in Amsterdam, dus geen probleem.  De vertrekuren voor beide vluchten zijn ideaal.

Reisweg

We vliegen op Nairobi en rijden met openbaar vervoer naar de grenspost Mabara.

www.kws.go.ke : Nationale parken

Dag 1 – 16/10/2014

Reisweg : Nairobi, Nakuru.

Uit Amsterdam met Kenia Airways vertrokken om 09.00 uur en aangekomen in Nairobi om 05.00 uur Nederlandse tijd, het is een uur later in Kenia. Ons Oost Afrikaans visum bekomen op de luchthaven, kost 100 $. Er was een lange rij passagiers voor een controle op ebola. Mijn NL reismaatje kon niet pinnen op de luchthaven, kaart was niet geactiveerd.  Ik kon wel pinnen: 1 euro is 115 KES.   De bus naar de immense busterminal kost 70  KES.  Met Easy Coach van op Haile Selasie Plein naar Nakuru, 700 KES, drie uren rijden.  Veel plantenverkoop langs de weg en duizenden verkoopstalletjes.  De plantjes voelden zich goed want het regende hevig.  Na inchecken gingen we wandelen naar het Nakuru meer en dronken iets bij Taidys op het terras boven.  Het reisbureau STS in het hotel bood ons een ritje aan naar het nationaal park voor 10.000 KES ( 86 €) en nog eens voor ieder 80 $ ingang in het Nationaal Park.

Overnachting :

Carnation Hotel in Nakuru. Een dubbelkamer kost 1.300 KES inclusief ontbijt.  Basic maar netjes.  We hadden een kamer achteraan en er was discomuziek ‘s avonds maar konden toch goed inslapen.

Dag 2 – 17/11/2014

Reisweg :  Nakuru, Kisumu.

Naar het busstation van Easy Coach gelopen en we waren net op tijd want om 10.40 uur vertrekt de bus naar Kisumu 800 KES pp, vier uren rijden.  Aanvankelijk rijden we langs veel kleine maisveldjes en daarna in de heuvels door theeplantages en lagergelegen  suikerrietvelden.  Er is goede Afrikaanse muziek op de bus.  Er stond geen nummer op ons ticket maar we konden toch zitten.  Na inchecken in ons hotel zijn we naar het Victoriameer gelopen en een boottochtje van een half uur gemaakt op het meer met William Onyango van Lake Victoria Boat Tours, kost 1.000 KES. We zagen veel ijsvogels (kingfisher) en een visarend en verroeste boten op de oever.  Van een vrachtschip loste men zakken rijst uit Tanzania.   Hij zette ons af bij Tilapia Beach, mooi terras aan de waterkant.  Lekkere tilapiavis gegeten met frietjes en een Tusker biertje erbij, 2.200 KES voor twee personen.  De ondergaande zon met vissers op hun bootjes was prachtig.  Met een brommertjes zijn we terug gereden naar ons hotel.

Overnachting:

Sooper Guest House, Kisumu, tel. (254) 725 281 733  www.sooperguesthse.com 1.600 Kes voor twee zonder ontbijt, netjes en ruim, warme douche, wc bril was los.  Met ontbijt kost het 2.000 KES.

Dag 3 – 18/10/2014

Reisweg :  Kakamega N.P., Buyangu.

Er is ontbijt op het terras op het eerste verdiep met zicht op het Victoria meer.  Met een busje, 200 KES,  rijden we naar het dorp Kakamega. We stappen uit het busje en nemen ieder een brommertaxi naar de ingang.  We verblijven in een banda, ronde hut met strodak en lemen muren, kost 40 $.  De ingang in het Kakamega Forest National Reserve kost 25 $ pp. http://www.kws.go.ke/content/kakamega-forest-national-reserve   De verantwoordelijke wees ons onze gezellige banda aan.  Zijn vrouw wou voor ons koken en vroeg wat we wilden eten/drinken en ging het halen in het dorp: een late lunch met een biertje.  Dan hebben we elk een paar laarzen geleend en wandelden we met de parkwachter naar het Viewpoint op een bospad, beetje steil en glibberig.  Het houten Viewpoint was afgebrand maar het was toch een mooi panorama van op de heuvel.  Nadien konden we van uit onze banda apen bekijken.

Overnachten:

In een mooie banda van het nationaal park Kakamega.

Dag 4 – 19/10/2014

Reisweg:  Naar Malaba, grens Oeganda.

We hebben deze morgen een wandeling naar een kleine waterval gemaakt, ongeveer drie km enkel.  We lopen door het oerwoud en het pad is makkelijk te bewandelen zonder gids.  Het is zeer modderig op sommige plaatsen, gelukkig hebben we laarzen aan.  In de natte zones zitten veel bruine vlinders.  We hoorden vogels maar hebben er weinig gezien en evenmin zoogdieren.  Soms zagen we colobus apen in de bomen die trouwens ook bij onze hut zitten.  Het pad was nat van de dagelijkse regenvlagen en glibberig. We liepen over een paar primitieve houten brugjes langs weelderig groene planten die bij ons als kamerplanten in de woning staan.  We komen aan bij een riviertje en er is een klein watervalletje van drie meter hoog, toch is de tropische omgeving midden in het woud prachtig.  De wandeling duurde anderhalf uur heen en een uur terug.  Terug bij de bewaker bestelden we twee brommertjes en reden we naar de hoofdweg.   We namen een busje naar Webuye, 120 KES/pp en daarna naar Malaba, 250 KES/pp.  We deden er drie uur over om in Malaba te raken en hadden drie keer overgestapt.  Er waren veel wegenwerken aan de gang.

Overnachten:

Gidee Guesthouse aan de grens met Oeganda.  Tel. 0729 556 629.  We betaalden 1.000KES voor een dubbelkamer: modern, groot, kraaknet, tv, badkamer met wc papier en geen gebroken wc, muggennet. Geen wifi, bar of restaurant maar dat is er op straat.  Het is een type gevangenis met wandelgangen twee verdiepingen hoog.  Beneden is er een kantoor van Western Union en kan men geld wisselen want we zitten aan de grens.

Dag 5 – 20/10/2014

Ik had een goede nachtrust in het netjes ingerichte Gidee Guest House in Malaba, Kenia, tweehonderd meter van de grens met Oeganda.  Ontbijt beneden in een zaaltje voor 135 KES.  Op straat staan lange rijen vrachtwagens geduldig te wachten.  Daarna gaan we te voet naar de grens waar we in het immigratiekantoor vlot een stempel UIT Kenia krijgen. Aan de Oegandese kant fiche invullen en stempel IN.  Het gaat heel vlot en duurt nog geen half uur.  Tenslotte hebben we reeds ons Oost Afrikaans visum.  Het is vandaag Kenyatta Day en alle banken zijn gesloten maar op straat kan ik mijn overschot aan Keniaanse shilling wisselen tegen Oegandese shilling aan een koers van 1 KES = 28 UGX wat een eerlijke koers is.  Een eindje verderop naar een matatu, een busje, gelopen en een goed half uur gewacht tot het propvol was, 12.000 UGX/pp.  Na drie uren non-stop rijden over een goede asfaltweg komen we aan in Jinja.