Madeira

Met huurauto Madeira verkend – 2015

Dag 1  – 17/04/2015

Traject : Vlucht naar Funchal.

We zijn met de bus naar Brugge station gereden en daarna de trein naar Zaventem genomen.  Om 15 uur vertrekt onze vlucht van Jetair naar Madeira.  We mogen maar 15 kg bagage meenemen maar dat is geen probleem.  De vlucht duurt drie en een half uur en om 18.30 uur komen we aan in Funchal.  Ik kijk uit naar een huurauto en bij www.goldcar.com kan ik een sterke Alfa Guilieta huren met zes versnellingen voor 307 euro, alle taksen en verzekeringen inbegrepen.  De huur is van 17/04 tot en met 24/04/2015.  Madeira is erg bergachtig en het is aan te raden om over een sterke wagen te beschikken die vlot kan stijgen in de bergen.  Ik had ons verblijf gereserveerd bij booking.com en mijn keuze viel op Pousada dos Vinhaticos, Serra d’Agua, Ribeira Brava 9350-306, tel (351)291706670.  Voor zeven nachten inclusief ontbijt betaal ik 325 euro.  Bij aankomst was de receptionist heel vriendelijk en ik moest niet meteen alles betalen: verblijf, restaurant en bar mocht op het einde van ons verblijf worden betaald.  Het Hollandse booking.com had mij al hard zitten aanporren.  Wij kregen een knusse kamer in een bijgebouw, een houten blokhut met vijf kamers onderaan  en vijf op de eerste verdieping.  Er waren twee bedden, badkamer en alles was in hout.  Het zicht uit onze kamer op de spitse bergen en het dal was adembenemend.  In het restaurant hebben we ‘s avonds goed gegeten.

Dag 2 18/04/2015

Traject : Ponta do Sol, Raposeira, Miradouro Lombada, Ponta de Pargo, Achadas da Cruz, Remal, Rabaçal, Ribeira Brava.

We hadden een lekker ontbijt met een heerlijk zicht van uit de eetzaal.  Het restaurant is wat oubollig maar het prachtig zicht op de bergen maakt veel goed.  Dan ben ik op mijn gemak afgezakt naar Ribeira Grande en langs de kust naar Calheta gereden in het zuidwesten.  Bij Ponta do Sol loop ik even langs de kust.  In het klein dorpje Raposeira staat een typisch wit kerkje.  Onze volgende halte is bij de Miradouro Lombada dos Marinheiros.  Het zicht op dit uitkijkpunt over de diepe rots op de zee beneden is adembenemend.  Op de uiterste randen staan wilde bloemen, Madeira is een bloemeneiland.  Op het uiterste westelijk punt bij Ponta do Pargo staat een vuurtoren (farol) die maar kan bezocht worden vanaf 14 uur. Ik heb hier een korte wandeling gemaakt. In het Casa de Cha in Ponta de Pargo heb ik soep gegeten en nog een poncha nadien, in die kleine dorpjes liggen de prijzen beduidend lager.  Bij Ribeira da Vaca stoppen we bij een wegfonteintje, het water is drinkbaar.  Bij Achadas da Cruz strekken we onze benen bij de kabelbaan en genieten van het zicht op zee.  Enkele km voor Porto do Moniz sla ik rechts af richting Rabaçal in het Paul da Serra centraal gebergte.  Het landschap is landelijk en onbewoond en groen met weiden, gaspeldoorn en bosjes.  Dit is het nationaal park Paul da Serra.  Het ziet er spookachtig uit nu in de mist. Bij Bica de Cana is er een wegomlegging maar met een mooie weg.  Bij Rabaçal rijden we langs een slechte weg naar 25 Fontes en ik maak er volgende wandeling die prachtig maar een beetje vermoeiend is www.madeira-vakantie.com/wandelen/rabacal  Terug in Ribeira Brava verkennen we het gezellig centrum.

Dag 3 – 19/04/2015

Traject:   Boca de Encumeada, Rosario, Sao Vicente, Seixal, Porto do Moniz, Ribeira da Janela, Fanal, Serra de Agua : 213 km.

Na ons ontbijt zijn we noordwaarts vertrokken op de EN 104 naar Boca da Encumeada waar we wat rondgekeken hebben bij de miradouro en een paar souvenirs gekocht hebben. Hier vertrekken enkele mooie bergwandelingen in deze wonderlijke wereld.  Daarna reden we door de Serra da Paul en namen we de weg naar Fanal maar die was ergens afgesloten en ik reed verloren in Rosario en via de omleiding belandde ik terug in Paul. Tussen Encumeada en Rosario stopten we voor een korte wandeling in het laatste restantje origineel laurierbos Chao dos Louros met kromgetrokken lage laurierbomen.  Ik reed terug door de tunnel richting Sao Vicente en nam in Ginjas de afslag maar de weg liep na een tijdje dood.  Dan maar terug gekeerd en naar Sao Vicente gereden en verder naar Seixal waar we genoten van een subliem zicht van op de miradouro Veu da Noiva op het eilandje Ceroulas.  Verder Ribeira da Janela bezocht en de Ilheus da Janela waren schitterend, dat zijn enkele vlijmscherpe rotsen die uit zee hoog opsteken.  Bij Porto do Moniz ligt een gezellige plezierhaven en verderop beuken de golven op scherpe lavarotsen bij de kust. We nemen een late lunch in restaurant Orca in Porto Moniz en rijden dan terug naar Ribeira da Janela waar de miradouro prachtig is.

Dag 4 – 20/04/2015

Traject  Bezoek aan Funchal : 64 km

Deze morgen had het geregend en dus besloten we Funchal, de hoofdstad te gaan bezoeken. We bezoeken eerst de Sé, de kathedraal waar een bloemententoonstelling plaats vond ter gelegenheid van de Festa da Flor.  De wereldberoemde bloemenstoet was gisteren uitgereden en op ons hotel hadden ze daar niets over verteld, zeer spijtig en nalatig van hen.  De bloemstukken zijn stuk voor stuk juweeltjes en zeer mooi.  Buiten wordt er gedanst in traditionele klederdracht en met veel vrolijke muziek.  Overal waar we kijken zijn er bloemen in alle kleuren.  De bloementapijten in de parken zijn prachtig.  Daarna gaan we de Mercado dos Lavradores bezoeken waar men bloemen en fruit verkoopt, heel mooi om hier rond te lopen, niet te missen.  Tegen de middag gaan we lunchen in de Rua de Santa Maria, best te vergelijken met onze Beenhouwersstraat in Brussel.  Lekker eten en drinken zoveel men kan en op alle mogelijke manieren.  Het is een smal pittoresk straatje.  Dan gaan we het Museu de Arte Contemporario bezoeken waar enkele prachtige oldtimers te zien zijn maar ook het Forte de Sao Thiago bij de zee is een bezoek waard.  We hebben ook de stadstuin bezocht, heel mooi en bloemenrijk.  Op een plein bij de zee staan de praalwagens die gisteren hebben uitgereden en die wij helaas niet gezien hebben.

Dag 5 – 21/04/2015

Traject: Ribeira Brava, Funchal, Monte, Curral das Freiras en terug.

We beginnen onze dag met een bezoek aan de miradouro de Barcelos waar we een mooi zicht hebben op Funchal, de hoofdstad van Madeira.  Daarna trekken we noordwaarts de bergen in waar we in Eira do Serrado genieten van de wondere bergwereld van op alweer een miradouro.  Er trekt een beetje een mystieke mist aan ons voorbij, eigen aan het eiland.  Van op de Pico de Arieiro rij ik door naar Monte waar men met een toboggan twee km over de beton naar beneden kan glijden  in een rieten mand en met een begeleider in typische outfit en witte strohoed.  De rit is heel leuk. De kerk is mooi binnenin en men kan zelfs in de klokkentoren klimmen.  Bij de ingang zijn op de muren blauwe azulejos  aangebracht.

Dag 6 – 22/04/2015

Traject:  Ribeira Brava, Funchal, Ribeira Frio, Faial, Santana, Sao Jorge, Beira da Quinta, Boaventura, Ponta Delgada

Vandaag hebben we een lange tocht voor de boeg en ik rij meteen door via Ribeira Brava en Funchal naar Ribeira Frio waar ik een mooie levadawandeling maak.  Op mijn wandeling loop ik langs de Miradouro dos Balcões, wat een magnifiek zicht op het dal !  De natuur is hier gewoon schitterend, overweldigend.  Ik eindig mijn wandeling bij de forellenkwekerij.  We rijden langs een schitterende weg naar Faial waar we lunchen met zicht op de bergen.  Op de prachtige weg naar Santana hoog boven de kust houden we even pauze op de miradouro, subliem vergezicht.  De omgeving is wonderbaarlijk mooi.  In Santana staan de typische huisjes in driehoek vorm met rieten dak dat tot tegen de grond raakt.  Deze huisjes staan op iedere postkaart.  De toeristische dienst zit in één van die huisjes en je kunt er ook een huren.  Sao Jorge is nogal een ruwe omgeving maar bij de vuurtoren is het uitzicht picobello.  De kust bij Boaventura is heel mooi van boven op de weg met de zee in de diepte.  Bij restaurante Sao Cristovao houden we een vieruurtje om dan daarna door te rijden deels over een zeer smalle éénvaksweg hoog boven de zee en onder een overhangende rots naar Ponta Delgada en terug naar ons hotel.

Dag 7 – 23/04/2015

Traject :  Ribeira Brava, Funchal, Camacha, Santo da Serra, Porto da Cruz, Ponta da Sao Lourença, Machico en terug.

Na ons ontbijt zijn we vlug doorgereden naar Funchal en verder de bergen in naar Camacha. Daarna doorgereden naar Santo da Serra waar we het centrum hebben bekeken.  Het kerkje ziet er aan de buitenkant uit zoals zoveel kerkjes op Madeira maar binnen zijn tekeningen van prachtige blauwe tegels aangebracht op de muren.  Onderweg stoppen we bij de miradouro de Portela.  In Porto da Cruz bezoeken we de plaatselijk rum stokerij die heel bekend is. Kleine vrachtwagens komen het suikerriet aanbrengen en binnen mogen we het verwerkingsproces met een begeleider bezoeken.  Proeven kan en er is een winkel bij.  Daarna rijden we terug tot bijna Machico en nemen de weg naar Ponta da Sao Lourenço, het uiterste oostpunt van het eiland waar de weg ophoudt bij de Cais do Sardinha en een kapel.  De rotspieken in de zee zijn zonder meer prachtig en de kust is ruig, geen bewoning.  Het landschap in de omgeving is droog.  In Machico bezoeken we het oud fort en rijden dan terug naar ons hotel.

Dag 8 – 24/04/2015

Traject :  Cabo Girão, Funchal, luchthaven

Na ons ontbijt in het gezellig restaurant reken ik af in het hotel.  Het verblijf voor zeven nachten kost 325 euro en in het restaurant had ik 207 euro kosten, samen 532 euro betaald met mijn bankkaart. Ik maak nog enkele foto’s van ons verblijf en dan vertrekken we.  We rijden meteen naar Cabo Giraõ waar we vanaf de miradouro een prachtig zicht hebben op de zee diep beneden ons en de wijde omgeving, dat is genieten.  Daarna rijden we naar Funchal en bezoeken de vismarkt, veel verse vis en dikke tonijnen, het zit hier allemaal in de zee.  Op de bijhorende Mercado dos Lavradores is het een rijk kleurpallet van allerhande fruit, een lust voor het oog.  Enkele azulejos op de muren zijn prachtig.  De kathedraal is een topper die we niet mogen missen.  We laten niet na om nog eens lekker te lunchen in de Rua de Santa Maria alvorens ons naar de luchthaven te begeven.  Ik heb zeker niet alles gezien in een week tijd en zou graag nog eens teruggaan naar dit prachtig eiland.