Paraguay

DE MISIONES VAN PARAGUAY

Inleiding

Van uit Buenos Aires ondernamen wij een zelf georganiseerde reis naar Uruguay, de watervallen van Iguazu en daarna bezochten we de misiones in Paraguay.  De misiones zijn in feite de Jezuïeten missies in Paraguay en in Argentinië in een uithoek van de Spaanse kolonie toen. De Jezuïeten namen het op voor de arme indiaanse bevolking  Zij deden dienst van 1609 tot de uitwijzing van de Jezuïeten in 1768 want de toenmalige koning van Spanje kon het niet verkroppen dat de Jezuïeten er meer macht hadden dan zijzelf.  De geestelijken bekeerden de arme Guarani-indianen en boden hen bescherming aan tegen de Spanjaarden.

Tijdstip

Wij waren er slechts drie dagen, van 2 tot en met 4 februari 2017,  want mijn Argentijns reismaatje kon maar een week verlof nemen.

Reisweg

Van Cuidad del Este, grens Brazilië/Paraguay met de bus tot Trinidad en daarna verder tot de grens Paraguay/Argentinië bij Encarnacion.

Inreisformaliteiten

Je reispas presenteren aan de grens en je krijgt je stempel zonder problemen.

Donderdag 2 februari 2017

Na ons ontbijt in Tagoinn in Puerto Iguazu (Argentinië), namen we in het busstation rechtover ons hostel de bus naar de grens van Paraguay voor 35 ARP/pp. Bij de grens Argentinië-Brazilië kregen we een stempel UIT Argentinië en daarna stapten we in de bus en reed hij meteen door tot de grens Brazilië-Paraguay.  Dus reden we in transit en kregen voor de korte afstand geen stempel van Brazilië noch in noch uit. De grensformaliteiten in Paraguay verliepen vlot en vlug, geen problemen.  Maar die bus wachtte niet op ons en was doorgereden want we waren de enige toeristen.  In feite waren we nu al in Cuidad del Este en amper honderd meter verder was er al een groot shoppingcenter en zo zijn er veel in die stad waar alles spotgoedkoop wordt aangeboden, vooral elektronische toestellen maar ook kledij, juwelen, alcohol en veel meer. Argentijnen en Brazilianen komen er gretig hun inkopen doen want ze kunnen er alles kopen vrij van belastingen.  Ik had een gsm nodig en die waren hier zo goedkoop dat ik er mij dadelijk een wou kopen maar al vlug bleek dat ze afgestemd waren op gebruik in Zuid Amerika en niet voor Europa, geen 4 bandas.  Daarna reden we een kort eind naar de busterminal waar we een bus namen naar Trinidad, kost 50.000 PYG, ongeveer 8 euro want 1 € is 6.184 PYG, Paraguayaanse guarani.   De tocht zou vier uren duren maar omdat hij bij iedere dikke boom stopte duurde de hele rit 5 en een half uur.  Het landschap onderweg stelde niet veel voor; eindeloze velden met soja en hier en daar een boom of klein bosje.  Het was licht heuvelachtig en  overal groen.  De kleine dorpjes onderweg boden soms wat afleiding en veel verkeer op deze hoofdweg was er niet.  We zagen wel regelmatig boerderijen met grote graansilo’s waar vooral soja in gestockeerd werd: het is een landbouwland.  Ook zagen wij soms een herstelbedrijf van landbouwmachines en wat opviel waren de vele Duitse namen van die bedrijven en net voor onze aankomst reden we door het dorp Hohenau.  Hier kun je beter Duits spreken dan Spaans.  We vroegen aan de chauffeur om te stoppen bij ons hotel wat hij ook deed.  Bij Cap Miranda op een kruispunt stapten we uit en tweehonderd meter verderop liepen we door de ingangspoort van “Tirol del Paraguay” en na een lange oprit te hebben afgelopen kwamen we aan bij de huisbewaarder/receptie van het hotel.   We hadden geluk, er was nog een kamer vrij voor één nacht.

Overnachting

Bij de voorbereiding van deze reis had ik in een reisgids van Bradt gelezen dat er dicht bij de misiones een hotel stond dat door een Belg was opgericht; hij was kort na wereldoorlog II uit Europa gevlucht.  Ik schoof mijn vooroordelen opzij en wou wel bij die man logeren. Bij aankomst zagen wij al vrij vlug dat het een luxeresort was, mooie beplantingen en tuinen.  Ik dacht dat het in Paraguay niet zo druk zou zijn en had niets op voorhand geboekt.  Na lang zoeken kon de dame aan de receptie toch een kamer aan ons toewijzen maar enkel voor één nacht, morgen zouden we wel verder zien.  De prijs was 340.000 PYG, een gigantisch bedrag dachten wij en ik kon afbieden tot 280.000 PYG of 45 €.  Deze cijfers lijken heel veel maar bij nader inzien is het een koopje voor zo een mooi resort met alles er op en er aan.  Onze kamer was heel groot en netjes en er was een ruime badkamer er bij.  Het ontbijt is inbegrepen.  De zoon van de Belgische stichter had tien maanden eerder het hotel verkocht en woont nu in Encarnacion.  Er zijn hier vier zwembaden en een muur van hoge bomen en een tropisch groene tuin  met bloemen en vogels, een juweeltje.

Hotel Tirol del Paraguay, Ruta VI km. 20, Cap. Miranda, Provincia Itapua, PY

Tel. (595) 71 202388 of 211054

www.hoteldeltirol.com.py   info@hoteltirol.com.py

Het is een echte AANRADER

Vrijdag 3 februari 2017

Na ons voortreffelijk ontbijt met super uitzicht en kolibries die bij de bloemen zweven begeven wij ons naar de receptie waar we de rekening betaalden.  We mochten onze bagage in bewaring geven en ze zouden uitzoeken of er nog plaats was in een andere kamer.  We zijn dan tweehonderd meter verder gelopen tot op de hoofdweg en hebben een bus genomen tot aan de ingang van de misiones van Trinidad niet zo ver weg.  Daar afgestapt moesten we nog vijfhonderd meter lopen over een kasseiweg met kleurige kleine huisjes tot aan de ingang.  We betaalden elk 25.000 PYG, hetzij 3 € ingang.  Het ticket geeft ook recht op bezoek aan Jesus en Cosme y Damian maar die laatste ligt te ver weg, 120 km.  Alhoewel de site erkend is door Unesco zijn er maar weinig bezoekers en bijna geen toeristen dit in tegenstelling met de Iguazu watervallen.  Maar doordat er zo weinig bezoekers zijn kunnen we betere foto’s nemen van deze interessante vervallen oude missies.  Er zijn nergens daken op de gebouwen; enkel de buitenmuren staan nog recht en soms zien wij nog een stenen beeld met engelen. Alles is omgeven door een goed onderhouden grasvlakte doorspekt met hoge slanke palmbomen.  Langs de zuilengalerijen liggen de vertrekken van de indianen.  Achteraan lag een groentetuin en boomgaard  en weiden voor het vee: de missie was zelfvoorzienend.  De kerk is het mooiste gebouw, hier bevinden zich de stenen beelden van de engelen mooi op rekken geëtaleerd.  De stenen versieringen in de muren zijn prachtig.  Vooral de preekstoel in rode steen is heel kunstig gebeeldhouwd.  We zijn onder de indruk.  In twee uren kunnen we alles uitgebreid bekijken.  Bij de uitgang drinken we in een restaurant een grote kan ananassap vooraleer we terug naar de hoofdweg lopen.  We lopen een eindje door tot aan het kruispunt van de weg die naar Jesus de Tavarangue loopt, twaalf km verder.  Hier vonden we een taxichauffeur die ons naar de andere missie van Jesus bracht en er een half uur wachtte en ons vervolgens naar ons hotel bracht, 100.000 PYG of 16 euro.  We rijden door het heuvelachtig platteland van Paraguay en moeten erkennen dat het mooi is, vooral groen.  Het doet mij aan de Ardennen denken.   Omdat onze chauffeur op ons wacht en de missie in dezelfde stijl is gebouwd als Trinidad bezoeken we Jesus tamelijk vlug.  Het werd nooit afgebouwd, er was nooit een dak op de gebouwen want ze werden er in 1768 uitgegooid door de Spaanse koning.   In een winkeltje op de hoofdweg kopen we een fles Argentijnse wijn die we later bij ons avondeten in het restaurant van Tirol laten ontkurken.  Bij aankomst in ons hotel krijgen we een andere kamer en we zij  opgelucht.   We genieten nog lang van de prachtige ruime tuin en van de goed onderhouden zwembaden waar we heerlijk konden zwemmen bij die hitte.  Het is vrijdagavond en het weekend begint en daarmee komen er nu veel gasten aan in stevige terreinwagens want alhoewel Paraguay een arm land is, zijn er toch ook rijkere mensen, vooral diegenen die een elektro-winkel hebben in Cuidad del Este of in Encarnacion.  Alle kamers zijn nu bezet en aan de zwemkom is het nu drukker.  Nadien gaan wij op het restaurant eten; de meeste gasten eten in hun kamer of op hun eigen terras.

Zaterdag 4 februari 2017

We zitten deze morgen al vroeg bij het ontbijt in het restaurant en nu komen wel alle gasten.  Doordat we vroeg zijn hebben we een tafel met een mooi zicht op de tuin en de zwemkom.  Daarna gaan we nog een uurtje relaxen bij het zwembad.  Vervolgens ontruimen we onze kamer, betalen onze rekening en lopen naar de hoofdweg om er de bus naar Encarnacion te nemen, een half uurtje rijden.  Bij de busterminal in Encarnacion  is niets te zien en we besluiten een andere bus te nemen naar Nuevo Circuito bij de grens met Argentinië waar veel moderne winkels zijn met klederen, elektro en veel meer.  Sandra koopt wat goedkope spullen voor thuis.  Hier zijn geen souvenirwinkels en ik koop voor 20.000 PYG of drie euro vier CD met Paraguayaans muziek.  Bij de grens staat in Paraguay een Argentijnse trein bij de Rio Uruguay.  Er staat een grote massa Argentijnse kooptoeristen bij de grensovergang onder een afdak en het duurt bijna een uur vooraleer ik mijn stempel UIT Paraguay en IN Argentinië krijg.  We nemen een bus naar de terminal van Posadas waar we lang op bus 26 naar de luchthaven moeten wachten.  We zitten wat op tijdsdruk en nemen met drie een taxi naar de luchthaven voor 122 ARP totaal.  Op de luchthaven checken we vlug in, drinken nog wat en om 16.20 uur vertrekt onze vlucht van Posadas naar Buenos Aires.  De binnenlandse vlucht met Aerolineas Argentinas   van anderhalf uur naar Buenos Aires kost 3.614 ARS of omgerekend 220 euro, schandalig duur !!! Er is hier geen concurrentie van luchtvaartmaatschappijen zoals in Europa.  Met de bus zouden wij er 28 uur over gedaan hebben.

Enkele beschouwingen

Op de Rio Paraguay kan men een cruise maken door de Chaco van zes dagen en vijf nachten met vertrek in Concepcion en aankomst in Asuncion of een tocht tijdens het weekend op de Rio Paraguay met vertrek in Asuncion.  Meer gegevens zijn te vinden op www.cruceroparaguay.info   Sorry maar malafide Hollanders hebben die site ingenomen, ga op de Paraguayaanse site http://www.vivenciaandina.com/viajes-a-paraguay/crucero-por-rio-paraguay.htm

De nationale toeristische dienst : www.paraguay.gov.py of www.visitparaguay.travel

Hier volgt een lijst van posadas : http://www.senatur.gov.py/application/files/8414/8768/5789/Listado_de_Posadas_Turiticas_Habilitadas.pdf

Enkele budgetverblijven :

www.hostelasuncion.com de jeugdherberg El Viajero in Asuncion

www.hospedajelascabanas.com.py in Encarnacion

www.pajarito.com.py een bedrijf in Bella Vista die yerba maté produceert, de alomtegenwoordige tereré of koude maté.  Overal zie je de Paraguayanen met hun thermosfles onder de arm lopen en met hun rond potje in de hand waaruit ze met een metalen blinkend pijpje de koude maté of kruidenthee opzuigen.  Ik heb het geprobeerd maar ben geen theedrinker.