Polen 2014

Met de camper Naar de Baltische Staten – 2014

Voorbereiding

Ik had reeds in 1993 een gelijkaardige reis gemaakt met mijn personenwagen en tent en wou het toenmalige pas uiteengevallen Oostblok bezoeken en nog vlug zien hoe het er achter het communistisch IJzeren Gordijn aan te ging want het zou er spoedig gaan uitzien zoals bij ons in het westen.  Ik was toen ook via Duitsland en Polen naar de Baltische Staten gereden.  Er was toen nog maar weinig toeristische infrastructuur, bijna geen hotels, campings, restaurants en bijna niets was al uitgebouwd.  Een vriendin uit Colombia wou een deel van Europa zien en haar keuze viel op de Baltische Staten die ik na  zoveel jaren nog eens wou terug zien, vooral dan hoe het was veranderd.

www.poland.travel/en

www.mazury.travel/en

www.warsawtour.pl/en

www.poland.travel/en/cities/krakow

20/08/2014

Na ongeveer honderd km van Berlijn komen we aan bij de Poolse grens.  Er is geen ATM maar wel een duur wisselkantoor, een grote parking en een winkel.  Ik kan er euro wisselen aan 4.15 PLZ.  Aanvankelijk rijden we ongeveer vijftig km op een gewone slechte drukke weg met veel vrachtwagens en veel wegdorpen en dan  komen we op een autostrade en moeten we 34 PLZ tol betalen.  Daarna reden we op een uitstekende autostrade door landelijk gebied.  Na Poznan verlieten we de autostrade en via sluipwegen kwamen we op een hoofdbaan naar Torun. Anderhalve km van deze stad gingen we op camping Tramp, Gen. J. Bema 23-29 www.tramp-mosir-torun.pl  Ik moest er 46,50 PLZ betalen voor een overnachting met camper, ongeveer 11 euro.  Gratis wifi.  We hebben daarna het klein historisch centrum bezocht, een mooie oude stad. Ons avondmaal genomen in een gezellig restaurantje.  Vandaag 477 km gereden.

21/08/2014

Om elf uur vertrokken, nogal laat.  Er is veel verkeer in Torun en erna op de weg 15 naar Bridnica en Ostrada: ik moet door wegdorpen, veel stoplichten, éénvakswegen waar ik de vele trage vrachtwagens niet kan inhalen en gemiddeld maar 50 km/uur kan vorderen.  In Ostrada gaat veel verkeer naar Gdansk en wordt het wat rustiger en gaat het dus vlugger.  Na Olzstyn liggen er goede wegen en gaat het vlot, soms zelfs “autostrade”.  We zitten nu in de groene  regio Masurië en er zijn  veel bossen  en meren.  We zijn gestopt bij een meer Mikolajki (toeristisch) en er was vers gevangen vis te koop.  We rijden nu door landelijk en prachtig gebied: kleine dorpjes, veel meren tussen Olzstyn, Mragowo, Elk, Kalinowo, Suwalki.  We zagen plots en splinternieuwe camping, er waren nog geen aanwijzingsborden geplaatst.  Het was een grote en kraaknette camping, ruime plaatsen en van alle comfort voorzien.  Een stel uit Amsterdam was hier liftend gekomen en ze sliepen in de warme sanitaire ruimtes want ‘s nachts was het wat fris. www.kemping.suwalki.pl  Eurocamping Osir in Suwalki, aanrader.  40 PLZ betaald voor een nacht.  Er is wifi.  Vandaag 392 km gereden.

31/08/2014

Er is een grote TIR-parking op Pools gebied maar niets aan Litouwse kant.  Ik heb dan nog heel lang gereden, tot 21.45 uur en vandaag 424 km afgelegd.  Op 67 km voor Warschau zijn we op een parking bij een tankstation gaan staan en hebben er overnacht.

01/09/2014

We zijn om 8.30 uur vertrokken naar Warschau en twee uren later zijn we aangekomen op Camping Majawa www.majawa.pl  110 PLZ, ongeveer 29 €, betaald voor een camper met twee personen. Het was druk onderweg en ook in Warschau.  Met bus 157 zijn we naar het centrum gereden in twintig minuten, 4.40 PLZ pp.  We hebben de oude stad bezocht volgens plan in onze Lonely Planet.  De oude stad is niet groot en alles was vernietigd door de Duitsers. Het centrale plein, the Old Town Market Square,  is netjes opgeknapt en er staan een hele reeks huizen in veel pastelkleuren.  We hebben de Royal Route bewandeld, Krakowski Przedmiescie.  Daarna het kasteel, the Royal Castle,  op een heuvel bij de boorden van de Wawel bezocht, een Unesco monument.  We hebben een lichte lunch genomen voor 34 PLZ en verder ergens een koffie met een lekker chocoladetaartje gegeten, 42 PLZ.  Op onze terugweg gaf een passagier op de bus ons het wisselgeld terug want de chauffeur kan nooit teruggeven. Polen zijn vriendelijke mensen.  Men kan bijna overal in euro betalen.  Er waren veel souvenierwinkeltjes en lege terrasjes want het was koud vandaag, 12-14 graden.  Voor een wissel van euro kregen we 1 € = 4 PLZ en het moet 4.15 PLZ zijn.  Vandaag 74 km gereden.

02/09/2014

We zijn om 8.30 uur vertrokken en een half uur later was ik reeds buiten Warschau.  Ik heb vier en een half uur gereden richting Krakau.  Het ging vlot maar het was druk.  Na een tijdje 100 km op een autostrade moest ik op een dubbelvakweg waar het heel wat trager vooruit ging.  50 km voor Krakau kon ik terug op de autostrade.  Het was vandaag bewolkt met zonnige momenten.  We kwamen aan bij de stadscamping Cleopardia www.cleopardia.com.pl  Het is er netjes en veel beter dan in Warschau en kost slechts 60 PLZ.  Gratis wifi, er zijn wasmachines, kookplaten en warme douches.  Vriendelijk bij onthaal.  Na onze registratie gingen we direct met bus 127 of 517 naar het centrum, tien haltes verder uitstappen, duurt een half uur, 3.80 PLZ pp.  Krakau heeft geen oorlogsschade opgelopen en daardoor is het oude prachtig historisch centrum goed bewaard gebleven.  Er is zoveel te zien en de sfeer is uniek als je in de straten wandelt, veel pastelkleurige oude huizen.  Krakau is uniek en een Unesco monument.  Er is een oude burcht op de Wawel die kan bezocht worden.  Het centrale marktplein is prachtig met zijn kathedraal en lakenhalle, super.  In de kathedraal werden alle Poolse koningen begraven.  Er rijden witte paardenkoetsen in het centrum wat mij aan Brugge doet denken.  We hebben het joods kwartier bezocht maar de synagogen waren dicht.  Veel kleine straatjes in de oude stad.  Er lopen hier veel toeristen rond.  We hebben een late lunch genomen in een Oekraïens restaurant www.ukrainska.pl De Polen zijn vriendelijk en hulpvaardig in de stad en op de bus.  Vandaag 286 km gereden.

03/09/2014

Na 28 km slalommen op een slechte weg zijn we aangekomen in Auschwitz.  We konden nog net voor tien uur binnengaan want van 8 – 10 uur is het gratis ingang.  We zijn lang in het concentratiekamp van de nazi’s gebleven omdat het zo een indruk op ons had gemaakt.  Met de bus duurt het anderhalf uur van uit Krakau en een ticket kost 14 PLZ.  Bezoekuren zijn van 08 – 17 uur.  Wat je hier ziet tart elke verbeelding en ik ga er geen beschrijving over geven maar het laat een diepe indruk op je na over tot wat een mens in staat is te doen met andere mensen.  Het viel wel op dat je hier geen Duitsers zag en ook geen Duitse auto’s op de parking te zien waren; ze zullen zich diep schamen over wat ze hier hebben uitgespookt.  Soms hoorde ik Engels praten maar nooit Duits, ze verloochenen hun herkomst.  Wat die nazi’s hier hebben misdaan tart elke verbeelding maar helaas is het wel echt gebeurd.  We betalen 45 PLZ voor een late lunch in Auschwitz. Van hier is het 1.301 km naar Brussel via Berlijn, 1.256 km via Dresden en 1.358 km via Praag.  Praag is vanaf Auschwitz 468 km, de grens PL/CZ ongeveer 68 km en dan is het nog 400 km in Tsjechië.  We vertrekken om drie uur.  Bij de grens konden we ons overschot aan PLZ enkel wisselen aan Poolse zijde. Ik heb het overschot aan PLZ gebruikt om bij te tanken.  Ik moest aan de grens 66 CZK betalen voor een autowegenvignet voor tien dagen.