Polen 2023

Met de camper door Polen op weg naar Oekraïne in oorlog

Voorbereiding

Ons doel is Oekraïne te bezoeken en de inwoners te steunen door er een rondreis in veilig gebied te maken en hen aan te tonen dat we met hen mee voelen. We doorkruisen hiervoor Duitsland, Polen, Roemenië, Hongarije, Tsjechië en via Duitsland rijden we naar het veilig België.

Polen

www.poland-tourism.pl

Reisverslag

22/07/2023

Bij de grens heb ik in Polen getankt en ook PLZ uit een automaat gehaald want hier worden geen euro’s meer aanvaard. We hebben dan nog een eind weg 30 gevolgd naar Zielena Gora en hebben dan plots een kleinere weg genomen en tien km voorbij Mirsk een mooie rustige plek gevonden waar we konden overnachten met wijds zicht over een dal en een bergflank. We hadden een prachtig panorama uitgekozen midden in de natuur. Er zaten veel zwaluwen op een draad bij een boerderij.

23/07/2023

We rijden door een landelijk gebied met veel heuvels, bossen naar de grens met Tsjechië. We rijden soms door een gehuchtje, geen dorpen en weinig bewoning steeds hogerop en komen aan in het skioord Pec pod Snezkou. Anders dan in de winter is het hier nu rustig, we maken een wandeling en vertrekken dan terug over de grens bij Panstwa. In Jelena Gora lopen we door de hoofdstraat met veel kleurrijke huizen maar de winkels zijn gesloten op zondag. Op het plein bij het stadhuis bevinden zich veel terrasjes onder de arcaden. Voor onze volgende bestemming Jawor zet ik onze route in op mijn navigatiesysteem Tomtom maar die neemt echt de kortste weg langs smalle wegen maar er is veel te zien. De Vredeskerk van Jawor is Unesco erkend (15 PLZ ingang = 3.5 €). De kerk is heel groot en vijf verdiepingen hoog die doet denken aan een theaterzaal. De hele kerk is prachtig beschilderd, de preekstoel en het altaar zijn barokke meesterwerken. Via een oude houten trap komen we bij het orgel van waar we het geheel kunnen aanschouwen. We hadden geen zin om een ommetje te maken van 2 X 25 km naar Waldbruch en reden door naar een andere protestantse Vredeskerk van Swidnica. Maar er was een driedaags Bach-festival bezig en toeristen mochten er niet in. We hebben wat rondgelopen omheen deze indrukwekkende Unesco-kerk en zijn dan doorgereden richting Wroclaw. In de omgeving van deze stad staan veel grote bedrijven en zo wat 24 km voor voor die stad in een klein dorp vroegen we aan bewoners of we in hun tuin mochten kamperen voor één nacht en het mocht. De naam van het dorpje: Swietlica Wiejska.

24/07/2023

Na ons ontbijt in de prachtige tuin van de vriendelijke Polen rijden we in een helf uurtje naar het centrum van Wroclaw maar er is nergens parking te vinden niet voor mobielhomes en ook niet voor personenwagens en er is ook niets aangegeven. Na wat zoeken komen we bij de gevangenis, er staat een parkeerautomaat maar we begrijpen geen pools en een Pool kan ons ook niet helpen. Wroclaw is een oude universiteitsstad en is erkend door Unesco. Op de Marktplaats, Rynek, staan prachtige kleurrijke gebouwen en op nr. 2 staat een in Vlaamse stijl opgetrokken huis met griffoens. Het moderne betonnen gebouw van de Bank van Santander past niet op dit plein. De gevel van het stadhuis is versierd met mooie beelden. We hebben de weelderig beschilderde barokke zalen van het Universiteitsmuseum bezocht., 16 PLZ ingang. We rijden daarna lang op de E40 “autostrade” en ergens begon een e-toll en we zijn doorgereden, zagen geen automaat, konden geen ticket kopen en ik ben doorgereden en kreeg achteraf geen boete. Het systeem zou op 1/7/2023 in voege treden maar stond nog niet op punt. De E-40 “autostrade” is hier niets meer is dan een tweevaksbaan met veel huizen er langs. Bij Borowa Wies stoppen we bij ons eerste houten kerkje die we willen bezoeken; het is gesloten en we lopen er omheen. Er tegenover bevindt zich een mooi terras met zicht op het kerkje en we genieten van een halve liter fris bier voor 12 PLZ bij een zwoele 30 graden. Er is ook een winkel met airco bij met Poolse delicatessen We rijden ten zuiden van Katowice langs en vermijden een bezoek aan Auschwitz, ligt te gevoelig voor Vera. Ik was er al eerder. In de regio staan veel grote bedrijven omdat de loonkosten hier lager liggen dan bij ons. De wegen zijn behoorlijk goed en bij Mikolow doen we inkopen bij Auchan waar veel wijnen uit Goergië en Moldova te koop zijn. Tegen 19.30 uur komen we aan bij het klooster van Kalwaria Zebrzydowksa en overnachten op de verlaten parking.

25/07/2023

We bezoeken het groot pelgrimsoord Kalwaria Zebrzydowska dat op een heuvel ligt. Het is nog vroeg maar er is al een mis. We lopen door de lange beschilderde gangen naar het pelgrimshuis en een prachtige binnenkoer. Er is een zeven kilometer lange kalvarieberg waarlangs vele kapellen staan. Het geheel staat op de Werelderfgoedijst. 46 km verderop ligt Krakau, het is druk maar ik kan een foutloos parcours afleggen naar Camping Clepardia waar we twee dagen gaan verblijven: 280 PLZ. Het is een kleine drukke stadscamping en campers staan dicht bij elkaar op een betonrooster in het gras. We gaan meteen met openbaar vervoer naar het centrum. Ik was hier al eerder maar het marktplein (Rynok) met zijn rijkelijk versierde kleurrijke huizen is prachtig, het grootste middeleeuws plein in Europa. Op het plein staan mooie witte koetsen op toeristen te wachten. Er zijn veel prachtige winkels onder de 14 eeuwse Lakenhalle. Er is heel veel te zien in het Unesco erkend Krakau, de Maria basiliek, de Armeense kerk, veel kerken, Karmelietenkerk, Sint Annakerk. Het regende bijna de ganse namiddag en het was wat koud. Een glas bier kost hier 16 PLZ, het dubbele als op het platteland. Krakau wordt druk bezocht door toeristen uit de hele wereld. We keren vlot terug met metro en bus naar de camping. De camping is ondertussen propvol en ik kan zelfs mijn luifel niet openen. www.clepardia.com.pl

26/07/2023

Het zou vandaag de ganse dag regenen maar we hadden een plan: we gaan het machtig groot kasteelkomplex Wawel bezoeken waar men makkelijk een ganse dag kan doorbrengen. www.wawel.krakow.pl Bij kassa één moet men kiezen wat men wil bezoeken. Wij kopen een ticket voor de Staatsappartementn en de Koninklijke appartementen die reuzegroot zijn en 71 zalen omvatten. Er is ook een tentoonstelling van Turkse Tenten. Behalve de vele meubels hangen er ook 136 Vlaamse wandtapijten aan de muren en een veelvoud aan schilderijen. Hier komt men ogen tekort. Nadien gaan we ook de indrukwekkende kathedraal bezoeken waar koningen werden gekroond. Het was reeds drie uur toen we een late lunch namen in een milkbar, een goedkope mogelijkheid om typisch Poolse kost te eten. Daarna zijn we in de regen naar de Rynok gewandeld en hebben nog een warme koffie gedronken bij Mr. Beef waar de entrecotes in een koelkast door het glas aan het wenken waren, ziet er lekker uit. We zijn dan nog naar de Maria basiliek op de Markt gelopen waar we het hoog glaswerk, de beschilderde muren en prachtig houtsnijwerk konden bewonderen. Stipt om 18 uur wordt de kostbare triptiek, het Veit Stoss Altar, dicht gevouwen. www.mariacki.com Dicht bij de camping is er een Auchan waar we voorraad konden kopen. Vandaag eens niet gereden.

27/07/2023

Deze morgen was er een blauwe hemel en konden we buiten ontbijten. Een vervelende Duitser stond zo dicht dat ik zelfs mijn luifel niet kon openen. Er stonden nog twee andere Belgische camperaars. We reden 18 km verder zuidwaarts naar de bekende Unesco Wieliczka Zoutmijnen. De parking kost een forse 50 PLZ en per uur betalen kan niet. Men kan wel gratis parkeren bij het treinstation iets verderop vernam ik. De ingang kost 116 PLZ en na wat wachten startte onze engelstalige tour om 11.30 uur met een veertigtal persoenen. Er zijn tours in vele talen maar de russischtalige werd afgeschaft wegens hun oorlog in Oekraïne. De 390 egale eikenhouten trappen gaan steeds dieper naar beneden en lopen door veel ondergrondse zalen. We zien veel zwarte beelden gamaakt uit de zoutsteen. De winstgevende zoutmijnen werden sedert het jaar 1100 uitgebaat. Toen mochten de werkers zakken van maximum 25 kg dragen en dat 25 jaar lang, zes uren werkdag en max. acht uren ondergrond verblijven. Het was een sociale onderneming waar tweeduizend werkers dageijks werkten en ze werden goed betaald. De mijn is een doolhof van 300 km tunnels waarvan er voor de gegidste beurt enkel 22 open zijn. Er is zelfs een heuse zouten kathedraal uitgehouwen. Na twee uren is onze gidsbuert gedaan en rijden we verder op een drukke weg richting Zakopane. We stoppen in Rabka Zdroj bij een prachtig houten kerkje dat binnen eenvoudig is versierd. Daarna rijden we naar Chocholow aan de voet van het Tatra Gebergte dicht bij de Slovaakse grens. In het gehele centrum en de hoofdstraat zijn er tientallen houten huizen opgetrokken uit boomstammen, typisch in deze streek en uniek. Verder in Zakopane is het heel druk en is er zelfs file. Zakopane is een mondain wintersport centrum waar men kan skieën. Iets verderop kamperen we in Lopuzna bij een meertje met prachtig zicht op de bergen en de dorpen op de flanken. Het is een mooie rustige avond.

28/07/2023

We dachten dat we rustig aan het eind van de weg stonden maar er kwamen nog auto’s door. Na ons ontbijt bezochten we het prachtig houten kerkje van Lopuzna. Toen we er aan kwamen was het gesloten maar de dame die aan de overkant woont kwam al vlug met de sleutel en gaf uitleg in het italiaans. Het interieur is prachtig. We zitten nu in de regio Kleinpolen www.visitmalopolska.pl Iets verderop stoppen we bij het Unesco kerkje van Debno uit de 15 eeuw dat helemaal is versierd met kleurrijke schilderijen van de wanden tot aan de plafonds. De polychromen zijn bijzonder mooi. Drie bussen Poolse toeristen waren net voor ons binnengekomen. Het was vandaag regenachtig en bewolkt maar dat kon ons enthousiasme niet breken. Bij het Czorstyn Meer was het heel druk en konden we niet parkeren. Hier komen velen raften op de Dunajec. Verderop bij Niczica bij het meer was het nog steeds druk. In het Nationaal Park Pieninski is er veel bos en natuur en zijn er talrijke wandelpaden bewegwijzerd https://www.polen.travel/nl/bezoeken/natuur/nationale-parken/pieninski-nationaal-park We konden nergens parkeren bij het nationaal park. Plots waren we dicht bij de Slovaakse grens en we reden de grens over op een goede asfaltweg naar Stara Lubovna. Bardejov, Unesco erkend, is een klein compact middeleeuws vestigingsstadje met een merkwaardig groot rechthoekig dorpsplein www.berdejov.sk In de Egidiuskerk zijn elf gotische houten altaren uit +/- 1480 te zien in triptiek, heel bijzonder. Op het midden van het marktplein staat het stadhuis uit 1511. Het plein is omgeven met oude burgerhuizen. In Hervartov staat een prachtig Unesco houten kerkje maar het is gesloten als we er aankomen, we hebben het enkel aan de buitenkant gezien. We rijden nu terug door een mooi heuvelachtig landschap naar de Poolse grens. Het is een mooie omgeving, geen campings of verharde wegen. We stoppen dicht bij het Unesco kerkje van Hanczowa met zicht op heuvels en bossen en staan op een hooiland. Er is nog een avondzon en we kunnen buiten eten.

29/07/2023

Het is een prachtige zonnige morgen op het hooiland en de boer kwam ons met zijn personenwagen begroeten en vroeg “picknick no problem”. Langs een landelijke bosrijke weg reden we eerst naar het kerkje in Hanczowa dat gesloten was maar een vriendelijke dame ging voor ons de sleutel halen. Het lieflijk kerkje is mooi van buiten maar ook van binnen. Het houten kerkje van Kwiaton is Unesco en een bezoekje waard, prachtig altaar en polychroom en alles mooi beschilderd. Het staat omheind met een houten afsluiting in de natuur. Het Grieks-Katholiek kerkje heeft twee uivormige torens. Het kerkje van Brunary is eveneens Unesco erkend maar is toch soberder binnen maar heeft charme. Het is prachtig beschilderd en het zijaltaar is verguld. Het zit in de steigers want de houten shingles moeten regelmatig worden vervangen. Het volgend houten kerkje in Owczary dateert uit 1653 en is een van de oudste houten kerken in de regio. Aan de ingang staat een witte stenen toren; het is eveneens Unesco erkend. Daarna zet ik mijn gps op het Unesco kerkje van Sekowa en rijden we over onverharde wegen door een bos maar komen toch terecht. Binnen is er mooi meubilair en een 18 eeuwse iconostase. We oordeelden dat dit kerkje wat tegen viel en vonden we niet terecht op de Unesco lijst, enkel het altaar is mooi, de rest is sober. Voor de toren staan houten stutbalken. Nu hebben we kerken genoeg gezien en rijden naar Biesz waar er TV-opnamen worden genomen in de kerk met een hoge witte toren. Er is nog een stadspoort maar verder niets bijzonders. We volgen dan nog een lange weg naar Dukla, Tylowa en dan op de 897 naar Ustrzyki Gorne in het uiterste zuidoost puntje van Polen, Slowakije en Oekraïne. Bij Cisna kwamen we aan bij een overdekte parking langs de hoofdweg bij een panoramische houten toren met zicht op het Beskydi N.P. Een meisje gaf ons een tip om naar de parking bij Kalnica te gaan. Het is er rustig en we dachten dat we er alleen stonden maar hogerop stonden nog twee campers. Het is er rustig bij een brug van een klein riviertje, prachtige natuur en een vos gezien.

30/07/2023

Van Kalnica naar Ustrzyki Gorne reden we door een bebost heuvelachtig gebied door het Biesczady N.P. met veel korte bochten over een “berg” afzakkend naar de San die hier nog een klein riviertje is maar in Sanok al heel wat breder is. Het is een klein N.P. met opvallend veel wandelaars en wandelpaden. We kunnen hier nergens parkeren in Wetlina en rijden dan maar door en stoppen in Smolnik waar we een hotelkompex Wilcza Jama zien met Karpatische keuken en vakantiehuisjes te huur, mooi gelegen met panoramisch zicht :http://www.wilczajama.pl/ Eveneens in Smolnik staat een houten Unesco kerkje midden in de natuur op een panoramische heuvel. Buiten is het kerkje prachtig maar binnen is het eerder sober. De houten klokketoren staat binnen de omheining maar apart van de kerk. Hier zou wildkamperen ideaal zijn. Het houten kerkje van Michniowiec is gesloten en 14 km verder is het kerkje van Bystre eveneens gesloten. Daarna heb ik een lange rit naar Sanok voor de boeg door een heuvelachtige streek met veel bos. Ik moet over de 894 meter hoge Polanczyk naar het Solina-Meer waar het zeer druk is, kon nergens parkeren, dus doorgereden naar Lesko. In Sanok hebben we de skansen bezocht, een soort Bokrijk maar op zijn Pools, is eens iets anders. De ingang kost 17 PLZ en we blijven er lang rond kuieren omdat het ons hier bevalt. Daarna wilden we naar de grens bij Medyka en mijn gps leidde mij 12 km langs kleine wegen die weldra geblokkeerd waren wegens wegenwerken. Ik kon met moeite keren en een man reed ons voor naar een grotere weg. Bovendien moest ik dringend tanken en 40 km lang had ik geen tankstations gezien. Ik zat op reserve in de bossen en bergen en op een slechte weg, spannend. Eindelijk kon ik tanken bij Bircza. In Przemysl was het heel druk en zagen we geen restaurants onderweg. Aangekomen bij de grens in Medyka stond er een lange file. We zijn er af gereden en zouden morgenvroeg terugkomen. Net voor de grens op Pools grondgebied stonden veel jonge Oekraïnse mannen, duidelijk dienstplichtigen die gedeserteerd waren. Het was heel druk in een hotdog winkel en een man gaf ons een hotdog kado. In het dorp Medyka konden we een kebab eten en mochten van de uitbater op zijn parking bij zijn winkel overnachten. Het is hier veilig zei de man, er hangen overal camera’s.