Sint Helena

Sint Helena Eiland

CRUISE

Het was al lang een droom om deze cruise te maken en ik had al een aantal jaren na elkaar proberen te boeken maar telkens kwam er iets onverwachts opduiken waardoor het niet kon doorgaan.  Ik had in het voorjaar al uitgekeken naar die cruise en een mail gezonden naar de organisatie.  Maar door druk reizen in de zomer en terugkomst eind november was ik dat vergeten.  Pas in december heb ik hen terug gecontacteerd met de vraag of er nog beschikbaarheid was.  En ja hoor ik kon nog boeken als late gast en kreeg zelfs nog een flinke korting.

Ik heb de cruise PLA 32-14 Atlantic Odyssey geboekt bij de eigenaar van de boot, de Plancius bij http://www.oceanwide-expeditions.com/ in Vlissingen.  De Plancius is gebouwd in 1975, vaart onder Nederlandse vlag en kan 114 passagiers logeren.  Het vaarplan ziet er als volgt uit : 19/03/2014 inschepen in Ushuaia en landingen in Antarctica, South Georgia, Tristan da Cunha, Sint Helena, Ascension en op 25/04/2014 ontschepen in Praia, Kaap Verdische eilanden.  Ik kan een deal afsluiten voor 6.000 €. Het hele verhaal volgt hier :

www.oceanwide-expeditions.com/trips/trip/pla31-14-atlantic-odyssey/highlights/

Er zijn twee reisagenten waar je ook de reizen van oceanwide-expeditions kunt boeken :

en misschien bij

www.scantours.net

Ik had eerder dit jaar met de Ortelius van Oceanwide-expeditions een tocht meegemaakt van Vlissingen naar Spitsbergen.

Bij Oceanwide had ik een vlotte afwerking en boeking dank zij Majanda majanda@oceanwide-expeditions.com en er werd dadelijk op mijn vragen geantwoord wat bij de anderen niet het geval was.

VLUCHTPLAN

Van zodra de cruise geboekt was (19/12/2013) ben ik begonnen met een vluchtplan op te stellen die ik verscheidene keren moest aanpassen omdat er tussen optie en boeking geen beschikbaarheid meer was, vooral naar het Paaseiland.  Ik vond het niet verstandig om direct naar Ushuaia te vliegen en meteen aan boord te gaan en daarom wou ik een maand vooraf de regio bezoeken.  Ik wou ook naar de Falklands vliegen.  Ik had al wat gezocht op de site van LAN, de Chileense vliegmaatschappij, http://www.lan.com/ maar kon niet online boeken en de site is niet gebruiksvriendelijk.   De enige manier om naar Falkland te vliegen is met LAN.  Gelukkig vond ik op de website van www.wegwijzer.be waar ik al heel lang lid van ben een gouden tip in het reisverslag van Paul Offermans CIL126  :

http://www.intergsa.be/  Chris@intergsabe.onmisoft.com Chris@intergsa.com is de vertegenwoordiger van LAN in België.  Chris is vriendelijk en werkt vlot mee aan de opbouw van mijn plan. Gezien ik intercontinentaal met LAN vlieg kan ik goedkope vluchten boeken naar  het Paaseiland en de Falkland eilanden.  Ik kan dit adres aanbevelen.

Hoe er geraken

Met de Royal Mail Boat : www.aws.co.uk  en die hebben een shuttledienst tussen Sint-Helena en Ascension.  Email: reservations@aws.co.uk Deze mailboot vaart nu niet meer, men kan er heen vliegen van uit GB.

sthelenaline@mweb.co.za

www.hebridean.co.uk : cruise van Cape Town, Walvis Bay, St Helena, Ascension, Cape Verde, Canary Islands.  Email: enquiries@bisiom.com

www.rms-st-helena.com

Men is bezig een luchthaven te bouwen die in 2016 zou opengaan.

www.sthelenatourism.com is het toeristisch infokantoor op het eiland met veel nuttige gegevens.

www.rms-st-helena.com : de postboot die eind 2015 vervangen wordt door de luchthaven.

www.sthelena.se

www.museumofsainthelena.org

www.visitsthelenaisland.com    contours@cwi.sh : Contours maakt uitstappen op het eiland.

Dag 56 – 15/04/2014

Op zee.  In de voormiddag een mooie film over Sint Helena gezien in het zaaltje (restaurant).  In de namiddag op het zonnig bovendek gezeten maar geen vogels gezien.  Albert gaf uitleg over de geschiedenis van Sint Helena.  Avondmaal: trilogy od Tristan Patoto.

Dag 57 – 16/04/2014

Op zee.  Warm, 20° C, in T-shirt op bovendek gezeten, geen vogels gezien op volle oceaan.  Iedereen had een Tristan T-shirt aan.  ’s Avonds volle maan op bovendek.

Dag 58 – 17/04/2014

Een paar lezingen over Sint Helena bijgewoond en op zonovergoten bovendek gezeten in T-shirt van Sint Helena.  Geen vogels gezien in zee.

Dag 59 – 18/04/2014

Deze morgen was het 24° C en waren we nog 80 mijlen van Sint Helena.  Om negen uur komt Sint Helena in zicht.  Na het ontbijt zat iedereen op het zonnig bovendek.  Van ver lijkt het eiland onbewoond, dor met hoge rotsen die recht uit zee opsteken.  Eerst varen wij voorbij de vogelrots Boatswain Island die wit is van de guano.  Daarna zien wij de huizen hoog boven zee in Two Boats dorp.  Vervolgens komt de smalle vallei van Jamestown in zicht.  We zien in de haven het bootje van Immigratie liggen maar ze schijnen geen haast te hebben maar eindelijk komen ze toch aan boord met ongeveer acht ambtenaren.  Het duurt tergend lang om onze reispassen te stempelen.  Ondertussen worden de Tristan aardappelen overgeladen.  Eindelijk ! om 15 uur gaan we met de zodiac aan land.  Ik wandel Jamestown binnen via de Archway, links het politiestation en het gerechtsgebouw op de  Grand Parade.  Het cafetaria in het park is gesloten en sommigen liggen in het gras te rusten.  Het is Goede Vrijdag en alles is gesloten, daarom werkten de ambtenaren met tegenzin.  Vlug in het toeristenkantoor geweest waar één persoon tijdelijk van dienst was en daarna vlug sloot.  Cathy Alberts die ik in Nederland had ontmoet heb ik niet gezien.  Jamestown verkend, het park en de kerk was open. Main Street afgelopen en foto’s van de kleurige huizen genomen.  Op straat maak ik een praatje met een lokaal koppel die mij een lift aanbieden tot boven Ladder Hill.  Op weg erheen kruiste ik wandelende medepassagiers die reeds de 699 treden van de Jacob’s Ladder hadden beklommen en op de terugweg waren.  In het oude fort die nu als opslagplaats dienst doet kreeg ik een tungi-cola aangeboden.  Tungi is de lokale likeur uit cactussen.  Ik ben dan de 699 treden naar beneden gestapt, lastig omdat het hoge ongelijke treden zijn. Het uitzicht boven op Fort Hill en Jacob’s Ladder is mooi met zicht op Jamestown beneden en de zee ervoor.   Het enige restaurant waar we iets konden drinken was Orange Tree uitgebaat door de Chinese Daisy.  Ze mocht op Goede Vrijdag echter geen alcohol verkopen.  Onderweg samen met Brent stond een inwoner zijn moeder uit te schelden met dreigementen, Brent stond er op dat we een oogje in het zeil hielden in geval van nood.  Terug op de pier stonden daar enkele mannen goed dronken.  Aan boord werd er een barbecue aangeboden aan de passagiers met zicht op Jamestown en de verlichte Jacob’s Ladder, volle maan en veel sterren.  Op dek drie stonden op het achterdek tafels en banken.  Muziek en goede ambiance.  Het eten was uitstekend : garnalen, zalm, palmharten, artisjokken, gerookte vis, steak, spareribs, worst enz… en veel wijn.  Veel frisse witte wijn gedronken en gedanst.  Was de laatste weg van de party.

Dag 60 – 19/04/2014

Paaszaterdag.  Al vroeg gewekt, vlug ontbijt en om 08.30 uur waren we al aan land.  Enkele domme Amerikanen moest eerst nog naar de bank want ze hadden geen £, € of $ op zak, enkel creditcards en daarmee vang je hier niets aan, dus tijdsverlies door hen.  Dan hebben we een mooie toer met vier busjes rond het eiland gemaakt.  Het ging aanvankelijk op smalle wegen steil omhoog.  Bij onze eerste stop konden we een foto maken boven The Briars Pavillon, Napoleon’s eerste verblijf op Sint Helena.  In de verte ligt Jamestown; het bergachtig landschap is prachtig.  Iets verderop stoppen we naast de smalle weg en wandelen vijfhonderd meter omlaag door een mooi aangelegd park naar  het graf van Napoleon in Sane Valley.  In feite ligt bij begraven in Les Invalides, Parijs.  Merkwaardig hangt de Franse vlag niet aan de vlaggenmast; twee dagen geleden was hier een delegatie van de Franse Marine en hebben ze de vlag meegenomen.    Er staan veel mooie bloemen in de omgeving en een panoramisch zicht op delen van het eiland.  Een gids geeft ons uitleg en er staan ook nog eens didactische borden.  Vervolgens rijden wij naar het verblijf van Napoleon, Longwood House.  De tuinen staan vol bomen en veel mooie borders met tropische bloemen.  De tricolore wappert aan de vlaggenmast.  De tuinen zijn prachtig en goed onderhouden.  Binnen mag er niet worden gefotografeerd; ze verkopen folders en zichtkaarten ervan.  Bij de voorwerpen en oude schetsen staat enkel uitleg in het Frans tot ongenoegen van die domme Amerikanen die het niet begrijpen.  De Franse passagiers zijn in hun nopjes met hun Napoleon.   Binnen staan veel oude meubels, kopies van documenten, schilderijen, het sterfbed van Napoleon, zijn bureel enz.  Heel interessant.  Van de kleine St Matthew’s Church kan ik al rijdende  een foto nemen.  We rijden nu op smalle bochtige wegen door het weelderig groene eiland en stoppen bij Green Hill waar we in de verte de rotsen bij zee Lot and his Wife zien.  De panorama’s hier zijn echt prachtig en we kunnen grote delen van het eiland zien tot aan de kust.  Boven het dorp Saint Paul stoppen we nog eens om foto’s van de omgeving en het dorp beneden te nemen. Saint Paul’s Cathedral is gebouwd in 1851.   Bij Plantation House, gebouwd door de Oost Indische Compagnie in 1792 en buitenverblijf van de gouverneur stopt het konvooi nogmaals en we nemen een kijkje aan de achterkant, wat een statig oud mooi huis waar die woont; in de grote tuin wordt tennis gespeeld, we mogen er niet in.  In de verte zien we de stokoude schildpad Jonathan met nog enkele minder oude exemplaren.   We zagen Chinese huisjes van werkers uit vorige eeuw.  Tenslotte stopten we boven de Jacob’s Ladder.  Hier stapten sommigen te voet over de weg naar beneden.  Terug in het centrum op de Grand Parade het museum bezocht en een certificaat van de beklimming van Jacob’s Ladder gekregen.  Vervolgens mochten we met een lokale gids een historische wandeling door Jamestown maken.  Iedereen was nog moe van de party van gisterenavond en viel er bijna bij in slaap.  Na afloop ging iedereen wat slapen op het grasperk van het park.  Met Richard uit Jersey en twee Australische dames zijn we onze besteld avondmaal gaan nemen in Orange Tree Oriental restaurant : voorgerecht en vier gangen, garnalen, spareribs, stoofvlees, vis, rijst en een fles wijn, veel en lekker.  104 £ voor vier personen, aanrader.  Bij Anne’s Palace hadden ze geen tungi (lokale drank) mooi met al die vlaggen maar het eten is minder.  Met Richard dan maar een tungi gedronken bij Donny’s Place, tenslotte ligt de Saint Helena Distillery ernaast.  Bij de kade ontmoet ik de eigenaar van de distilleerderij die aanwezig is op een drink voor de inwijding van een nieuwe vissersschip op Sint Helena.  Er is al een visverwerkingsbedrijf.  Iedereen was heel tevreden over de dag.  We moesten wat rennen na de toer want om 13-14 uur ging alles dicht.  Nadien nog wat op het dek gezeten en genoten van de sterrenhemel en de deinende lichtjes in Jamestown bij het wegvaren van Sint Helena.

Tip: mocht je een taxi, excursie willen dan kan ik aanraden: Peter’s Island Tours (Hensel J. Peters) , Market Street, Jamestown, tel. (290) 22701  e-mail: hensel.caroline@helanta.co.sh

Dag 61 – 20/04/2014

Paaszondag.  Mooi versierde tafels, paaseitjes enz bij ons ontbijt.  Er staat een doos kleine lekkere Sint Helena banaantjes ter beschikking.  Op dek in de tropische zon info gelezen over onze volgende bestemming, Ascension eiland.  Bij de lunch lekkere wahoo gegeten, lokale vis van Sint Helena.  In de namiddag kregen we gratis frisdranken op het bovendek.