Spanje
SPANJE 1990
VOORBEREIDING
Reisperiode: 21/07 – 09/08/1990
Inreisdocumenten : Enkel Belgiche ID.
Geld: Ik had reischecques meegedaan en cash ESP + bankkaarten en Visa.
Reisgidsen en kaarten :
Lannoo’s gids kunstgeschiedenis en Dominicus. Ik had landkaarten van Spanje gekregen op een vakantiebeurs en had een extra Michelin kaart van Andalucia.
Informatie
www.spain.info : algemene informatie
www.spainguides.com : men kan doorklikken naar de provincies
www.ontdek-spanje.nl : Nederlandse site
https://www.globespots.com/country/spain/ : reisblog
Reisplan
In de zomer is het zeer warm in het binnenland van Spanje en kan de temperatuur makkelijk oplopen boven de 40 graden, tot zelfs eens 48 graden in Sevilla om 17 uur !!! Boven Madrid valt het al wat meer mee. Men moet vooral veel drinken. Bij verblijf in een hostal wordt er dikwijls BTW gerekend boven de geafficheerde prijs. ‘s Morgens kan men in een bar koffie en ontbijt gebruiken. ‘s Middags aten we dikwijls een bocadillo, sandwich die 1/3 is van een Frans brood met beleg naar keuze. Het avondmaal is goed. Iets goedkoper zijn de tapas uit een tapasbar. Dit zijn allerhande uitgestelde schotels met bereidingen van vlees, vis enz. Men neemt er een broodje bij. Ook lekker als tussendoortje. Reizen met kinderen is niet ideaal vanwege de hitte. In het binnenland zijn er nergens pretparken. Het landschap is vaak eentonig, lange autoritten en weinig tankstations. Spanje heeft mooie steden met rijke cultuur maar dan vooral in het zuiden zoals vb. Granada dat een absolute topper is. Spanje is geen goedkoop land, alles is minstens zo duur als in België. Spaanse champagne en cognac zijn goedkoop. Spanjaarden zijn trotse fiere mensen en hooghartig. Dat is algemeen bekend. Wegens de duurte en onvriendelijkheid is het toerisme sterk afgenomen ten voordele van Oost Europese bestemmingen. Koningin Fabiola is er zeer geliefd. Ik denk niet dat ik nog terug ga naar Spanje.
REISVERSLAG
Dag 1 – zaterdag 21 juli 1990
Traject : Maldegem, Kortrijk, op de E 3 naar Lille, Senlis, op de RN 330a naar Ermenonville, op de RN 330 naar Meaux, op de RN 36 naar Melun, op de RN 5 naar Fontainebleau, Nemours (vermijden van Parijs), op de RN 7 naar Montargis, Cosne, Nevers, Moulins, op de RN 9 naar Riom, Clermond-Ferrand, Saint-Flour, Millau, Lodève, Beziers, Narbonne, Perpignan, Le Perthus (grens). Vandaag gereden tot bij een camping in Saint-Just in het departement Cantal, 831 km.
Dag 2– zondag 22 juli 1990
Vandaag verder gereden op het traject zoals hierboven aangegeven. Aan de Spaanse grens in Le Perthus had ik van huis uit al 1.365 km gereden. We gaan ‘s avonds op camping Mas Nou in Figueres, de stad van kunstenaar Dali. We hadden een koppel Belgische trekkers meegenomen met Taxistop en we nemen hier afscheid van hen. Ze zijn ons dankbaar en trakteren op een avondmaal. Ik heb vandaag 406 km afgelegd.
Dag 3 – maandag 23 juli 1990
Het eerste dorp dat we aandoen is Besalu, een middeleeuws stadje met een mooie romaanse brug en een kasteel https://www.masspanje.nl/besalu Bij Beuda genieten we van een mooi zicht op de Pyreneeën vanaf de kloosterruïne. In Olot bezoek ik een bedrijf waarmee ik zaken heb geregeld. We brengen een bezoek aan de binnenstad van Girona en vinden het hier best leuk https://www.girona.cat/turisme/eng/ We vinden Vic en de omgeving best aardig https://www.masspanje.nl/vic In Ripoll staat een groot indrukwekkend romaans klooster. Eenmaal door de Tunel de Cadi komen we door het prachtig nationaal park van Cadi-Moixero met fraaie vergezichten zoals in Pallerols. We komen aan in Andorra en bezoeken voor de rest van de dag dit ministaatje. We installeren ons op camping Andorra la Vella. Vandaag 244 km gereden.
Dag 4 – dinsdag 24 juli 1990
Deze voormiddag maken we een georganiseerde uitstap in Andorra en hebben daarmee de mooiste plaatsjes in het landje gezien. Ik heb er een apart verslag over geschreven. Na de uitstap lunchen we er en kopen nog enkele souvenirs in de winkelrijke hoofdstraat. Bij Seo de Urgell bekijken we de romaanse abdij van Sant Sarni de Tavernoles https://www.monestirs.cat/monst/aurg/au18tave.htm Catalonië staat vol met romaanse kloosters. Bij Sort komen we in de Val d’Aran https://www.visitvaldaran.com/ met zijn uitzonderlijke landschappen. Espot is een leuk ouderwets typisch bergdorpje https://www.visitvaldaran.com/en/contact-us-2/ Van hier kan men het nationaal park Aïgues Tortes bezoeken, vb. Het Tuc de Ratera bergmeer en de kapel Santa Maria d’Aneu. Het is hier prachtig om een wandeling te maken http://parcsnaturals.gencat.cat/ca/xarxa-de-parcs/aiguestortes-i-estany-de-sant-maurici/inici/index.html De beklimming van de Puerta de la Bonaigua op 2.072 meter is schitterend. De Puerto de de Vielha is nog hoger, 2.024 meter. We rijden naar Bosost en verkennen het dorp en daarna Vielha waar we in een refugio logeren https://www.visitvaldaran.com/en/item/refugi-conangles-2/
Vandaag juist 200 km gereden.
Dag 5 – woensdag 25 juli 1990
Onze eerste stopplaats is Benasque, een prachtige omgeving die uitnodigt om te wandelen in de bergen https://turismobenasque.com/guia-de-viaje/parque-natural/excursiones/ Ainsa is nog zo een prachtig bergdorp, we kuieren wat in het historisch centrum en genieten van de sfeer https://www.spain.info/en/destination/ainsa/ Het https://www.turismodearagon.com/en/ficha/ordesa-y-monte-perdido/ Parque Ordesa en Monte Perdido ligt in een schitterende omgeving om te verkennen, mooie vergezichten van op de uitzichtpunten (miradores) op de Pyreneeën en zijn dalen, zoals vb in Torla. Er is hier zoveel te zien dat we niet weten waarheen eerst kijk en het is zeer fotogeniek. Jaca is een bijzonder mooi stadje waar pelgrims naar Santiago nog steeds de oude romaanse brug nemen op weg naar hun bestemming. Een bezoek aan de kathedraal mag zeker niet vergeten worden: www.jaca.com We zoeken hier een camping op. Vandaag 265 km gereden.
Dag 6 – donderdag 26 juli 1990
Na ons ontbijt begeven we ons naar Puente la Reina waar de middeleeuwse romaanse boogbrug het bekendste punt in het stadje is. Hier komen jaarlijks veel pelgrims op weg naar Santiago door https://www.alberguescaminosantiago.com/poblaciones/puente-la-reina-navarra-camino-de-santiago/ In Yesa rijden we langs een stuwmeer en verderop komen we bij de thermale baden waar men ook de camper kan plaatsen https://www.viajerocarpediem.com/termas-yesa-cuando-ir-como-llegar/ In Javier waar een groot kasteel het dorp domineert nemen we de weg naar Sos del Rey Catolico http://www.spainisculture.com/en/destinos/sos_del_rey_catolico.html waar koning Ferdinand de Katholieke heeft gewoond. In Sanguesa maken we een pauze https://www.turismo.navarra.es/eng/organice-viaje/recurso/Localidades/2555/Sanguesa.htm Verder onderweg bezoeken we het Monasterio de la Oliva https://www.monasteriodelaoliva.org/ In het Monasterio de la Piedra kan men ook logeren https://monasteriopiedra.com/ Het is een dure parador. In Uncastillo staat inderdaad een kasteel op een heuvel. In Tudela gaan we een kijkje nemen in het aangenaam centrum waar een kathedraal staat op een gezellig plein. In Tarazona zitten er mooie Moorse koppen in het stadhuis gebeeldhouwd. In Veruela bevindt zich een mooi klooster dat nu een dure parador is http://monasteriodeveruela.blogspot.com/ In Calatayud gaan we op een hostal slapen. Vandaag 397 km gereden.
Dag 7 – vrijdag 27 juli 1990
We zitten vandaag op de autostrade A2 van Zaragoza naar Madrid en rijden door Daroca naar het klooster Santa Maria de la Huerta http://monasteriodeveruela.blogspot.com/ Er zijn weinig plaatsen in Castilla-Leon die ons kunnen bekoren. We rijden voorbij Medinaceli, Siguenza Palazuelos, Atienza. In Jadraque torent hoog boven het dorp een immens kasteel uit dat uitziet op de wijde omgeving. Onze weg loopt verder naar Hita, Torija en door Guadalajara naar Alcala de Henares waar Cervantes was geboren in 1547 en zijn beroemd boek Don Quichote schreef. We zitten nu dertig km van Madrid en ik wil deze stad vermijden op weg naar het zuiden. Dus rij ik er in een brede boog omheen : Loeches, Chinchon en Aranjuez waar we het koninklijk paleis bezoeken, pracht en praal en groots https://www.turismomadrid.es/en/discover/aranjuez.html Tenslotte komen wij aan in Toledo. Aangezien ik onderweg vlot kon doorrijden heb ik nog een hele namiddag om Toledo te verkennen https://www.esmadrid.com/en/trips-toledo# Toledo is een van de zovele Unesco erkende plaatsen in Spanje. We huren een kamer in deze gezellige stad. Vandaag 447 km gereden.
Dag 8 – zaterdag 28 juli 1990
In Guadamur staat een stoer privaat kasteel dat kan bezocht worden. In Cuidad Real gaan we een kijkje nemen http://en.www.turismocastillalamancha.es/patrimonio/ciudad-real-18931/descripcion/ Almagro is een mooie historische stad waar veel te zien is, vooral de Plaza Mayor blijft mij bij http://www.ciudad-almagro.com/donde/1328257754/Almagro We rijden door Calzada de Calatrava. Kort erna komen we in de provincie Andalucia dat begint bij Baños de Encina https://www.andalucia.org/en/banos-de-la-encina Ik rij nu door Linares en Canena naar Ubeda https://www.andalucia.org/en/ubeda Iets verderop ligt Baeza http://ubedaybaezaturismo.com/en/ Door een mooi maar droog en heet landschap komen we aan in Jaen waar we in het centrum gaan kuieren https://www.andalucia.org/en/provincia-jaen https://www.andalucia.org/en/routes-provincia-de-jaen We gaan in een hostal slapen. Vandaag 387 km gereden.
Dag 9 – zondag 29 juli 1990
Andujar is klein maar zeker een stop waard op weg naar Codoba https://en.turismodeandujar.com/copia-de-arqc-don-gome-1 Verderop ligt het majestueus Cordoba dat een merkwaardige Unesco stad is, er is heel veel te zien en niet enkel de Mezquita in moorse stijl https://www.reisroutes.be/blog/andalusie/bezienswaardigheden-cordoba/ Vandaag 146 km gereden. Geslapen in de jeugdherberg van Cordoba.
Dag 10 – maandag 30 juli 1990
Ik rij langs kleine maar prachtige wegen naar Espejo, Aguilar en Lucena naar Cabra https://www.andalucia.org/en/cabra In de hele omgeving staat het vol met olijfgaarden zover het oog reikt. Het gaat verder naar Priego de Cordoba en Piños Puente naar Granada. Ik maak een autotocht naar het nabij gelegen Parque Nacional del Sierra Nevada en beklim de 3.482 meter hoge Mulhacen, de hoogste berg in Spanje. https://www.masspanje.nl/index.php/las-alpujarras-moorse-dorpen-en-granad Het zicht vanaf de mirador Ahi de Cara (Balcon de Canales) was schitterend. Op de Pico Veleta was ik op 3.286 meter hoogte. Ik voel dat mijn wagen aan kracht verliest maar wijt dat aan de hoogte. Plots laat de koppeling het afweten en moet ik afgetakeld worden naar Granada stad. Het herstel duurt lang en we kunnen Granada vandaag niet meer bezoeken. Vandaag 322 km gereden. Twee dagen geslapen in een hostal in Granada.
Dag 11 – dinsdag 31 juli 1990
Er is een Spaans spreekwoord dat zegt “quien no ha visto granada no ha visto nada” dus wie Granada niet gezien heeft heeft niets gezien en dat belooft. Granada is een sublieme stad, mooie pleintjes, kerken en parken en vooral het wereldberoemde Alhambra. Ik heb er urenlang de Moorse stijl bewonderd en kon er niet genoeg van krijgen, zo mooi was het. https://guias-viajar.com/espana/que-ver-granada/ Granada is onovertreffellijk, een Unesco wereldwonder dat men zeker moet zien. Terwijl mijn auto in herstel was hebben we de ganse dag Granada bezocht en heel lang in het Alhambra, Generalife en Alcazar gelopen. Daarna hebben we in de schilderachtige wijk Albaicin met zijn witte huizen en smalle bebloemde straatjes gelopen. Tweede dag geslapen in Granada en nada km.
Dag 12 – woensdag 1 augustus 1990
Vandaag een rustige dag en pauze gemaakt in Alhama de Granada https://www.andalucia.org/en/alhama-de-granada Het is warm en we zoeken verfrissing op aan zee in Nerja https://www.nerja-turismo.com/en/ We verkennen het stadje en blijven daarna de ganse namiddag aan zee. ‘s Avonds gaan we lekker eten. We verblijven in Hostel Azahara https://www.hostalazaharanerja.com/en/ Vandaag 115 km gereden.
Dag 13 – donderdag 2 augustus 1990
Onze volgende bestemming is Malaga maar lang blijven we er niet wegens te druk en te duur http://www.malagaturismo.com/en Torremolinos en Fuengirola is eveneens druk, we hebben het al vlug bekeken: te druk. Mijas in de bergen vonden we al een betere bestemming. Marbella rijden we gewoon voorbij zonder er te stoppen, superluxe villa’s en dergelijke. We pauzeren in San Pedro de Alcantara. We hebben genoeg van de luxe Spaanse kust en trekken de bergen in op weg naar het prachtig wit stadje Ronda dat een diepe indruk op ons nalaat https://www.reisroutes.be/blog/andalusie/bezienswaardigheden-ronda/ Vandaag 178 km afgelegd. We vonden onderdak in Hostal Maite. Een goede site om een hostal te vinden : www.hostelworld.com
Dag 14 – vrijdag 3 augustus 1990
We rijden na ons ontbijt naar Jimena de la Frontera https://www.andalucia.org/en/jimena-de-la-frontera We stoppen verder bij Castelar de la Frontera https://www.tudestino.travel/discover/andalusia/province-of-cadiz/castellar-de-la-frontera-en/ In La Linea de Conception gaan we Gibraltar binnen na controle. www.gibraltarborder.gi : na de brexit mogen we er nog steeds in. Ik heb een apart verslag over Gibraltar geschreven. Nadat we uitgebreid Gibraltar hebben bezocht gaan we naar een camping in Algeciras. Ik had er toen geen benul van dat ik hier nog eens zou terugkomen maar om er te werken aan een havenproject. Vandaag 162km gereden.
Dag 15 – zaterdag 4 augustus 1990
In Tarifa bevinden we ons in het meest zuidelijkste puntje van Spanje, de verste plaats van huis op deze reis. Het plaatsje is vooral bekend bij surfers omdat er bijna steeds een goede wind is op zee https://turismodetarifa.com/?lang=en Volgende halte is in Vejer de la Frontera https://turismodetarifa.com/?lang=en Daarna volgt Conil de la Frontera en dan Chiclana de la Frontera https://www.malagacar.com/information/cadiz/chiclana_de_la_frontera.asp Vervolgens komen we aan in Cadiz https://www.spain.info/en/destination/cadiz/ Na Jerez de la Frontera gaan we door naar Sevilla waar zoveel te zien is dat een ganse dag nauwelijks volstaat: we bezochten uiteraard de immense Plaza de España en herinner mij de tegel wapenschilden van alle Spaanse provincies in de galerij. We bezochten natuurlijk ook de prachtige kathedraal waar het graf van Colombus is en waarvoor veelkleurige koetsen stonden. Uiteraard hebben we ook het Alcazar bezocht en er lang genoten van de fijne Moorse bouwstijl en al dat moois. Ook het Giralda en de Torre de Oro gezien en nog veel meer. https://www.reisroutes.be/blog/andalusie/bezienswaardigheden-sevilla/ Huelva is onze volgende bestemming https://www.andalucia.org/en/provincia-huelva Ik verander mijn reisplan en wil naar Portugal waar ik de kust van Algarve wil zien. Het is reeds in de late namiddag en eenmaal in Portugal begin ik meteen een onderkomen te zoeken en we zoeken zelfs tot laat in de nacht tot uiteindelijk in Tavires een mevrouw ons gratis bij haar uitnodigt. Wat heb ik spijt van mijn verkeerde beslissing. Vandaag 462 km afgelegd.
Dag 16 – zondag 5 augusus 1990
Ik heb gezworen dat ik nooit nog terugkom naar de Algarve: de Portugezen zeggen zelf “O Algarve somente e praia” het is er enkel maar kust en drukte. Ik heb het gehad en wil zo vlug mogelijk terug naar huis. In Beja gaat een processie uit en we kijken even toe. We rijden verder naar Portel en Evora, een droge streek met veel olijfgaarden. Het kaseel van Evoramente verheft zicht op een heuvel hoog boven de vele olijfgaarden. https://www.visitevora.net/en/evoramonte-alentejo-portugal/ We bezoeken de witte stad Evora https://www.stedentipsvoortrips.nl/portugal/evorabb.htm We verbleven op residencial O giraldo, Rua dos Mercadores 27 in Evora. Vandaag 312 km afgelegd.
Dag 17 – maandag 6 augustus 1990
We gaan vandaag terug naar Spanje door een dor en droog binnenland. Even na de grens ligt Badajoz maar het is meer dan veertig graden en we hebben geen zin om de stad te verkennen. Verderop in Merida gaan we in een bar iets drinken, de airco staat er aan en een frisse drank doet deugd maar als we buiten komen is het alsof men ons met een mokerhamer op het hoofd slaat, het verschil tussen het luchtgekoeld lokaal en de felle zon is enorm. We springen vlug in de auto en rijden verder https://www.spain.info/en/destination/badajoz/ Er zijn destijds veel ontdekkingsreizigers vertrokken uit de arme provincie Extramadura en de namen van hun dorpen komen vaak terug in Zuid-Amerika : Badajoz, Merida, Medellin, Trujillo, Caceres enz. In Caceres bezoeken we de kathedraal https://www.cntraveller.com/gallery/highlights-of-caceres-extremadura-spain In Plasencia volgen we de binnenlandse weg naar Mombeltran https://issuu.com/extremadura_tur/docs/guia_plasencia/1?ff&e=7755543/50600906 Onderweg nemen we pauze bij het klooster van Yuste https://www.patrimonionacional.es/visita/monasterio-de-san-jeronimo-de-yuste Na de middag komen we aan in Avila waar veel te zien is https://www.avilaturismo.com/en/what-to-do/avila-museums We verblijven in Meson del Rastro https://elrastroavila.com/ Vandaag 483 km gereden.
Dag 18 – dinsdag 7 augustus 1990
Deze morgen rijden we naar het bekend werelderfgoed Escorial bij Madrid https://www.sanlorenzoturismo.es/ Het is hier heel groot en interessant. Onze volgende halte gaat naar Segovia waar we de aquaduct en de kathedraal bezoeken en er lunchen na een stadswandeling https://www.spain.info/en/route/segovia-one-day/ Valladolid is de stad waar Colombus stierf in 1506 https://theculturetrip.com/europe/spain/articles/top-things-to-do-and-see-in-valladolid-spain/ In Palencia neem ik de A62 naar Burgos waar we een wandeling maken in het interessant centrum en het Cartuja klooster en de kathedraal bezoeken https://www.spain.info/en/destination/burgos/ In Santo Domingo de la Calzada nemen we ons avondmaal in Bar Nuria. In Castildelgado overnachten we in Hostal El Chocolatero http://www.elchocolatero.es/general/index.html Vandaag 471 km gereden.
Dag 19 – woensdag 8 augustus 1990
We gaan nu op de autostrade door de wijnstreek van de Rioja naar Logroño en verder door Pamplona naar de Franse grens https://carrotsandtigers.com/2018/06/18/a-guide-to-visit-la-rioja-in-spain/ https://www.thecrazytourist.com/15-best-things-pamplona-spain/ In Puente de la Reina houden we pauze en bekijken de bekende romaanse brug. De Pyreneeën in de grensstreek zijn prachtig. Roncesvales is onze laatste stop in Spanje en ook de startplaats van menig pelgrim naar Santiago https://www.pelgrimroutes.nl/camino-frances-voettochten/route-1.html In Bayonne ga ik op de autoweg A63 naar Bordeaux. Ik rij door het N.P. Périgord-Limousin, een mooie landstreek. Bij het dorp 24140 Villamblard gaan we op camping Du Bourg overnachten en in een echte Routier Le Tamaris kunnen we goedkoop en goed eten. Vandaag 557 km gereden.
Dag 20 – donderdag 9 augustus 1990
Vandaag rij ik de resterende afstand naar huis over de Franse autowegen. In Brive la Gaillarde ga ik op de A20 richting Limoges en Parijs. Ik heb vandaag 895 km afgelegd. Ik heb op de hele reis 7.285 km gereden, het was een heel lange reis, spijtig dat ik niet meer tijd had om het rustiger aan te doen. Misschien later met een camper.