Thailand

Reisperiode:  05 – 25/02/1998 : het noorden en de hoogtepunten

21/03 – 24/04/2001: het zuiden met bezoek aan Laos en Cambodja

05/2001 : vlucht naar Bangkok als startpunt reis naar Myanmar

Inreisdocumenten :  Reispas meegedaan, geen visum nodig, stempel bij aankomst.   Meer info op www.mfa.go.th

Geld:

Cash USD meegedaan + bankkaarten en Visa.

Reisgidsen en kaarten :

Ik had mijn Lonely Planet mee.  Nu heeft iedere uitgeverij wel een reisgids van Thailand.

Ik had een kaart mee van het land die ik op een reisbeurs had gekregen en ter plaatse stadsplannen van de lokale toeristenbureaus.

www.tourismthailand.org : nationale toeristische dienst

www.tat.or.th idem

Reisplan

Zoals hierboven aangegeven, detail zit in reisverslag hieronder.

Er geraken

Vliegen

Veel luchtvaartmaatschappijen vliegen op Bangkok.  Dus informeren en vergelijken loont.  Ik ben een eerste keer met Lufthansa  gevlogen.  Een tweede keer vloog ik met Biman maar dat zou ik niet meer doen  en een derde keer met Sabena.   Kijk ook eens op www.thaiairways.com of op www.airasia.com

EERSTE REIS

Dag 1  – donderdag 05/02/1998

Vlucht met Lufthansa naar Munchen en verder naar Bangkok.

Dag 2– vrijdag 06/02/1998

Aankomst ‘s morgens en ingecheckt in Nana Hotel.  Daarna een klassieke stadswandeling gemaakt zoals beschreven in mijn reisgids LP.  Het Nationaal Museum en de Royal Barges bezocht.

Dag 3 – zaterdag  07/02/1998

In de voormiddag de Thonburi Canas bezocht zoals beschreven in mijn gids en in de namiddag een wandeling in Chinatown en bezoek aan Wat Tram. Overnacht in New Siam Guesthouse.

Dag 4 – zondag 08/02/1998

Vandaag met de bus naar Ratchaburi en Damnoen Sadual Market bezocht, de drijvende markt.  Via Phetburi naar Kanchanaburi gereden.  In River Guesthouse geslapen.

Dag 5 -maandag 09/02/1998

Om acht uur de bus genomen naar Erewan N.P. en terug met de airco bus naar Bangkok.  Geslapen in het New Siam Guesthouse.

Dag 6 – dinsdag 10/02/1998

Bus naar Ayuthaya Historical Park genomen en daarna een boottocht met een longtailboot gemaakt.  Geslapen in Ayuthaya Guesthouse.

Dag 7 – woensdag 11/02/1998

Naar Lopburi gegaan en er de tempels in Old Lopburi bezocht en dan verder met de bus naar Sukhotai en geslapen in Friend House.

Dag 8 – 12/02/1998

In Sukhothai het Historical Park bezocht en So Satchanalai-Chalang Historical Park.  Nog eens in het Friend Guesthouse geslapen.

Dag 9 – 13/02/1998

Naar Phrae en verder naar Lampang waar ik de Wat Phra That Lampang Luang Temple heb bezocht.  Daarna de bus genomen naar Chang Rai waar ik een paar dagen verbleef in het Visaj Guest House.

Dag 10 – 14/02/1998

Een citytour gemaakt met een hop-on-off bus en daarna in het centrum gewandeld.  ‘s Avonds een kantoke in Old Cultural Centre meegemaakt.

Dag 11 – 15/02/1998

Doi Inthanon N.P. bezocht (watervallen) en naar Mae Sariang.  In het Riverside Guesthouse verbleven, ze organiseren ook uitstappen.

Dag 12 – 16/02/1998

Met de bus naar Mae Hong Son gereden en er een trekking met 4 geregeld naar de omringende dorpen.  In Rim Nong Guesthouse verbleven.

Dag 13 – 17/02/1998

Vandaag een trip gemaakt naar Mae Aw en Tham Plaa N.P. nogmaals een nacht in Rim Nong Guesthouse geslapen.

Dag 14 – 18/12/1998

Naar Mae La Na en Soppong waar ik de stammen van de Karen en Lisu heb bezocht.  Ook Pai bezocht voor een olifant ritje en daarna een Thaise massage gekregen.

Dag 15 – 19/12/1998

Busrit naar Fang Tha waar ik een boottocht nam naar Chang Rai, vijf uren.  Verbleven in Mae Hong Son Guesthouse.

Dag 16 – 20/02/1998

Met bus in anderhalf uur naar Mae Sai, grens Myanmar naar Kentung.  Organised day tour naar Golden Triangle. Nogmaals in zelfde guesthouse verbleven.

Dag 17 – 21/02/1998

Vlucht naar Bangkok, anderhalf uur en daarna bus naar Pattaya, drie uur.  Verbleven in Apex Hotel.

Dag 18 – 22/02/1998

Bus naar Rayong, Ban Phe waar ik een boot nam naar Ko Samet (Ao Phai). Verbleven in Ao Phai in een hut aan het strand, prachtig.

Dag 19 – 23/02/1998

Uitstap naar Trat (edelstenen) en de stranden tot Hat Ben, grens Cambodja en terug. Geslapen in N.P. Guesthouse.

Dag 20 – 24/02/1998

Vandaag naar Koh Chang National Marine Park gegaan (eiland) en in Koh Chang verbleven in Magic Bungalows.

Dag 21 – 25/02/1998

Met een airco bus naar Bangkok, zes uren.  Overnacht in New Siam Guesthouse.

TWEEDE REIS

Dag 1 – 21/03/2001

Met de trein naar Zaventem en met vlucht BG 012 naar Dhaka, Bangladesh.

Dag 2 – 22/03/2001

Aankomst in Dhaka om 06.40 uur en daarna de stad bezocht: Baldha Garden, Suhrawardt Garden, Laibagh Fort.  Om 20.55 uur verder gevlogen naar Bangkok.

Dag 3 – 23/03/2001

Aangekomen in BKK kort na middernacht.  Mijn visum voor Laos en Cambodja geregeld op een reiskantoortje.

Dag 4 – 24/03/2001

Nog een extra dag in Bangkok gebleven om uit te rusten.  Stadswandeling gemaakt.  Met de nachttrein naar Changmai gereisd.

Dag 5 – 25/03/2001

Chanmai verkend en goed Thais gegeten.  Avondmarkt in Changmai bezocht.

Dag 6 – 26/03/2001

Om elf uur vertrokken met bus naar Chiang Khong.  Grens gesloten om vijf uur. Overnacht in Chiang Khong in het Hua Wiang Country Guesthouse en avondeten met zicht op de Mekong Rivier in Rest. Rim Khong, prachtige zonsondergang.

Dag 7 – 27/03/2001

De grens van Laos is open om acht uur.  Met de trage boot vaar ik naar Ban Xien Kok.

Dag 20 – 09/04/2001

Nadat ik Laos heb verkend ben ik terug aan de grens met Thailand in Chongmek.  Met een jumbotruck kom ik in Philon en daar neem ik de bus naar Ubon Ratchani.  Van hier uit vertrekt een trein naar Bangkok om 18.15 uur.

Dag 21 – 10/04/2001

Ik kom aan in BKK treinstation in de vroege morgen.  Ik koop meteen een treinticket naar Aranyaphratet die ik morgen ga nemen.  Vandaag rust ik uit en ga wat wandelen in Bangkok.  Ik verblijf op Khao San Road in de wijk Banglampu.

Dag 22 – 11/04/2001

Ik neem de trein naar de Arayaphratet, de grens van Cambodja.

Dag 31 – 20/04/2001

Van uit Cambodja neem ik aan de grenspost naar Hat Lek.  Van Songthaew neem ik de bus naar Trat waar ik een ferry neem naar het eiland Koh Chang waar ik een paar dagen rust aan het prachtig strand, lekker eten onder de palmbomen.

Dag 34 – 23/04/2001

Vandaag neem ik de ferry naar Trat waar ik de bus neem naar Bangkok.  Om acht uur deze avond vlieg ik via Dhaka naar Brussel met Biman waar ik aankom in de voormiddag van 24/04/2001

DERDE BEZOEK

11/05/2001

Ik vlieg vandaag naar Bangkok om er iemand te ontmoeten met wie ik Myanmar ga verkennen.  Ik kom er aan en ga op verkenning om uit te zoeken hoe en waar we een visum kunnen krijgen en hoe we best vliegen.

12/05/2001

Vandaag komt Iris aan uit Nederland en ik haal haar af op de luchthaven.  Ik geef haar een korte briefing van mijn opzoekwerk en we gaan samen een visum aanvragen en onze vlucht boeken.  We kunnen het nog vandaag regelen en morgen kunnen we al vliegen.

13/05/2001

Deze morgen vliegen we in één uurtje naar Yangon, de hoofdstad van Myanmar dat een militaire dictatuur is.  Het moeilijkste is de aankoop van de FEC, monopolygeld dat kunstmatig aan de dollar is gekoppeld.