Tunesië

 

 

TUNESIE ALS EXPAT – 2001

 

 

 

Detachering is geen reis

 

Ik heb een korte periode in Téboulba, Tunesië gewerkt, eigenlijk een proefperiode maar doordat mijn werkgever zijn belofte niet nakwam ben ik ermee gestopt.  Ik was gehuisvest in Hotel Thalassa in Skanes, Monastir.  Hat was een bedrijf in de textielsector en ik had er de supervisie over 3.800 medewerkers.  Ik moest rapporteren aan twee Belgische eigenaars. Onze producten, jeans, werden wereldwijd verscheept.  Ik had volmacht bij de bank en moest instaan voor alle administratieve taken.  Ik kreeg een bedrijfswagen en een rijbewijs.  Veel heb ik van Tunesië niet gezien behalve Monastir.  Naast mijn bureel was er een zicht op een woestijn maar ik was er tenslotte om te werken.  

 

 

 van 12/11/1990 tot 07/06/2000 heb ik voor Dredging International gewerkt, thans DEME.  

Vanaf ergens half 1992 tot eind 1994 heb ik als site administrator in Port Harcourt gewerkt.  Ons bedrijf was bezig met verscheidene opdrachten in waterbouwkunde, gaande van sweeping ten behoeve van heraansluiting oliepipelines tot offshore, landfalls  en constructies van kaaimuren en verdiepingen.  Onze klanten waren steeds oliemaatschappijen.  Ik heb steeds gewerkt in het olierijke zuiden, de bekende provincie Biafra.  Het was niet makkelijk werken in deze omgeving, Nigerianen zijn zo een beetje blankenhaters en ze laten nooit na de “rijke” blanke te bedriegen.  Uiteraard had ik ook enkele goede medewerkers. Ik moest de volle administratie beheren en was er verantwoordelijk voor en moest rapporteren naar de hoofdzetel in Antwerpen.  Ik had ook de verantwoordelijkheid over 180 lokale medewerkers en een staf van twintig collega’s.  Ik moest ook instaan voor personeelsplanning, tickets, vergunningen, loonverwerking en betalingen aan leveranciers.  Toen waren er nog geen banktransfers en alles  werd cash betaald wat natuurlijk criminelen lokte.  Bovendien stond ik ook in voor bevoorrading van proviand en wisselstukken.  Ik had een drukke communicatie met de hoofdzetel.  Uiteraard is Nigeria geen veilig land om er te werken.  Maar ik heb die uitdaging graag aangegaan.  

 

 

 

TUNESIE  2023

 

 

VOORBEREIDING

 

Reisperiode:  14 – 23/03/2023

 

 

Inreisdocumenten :  Een internationaal reispas is alles wat je nodig hebt.  Bij immigratie vroegen ze mij in welk hotel ik zou verblijven.

 

 

Informatie

https://juliearoundtheglobe.com/unesco-tunisia-world-heritage-sites/

https://archiqoo.com/unesco/unesco_list_countries/unesco_list_tunisia.php

https://foodtravelphotography.com/rondreis-tunesie/

https://www.holidayguru.nl/travel-magazine/bezienswaardigheden-tunesie/

 

 

Geld:

Cash € meegedaan + bankkaarten en Visa.  Ter plaatse euro’s gewisseld.

 

  

Reisgidsen en kaarten :

Reisgids : Footprint.  Ik vond veel info, kaartjes en adresjes van hotels in de gids.

Kaart 744 van Michelin waar we onze roadtrip hadden op uitgetekend.  

 

  

REISPLAN

Wij zouden een combinatiereis maken van Libië en Niger.  Op 13/12/2022 zond ik aan smalos.com in Tripoli onze geboekte vluchten van Brussel-Tunis-Tripoli maar hij vroeg niet meteen copie van onze reispassen.  Van 18/01 tot 7/2 was ik op reis.  Op 8/2 krijg ik van hem een bericht dat hij op 22/01 mij om copie van onze passen had gevraagd, geen mail ontvangen.  Op 8/2 zend ik hem copie van onze reispassen; het was nu dringend zei hij.  Op 10/2 mijn vraag of hij mijn mail met onze reispassen had ontvangen.  Op 15/2 nogmaals mijn vraag of hij mijn mail met de passen heeft ontvangen en hoe het zit met onze LOI.  Op 22/2 heb ik nogmaals dringend aangedrongen.  Op dezelfde dag eindelijk een antwoord van hem: onze LOI zijn nog niet beschikbaar.  Ik meld hem dat wij 800 € verliezen voor onze tickets.  Op 1/3 nogmaals dringend om onze LOI gevraagd en zijn antwoord was dat ze nog niet klaar waren en dat dit waarschijnlijk deze maand niet in orde zou komen.  Ik heb sedertdien niets meer van die man gehoord.  Ik las verhalen dat een LOI op een week tijd werd geregeld.  Wadi Smalos te mijden !!

Dus moesten we overstappen naar plan B wat er in bestond dat we op 7/3 naar Tunis zouden vliegen, er een auto zouden huren om er vervolgens een roadtrip mee te maken. Ik heb dan nog vlug een kleine wagen besteld bij www.europcar.com.tn    

 

  

ER GERAKEN

Vliegen

Ik boekte onze vlucht op Esky bij Tunisair.  Onze vlucht kostte h/t 200 €.  Goede vertrekuren en vanaf Zaventem want in Charleroi is het bijna altijd staking.  

 

 

REISVERSLAG

 

 

Dag 1  – dinsdag 7 maart 2023

Onze vlucht zou om 11.25 uur vertrekken, een uitstekend vertrekuur.  Maar we vertrokken pas om 13 uur met anderhalf uur vertraging met een klein verouderd vliegtuig.  De vlucht van 2.40 uur verliep vlot.  We kwamen aan op Tunis luchthaven om 15.30 uur.  Bij immigratie kregen we vlot onze stempel en ze vroegen waar we gingen overnachten.  We hebben niet gewisseld op de luchthaven en liepen vervolgens door naar het bureel van Europcar.  Ik moest 300 TND waarborg betalen en 1.347 TND voor de huur en omnium met franchise van 100 € van de wagen op zich voor een week.  We kochten een simkaart voor 30 TND zodat we ook een navigatiesyseem aan boord hadden en vlot op internet konden.  De wagen was een bijna nieuwe Skoda.  De rit naar het centrum was nogal druk en ik mocht bij het hotel parkeren.  Na het inchecken liepen we op het gezellig plein bij de Porte de France en de medina met zijn enge straatjes en ontelbare winkeltjes maar we zagen geen enkel restaurant, lang gezocht.  Toen we bijna terug bij ons hotel waren vonden we toch een restaurantje waar we ojja gegeten hebben met ieder een frisdrank, 16 TND.   

http://home.scarlet.be/f.vanlil/Tunesie/Tunis.htm

 

Overnachten

Hotel Royal Victoria op 5 Place de la Victoire (bij Porte de France) hartje Tunis.  contact@hotel-royalvictoria.com tel. (216) 25 905 305 Ik mocht op het plein parkeren en kreeg van het hotel een gastenbrief die ik aan mijn voorruit legde.  Ze zijn er erg vriendelijk maar konden mij geen stadsplan geven.  Wij wisselden er 100 € en kregen 320 TND.  Onze gezellige kleurige originele kamer met klein balkonnetje keek uit het het plein.  Het prachtig sierlijk en kleurrijk hotel is ooit Britse ambassade geweest.  Het juweeltje is uitstekend gedecoreerd.  Ik boekte dit hotel bij booking.com  Er stond op de site 78 € incl. Alle kosten aangegeven.  Maar nadat ik mijn kaartgegevens had ingebracht verscheen er plots basisprijs 88.19 + 6.17 BTW en 2.04 verblijfstax zodat ik totaal 96,40 euro heb betaald.  Ik heb dat betwist bij booking.com maar kreeg er geen antwoord op.           

        

 

Dag 2– woensdag 8 maart 2023

Ik kon vlot uit de stad rijden.  Zeven km verder ligt het bekende Bardo museum maar dat is reeds twee jaar gesloten: www.bardomuseum.tn We zijn dan maar doorgereden in noordwestelijke richting naar Mateur, een groene omgeving met veel net ingezaaide graanvelden.  Vroeger was dit de graanschuur voor de Romeinen.  In Sedjenane nemen we een foto van een merkwaardig standbeeld van twee grote bijen op een honingraat.  Iets verderop stoppen we bij het oud Frans treinstation met gele gevel en blauwbeschilderde ramen en deuren dat zo in de Provence zou kunnen staan.  Er ligt nog een roestige spoorweg die waarschijnlijk al lang buiten gebruik is.  Dit is het ooievaarsdorp en overal op het stationnetje en op het staketsel (conveyor)  zitten ooievaars op hun nesten. In de hele regio zitten overal nesten op de straatverlichting.  https://ich.unesco.org/en/RL/pottery-skills-of-the-women-of-sejnane-01406

We lunchen in Nefza, een straatdorp waar we samen voor 11 TND een veel te grote portie en drankje krijgen. Bij Tabarka staat een merkwaardig standbeeld van een saxofoon.  We rijden nu in zuidelijke richting en in Babouche zijn we nauwelijks drie km van de Algerijnse grens. Daarna kronkelt de bochtige goed onderhouden asfaltweg door een zonovergoten groen landschap.  Het is een zalige 20 graden en het voelt als lente aan terwijl het in België winter is.  Aangekomen in het Romeinse Bulla Regia betalen we 8 TND pp ingang en verkenen de site een uur.  Veel originele stukken bevinden zich in het Bardo Museum.  Er ligt vooral veel puin en een paar muurtjes zijn laag heropgemetst om de afmetingen van de gebouwen te kunnen zien.  In de achtergrond ligt een steengroeve waar de Romeinen destijds hun bouwmaterialen haalden.  Er zijn maar weinig toeristen te bespeuren maar er loopt wel een groep scholieren op de site die een feestje houden.  Er staat een klein amfitheater.  Alle mozaïken zijn weggehaald of versleten en er blijft slechts een mooi mozaïek in een badkamer over.  Er zijn nog restanten van een basiliek aanwezig.  De site is tamelijk uitgestrekt en een gids lijkt mij niet nodig.  We zijn dan doorgereden naar Bou Salem en dan naar Teboursouk waar we net voor donker aankwamen bij ons hotelletje op 7 km van het Romeinse Dougga.                  

Overnachten

Hotel Thugga in Téboursouk, te. 78 466 647 hotel-thugga@hotmail.fr Men vroeg 150 TND voor een kamer maar ik kon afbieden naar 130, inclusief ontbijt.  Wij waren er blijkbaar alleen, enkel onze wagen stond op de grote parking die voorzien was voor een aantal bussen.  Het is een groot mooi sjiek hotel en is netjes en goed onderhouden.  We wisselden er 100 € en kregen 320 TND.     

 

 

Dag 3 – donderdag 9 maart 2023

Het was maar een karig ontbijt in Hotel Thugga.  We waren de enige gasten in een proper groot en goed onderhouden hotel.  We zijn dan 11 km verderop naar Dougga gereden.  In het dorp stond een bruin bord “ruines Dougga” maar de weg liep dood in de velden.  Bij aankomst stond er een Duitse camper, een koppel met een kind.  Het Unesco Dougga is groot en het is de mooiste Romeinse site in Tunesië en het is landelijk gelegen midden olijfgaarden.  Een ingang kost steeds 8 TND.  De site is goed bewaard gebleven en bewakers houden een oogje in het zeil.  Een man van de toeristenpolitie vroeg naar ons vorig hotel en dat van deze avond.  Dat weten we nog niet zeiden we hem en het was goed.  Beneden ligt een (kerk)toren.  Dougga ligt op een heuvel waar men toen en nu nog een prachtig zicht heeft om de landelijke omgeving van groene velden, het dal en de heuvels in de verte waar ook versterkingen stonden om alles te controleren.  Het theater is goed bewaard gebleven.  Er staan nog resten van enkele tempels overeind zoals deze van Mercurius, Saturnus, Caelestis en Tellus.  Het Capitol opgedragen een Jupiter, Juno en Minerva is indrukwekkend.  De markt is nog duideljk zichtbaar.  Dan reden we naar Le Kef en maakten een afkorting op een slechte weg met veel putten op de P12 naar Sers.  Er is weinig verkeer en de velden worden schraler  en er zijn hier maar weinig dorpen.  We lunchen in Makhtar en kopen op straat een kilo sinaasappelen voor 4 TND en een halve kilo lekkere dadels voor 2 TND.  Tot Hbabsa blijft de weg heel slecht en moet ik opletten om niet van de weg af te raken; er zijn geen boorden of die zijn afgebrokkeld.  Eenmaal op de P3 is de weg dan weer behoorlijk goed.  We komen aan bij de site in Sbeitla om 17 uur en hebben nog één uur om het te bekijken.  Er is niet zoveel te zien, slechts drie tempels, de rest is puin, zodat we alles kunnen bekijken in een uurtje.  De site ligt dicht bij de stad en er zijn blikbaar veel stenen van de Romeinse site weggehaald.  

http://home.scarlet.be/f.vanlil/Tunesie/Tunis.htm

We nemen ons avondmaal 17 TND honderd meter van ons hotel en gaan daarna nog een muntthee drinken op een terras.  In de hal van ons hotel ontmoetten we twee Franse koppels die hun route aan het uitstippelen waren en het is precies wat ook wij rijden.  De Tunesische man geeft ons nog veel nuttige tips.      

 

 

Overnachten

We verblijven in Hotel Al Mahdi, Av. 14 Janvier in Sbeitla, tel. 77 468 452 stealmahdia@hotmail.fr We betalen 73 TND inclusief ontbijt.  Het hotel is ok maar dat van gisteren was beter maar ook veel duurder.  

    

 

Dag 4 – vrijdag 10 maart 2023

Het ontbijt is povertjes.  De twee Franse koppels rijden ook naar Tozeur en raden ons Hotel Elarich aan.  We rijden naar Kasserine, Feriana en Gafsa en lunchen in Gafsa voor 14 TND.  Na de lunch rijden we terug op de P3 richting Gafsa maar net na Metlaoui nemen we een kleinere weg naar de Seldja Kloof.  Er rijdt net een fosfaattreintje door de tunnel en een oude man met een stok gaat met ons mee door de tunnel en toont ons de kloof.  We lopen langs een smal pad naar beneden, naar de Oued Seldja met water tot aan de Coup de Sabre, prachtig is het hier.  Terug boven bij de spoorlijn is de doorkijk op de Coup de Sabre heel mooi.  De Zwaardslag is een engte tussen twee rotsen en de oued (rivier).  We geven de oude man 30 TND voor zijn moeite en hij is er blij mee.  Dan rijden we verder onze boucle – lusvormige weg – op een goede droge weg; rechts liggen de bergen bij de grens met Algerije op 8 km en we ontwaren een prachtig oase-landschap bij Mides.  Aangekomen bij Oud Tamerza rijden we door een groene oase waar door irrigatie de veldjes goed worden bewaterd.  De hoge dadelpalmen beschaduwen de veldjes.  Hier worden de beste dadels van Tunesië geteeld.  We verkennen Oud Tamerza waar alle huizen vernield zouden zijn door een overstroming; het is een soort spookdorp waar reeds enkele filmopnames plaats vonden.  Bij het oud dorp ligt diep onder ons een mooie droge kloof in een oued.  Hier worden halfedelstenen en woestijnrozen voor een prikje verkocht.  Iets verderop stoppen we even bij een klein watervalletje twintig meter hoog maar de omgeving is mooi, een soort toeristenval met nogal wat winkeltjes.  We ontmoeten de twee Frans-Tunesische koppels en rijden vlug door naar Tozeur.  Daarna rijden we 65 km over een desolate goede asfaltweg naar Tozeur en volgen in kolonne Marokkaanse jeeps.  Bij een van de jeeps slaan er grote vonken vuur onder de motor, we wijzen de chauffeur er op maar het is in orde verzekert hij ons. Vera zocht ons hotel op gps en we hebben het goed gevonden ook omdat we op onze gsm de foto hadden gezien. De twee Franse koppels kwamen er ook aan.  We namen ons avondmaal honderd meter in de straat van ons hotel, 22 TND.           

http://home.scarlet.be/f.vanlil/Tunesie/Tozeur.htm 

 

Overnachten

Hotel Elarich, Zone Touristique, Tozeur.  Tel. 76 46 03 44 elarichtozeur@gmail.com  De nette kamer kost 100 TND incl. ontbijt.  

 

 

Dag 5 – zaterdag 11 maart 2023 

Het ontbijt was in orde.  Vierhonderd meter verder is een pleintje waar de koetsiers op klanten wachten maar Abdul staat dichter bij het hotel, hij spreekt ons aan en voor 80 TND wil hij ons voor  twee uren de oase en de steenbakkerij tonen.  Wat is het heerlijk en rustig om met paard en kar door deze groene shaduwrijke oase onder de ontelbare palmbomen te rijden onder de luifel van de koets.  Hij geeft ons veel uitleg over tuinieren in de oase waar zijn vrienden ijverig aan het werk zijn in hun tuinen vol groenten en bloemen; prachtig aangelegde en goed onderhouden wandelpaden.   Hij toont ons met trots de immer lichtblauw geverfde deurportalen in palmhout en de sierlijk gemetste huizen in lokale baksteen.  Achter de metalen poortjes liggen prachtige tuinen.  Verderop bezoeken we de steenbakkerijen waar niet enkel bakstenen maar ook potten worden gebakken in talrijke ovens die opgestookt worden met afgevallen palmtakken waarvan er talrijke karren worden aangevoerd.  In Tozeur zijn veel bedrijfjes gevestigd die dadels verwerken en inpakken.  Na deze heerlijke koetstocht rijden we richting Matmata.  Even buiten Tozeur in Degache worden veel dadels verkocht op de lokale markt; het zijn de lekkerste van Tunesië.  Verderop bemerken we grote ingangspoorten van rijke oase-dadelplantages.   We komen nu in de Chott el Jerid, de grote zoutwoestijn, met een rechte goede asfaltweg van 94 km tot Kebili en 220 km tot Matmata.  Het is een eindeloze witte zoutvlakte.  Ergens nergens onderweg stoppen we bij verkopers van amethisten en woestijnrozen.  Er is ook ergens een groot zoutwinningsbedrijf.  In Tombar staat een monument van een berbervrouw met een tajine op haar hoofd.  We missen het centrum van Kebili en belanden op de weg naar Blidet en komen bij Douz bij een groot zoutmeer in de Chott Kebili.  In Douz lopen we over de Ofra Duin en bezoeken vervolgens het centrum en het marktplein.  Hier lunchen we ook want onderweg is er niets, 20 TND.  Van Douz naar Matmata is het nog eens 100 km en er is niet veel te zien behalve enkele dromedarissen in de zandvlakte.  Tamezret is een mooi dorp waar een wandeling naar de nabije berberdorpen staat aangegeven, er is ook een museum.  Hier begint de streek van de troglodyt ondergrondse woningen.  We pauzeren op het terras van www.diar-amor.com , café-restaurant-guesthouse.  Hij heeft een mooi berbermuseum ingericht, een prachtig zicht van op zijn terras.  Een kamer kost 70 TND per persoon, te veel.  We komen aan in Matmata en gaan zoals iedereen naar www.hotel-sidi-idriss.com waar een scène van Star Wars werd opgenomen en daardoor bekend is.  Ik vul onze fiche in en plots vroeg hij een dubbele prijs van 80 TND/pp.  Op de tarieflijst staat 60 TND voor een dubbelkamer + 20 voor het avondmaal.  Dat vond ik niet netjes en wij vertrekken.  Er had al meteen toen we in Matmata aankwamen een brommer ons gevolgd die vroeg of we ergens wilden overnachten maar ik had niet veel vertrouwen in die praktijken.  Die man stond buiten op de parking en begeleidde ons naar een ander hotel dat veel goedkoper is beweerde hij.                             

 Overnachten

We komen aan bij Hotel Les Berberes en worden vriendelijk onthaald.  Onze kamer bevindt zich ondergronds door een wirwar van gangen. Het is een sfeervolle witgekalkte eenvoudige maar grote kamer in een grot uitgehouwen, iets apart. Uiteraard was er vijf eeuwen geleden geen toilet erbij en moeten we ervoor buiten naar een badkamer gaan.  Het is eenvoudig maar netjes.  We waren er alleen als gasten en het was rustig.  ‘s Avonds op de lagergelegen ingesloten binnenkoer  onze notities gemaakt bij een ondergaande zon.  Na een tijdje werden we uitgenodigd naar de ontbijtzaal in een kelder en we zaten op lange banken in een sfeervolle ruimte van ons lekker en overvloedig avondmaal te genieten.  We betaalden 80 TND voor slapen, diner en ontbijt, half zoveel als bij Sidi Idriss.  AANRADER.

 

 

Dag 6 – zondag 12 maart 2023

Na een Frans ontbijt betalen we effectief 80 TND voor slapen, lekker avondmaal en ontbijt.  We rijden zuidwaarts door een dor droog berglandschap naar Beni Kheddache en stoppen bij Ksar Hallouf, een verlaten oud typisch berberdorp waar niemand is ook geen toeristen. Het is nog origineel en prachtig; er zouden plannen bestaan om het om te vormen naar een toeristendorp.  Iets verderop pauzeren we bij Ksar Joumaa dat wel al opgeknapt is en waar men kan eten en slapen in een goed ingerichte kamer zonder toilet maar dat is een apart gebouwtje.  Zoals alle ksars ligt het op een heuvel en het zicht op de omgeving van op een terrasje is overweldigend. Er waren wel Tunesische toeristen die er verbleven en een groep kinderen op schoolreis.  We lunchen in Beni Kheddache voor 30 TND.  Onze derde halte wordt Ksar Hedada waar ook scènes van Star Wars in 1997 werden opgenomen en men was er druk bezig de oude ksar (berbers dorpje) smaakvol in te richten.  In sommige kamers kon men reeds verblijven en het geheel is prachtig versierd met berberse opschriften en kleurrijke tekeningen op de muren, er zijn hoekjes met zitbanken en kleurrijke berberse wandtapijten, smalle steegjes en een restaurant. Vervolgens rijden we door naar het opgeknapt dorpje Chenini. Alle deuren zijn dicht, er is maar één restaurantje, weinig bezoekers, witte moskee op de top en beneden een moslim kerkhof.  Dat alles omgeven door tafelbergen die mij doen denken aan Utah in de USA.  We zien nergens een ingang noch shops en we vertrekken.  Daarna volgt nog een lange rit door een prachtig landschap via Tataouine naar Ksar Ouled Soltane waar we in de late namiddag aankomen.  Het dorp in niet groot en buiten voor de theehuizen zitten mannen een spelletje te spelen. We bezoeken de oude berberse graanopslagplaats waar een groep Italiaanse motards op de binnenkoer foto’s namen.  Het is een indrukwekkende plaats die mij lang zal bijblijven.  De ksar was een oude versterkte en bewaakte graanopslagplaats met veel individuele plaatsen afgesloten met een oude deur van palmboomhout.  

https://www.travelaroundwithme.com/ksar-ouled-soltane-nabij-tatouine-tunesie/                  

Na een koffie op de binnenkoer rijden we naar Gabès via Tatouine en Medenine; we hebben nog drie uren voor de boeg.  Het is inmiddels donker en in de dorpen liggen hoge niet aangegeven drempels.  Net voor Gabès zien we langs de weg verscheidene restaurants waar ze vlees roosteren en ik kan er niet aan weerstaan.  Geroosterd schapevlees kost 40 TND/kg en is lekker.  Ik vraag de opdiener of er geen hotel is in de omgeving en dat is er één km verder.

Overnachten

We komen aan bij www.aminegarden.com ongeveer 5 km voor Gabès.  Een kamer kost er 130 maar ik kan afbieden naar 100 TND inclusief ontbijt.  Het bed is vier meter breed en de warme douche is heerlijk.  De kamer is netjes en ruim.

 

 

Dag 7 – maandag 13 maart 2023 

Na een pover ontbijt vertrekken we naar Gabès en verder naar Sfax waar ik de ringweg neem.  Ik reed de ganse tijd op een uitstekende asfaltweg maar was moe en moest soms pauzeren en koffie drinken.  Het groot Romeins amfitheater van El Jem wilden we niet missen en we hebben het een half uur verkend.  We lunchen er, wisselen nog wat euro’s en na het tanken rijden we naar Kairouan dat een prachtige oude medina heeft die op de Unescolijst staat.      

http://home.scarlet.be/f.vanlil/Tunesie/Kairouan.htm

https://royaltunesie.nl/bezienswaardigheden/kairouan

We dwalen door een doolhof van steegjes met witgekalkte huisjes en lichtblauw geverfde deuren en venstersramen.  We bezoeken enkele typische oude paleizen, Zaouia Sidi Abid en Sidi Sahbi   vol met pracht en praal en belanden bij een tapijtverkoper.  Spijtig dat we weinig tijd hebben en moeten doorrijden zonder de bekende moskee te hebben gezien.  Van Kairouan hadden we gepland om op de P3 via Thuborbo Majus naar Tunis te rijden maar we belanden op de P2 naar Enfida en Hammamet.  Onderweg is niet veel te zien en ik kan vlot doorrijden.  Een veertig km voor Tunis pauzeren we en bij een koffie bekijken we de kaart en beslissen te gaan overnachten in Sidi Bou Said dat niet ver van de luchthaven is gelegen.  We zijn waarschijnlijk verkeerd gereden en deden er heel lang over door een industriezone en het havengebied en het werd inmiddels donker en het was erg druk op de weg.    

Overnachten

We komen laat en in het donker aan in het dorp Sidi Bou Said en vinden niet direct een hotel of het is volzet.  Een man raadt ons Hotel Sidi Bou Said aan op een heuvel gelegen net buiten de stad, mooi panorama.  Als we er aan komen is het er nogal druk maar er is gelukkig nog een kamer vrij voor 168 TND, ongeveer 52 € inclusief ontbijt voor een sjiek en prachtig net hotel.  Op de ruime kamer valt niets op aan te merken.  Vera vertrekt morgen vroeg en krijgt een ontbijtpakket mee.  We nemen een lekker avondmaal in het restaurant met zicht op de witte verlichte stad Sidi Bou Said en Tunis in de verte.   www.hotelsidibousaid.com reservation@hotelsidibousaid.com 

Tel. 216 71 740 411

 

 

Dag 8 – dinsdag 14 maart 2023  

We staan heel vroeg op en ik breng Vera naar de luchthaven met een taxi want op een drukke onbekende weg in het donker ben ik niet zeker van mijzelf.  Ik had goed uitgekeken hoe de taxi reed deze morgen.  Ik neem een taxi terug naar het hotel en ontbijt; er is vooral veel gebak bij het buffet.  Daarna ga ik rusten tot bijna de middag.  Ik heb geen zin om Sidi Bou Said te bezoeken want mijn trouwe co-piloot met navigatie is er niet meer bij.  Na mijn lunch rij ik door naar de luchthaven; ik had deze morgen goed gekeken hoe de taxi reed en kwam vlot aan bij de luchthaven.  Ik moest wat zoeken waar ik precies de auto bij Europcar kon afgeven en de procedure duurde wel een uur maar alles was ok. Bij immigratie ging het tergend traag zodat ik dacht mijn vlucht te zulen missen.  Mijn vlucht naar Niamey, Niger, met Tunisair vertrok tijdig om 17.10 uur.   

 

Back-continent
album
back1
Je ben niet gemachtigd om van deze site content te kopieren.