Uruguay

URUGUAY 2017

INLEIDING

Omdat ik toch in Buenos Aires was bij vrienden besloot ik enkele dagen Uruguay, de Iguazu watervallen en Paraguay te bezoeken, een zelf georganiseerde reis van een week die ik thuis al had voorbereid.  Een Argentijnse vriendin ging mee en had het bootticket van Buenos Aires naar Colonia in Uruguay online besteld en betaald en tevens de binnenlandse vlucht terug van Posadas naar Buenos Aires.

Periode

Van 19/01 tot 14/02/2017 was ik in Buenos Aires en van 27/01 tot 04/02/2017 hebben we dat reisje gemaakt.

Van 27/01 tot 30/01/2017 waren wij in Uruguay.

Hoe er geraken

Sandra had onze tickets online besteld bij Colonia Extress : www.coloniaexpress.com Het ticket kost  628 ARP, ongeveer 37 €.  De eigenlijke tocht 338, taksen 78 en “otros” 212 ARP.  Zij zijn per email te bereiken op atencionalcliente@coloniaexpress.com

Vrijdag 27/01/2017

We nemen de trein tot station Elem en van daar een taxi naar de terminal van Colonia Express; hij weet waar het is: Avenida Elvira Rawson de Dellepiane 155 in Puerto Madero Sur.  Men adviseert de passagiers in de terminal te zijn twee uren voor vertrek.  De check-in procedure sluit dertig minuten voor afvaart.  Als we er aankomen staan al heel wat passagiers in de vertrekhal.  We presenteren ons uitgeprint ticket en daarna passeren we langs een scanner en vervolgens langs de Argentijnse immigratie waar ik een stempel UIT krijg en aan een volgend loket krijg ik al een stempel IN Uruguay alhoewel ik nog in Argentinië ben.  De hele procedure verloopt vlug en vlot  en een drankje in de bagage is geen probleem.  Stipt om 10.15 uur zoals voorzien varen we af over de Rio de la Plata.  Het is een brede rivier die niet al te druk is bevaren.  Er zitten ongeveer 350 passagiers op de boot en er is helaas geen dek om er foto’s te nemen.  Een goed uur later meren we aan in Colonia del Sacramento waar we rustig van boord stappen, geen controle.  Al dadelijk valt het rustig levensritme op in Uruguay, weinig en rustig verkeer en geen lawaai.  Het is meer dan dertig graden die wordt afgekoeld door een fris briesje van de Rio de la Plata zodat het heel aangenaam aanvoelt.   In vijf minuten lopen we van boord al in de rustige kasseistraatjes.  Al vlug staat er een pareltje van een oldtimer in de straat waar Colonia om bekend staat.  Bijna in iedere straat staat wel een oude Ford of ander merk van oldtimer soms voor een restaurant als publiciteit. Langs de rivierdijk staan oude platanen.  Het bevalt ons hier meteen.  Weldra komen we bij ons geboekt hotelletje aan dat in een stemmig zijstraatje met platanen ligt. Na het inchecken verkennen we met een plannetje het stemmig stadje.  Het historisch centrum is door Unesco erkend en is klein; in twee uren heb je het allemaal gezien.  We lopen door het Parque de Afe langs de Plata waar nog de restanten liggen van een oude spoorweg.  Jongeren zitten aan een oud pakhuis en we mogen ze fotograferen.  Op de rivier komt een boot met passagiers aan.  Bij het fort staan een paar oude huizen waar nu winkeltjes zijn gevestigd.  De mensen zijn vriendelijk en ik mag overal foto’s nemen van de antieke spullen en vergane glorie; het is hier romantisch vertoeven.  Vlakbij ligt de oude stadspoort en het door de Portugezen opgericht fort van San Miguel.  Een boogscheut verder ontdekken we de Calle de los Suspiros, de straat der Zuchten, heel schilderachtig met oude huisjes en een kasseistraatje en het ziet er nog origineel uit zoals eeuwen geleden.  De Calle de San Pedro is even mooi en weldra komen we aan bij de Faro, een witte vuurtoren, een baken van de stad.  Bij het fort San Pedro staat een ijsventer zijn ijsjes te verkopen uit een oldtimer en op een kleine parking staat een aftands Volkswagen busje.  Via het Museo de Azulejos, het tegelmuseum, komen we op de Plaza de Armas, een prachtig pleintje waar de tijd is blijven stilstaan.  In een hoek ervan bevindt zich een gezellig terras.  In een andere hoek staat de wit beschilderde kerk, de basilica noemen ze die hier.  Iets verderop komen we bij de Plaza Mayor waar een mooi park ligt met palmbomen en bloeiende struiken.  Het plein is omgeven door enkele prachtige straatjes die er op uitkomen.  We verkennen nog wat het historisch centrum en gaan vervolgens rusten bij het Bastion del Carmen een oude fabriek die nu cultureel centrum is geworden.  Bij het monument bekijken we het jachthaventje bij valavond. Daarna wandelen we naar het Bastion de Santa Rita bij de Plazoleto San Martin waar we genieten van een unieke zonsondergang.   Aan sfeervolle restaurants geen probleem in Colonia en we kiezen er eentje uit waar we voor 1.100 peso, 30 euro met twee rijkelijk hebben gegeten inclusief een fles wijn.

Overnachting

Posada del Angel, Washington Barbot 59, Colonia del Sacramento

Tel :4522 4602

www.posadadelangel.net   info@posadadelangel.net

Het smaakvol ingericht hotel ligt in het historisch centrum. Er is airco en wifi op de kamers met badkamer, alles is in pasteltinten geverfd met engeltjes op de muren.  Het is er kraaknet en aan de receptie zijn ze heel vriendelijk.  Er zijn slechts elf kamers.  In de kleine tuin ligt een zwembad en is het leuk om te relaxen. Er is ook sauna.  Het ontbijt is lekker. Ik heb het hotel geboekt via booking.com en betaalde voor een dubbelkamer 90 USD. Wij waren heel tevreden over dit hotel en kunnen het sterk aanraden.

Gezien maar er niet overnacht : El Viajero, een hostel of jeugdherberg, netjes : www.elviajerohostels.com info@elviajerocolonia.com

Zaterdag 28/01/2017

Na een uitstekend ontbijt lopen wij drie blokken verder naar de kade van de ferry’s waar ook het busstation is.  In de terminal kopen we een bus ticket voor Montevideo, Plaza de Independencia en het kost 354 UYU, ongeveer 12 €. De rit duurt twee en een half uur  en gaat langs de Rio de la Plata en akkers, afstand 177 km.  Van de Plaza moeten we slechts drie blokken lopen tot aan ons hotel. Daarna lopen we door de Avenida Uruguay met zijn hoge herenhuizen waarvan sommige in bouwvallige toestand verkeren; andere zijn goed onderhouden.  Het oud centrum vind ik niet zo aantrekkelijk en we gaan bij de Mercado del Puerto souvenirs kopen in www.mercadodelosartesanos.com.uy Er zijn nog enkele  toeristen in de voetgangersstraten maar niet zoveel als in Colonia.  Wij gaan krachtige kruiden thee  drinken in de voetgangerszone Bacacay bij  de markt en dan wandelen we terug via het vreedzaam Plaza Zabala waar het in de bomen wemelt van de kleine parkieten.  Als we terug gaan naar het hotel is het bijna donker en op straat wordt carnaval ingeoefend door een groep dansende en muziek makende Afro-Uruguayanen.

Overnachten

Viewport, Avda. Uruguay 825, 11100 Montevideo, tel. (598) 2908 5331

www.viewporthotelmontevideo.com.uy   info@viewporthotelmontevideo.uy

38,71 USD geboekt bij booking.com en ter plaatse betaald met mijn creditcard

Het was een oubollig hotel maar het voldeed wel.

Zondag 29/01/2017

Op aanraden van ons hotel gaan we een zondagsmarkt bezoeken in de Calle Tristan Narvaja niet ver van ons hotel want we hebben nog wat tijd.  Terug in ons hotel lopen we drie blokken tot Avenida del Libertador waar we een bus nemen naar de busterminal van Tres Cruces.  We hadden gisteren al ons ticket gekocht voor Salto voor 984 UYU, ongeveer 33 € bij www.agenciacentral.com.uy   De prijzen zijn ongeveer dezelfde als bij de concurrentie maar ze vertrekken wat vroeger.  De bus is netjes met zachte zetels die achteroverleunen want het is zes uren rijden, 486 km.  Wij rijden de ganse weg door een dunbevolkt groen golvend landschap met veel velden met soja en soms wat bosjes er tussen.  Geregeld staat er een eenzame estancia met grazend vee in de weide. De voornaamste dorpen waar we doorrijden zijn Trinidad en Paysandu.  Gezien het landschap niets bijzonders te bieden heeft val ik erbij in slaap.  Na iets meer dan zes uren bereiken we Salto en met bus 7 rijden we van de terminal naar ons hotel in het centrum.  We lopen wat verdwaasd rond in de straat en gaan wat eten.

Overnachten

Hotel Eldorado in Salto : www.eldoradosalto.com  geboekt bij booking.com

We betaalden met de creditkaart 53,55 USD zonder ontbijt ( 10 USD extra er recht tegenover )  Ze waren niet vriendelijk aan de receptie en de ratio prijs/kwaliteit ligt veel te hoog, te duur, afrader.  Er zijn meer hotels bij de termas maar die zijn nog duurder. Op deze doorgangsplaats zijn geen toeristen.

Maandag 30/01/2017

We nemen gemakshalve ons ontbijt rechtover ons hotel in Trouville en daarna   wandelen we naar de Rio Uruguay: aan de andere kant ligt Argentinië.  Bij een kleine kade vertrekt een veerboot maar het is voor ons geen officiële grensovergang. Omdat er op zondag geen bussen rijden over de grens naar Concordia moesten we noodgedwongen in Salto overnachten.  Van  ons hotel nemen we bus 7 naar de terminal waar we een ticket kopen voor Concordia in Argentinië, kost 144 UYU, ongeveer vijf euro met Chadec.  De grensformaliteiten verlopen vlot en weldra zit iedereen terug op de bus die ons in een uurtje afzet in Concordia inclusief wachten aan de grens.  Het is overdag 34 ° Celcius.